Skeida alkoi kolisemaan:
- Kolahdus on todella terävä, kuuluu molemmin puolin, toisella puolella vaimeampi.
- Kolahtaa yleensä kääntäessä töyssyyn ajessa, mutta ei kuitenkaan tarvitse olla veto päällä, kuuluu ilmankin.
- Kuuluu usein kun peruuttaa renkaat lähes ääriasentoon käännettynä.
- Kuulunut joskus jopa paikoillaan renkaita käännettäessä.
- Ei pidä minkäälaista meteliä kun vetopäällä ajelee ympyrää kumpaan tahansa suuntaan.
Vetoniveleen kai nuo oireet kuitenkin viittaa? Siellä on ilmeisesti ulompi ja sisempi vetonivel? En motonetin sivuilta löytänyt kuin tuon ulomman?
Tässä on se kumma homma, että nuo kolinat luullakseni alkoi kun vaihdatin pyöränlaakerit molemmin puolin. Kauniimpi osapuoli tuolla yleensä ajelee, joten vähän vaikea sanoa alkoiko nuo kolinat heti laakereiden vaihdon jälkeen vai oliko niitä jo aiemmin. Pyöränlaakereita ei vaihdettu samalla kertaa, vaan vaihdoin ensin toisen ja sitten todettiin että toisellakin puolella laakeri finaalissa, mutta en osaa sanoa alkoiko nämä kolinat kuulumaan laakereiden vaihtamisen jälkeen. Todennäköisesti kyllä, mutta voiko vetarin hajottaa pyöränlaakerin vaihdossa?
Auto siis Skoda Octavia II -05.
edit. niin ja auto katsastettu justiin eikä mitään välyksiä katsuri löytänyt.
Terävää kolinaa alustasta, vetonivel hajalla?
Valvoja: ffp jäsenet
Ei kyllä vetonivel äännä paikallaan. Eikä oikeen ilman vetoakaan. Ellei ole totaalisen loppu. Jos kolahdus kuuluu jo pienissäkin terävissä montuissa, tarkistaisin ensin koiranluut ja sitten kallistuksenvakaajan kannakkeiden kumit. Näistä jos ei vikaa löydy, niin alapallot ja raidetangonpäät tarkastukseen.
Iskarin yläpään laakerin jumittaessa jousi paukahtelee, mutta sen ääni hieman erilainen. Tämä tosin ääntää myös paikallaan.
Iskarin yläpään laakerin jumittaessa jousi paukahtelee, mutta sen ääni hieman erilainen. Tämä tosin ääntää myös paikallaan.
Minulla hiukan samanainen kolahdus mun 1999 Passatissa, mutta eniten silloin kun jousitus liikkuu.
Ei ole vain 1 kolahdus, vaan kolahdukset tulevat lyhyissä sarjoissa trrrr...trrrr... ja kuuluu parhaiten silloin kun ajaa hitaasti
huonolla tiellä.
Kuulin tuon äänen jo 2 vuotta ja katsastusta sitten, ja ajattelin että kyllä se ääni poistuu kun katsastuksen jälkeen taas joudun vaihtamaan jonkun tukivarren ja raidetangonpään, mutta EI! Nyt kesärenkailla ääni kuuluu enemmän kuin koskaan ennen.
Kaverini sanoi että ilmeisesti kolina on McPherson:in tuki ylhäälä joka liikkuu ja vika on ihan tyypillistä 3B Passatissa.
Minkälainen tuenta tai rakenne siellä iskarille ylhällä on? Jonkunainen laakerointi? Kumi? Kumin joku vulkanointi irronnut?
Jos ne osat vaihtaisi samalla kun vaihtaa iskarit, niin mikä sen osan nimi on?
Ei ole vain 1 kolahdus, vaan kolahdukset tulevat lyhyissä sarjoissa trrrr...trrrr... ja kuuluu parhaiten silloin kun ajaa hitaasti
huonolla tiellä.
Kuulin tuon äänen jo 2 vuotta ja katsastusta sitten, ja ajattelin että kyllä se ääni poistuu kun katsastuksen jälkeen taas joudun vaihtamaan jonkun tukivarren ja raidetangonpään, mutta EI! Nyt kesärenkailla ääni kuuluu enemmän kuin koskaan ennen.
Kaverini sanoi että ilmeisesti kolina on McPherson:in tuki ylhäälä joka liikkuu ja vika on ihan tyypillistä 3B Passatissa.
Minkälainen tuenta tai rakenne siellä iskarille ylhällä on? Jonkunainen laakerointi? Kumi? Kumin joku vulkanointi irronnut?
Jos ne osat vaihtaisi samalla kun vaihtaa iskarit, niin mikä sen osan nimi on?
Itse olen myös ihmetellyt omassa leonissa etupäästä kuuluvaa kolahtelua/tumahtelua.
Joku siellä vaihtaa paikkaa, kun ajaa esimerkiksi toisen puolen renkaat kivetyksen päälle.
Ääni kuuluu usein ihan paikoillaan renkaita käännellessä puolelta toiselle vaikka auto ei liikkuisikaan mihinkään. Ratissa ei tunnu ollenkaan äänestä johtuvaa liikettä, mutta jalkapohjissa tuntuu kun joku liikahtaa voimalla jossain keulan tuennoissa.
Oireet ja äänet menisi todella hyvin nimen omaan mcpersonin yläpään ohjauslaakerin takertelemisen piikkiin, mutta keulaan on oikeestaan tällä hetkellä vaihdettu kaikki kulutusosat.
Sinne on siis vaihdettu uudet jouset, iskarit, laakerit, laakerin tukikumit, kaikki tukivarsien kumit, kuten myös apurungon kumit ja ohjausvaihteen kiinnityskin on tarkistettu.
Viime viikonloppuna kävin kotipuolessa ja ajelin märässä kelissä soratietäpitkin ja perillä sitten nostin keulan ilmaan seuraavana päivänä ja tutkailin mm. että onko esim jousi hieroutunut yläjousilautasta varten.
hieman oli eli kaikesta päätellen yläjousilautanen takertaa keulanpainosta siihen ohjauslaakerin yläpuolella olevaan tukikumiin, muuta en keksi koska laakerit on ehjät ja pyörii nätisti irrallaan.
Itselläni on tuo rasittava ääni kuulunut jo toista vuotta/40tkm ja katsastuksessakaan ei inssi löytänyt mistään mitään vikaa.
Joku siellä vaihtaa paikkaa, kun ajaa esimerkiksi toisen puolen renkaat kivetyksen päälle.
Ääni kuuluu usein ihan paikoillaan renkaita käännellessä puolelta toiselle vaikka auto ei liikkuisikaan mihinkään. Ratissa ei tunnu ollenkaan äänestä johtuvaa liikettä, mutta jalkapohjissa tuntuu kun joku liikahtaa voimalla jossain keulan tuennoissa.
Oireet ja äänet menisi todella hyvin nimen omaan mcpersonin yläpään ohjauslaakerin takertelemisen piikkiin, mutta keulaan on oikeestaan tällä hetkellä vaihdettu kaikki kulutusosat.
Sinne on siis vaihdettu uudet jouset, iskarit, laakerit, laakerin tukikumit, kaikki tukivarsien kumit, kuten myös apurungon kumit ja ohjausvaihteen kiinnityskin on tarkistettu.
Viime viikonloppuna kävin kotipuolessa ja ajelin märässä kelissä soratietäpitkin ja perillä sitten nostin keulan ilmaan seuraavana päivänä ja tutkailin mm. että onko esim jousi hieroutunut yläjousilautasta varten.
hieman oli eli kaikesta päätellen yläjousilautanen takertaa keulanpainosta siihen ohjauslaakerin yläpuolella olevaan tukikumiin, muuta en keksi koska laakerit on ehjät ja pyörii nätisti irrallaan.
Itselläni on tuo rasittava ääni kuulunut jo toista vuotta/40tkm ja katsastuksessakaan ei inssi löytänyt mistään mitään vikaa.
Lainataanpa tätä lankaa omaan vastaavaan ongelmaan:
Audi A6 1.8t -00 pitää ääntä vasemmalle käännettäessä. Luulin aluksi, että oikea pyöränlaakeri on sökö, mutta juuri lätkäisin uuden, eikä ääni kadonnut. Kävin pyörittämässä pienen testilenkin, ja huomasin että hitaassa vauhdissa, esim. risteyksestä lähdettäessä, vasemmalle kääntäessä (renkaat melko tapissa) kuuluu naputtavaa ääntä jostain etupäästä. Voiko olla vetari? Kovempaa kun ajaa ja kääntää vasemmalle, kuuluu jurinaa, joka vaikuttaa aivan laakerilta, mutta ei kai sitä ole.
Nostin äsken etupyörät ilmaan ja pyörittelin pyöriä, mutten tuntenut tai kuullut mitään erikoista vetareissa. Aivan pieni välys molemmissa pyörissä tuntui kun liikutteli nopeasti edestakaisin, mutta ei mitään selvää vauriota. Myös suojakumit ovat ehjät.
Auttakaa viisaammat! Mitä epäillään seuraavaksi?
Audi A6 1.8t -00 pitää ääntä vasemmalle käännettäessä. Luulin aluksi, että oikea pyöränlaakeri on sökö, mutta juuri lätkäisin uuden, eikä ääni kadonnut. Kävin pyörittämässä pienen testilenkin, ja huomasin että hitaassa vauhdissa, esim. risteyksestä lähdettäessä, vasemmalle kääntäessä (renkaat melko tapissa) kuuluu naputtavaa ääntä jostain etupäästä. Voiko olla vetari? Kovempaa kun ajaa ja kääntää vasemmalle, kuuluu jurinaa, joka vaikuttaa aivan laakerilta, mutta ei kai sitä ole.
Nostin äsken etupyörät ilmaan ja pyörittelin pyöriä, mutten tuntenut tai kuullut mitään erikoista vetareissa. Aivan pieni välys molemmissa pyörissä tuntui kun liikutteli nopeasti edestakaisin, mutta ei mitään selvää vauriota. Myös suojakumit ovat ehjät.
Auttakaa viisaammat! Mitä epäillään seuraavaksi?
Eiköhän vetarista ole nyt kyse, naputus jyrkemmin käännettäessä on tyypillinen oire.
Minulla tässä hiljan vasemmalle käännettäessä naputteli kanssa ja syyllinen oli vasen ulompi nivel, mutta kääntämis suunnan ääntämisen perusteella ei voi kyllä yleensä sanoa kumpi kyseessä, omassani vaan ääni tuli selvästi vasemmalta ja osasin epäilläkin kun oli joskus vuosi sitten kumi jonkin aikaa rikkinäisenä.
Minulla tässä hiljan vasemmalle käännettäessä naputteli kanssa ja syyllinen oli vasen ulompi nivel, mutta kääntämis suunnan ääntämisen perusteella ei voi kyllä yleensä sanoa kumpi kyseessä, omassani vaan ääni tuli selvästi vasemmalta ja osasin epäilläkin kun oli joskus vuosi sitten kumi jonkin aikaa rikkinäisenä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa