Golf mk2 ikävä yllätys motarilla.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

topiolavi
-
Viestit: 202
Liittynyt: 10.2.2013 14:22

Golf mk2 ikävä yllätys motarilla.

ViestiKirjoittaja topiolavi » 25.3.2014 17:33

Viime viikolla töistä tullessani kolopallo teki mukavan yllärin.Olin ajellut jo noin 40km motarilla vauhdilla 110-120km/h,kunnes yhtä äkkiä ratti kääntyi oikealle(onneksi oli sillä kerralla molemmat kädet ratissa,muuten oltais oltu kallion kyljessä),olin aivan varma että rengas tyhjeni... Pysähdyin siinä sitten tien reunaan tutkimaan asiaa,mutta rengas oli ehjä eikä mitään muutakaan vikaa näkynyt.Eilen taas ajellessani tuolla moottoritiellä pienen pätkän samoilla nopeuksilla ,niin teki aivan saman asian..siinä sitten rupesin hiljentämään vauhtia niin tuntui että rengas muljuu ihmeellisesti. 80Km/h vauhdilla ei ollut mitään ongelmia tänään.
Renkaassa ei ulkoisesti mitään jälkiä ja ilmanpaineetkin ovat kohillaan,niin missä vois olla vika????

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.3.2014 17:48

Pyöräntuennassa jotain pahasti vialla?

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 25.3.2014 17:55

Pyöränpultit kiinni?

topiolavi
-
Viestit: 202
Liittynyt: 10.2.2013 14:22

ViestiKirjoittaja topiolavi » 25.3.2014 18:41

Pultit on kiinni. Jännä juttu sillon kun teki ensimmäisen kerran kyseisen muljaamisen,niin hetken kun seisoin siinä tien reunassa ja ihmettelin ja jatkoin ajamista normaali motari nopeutta niin toimi ihan normaalisti. Voiskohan liittyä jotenkin renkaan lämpeämiseen(runko vika tai jotain ?? )

topiolavi
-
Viestit: 202
Liittynyt: 10.2.2013 14:22

ViestiKirjoittaja topiolavi » 25.3.2014 18:43

Auto leimattu muutama viikko sitten,eikä pyörien tuennassa ainakaan silloin ollut mitään ??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.3.2014 18:51

Ota nyt kumminkin renkaat irti ja tarkasta. Hajoaa ne katsastuksen jälkeenkin...

topiolavi
-
Viestit: 202
Liittynyt: 10.2.2013 14:22

ViestiKirjoittaja topiolavi » 25.3.2014 19:09

Juu pitääpi huomenna mennä tarkastamaan,saa samalla sitten mallailla kesävanteita paikoilleen :)

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 25.3.2014 19:21

Voisko jarrut jotenkin jumia oikealla puolella? Tai alapallon kiinnitys?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.3.2014 19:43

Vetarin nivel meinaa leipoa totaalisesti kiinni?

topiolavi
-
Viestit: 202
Liittynyt: 10.2.2013 14:22

ViestiKirjoittaja topiolavi » 25.3.2014 19:47

Itsekkin kun rupesin miettimään,niin tuli tuo vetari mieleen...on muutaman kerran pitänyt ääntä käännetäessä. No,huomenna ollaan ehkä viisaampia :) Kiitos avusta kaikille.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.3.2014 20:33

Veikkaan myös vetarin niveltä.

topiolavi
-
Viestit: 202
Liittynyt: 10.2.2013 14:22

ViestiKirjoittaja topiolavi » 25.3.2014 21:01

Sori tyhmä kysymys,mutta miten voi parhaiten todeta et nivel on sökönä ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.3.2014 21:04

Ensin kattomalla ja sitten rengas ilmassa pyörittelemällä. Ehkä vielä molemmat eturenkaat ilmassa.

Jos ei noilla selviä niin taitaa mennä jo irrotteluksi?

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 26.3.2014 8:07

Ikkunat auki renkaat linkussa voi kurvailla molempiin suuntiin ja kuulostella pitävätkö vetarien nivelet kolinaa.

Kannattaa ajon jälkeen kokeilla pyörän napoja ja _varovasti_ levyjä. Jos ovat kuumat, niin sitten kannattaa joka tapauksessa herkistellä jarruja, vaikka eivät nuo oireet oikein jarruvikaan viittaakaan.

Uran, tien kallistuksen, nivelten maltillisen väljyyden ja sivutuulen yhdistelmä kyllä aiheuttaa yllättävänkin voimakasta vetoa suuntaan tai toiseen, mutta jos veto on aina oikealle, niin sitten tämäkään selitys ei ole kovin todennäköinen. Kannattaa nyt kuitenkin tarkkailla tilannetta siltä kannalta, että vaikuttaako tien sivusuuntainen kallistus ja auton sijoittuminen suhteessa uraan.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 26.3.2014 9:53

Täältäkin annetaan ääni vetonivelelle. Vastaavanlaista on tullut koettua '89 Polon ratissa:
Apparin puolen ulommainen vetonivel oli päässyt kuivaksi. Kaikki rasva oli kertynyt suojakumia vasten ja nivel oli punaruskean ruostepölyn peitossa. Vetonivel ei ollut pitänyt mitään ääntä tai antanut muita merkkejä ennen kuin nivel alkoi leikata kiinni. Onneksi olin matkalla pajalle kun tuo tapahtui.

Viimeiset 15 km olivat mielenkiitoiset. Varsinkin kurvien jälkeen ratista sai pitää vastaan ihan tosissaan, vaikka vauhtia ei tohtinut pitää 30 km/h enempää. :)

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 26.3.2014 11:05

Komppaan tätä edellistä, ihan samoja kokemuksia '86 classicin kanssa. Enkä tajunnu / kerenny tehdä asialle mitään ennenkuin koko nivel antautui pamauksen kera ulkoreunasta halki ja matka pysähtyi siihen paikkaan. Kiitoksia hinaus avusta ;-)
Hyvä ettei käyny kuinkaan.

topiolavi
-
Viestit: 202
Liittynyt: 10.2.2013 14:22

ViestiKirjoittaja topiolavi » 2.4.2014 19:01

No,niin. Vasemmanpuoleinen ulompi vetarin nivel vaihdettu,oli sökönä. Ihmetyttää vaan että voiko auto vetää oikealle jos vasemmanpuoleinen nivel paskana ?? Oikealta en löytänyt mitään vikaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa