Mikä rahisee?
Valvoja: ffp jäsenet
Mikä rahisee?
Moro
Ajellessa huomasin, että jokin rahisee vedon ollessa päällä.
Tutkailin konehuonetta ja löysinkin mahdollisen äänen aiheuttajan.
Kuvassa ympyrällä ei tarkoiteta lamdaa, vaan sen takana olevaa kiiltävää osaa.
Kuvassa näkyvät kiiltävät pinnat lienevät tulleen jonkin hankauksesta?
Toivottavasti osaatte auttaa ja kertoa mikä osa on kuvassa, kiitos...
PS: Profiilin kulkine kyseessä
Ajellessa huomasin, että jokin rahisee vedon ollessa päällä.
Tutkailin konehuonetta ja löysinkin mahdollisen äänen aiheuttajan.
Kuvassa ympyrällä ei tarkoiteta lamdaa, vaan sen takana olevaa kiiltävää osaa.
Kuvassa näkyvät kiiltävät pinnat lienevät tulleen jonkin hankauksesta?
Toivottavasti osaatte auttaa ja kertoa mikä osa on kuvassa, kiitos...
PS: Profiilin kulkine kyseessä
Asiaa mietyttiäni sekä kyseltyäni ihmisiltä päädyin ko. osan olevan kardaanin kiinnityskohta vaihteistoon.
Mutta mikä pääsee osaa hinkkaamaan?
Poikennut kardaanin kiinnityspultti, joka on jäänyt johonkin väliin jumiin? Vai kenties puristuksiin jäänyt kivi?
Huomenna auton etupäätä tunkilla ylös ja tutkimaan :)
Mutta mikä pääsee osaa hinkkaamaan?
Poikennut kardaanin kiinnityspultti, joka on jäänyt johonkin väliin jumiin? Vai kenties puristuksiin jäänyt kivi?
Huomenna auton etupäätä tunkilla ylös ja tutkimaan :)
Ratti täristää kääntäessä, veto päällä enemmän kuin ilman vetoa? Kuskin puolen sisempi vetonivel edestä väljä.
Ja mitä tuohon kardaanin etuosan kulumaan/kiiltävään jälkeen tulee, niin johonkin se pääsee ottamaan kiinni. Ei pitäisi päästä.
Tutki mihin se on ottanut kiinni (pakoputki tms) ja sitten tutki että pääseekö se mihin se on ottanut kiinni liikkumaan niin paljon että kardaani siihen osuu.
Jos ei pääse, niin tutki moottorin & vaihdelaatikon kiinnikkeet (elääkö vaihteisto / moottori niin paljon että näin tapahtuu?).
Jos näistä kumpikaan ei tuota tulosta, niin tarkasta vielä kardaanin tukilaakeri, vaikka vähän kyllä epäilen että vika ei siellä kuitenkaan ole (kardaani ravistaa aivan älyttömästi, jos laakeri on noin rikki että etuosa ottaa johonkin kiinni...).
Jos ympärillä ei ole missään mitään jälkeä, mihin tuo kardaani olisi ottanut kiinni, niin vaikuttaa kyllä melko hämärältä...
Ja mitä tuohon kardaanin etuosan kulumaan/kiiltävään jälkeen tulee, niin johonkin se pääsee ottamaan kiinni. Ei pitäisi päästä.
Tutki mihin se on ottanut kiinni (pakoputki tms) ja sitten tutki että pääseekö se mihin se on ottanut kiinni liikkumaan niin paljon että kardaani siihen osuu.
Jos ei pääse, niin tutki moottorin & vaihdelaatikon kiinnikkeet (elääkö vaihteisto / moottori niin paljon että näin tapahtuu?).
Jos näistä kumpikaan ei tuota tulosta, niin tarkasta vielä kardaanin tukilaakeri, vaikka vähän kyllä epäilen että vika ei siellä kuitenkaan ole (kardaani ravistaa aivan älyttömästi, jos laakeri on noin rikki että etuosa ottaa johonkin kiinni...).
Jos ympärillä ei ole missään mitään jälkeä, mihin tuo kardaani olisi ottanut kiinni, niin vaikuttaa kyllä melko hämärältä...
Tässä kuvassa mikä on kaksinkerroin/vinossa?
Voikohan ääni tulla siitä?
Vaihteensiirtimen vaijerin ympärillä olevaa putkeako tarkoitat?
Tässä vielä ääninäyte rahinasta
Edit:
Ääni ei kuulu tasakaasulla ajettaessa.
Ääni kuuluu kiihdyttäessä pienellä vaihteella. Moottoritie nopeuksissa kaasun voi painaa pohjaan ilman ääntä.
Videosta ei oikein erottanut, mutta minusta kuulostaa kaksoismassavauhtipyörän oireilta.
No mutta tuo kartaanihan selkeesti ottaa johonkin kiinni. ennekuin alkaa tonnin vauhtiksia uusimaan turhaan niin tuo pitää korjata. olisko koneen dogbone niin väljä että vetopäällä kone kääntyy ja kartaani osuu apurunkoon?
auton alta täytyy tuossa selkeesti näkyä/löytyä vika.
paras olisi toki montusta katsoa ja toinen kokeilee liikuttaa autoa samalla, tai väihintaan jarrua vasten nostaa kytkintä.
auton alta täytyy tuossa selkeesti näkyä/löytyä vika.
paras olisi toki montusta katsoa ja toinen kokeilee liikuttaa autoa samalla, tai väihintaan jarrua vasten nostaa kytkintä.
Tarkoitan sen alla näkyvää osaa. Peltiä kenties?Vaihteensiirtimen vaijerin ympärillä olevaa putkeako tarkoitat?
Eikös kaksoismassa pidä ääntä kokoajan kun veto päällä?Videosta ei oikein erottanut, mutta minusta kuulostaa kaksoismassavauhtipyörän oireilta.
Ääni kun esiintyy vain kun kaasua painaa rivakammin. Pintakaasulla kiihdyttäessä/ajellessa ääntä ei kuulu.
No mutta tuo kartaanihan selkeesti ottaa johonkin kiinni. ennekuin alkaa tonnin vauhtiksia uusimaan turhaan niin tuo pitää korjata. olisko koneen dogbone niin väljä että vetopäällä kone kääntyy ja kartaani osuu apurunkoon?
auton alta täytyy tuossa selkeesti näkyä/löytyä vika.
paras olisi toki montusta katsoa ja toinen kokeilee liikuttaa autoa samalla, tai väihintaan jarrua vasten nostaa kytkintä.
Ai sanoinko että vauhtipyörä ensimmäisenä vaihtoon ennen muuta?
Mitä tuosta videosta nyt saa selvää, niin kuulostaa vaan todella tutulta nuo äänet.
Mitä noihin kardaanin jälkiin tulee, niin kai sieltä vastakappaleestakin pitäisi jälkeä löytyä. Mahdollisuudet mihin voi osua on joko tunneliin tai apurunkoon/ hammastankoon. Eri asia on että pystyykö kone liikkumaan niin paljon.
Toki voihan siellä joku osa liikkua myös kardaaniin päin.
Dogbone mountin voi testata helposti. Konepelti auki 2 vaihde silmässä nostat kytkintä, pitäisi näkyä moottorin liiallinen liikkuminen.
Tarkoitan sen alla näkyvää osaa. Peltiä kenties?
Lämpöeriste. Samalla tavalla rutussa mullakin oli. Muistaakseni vielä sellaista taipuisaa tavaraa.
Eikös kaksoismassa pidä ääntä kokoajan kun veto päällä?
Ääni kun esiintyy vain kun kaasua painaa rivakammin. Pintakaasulla kiihdyttäessä/ajellessa ääntä ei kuulu.
Riippuu tietysti siitä mitä sieltä on pettänyt ja kuinka pahasti. Mutta eikös se kaksoismassa vp tee eniten töitä juurikin nopeissa kiihdytyksissä?
Tämä nyt on vaan tälläistä mutuilua näkemättä ja kuulematta itse autoa. Mutta kovin on mystinen juttu.
Nyt selvisi vika sekä äänen aiheuttaja :)
Vikana on katkennut moottorikannakkeen pultti.
Toinen pultti oli vielä paikallaan, mutta sekin löysällä.
DogBone on vinossa johtuen moottorin asennosta.
Rahina sekä kuluma tulee siitä, kun kardaanin kiinnityskohta osuu kallistuksen vakaajaan.
Kiitoksia sille kuka kehotti tarkastamaan koneen kiinnityksen. :)
Huomenna auto korjaamolle pulttien vaihtoon...
Vikana on katkennut moottorikannakkeen pultti.
Toinen pultti oli vielä paikallaan, mutta sekin löysällä.
DogBone on vinossa johtuen moottorin asennosta.
Rahina sekä kuluma tulee siitä, kun kardaanin kiinnityskohta osuu kallistuksen vakaajaan.
Kiitoksia sille kuka kehotti tarkastamaan koneen kiinnityksen. :)
Huomenna auto korjaamolle pulttien vaihtoon...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 25 vierailijaa