Kulmien säätö ja auraus?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Kulmien säätö ja auraus?

ViestiKirjoittaja Daword » 19.9.2013 13:56

kyse madalletusta passatti 3b vm99
olin karlassa, 4pyörä suuntauksessa uusien takapuslien jälkeen.
Auto kampeaa oikealle ojaan päin ja yleisesti tuntuu aikaisempaa huonommalta ajaa.

ratti on klo 11
ja säätäjä laittoi aurausta etupäähän molemmille puolille +0.16 Onko tämä normaalia ja oikein? voisiko tämä vaikuttaa haitallisesti ohjaukseen?
ja kuinka paljon/vähän sitä aurausta kuuluu oikeasti olla?
0.05 arvoja olen muilla nähnyt.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 19.9.2013 15:20

Aurauksen ei pitäisi aiheuttaa puoltamista, suuntavakauteen ja ohjaustuntumaan se kyllä vaikuttaa, kuten myös jossainmäärin yli-/aliohjautuvuuteen.
Oliskohan siellä toisen puolen camber nyt pielessä myös..
Kai sait mittausraportin mukaan, jossa näkyy tilanne ennen ja jälkeen säädön sekä ohjearvot?
Jokuhan siellä on pieleen mennyt kun on huonontunut säädössä, eli reklamaaton paikka ja säädöt kuntoon ;)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.9.2013 18:19

ohjearvoihin nuo yleensä säädetään. helpottais jotain jos laittaisit suuntauslapun esille niin näkis suoraan nuo ohjearvot kaikista että mikä siellä vois olla vikana. ei pysty muistamaan kaikkien autojen ohjearvoja :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 19.9.2013 21:46

kierästi jättivät suuntaus paperit kassan taakse, no ens viikolle takuuseen uudestaan ja tällä kertaa otan paperin ja laitan tänne näkyviin jos se menee taas päin mettää.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 20.9.2013 6:15

Ei kyllä kovin ammattitaitoinen paikka oo ollu jos eivät oo edes rattia vaakatasoon lukinneet ennen kuin ovat alkaneet aurauksia säätää.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 20.9.2013 10:33

lukitsivat kyllä mutta eivät kovin tarkasti.
huomannut sen kun auto ei käynnissä ja kääntää noita 225/40 renkaita niin jää herkästi pieni vedätys jommalle kummalle puolelle ellei ole tarkkana ja hae keskikohtaa huolella.

Osaisko joku täältä sanoa, kun paikkakunnallani kaikki huulet pyöreinä kun puhun puslista.
Eli kun otetaan takapään molemmat puslat irti/helat korista (eli koko kiinteä taka akseli vapautuu)
ja pultataan uudet kiinni, niin voiko se mennä heti ihan oikeaan asentoon?

puslien kiinnitys kohdissa aika iso reikä eli säätövaraa ainakin on reipas sentti joka suuntaan.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 20.9.2013 10:55

Osaisko joku täältä sanoa, kun paikkakunnallani kaikki huulet pyöreinä kun puhun puslista.
Eli kun otetaan takapään molemmat puslat irti/helat korista (eli koko kiinteä taka akseli vapautuu)
ja pultataan uudet kiinni, niin voiko se mennä heti ihan oikeaan asentoon?

puslien kiinnitys kohdissa aika iso reikä eli säätövaraa ainakin on reipas sentti joka suuntaan.

Tuossa tuli sekä kysymys, että jotta vastaus. Minkä olen nuita omia romujani joutunut pyöränsuuntauksessa käyttämään, on lähes aina käännelty taka- akselia tien suuntaan. Johtunekko tuo sitten tuosta off- road ajotyylistä, pitäähän se testata, hyppääkö auto pitkälle hidastetöyssystä ;)
Elikkä siis puslien vaihdon jälkeen nelipyöräsuuntaukseen.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 20.9.2013 11:46

joo kiitoksii, tietää nyt vaatia ja suorastaan pakottaa suuntaaja katsomaan tuon taka akselin, tai korjaamaan ei katsomaan. Viimeks ei tehnyt mitään, väitti että ihan ok olisi.. auto on vaan ihan mahdoton ajettava nyt.

E: Tuli karkeasti työntömitalla mitattuu niin aika rajusti oli molemmissa auraus ojaanpäin, , taka akseli on vinossa ja etu renkaatki suunnattu taka renkaiden mukaan eli kaikki on niin päin *** kuin olla ja voi.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 20.9.2013 18:57

Una: Viimeviikolla käytin käyttikseni kulmien säädössä. Ei lukittu rattia keskelle, vaan mentiin näytön ohjeitten mukaan.. Laitteena oli Hunter Hawkeye 3D (340?) Laitettiin anturit renkaisiin,auto montulle ja asentaja seuras pelkästään näytön ohjeita..

Lopputulos:Ratti suorassa, ei vetelyä ja suuntausraportissa kaikki kunnossa paitti camber vituillaan.. No, minkäs teet.. Voorti orion -88 ja madallusta mittanauhan mukaan eessä noin -90mm..

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 21.9.2013 0:35

samalla mullaki säädettiin 6kk sitten wintoe ohjelma ja hawk eye.
vinoon jäi ja 2 kertaa koitettiin.. täälläpäin ei sit varmaan osata tai jotain.

mut jos tollaki ne takapään mukaan säädetään niin ei mee suoraan ku oli akseli vinossa..
pitää ottaa kohta ite tunkkia alle ja avata puslat ja katto mittanauhalla suunnilleen, kun eivät tunnu tietävän täällä mitkä ovat takapään puslat ja mitä niillä tehdään. Tai ostaa auto jossa valmiina kulmat kunnossa, pian 10x kulmien säädössä kuluneen 2v aikana ja usko alkaa loppuun. (melkein kaikki alustan osatki vaihdettu)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.9.2013 10:05

samaa liikettä käytät missä ennenki ollu ongelmia saada kulmat kuntoon?

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 21.9.2013 16:43

Ainakin tuossa Hunterin koneessa oli Winalign softa ja ruudulla näytti mitä käännetään ja minnepäin. Aivan idioottivarma vehje!

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.9.2013 19:38

mikään ei ole idioottivarma jos on kalibrointi perseellään. ei edes hoffmanin laitteilla

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 21.9.2013 21:19

automekaanikot, Th kumi, Firstop ja nyt karla.
Firstopissa saatiin kulku suunta oikeaksi kun paukuttivat taka akselin suoraan (mutta toisen puolen puslan ollessa kiinni eli pusla repeytyi) oli kuitenki suorassa akseli ja tosi makee ajettava. (nyt uusi pusla eikkoutuneen tilalle palattiin samaan tilanteeseen eli taka akseli vinossa.)

Eli luulen että ongelma on vain taka akselin aurauksessa(vinoudessa) koska sen mukaan säätävät myös etu renkaat.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 25.9.2013 11:32

ei ollut ongelmaa takaakselissa, se oli melki jämpti
aurausta vasen +0.18 ja oikea +0.20 astetta

edessä oli vikaa aurauksessa
vasen -0.48 ja oikea +0.16

nyt on molemmat +0.16 ja rattisuorassa, että pidnestä on kiinni ja tekijästä myös, osaako laittaa rattia suoraan heti alussa vaiko ei


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 18 vierailijaa