Kulmien säätö ja auraus?
Valvoja: ffp jäsenet
Kulmien säätö ja auraus?
kyse madalletusta passatti 3b vm99
olin karlassa, 4pyörä suuntauksessa uusien takapuslien jälkeen.
Auto kampeaa oikealle ojaan päin ja yleisesti tuntuu aikaisempaa huonommalta ajaa.
ratti on klo 11
ja säätäjä laittoi aurausta etupäähän molemmille puolille +0.16 Onko tämä normaalia ja oikein? voisiko tämä vaikuttaa haitallisesti ohjaukseen?
ja kuinka paljon/vähän sitä aurausta kuuluu oikeasti olla?
0.05 arvoja olen muilla nähnyt.
olin karlassa, 4pyörä suuntauksessa uusien takapuslien jälkeen.
Auto kampeaa oikealle ojaan päin ja yleisesti tuntuu aikaisempaa huonommalta ajaa.
ratti on klo 11
ja säätäjä laittoi aurausta etupäähän molemmille puolille +0.16 Onko tämä normaalia ja oikein? voisiko tämä vaikuttaa haitallisesti ohjaukseen?
ja kuinka paljon/vähän sitä aurausta kuuluu oikeasti olla?
0.05 arvoja olen muilla nähnyt.
Aurauksen ei pitäisi aiheuttaa puoltamista, suuntavakauteen ja ohjaustuntumaan se kyllä vaikuttaa, kuten myös jossainmäärin yli-/aliohjautuvuuteen.
Oliskohan siellä toisen puolen camber nyt pielessä myös..
Kai sait mittausraportin mukaan, jossa näkyy tilanne ennen ja jälkeen säädön sekä ohjearvot?
Jokuhan siellä on pieleen mennyt kun on huonontunut säädössä, eli reklamaaton paikka ja säädöt kuntoon ;)
Oliskohan siellä toisen puolen camber nyt pielessä myös..
Kai sait mittausraportin mukaan, jossa näkyy tilanne ennen ja jälkeen säädön sekä ohjearvot?
Jokuhan siellä on pieleen mennyt kun on huonontunut säädössä, eli reklamaaton paikka ja säädöt kuntoon ;)
lukitsivat kyllä mutta eivät kovin tarkasti.
huomannut sen kun auto ei käynnissä ja kääntää noita 225/40 renkaita niin jää herkästi pieni vedätys jommalle kummalle puolelle ellei ole tarkkana ja hae keskikohtaa huolella.
Osaisko joku täältä sanoa, kun paikkakunnallani kaikki huulet pyöreinä kun puhun puslista.
Eli kun otetaan takapään molemmat puslat irti/helat korista (eli koko kiinteä taka akseli vapautuu)
ja pultataan uudet kiinni, niin voiko se mennä heti ihan oikeaan asentoon?
puslien kiinnitys kohdissa aika iso reikä eli säätövaraa ainakin on reipas sentti joka suuntaan.
huomannut sen kun auto ei käynnissä ja kääntää noita 225/40 renkaita niin jää herkästi pieni vedätys jommalle kummalle puolelle ellei ole tarkkana ja hae keskikohtaa huolella.
Osaisko joku täältä sanoa, kun paikkakunnallani kaikki huulet pyöreinä kun puhun puslista.
Eli kun otetaan takapään molemmat puslat irti/helat korista (eli koko kiinteä taka akseli vapautuu)
ja pultataan uudet kiinni, niin voiko se mennä heti ihan oikeaan asentoon?
puslien kiinnitys kohdissa aika iso reikä eli säätövaraa ainakin on reipas sentti joka suuntaan.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Osaisko joku täältä sanoa, kun paikkakunnallani kaikki huulet pyöreinä kun puhun puslista.
Eli kun otetaan takapään molemmat puslat irti/helat korista (eli koko kiinteä taka akseli vapautuu)
ja pultataan uudet kiinni, niin voiko se mennä heti ihan oikeaan asentoon?
puslien kiinnitys kohdissa aika iso reikä eli säätövaraa ainakin on reipas sentti joka suuntaan.
Tuossa tuli sekä kysymys, että jotta vastaus. Minkä olen nuita omia romujani joutunut pyöränsuuntauksessa käyttämään, on lähes aina käännelty taka- akselia tien suuntaan. Johtunekko tuo sitten tuosta off- road ajotyylistä, pitäähän se testata, hyppääkö auto pitkälle hidastetöyssystä ;)
Elikkä siis puslien vaihdon jälkeen nelipyöräsuuntaukseen.
joo kiitoksii, tietää nyt vaatia ja suorastaan pakottaa suuntaaja katsomaan tuon taka akselin, tai korjaamaan ei katsomaan. Viimeks ei tehnyt mitään, väitti että ihan ok olisi.. auto on vaan ihan mahdoton ajettava nyt.
E: Tuli karkeasti työntömitalla mitattuu niin aika rajusti oli molemmissa auraus ojaanpäin, , taka akseli on vinossa ja etu renkaatki suunnattu taka renkaiden mukaan eli kaikki on niin päin *** kuin olla ja voi.
E: Tuli karkeasti työntömitalla mitattuu niin aika rajusti oli molemmissa auraus ojaanpäin, , taka akseli on vinossa ja etu renkaatki suunnattu taka renkaiden mukaan eli kaikki on niin päin *** kuin olla ja voi.
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Una: Viimeviikolla käytin käyttikseni kulmien säädössä. Ei lukittu rattia keskelle, vaan mentiin näytön ohjeitten mukaan.. Laitteena oli Hunter Hawkeye 3D (340?) Laitettiin anturit renkaisiin,auto montulle ja asentaja seuras pelkästään näytön ohjeita..
Lopputulos:Ratti suorassa, ei vetelyä ja suuntausraportissa kaikki kunnossa paitti camber vituillaan.. No, minkäs teet.. Voorti orion -88 ja madallusta mittanauhan mukaan eessä noin -90mm..
Lopputulos:Ratti suorassa, ei vetelyä ja suuntausraportissa kaikki kunnossa paitti camber vituillaan.. No, minkäs teet.. Voorti orion -88 ja madallusta mittanauhan mukaan eessä noin -90mm..
samalla mullaki säädettiin 6kk sitten wintoe ohjelma ja hawk eye.
vinoon jäi ja 2 kertaa koitettiin.. täälläpäin ei sit varmaan osata tai jotain.
mut jos tollaki ne takapään mukaan säädetään niin ei mee suoraan ku oli akseli vinossa..
pitää ottaa kohta ite tunkkia alle ja avata puslat ja katto mittanauhalla suunnilleen, kun eivät tunnu tietävän täällä mitkä ovat takapään puslat ja mitä niillä tehdään. Tai ostaa auto jossa valmiina kulmat kunnossa, pian 10x kulmien säädössä kuluneen 2v aikana ja usko alkaa loppuun. (melkein kaikki alustan osatki vaihdettu)
vinoon jäi ja 2 kertaa koitettiin.. täälläpäin ei sit varmaan osata tai jotain.
mut jos tollaki ne takapään mukaan säädetään niin ei mee suoraan ku oli akseli vinossa..
pitää ottaa kohta ite tunkkia alle ja avata puslat ja katto mittanauhalla suunnilleen, kun eivät tunnu tietävän täällä mitkä ovat takapään puslat ja mitä niillä tehdään. Tai ostaa auto jossa valmiina kulmat kunnossa, pian 10x kulmien säädössä kuluneen 2v aikana ja usko alkaa loppuun. (melkein kaikki alustan osatki vaihdettu)
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
automekaanikot, Th kumi, Firstop ja nyt karla.
Firstopissa saatiin kulku suunta oikeaksi kun paukuttivat taka akselin suoraan (mutta toisen puolen puslan ollessa kiinni eli pusla repeytyi) oli kuitenki suorassa akseli ja tosi makee ajettava. (nyt uusi pusla eikkoutuneen tilalle palattiin samaan tilanteeseen eli taka akseli vinossa.)
Eli luulen että ongelma on vain taka akselin aurauksessa(vinoudessa) koska sen mukaan säätävät myös etu renkaat.
Firstopissa saatiin kulku suunta oikeaksi kun paukuttivat taka akselin suoraan (mutta toisen puolen puslan ollessa kiinni eli pusla repeytyi) oli kuitenki suorassa akseli ja tosi makee ajettava. (nyt uusi pusla eikkoutuneen tilalle palattiin samaan tilanteeseen eli taka akseli vinossa.)
Eli luulen että ongelma on vain taka akselin aurauksessa(vinoudessa) koska sen mukaan säätävät myös etu renkaat.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 18 vierailijaa