3b passattiin sumarit/päivävalot

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

3b passattiin sumarit/päivävalot

ViestiKirjoittaja hammer_man » 1.9.2013 11:52

Eli tuli vaihdettua omaan kulkineeseen keulille xenonit. Nyt mielessä pyörii ajatus, josko päiväsaikaan ja lyhyitä matkoja kulkiessa saisi xenoneita säästeltyä sytytyksiltä. Ledirivit eivät ensimmäisenä saa mieltä innostumaan puskurissa. Sumareitakaan autossa ei edestä löydy joita voisi asiassa hyödyntää.

Mites tuollainen toimisi?
http://viewitem.eim.ebay.fi/VW-PASSAT-3B-B5-1997-1998-1999-2000-2001-fog-lights-set/280594843871/item

Mitä kaikkea täytyisi tehdä sumuvalollisen valokatkaisijan lisäksi? Vai olisivatko helpompi kytkeä toimintaan päivävalojen tapaan. Eli laturilta heräte ja parkkien/valojen syttyessä taasen sammuisivat...

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 1.9.2013 13:37

Ihanko oikeasti? Uudet polttimot maksaa 10e kappale, meneekö elämä katuojaan jos joudut uusimaan polttimot vuoden välein vrt. 3 vuoden?



edit. sitäpaitsi, pelkillä sumareilla ajaminen on yhtä laitonta kuin pelkillä parkeilla.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 1.9.2013 16:19

Miksi ei oikeat (pyöreät?) päiväajovalot sumarien paikalle? edellyttäen toki että ne on vähintää 25 cm korkealla maasta....
Niin ei tarvi mitenkään arpoa laillisuuden tms kanssa..

Noista xenoneista en viitsi alkaa enempää kyselemään.. oletetaan nyt vaikka niin että siellä on ihan hyväksytyt xenonumpiot keulassa ;)

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 1.9.2013 20:07

Toinen vaihtoehto tietysti tilata pelkät reiällä varustetut ritilät puskuriin ja niihin sovitella ledit. Jos kerran aukkoon sopivan kokoisia päivävaloja löytyy. Itselle tähän mennessä vasta tullut kohdalle suorakaiteen mallisia jälkiasennuksia. Tutkinta siis jatkukoon :)
Ja mitä umpioihin tulee niin Depon dc-merkityt sekä Hellan dr-lisävalot...

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 1.9.2013 20:10

Kysymys kuuluu edelleen: Minkä helvetin takia? Koska se näyttää paremmalta? Rahallisesti et voi tuota operaatiota perustella mitenkään, ei niitä xenonpolttimoita poksahtele samaan tahtiin kuin eteisen hehkulamppuja, ja ebaystä saa uusia pikkurahalla.

Asku
-
Viestit: 75
Liittynyt: 18.8.2009 16:34

ViestiKirjoittaja Asku » 3.9.2013 19:08

Jospa tässä on kyse puuhastelusta, ei sinun tarvi laittaa mitään jos toinen täälä kyselee... Sori ohiaiheen meni vähän

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 3.9.2013 20:25

Siitä mallia valitsemaan, on noita pyöreinäkin:
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2073/Huomiovalot

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 3.9.2013 20:29

Mahtaako kenelläkään olla kokemusta noista Motonetin ledivaloista. Onko niin että rahalla saa ja hevosellä pääsee, eli täytyy se vähintään satanen laittaa jotta saa oikeasti näkyvät kirkkaat ledit?

Huomiovalot olisivat pienimuotoinen ulkonäköseikka erottumaan passattien massasta, sekä kyllä niillä xenonien sytytyskerrat saisi murto-osaan normaalista...

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.9.2013 5:25

En minä puuhastelua kiellä, mutta kun sain sellaisen käsityksen aloitusviestistä että oikeasti pelätään xenonien elinkaaren vähenemistä. Xenonit kestää keskimäärin 10x halogeenipolttimoiden eliniän verran, eli noin 2000-3000 tuntia. Sietävät myös paljon paremmin lämpötilanvaihteluja, tärinää, ja todennäköisesti myös sytytyksiä.


Kyllä se kaikkein tyylikkäin kokonaisuus tulee ihan perus vitivalkoisella hohtavalla TARKALLA valokeilalla siitä ajovaloumpiosta.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.9.2013 15:00

Tuota sytytyskertojen määrää on itsekin tullut mietittyä ihan halogeenienkin kanssa...
Saakos näissä tämä vuosituhannen laitoksissa (ei ole mitään polttimoseurantaa) kuinka helposti toteutettua releelle ohjauksen latauksen perusteella?
Ajatus on muokata valomuistia niin että ajovalot syttyy vasta kun kone on käynnissä eikä siis räpsy startatessa... Tällähän syttymiskerrat jo puolittuu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.9.2013 15:32

Ei ole hyvä asia jos laturivian takia yöllä ensioire on että ajovalot sammuu. Viivepiiri olisi fiksumpi.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.9.2013 15:37

Ei ne sammu yöllä jos muutos on tehty vain valomuistin puolelle ;) (valokytkin 0-asennossa)
Kyllä mä käyttövarmuuden osaan varmistaa, se mistä saa ohjauksen ilman että sotkee laturin tai mittariston toimintaa oli se mitä kysymyksellä ajoin takaa.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 5.9.2013 9:03

Jos on automaattivalot niin joko ottaa ne pois käytöstä (piti ottaa valokytkin pois ja vääntää joku pinni jos oikein muistan) tai sitten totuttelee käyttämään valokytkintä parkkiasennossa ennenkuin laittaa virrat päälle / starttaa, sitten joko 0 tai 1 asentoon.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 5.9.2013 11:38

No tokihan automaattisesta voi ottaa askelen-pari takapakkia ja palata 80-luvulle :D

Itse en meinaa kyllä valomuistista luopua kun se kuitenkin on nykyaikaa...
Asia kun on niinkin helppo toteuttaa, että pinnin taittamisen sijaan katkaise ko. pinnistä lähtevän johdon ja laittaa releen väliin...

Kai se on sitten todettava ettei kukaan foorumilla tiedä/halua kertoa mistä releelle ohjauksen oikeasti pystyy ottamaan (ei tarvi olla välttämättä latauksesta, jokin muukin paikka käy jossa on sähkö vain moottorin käydessä) ja asia on jossain vaiheessa ratkaistava ihan itse......

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 7.9.2013 7:28

Jos/kun tuollaiset ledi-viritykset nyt tulee ostettua puskuriin, taitaa helpoin kytkentä olla http://www.modificars.fi/tuotteet/ajovalot-paivaajovalot-ja-vilkut-Yleismalliset-paivaajovalotHuomiovalot/Paivaajovalomoduuli-sytyttavasammuttava.
Tekstin mukaan syttyvät siis vasta moottorin käynnistyttyä eikä esim virtalukosta "virrat päälle"-asennosta. Parkkien kytkeytyessa taasen sammuisivat...

Kyllähän tuollaisen kytkennän itsekkin rakentelisi, kunhan vaan tietäisi millä/mistä ottaa tuo heräte moottorin käynnistymisestä :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 7.9.2013 12:55

Aika monessa volkkarissa on valokytkimessä jo vakiona TFL pinni. Eli joko ajovalot syttyy tai sit sitä voi käyttää huomiovaloille.
Viimeksi muokannut Slantsix, 7.9.2013 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 7.9.2013 13:05

Kyllähän tässäkin oli nuo automaattivalot, kunnes nyppäsin ne muutamat johdot irti valokatkaisijalta. Eli riittääkö kun valokatkaisijan TFL-pinniltä vetää herätepiuhan releelle? Tosin silloin taitaa syttyä aina virtojen ollessa täällä, eikä vasta moottorin käydessä...

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 7.9.2013 14:15

Nuo modulit taitaa tunnistaa jännitteen noususta että laturi pyörii ja sytyttää sen perusteella ne valot. Niihinhän ei yleensä tule muita johtoja kuin virta akulta ja (sammutus-) ohjaus parkeilta... ja tietenkin maa sekä ledeille menevät johdot

Ja tuo modulihan voi olla myös sisäänrakennettuna päiväajovalossa, eli aina ei tarvita mitään ylimäärisiä johdotuksia


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa