Siirryin Opel-maailmasta Golfkärryn onnelliseksi omistajaksi. Nyt on kuitenkin tullut vastaan melko mystinen kysymys, johon en löytänyt vastausta haulla. Ilmansuodatinkotelossa on jokin mystinen ylimääräinen reikä letkulle tmv. En tiedä onko ollut joskus tulpattuna vai kuuluisiko joku letku kiinni. En löytänyt ainakaan mitään irtonaisia letkunpätkiä heilumassa konehuoneessa. Kyseessä siis linkissä näkyvä alempi pieni reikä, http://img.auctiva.com/imgdata/1/7/7/7/ ... 3558_o.jpg Tässä vielä parempi lähikuva rööristä mitä tarkoitan, http://img.auctiva.com/imgdata/1/7/7/7/ ... 3569_o.jpg
Osaako joku ystävällisesti auttaa mitä tuohon pitäisi laittaa kiinni vai onko tarkoitus olla vain tulpattuna? Pikafiksinä toimii jesari, koska en pidä kovin hyvänä tuolla puolella koteloa ylimääräistä reikää :) Kiitoksia kaikille avusta jo etukäteen, jotka auttavat selvittämään tämän kummallisen reiän sielunelämää.
MK4 VR Golfin ilmansuodatinkotelon ylimääräinen reikä
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
Sekundääri ilmapumpun letkulähtö?
kenties kyseessä?? Oikaiskaa sikäli olen väärässä?
Viimeksi muokannut Ville-Risto 5 (150hp), 26.8.2013 23:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Paljon kiitoksia avusta! Auto on -98. Jostain sainkin epäilyn tuosta sekundääri ilmapumpusta. Mikä sen tarkoitus on? Ilmeisesti heitetty kuikkaan, kun ei sen näköistä palikkaa osunut silmiin ja yritetty tulpata tuo lähtö, kun jotain jämiä liimamaassasta siinä lähdössä oli. Vissiin ihan ok ottaa pois tuo sekundääri ilmapumppu? Tarvinnee vaan etsiä jokin jesaria parempi tulppaus siihen vielä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tollanen siellä pitäisi olla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
TT:ssä putki oli tuolla tavalla: http://pics.eurochopshop.com/x/XABM/XABM066a.JPG
Ja kyllä, villi veikkaus on, että se se lisäilmapumpun putken reikä on, kun on ihan samannäköinen kuin mikä TT:ssäkin oli. Ja melkein samalla kohtaa vielä.
Ja mitä noihin ETKAn jne. "kaavakuviin" tulee, niin ne on kaikki viitteellisiä. välillä on ETKAsta ainakin löytynyt semmoisia kuvia, että niiden perusteella jos jotain remonttia lähtee tekemään, niin äkkiä on sormi suussa. Ja toinen perseessä. :D
En oo vielä yhtään autoa (VAGia) tavannut, jossa SAI (Secondary Air Intake) putken lähtö olisi tuon kaavakuvan mukaisesti ollut imuröörin puolella ilmaboksin kannessa. Kaikissa se on MAFin puolella ollut.
Itse pumppu löytyy moottorin etupuolelta, imusarjan alta. Tuosta ilmansuodatinkotelosta tulisi lähteä kovamuovinen "kurttuputki", joka menee pumpulle. Pumpulta lähtee toinen putki kombi-venttiilille, joka syöttää lisäilman EGR:n kautta pakopuolelle.
Tuossa vielä kaavakuva kyseisestä laitoksesta:
Ja tuossa keltaisella ympyröity ko. pumppu (putket eivät ole selkeästi kunnolla tuossa kuvassa, mutta tuolla kohtaa se majailee):
Ihan mielenkiinnosta: Antaako vikakoodeja Secondary Air Intakesta? :)
Ja jos tuo pumpun imuputki on poistettu, niin a) miksi reikää ei ole tulpattu, tuostahan pääsee kaikki pasha suoraan moottorin imupuolelle b) onko pumppu paikallaan? Jos on, niin voi olla pumppukin vähän täynnä hiekkaa, kun sehän imee sen ilman sitten jostain muualta, suodattamattomana...
Hirmu metsästämisen takana oli nämäkin, toivottavasti oli apua, tai edes jotakin iloa... :D
Ja kyllä, villi veikkaus on, että se se lisäilmapumpun putken reikä on, kun on ihan samannäköinen kuin mikä TT:ssäkin oli. Ja melkein samalla kohtaa vielä.
Ja mitä noihin ETKAn jne. "kaavakuviin" tulee, niin ne on kaikki viitteellisiä. välillä on ETKAsta ainakin löytynyt semmoisia kuvia, että niiden perusteella jos jotain remonttia lähtee tekemään, niin äkkiä on sormi suussa. Ja toinen perseessä. :D
En oo vielä yhtään autoa (VAGia) tavannut, jossa SAI (Secondary Air Intake) putken lähtö olisi tuon kaavakuvan mukaisesti ollut imuröörin puolella ilmaboksin kannessa. Kaikissa se on MAFin puolella ollut.
Itse pumppu löytyy moottorin etupuolelta, imusarjan alta. Tuosta ilmansuodatinkotelosta tulisi lähteä kovamuovinen "kurttuputki", joka menee pumpulle. Pumpulta lähtee toinen putki kombi-venttiilille, joka syöttää lisäilman EGR:n kautta pakopuolelle.
Tuossa vielä kaavakuva kyseisestä laitoksesta:

Ja tuossa keltaisella ympyröity ko. pumppu (putket eivät ole selkeästi kunnolla tuossa kuvassa, mutta tuolla kohtaa se majailee):

Ihan mielenkiinnosta: Antaako vikakoodeja Secondary Air Intakesta? :)
Ja jos tuo pumpun imuputki on poistettu, niin a) miksi reikää ei ole tulpattu, tuostahan pääsee kaikki pasha suoraan moottorin imupuolelle b) onko pumppu paikallaan? Jos on, niin voi olla pumppukin vähän täynnä hiekkaa, kun sehän imee sen ilman sitten jostain muualta, suodattamattomana...
Hirmu metsästämisen takana oli nämäkin, toivottavasti oli apua, tai edes jotakin iloa... :D
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
Vastaus kysymykseen ainakin osittainen :)
Kylmällä säällä (pakkasella piti jo olla että hörähti käymään ja sen kyllä ja kuuli että näki kiekka mittarista) Alkoi pumppu pyöriin ja samalla auton kierrokset myös tyhjäkäynnillä nousi noin 1000-1500 kierroksen tienoille. Korotettua tyhjäkäyntiä oli sitten kaikkea 20 sekunnista aina 1-2 minuuttiin riippuen kelistä. Huomasin myös että sikäli pumppu oli pelistä pois niin ei pakkasella nostanut kierrokisa yms ...(Oli joku vaihtanut väärän releen lisäilmareleen ohjaukseen) Tuosta myös vikakoodi tuli kun pumppu ei "toiminut"
Se pumpun pyöriminen ei suoranaisesti vaikuta joutokäyntikierroksiin. Tuon kylmän moottorin korotetun tyhjäkäynnin auto tekee ihan muilla keinoilla (kaasuläppää enemmän auki, lisää polttoainetta moottoriin).
Kuten sanoin, tuo SAI syöttää ilmaa _pakopuolelle_. Muuta iloahan tästä ei ole, kuin se, että se pakopuolelle syötetty lisäilma nostaa pakokaasun lämpötilaa ja näinollen katalysaattori lämpenee nopeammin toimintalämpötilaansa. Melko turha "saastelaite" siis kyseessä...
Kuten sanoin, tuo SAI syöttää ilmaa _pakopuolelle_. Muuta iloahan tästä ei ole, kuin se, että se pakopuolelle syötetty lisäilma nostaa pakokaasun lämpötilaa ja näinollen katalysaattori lämpenee nopeammin toimintalämpötilaansa. Melko turha "saastelaite" siis kyseessä...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 27 vierailijaa