Noniin, katsastussetä laittoi Pasuunan kotiin ylätukivarren vaihtoon....
Elikkä, rahaa säästääkseni ajattelin vaihtaa tuon itse, varsinkin, kun kyseessä on taaimmainen ylätukivarsi. Odottelen pakettia Slamitilta...
Te jotka olette kyseisen varren itse vaihtaneet tai muuten omaatte tietoa vaihdosta niin vinkit olisi nyt kullanarvoisia. Käsittääkseni tuon taaimmaisen voi vaihtaa paikoillaan ilman jousituksen irroitusta? Paljon olen lukenut pitkän pultin irroitusvaikeuksista, mutta itseäni enemmän askarruttaa sisempi pultti, juuri tuon tilanpuutteen vuoksi.
Voiko tuota vartta tavallaan väärin edes asentaa, jos sen paikoillaan ollessa tekee? Pulttien oikeat kiristysmomentit kiinnostaisi myös...
Passat, ylätukivarren vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Helppo homma ja ei voi asentaa väärin. Tai no ylösalaisin voit saada sen jos asennat irtonaisena, mutta oikeinpäin kääntö ei ole paha.
Vakio alustalla tietty työläämpi, mutta itse olen aina suosinut että irroitan koko tolpan. Jouset puristimella kasaan, alapäästä iskari irti(yksi pultti), olka-akselista tukivarret irti(yksi pultti) ja sen jälkeen iskarin yläpäästä 3 pulttia irti.
Taaemman tukivarren sisemmän pultin varmaan saa pois ilman koko paketin purkua, jos pultti on niin päin kuin tehtaalla on ajateltu. Ainakin omassa olen joutunut pultit kääntämään toisinpäin ja tällöin tuskin onnistuu. Jos näin niin ei ole monen minuutin homma vaihtaa tukivarsi.
Riippuu tietty koska on viimeksi irroiteltu että miten irtoavat. Omia irroittelen useamman kerran vuodessa niin ei ole ollut ikinä ongelmia :)
Jos haluat valmistella niin ruiskuta etukäteen ruuveihin esim wd40:stä.
Vakio alustalla tietty työläämpi, mutta itse olen aina suosinut että irroitan koko tolpan. Jouset puristimella kasaan, alapäästä iskari irti(yksi pultti), olka-akselista tukivarret irti(yksi pultti) ja sen jälkeen iskarin yläpäästä 3 pulttia irti.
Taaemman tukivarren sisemmän pultin varmaan saa pois ilman koko paketin purkua, jos pultti on niin päin kuin tehtaalla on ajateltu. Ainakin omassa olen joutunut pultit kääntämään toisinpäin ja tällöin tuskin onnistuu. Jos näin niin ei ole monen minuutin homma vaihtaa tukivarsi.
Riippuu tietty koska on viimeksi irroiteltu että miten irtoavat. Omia irroittelen useamman kerran vuodessa niin ei ole ollut ikinä ongelmia :)
Jos haluat valmistella niin ruiskuta etukäteen ruuveihin esim wd40:stä.
Sen koko jousi-iskari -paketin irroitus on sen verran helppo, että omasta mielestä helpompi ottaa kokonaisena irti. Tukivarret on sitten helpompi vaihtaa, kun sen kiinnityslevynkin saa irti. Tuossa irroituvaiheessa ei tarvii edes jousipuristimien kanssa tusata.
Jos viitsii satsata, niin on helppo vaihtaa samalla kummatkin ylätukivarret. On meinaan hyvin mahdollista, että hetken päästä saat olla vaihtamassa sitä toista...
Jos se pitkä kiinnityspultti menee poikki irroittaessa, niin ehkä helpoin keino on porata se irti, eli ekaks vaikka 2mm terällä reikää ja siitä isontaa pikkuhiljaa. Jos se pultti on tosissaan jumahtanut, niin ei välttämättä kuumennus ja turha hakkaaminen auta.
Jos viitsii satsata, niin on helppo vaihtaa samalla kummatkin ylätukivarret. On meinaan hyvin mahdollista, että hetken päästä saat olla vaihtamassa sitä toista...
Jos se pitkä kiinnityspultti menee poikki irroittaessa, niin ehkä helpoin keino on porata se irti, eli ekaks vaikka 2mm terällä reikää ja siitä isontaa pikkuhiljaa. Jos se pultti on tosissaan jumahtanut, niin ei välttämättä kuumennus ja turha hakkaaminen auta.
-
- -
- Viestit: 112
- Liittynyt: 16.7.2011 20:43
Kiitoksia valaisevista kommenteista! Tosiaan olisi varmasti järkevää vaihtaa molemmat tukivarret yhtäaikaa, mutta väliaikaisen köyhyyden iskettyä pakko nipistää ne muutamatkin kympit mitä saa. Ajaahan tuolla nyt vuoden sitten ainakin, katsoo mitä seuraava katsastus tuo sitten tullessaan.
Ruiskuttelin jo ruosteenpoistoainetta muttereihin eilen, jospa kerkeäisi muhimaan tässä uutta osaa odotellessa. Taidan kokeilla ensin vaihtaa ilman koko iskaripaketin irroitusta, mutta jos alkaa huonolle näyttämään niin ottaa koko helahoidon sitten irti. Ei tuo tosiaan vaikuttanut kovin vaikealle, kun korjausoppaastakin katselin.
Tarviikohan pyöränkulmia ruveta tarkistuttamaan, jos ei irroita varsinkaan tuota etummaista tukivartta?
Ruiskuttelin jo ruosteenpoistoainetta muttereihin eilen, jospa kerkeäisi muhimaan tässä uutta osaa odotellessa. Taidan kokeilla ensin vaihtaa ilman koko iskaripaketin irroitusta, mutta jos alkaa huonolle näyttämään niin ottaa koko helahoidon sitten irti. Ei tuo tosiaan vaikuttanut kovin vaikealle, kun korjausoppaastakin katselin.
Tarviikohan pyöränkulmia ruveta tarkistuttamaan, jos ei irroita varsinkaan tuota etummaista tukivartta?
Sanoisin että jos edellinen suuntaus on tehty ehjillä tukivarsilla ja uudet on samoilla mitoilla (eri valmistajien kesken kuulemma saattaa olla jotain eroja?), niin ei tarvii kulmia tarkistaa, tai ainakaan itse en tehnyt niin.
Laittelin just slamitin tukivarsisetistä toiselle puolelle kanssa noi ylätukivarret, niin vertasin niitä vain niihin vanhoihin ja kun oli silmämääräisesti samanlaiset, niin kiinni vaan ja kovaa ajoa.
Laittelin just slamitin tukivarsisetistä toiselle puolelle kanssa noi ylätukivarret, niin vertasin niitä vain niihin vanhoihin ja kun oli silmämääräisesti samanlaiset, niin kiinni vaan ja kovaa ajoa.
Olen jousen puristanut kasaan sen takia, että on helpompi ottaa iskari pois välistä kun sen saa painettua kasaan. Mutta nyt kun mietin, niin en vissiin ole ikinä vakio jousia/iskareita purkanut, ostaessa oli eibachin sarja, sen jälkeen käynyt alla jos jotain jousta ja jousen korviketta. Eli voihan se olla että vakio paketti pysyy niin lyhyenä että mahtuu pois.
Vielä noista kiristysmomenteista, niin oletteko kiristelleet pultteja tarkasti momenttiin vai ihan vaan kunnes on voimat loppuneet? :D
Seuraavanlaiset momentit löysin:
Ylätukivarsien kannake 75Nm
Ylätukivarret olkatukeen 40 Nm
Ylätukivarret kannakkeeseen
-vaihe1 50Nm
-vaihe2 90°
En kyllä tiedä miksi tuossa on kaksi kiristysvaihetta ja toinen vielä asteilla...
Niin ja suoritetaanko tää lopullinen kiristys siis pyörä jo paikoillaan vai ilman?
Lähinnä mietin tuota tukivarren sisäpäänpultin kiristystä, koska siinähän pitää olla se 47mm välys varren ja kannakkeen välillä...
Seuraavanlaiset momentit löysin:
Ylätukivarsien kannake 75Nm
Ylätukivarret olkatukeen 40 Nm
Ylätukivarret kannakkeeseen
-vaihe1 50Nm
-vaihe2 90°
En kyllä tiedä miksi tuossa on kaksi kiristysvaihetta ja toinen vielä asteilla...
Niin ja suoritetaanko tää lopullinen kiristys siis pyörä jo paikoillaan vai ilman?
Lähinnä mietin tuota tukivarren sisäpäänpultin kiristystä, koska siinähän pitää olla se 47mm välys varren ja kannakkeen välillä...
Kannattaa tosiaan varata aikaa jos ei ole koskaan irrotettu.. Ylimääräinen mutteri siihen jumivan pultin päähän ja isohko pajavasara (kyljellä hakaten, muuten ei mahdu) on kelpo työkalu irrottamaan sitä.
Tuollapäin alustaa ei taida olla mitään merkitystä nuilla kiristysmomenteilla paitsi ettei korkkaa kierteet tai irtoa itsestään. Viimeksi vaihtaessa laitoin "käsimomenttiin" eikä ole ongelmia ollut. Vähän järkeä sen pultin koon ja väännön suhteen niin ei pitäisi olla ongelmia.
Tuollapäin alustaa ei taida olla mitään merkitystä nuilla kiristysmomenteilla paitsi ettei korkkaa kierteet tai irtoa itsestään. Viimeksi vaihtaessa laitoin "käsimomenttiin" eikä ole ongelmia ollut. Vähän järkeä sen pultin koon ja väännön suhteen niin ei pitäisi olla ongelmia.
Tukivarren vaihto sujui todella mallikkaasti. Eipä tarvinnut edes iskaripakettia irroittaa, kun tuon taaimmaisen tukivarren pystyy vaihtamaan ilmankin. En tiedä vaikuttiko muutaman päivän ruosteenestoainekylpy vai mikä, kun olkatuen pultti ja mutteri irtosivat enemmittä taisteluitta.
Vasta tukivarren irroituksen jälkeen sen todella huomaa miten väljä vanha on kun vertaa uuteen, kuin yö ja päivä. Ihmettelen vain sitä, kun auton huoltokirjassa ei ole yhtään mainintaa tukivarsien vaihdosta ja tuokin vanha osa näytti ihan alkuperäiseltä. Autolla on kuitenkin ajettu pikkasen päälle 200 000...
Jännä nähdä kauanko Slamitin tukivarsi kestää. Painossa oli ainakin eroa, vanhaan osaan verrattuna. Vaikutti tää uusi hieman rimpulalta.
Vasta tukivarren irroituksen jälkeen sen todella huomaa miten väljä vanha on kun vertaa uuteen, kuin yö ja päivä. Ihmettelen vain sitä, kun auton huoltokirjassa ei ole yhtään mainintaa tukivarsien vaihdosta ja tuokin vanha osa näytti ihan alkuperäiseltä. Autolla on kuitenkin ajettu pikkasen päälle 200 000...
Jännä nähdä kauanko Slamitin tukivarsi kestää. Painossa oli ainakin eroa, vanhaan osaan verrattuna. Vaikutti tää uusi hieman rimpulalta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa