3BG yläpallot jumissa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

3BG yläpallot jumissa

ViestiKirjoittaja Entris » 2.6.2013 22:47

Tuli vetonivelenvaihtojumppaan ryhdyttyä ja tyssäsi aika nopeasti kun yläpalloja olin irroittamassa. Eli pultista katkesi ensin kanta ja toisesta päästä irtosi mutterin kanssa häntä. On meinaan lujassa, taottiin moskalla ja pienellä tapilla päätä sen minkä pystyttiin mutta ei hievahdakaan. Koitettiin myös moskalla naputella tuota olka-akselin yläpäätä missä pultti kulkee, mutta ei auttanut. Aika hyvin se on jäänyt jumiin. :-D Onkohan tässä jotain vippaskonsteja jolla tuon pultin pätkän saisi pois? Hitsauspilliä ei ole saatavilla, mutta mietittiin että toimisiko jos hakisi jostain Biltemasta tai Clasulta sellaisen butaanipolttimen. Niissähän on liekin lämpötila luokkaa +1200C, saisko sillä tarpeeksi lämpöä tuohon että lähtisi irti?

Kyseessä on siis tämä liitos:

Kuva

Lisäksi, voisiko joku tarkistaa perhealbumista tuon pultin tiedot. Lujuus ja pituus lähinnä kiinnostaisi.

Reindeer
-
Viestit: 40
Liittynyt: 10.7.2005 18:08

ViestiKirjoittaja Reindeer » 3.6.2013 10:25

Perinteinen vittuilupultti, itsellä oli porattava irti, ei mennyt montaakymmentä terää ja ylätuet vaihtokunnossa sen jälkeen. Kait sitä on toiset lämmitelleetkin, mutta tietty lämpee helposti noi ylätuet samalla.

Eipä ole muistissa pultin lujuuksia, mutta ostat halvan tukivarsisarjan niin saat vaihdella niin usein ettei jumitu uudestaan! =)

T

Arto vikiö
-
Viestit: 11
Liittynyt: 8.4.2011 13:43

ViestiKirjoittaja Arto vikiö » 3.6.2013 11:09

Pultinhan voit ostaa myös merkkiliikkeestä.
Itse käytin kylmä/kuuma v...n iso leka/pajavasaraa. Taisinpa muuten vielä rälläköidä pultin poikki noista hahloista. Poraaminenkin kävi mielessä.

Bart Simson
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.7.2011 20:43

ViestiKirjoittaja Bart Simson » 3.6.2013 12:00

Poikkase se pultti ekaks siitä välistä,jos käytössä paineilma taltta sillä päristät pultin reijästä,pitäis irrota jos, ei ole painetyökalua niin olen myös iskuporalla irroittanut juuttuneen pultin,laitat vaan tavalliseen iskuporaan sen iskun päälle jolla poraat kiveen ta betoniin reikää,se isku siinä sen pultin yleensä irroittaa,jos se pultin pätkä lähtee liikkeelle niin siitä taas rälläkällä pätkä pois se kansii ottaa pois sieltä autosta niin voi työstää helpommin,pois se jousijalka pitää muutenkin sieltä otta kun tukivarret vaihtaa,PS niillä kahdella tukivarren hinnalla saa jo melkein koko sarjan sinne etupäähän.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 3.6.2013 13:16

Itsellä ei lähtenyt iskulla, lämmittämällä eikä muillakaan vippaskonsteilla. Porata irti vaan, aikaa kului melkein koko päivä. Tuo tapahtuu lähes aina. Itellä odottaa purkuautosta otetut olka-akselit kunnostusta (lasikuulapuhallus + jauhemaalaus + vesivaseliini uusien tukivarsien kanssa). Alkuperäisissä KAIKKI varret jumissa. Onneksi ei ollut leimalla valitettavaa..

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 3.6.2013 13:36

No voihan -ttu. Pitäiskö se samantien vaan hakea kasa metalliporanteriä kaupasta jos tuota luokkaa on nämä liitokset. Uuden pultin kyllä laitan kuparitahnan kanssa paikalleen jos se joskus vielä lähtisi vähän enemmän suosiolla pois.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 3.6.2013 14:03

Veli-venäläisen ETKA sanoo että kyseessä on M10x100 -pultti, eli taidan käydä hakemassa muutaman 10-millisen HSS-terän ja laittaa iskuporan laulamaan.

http://vin-online.ru/etka.php?vag=VW&rgn=RDW&mod=PA&year=2005&kat=404&gr=40702

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 3.6.2013 14:58

Aloita ensin pienemmällä terällä. Kasvattelet siitä. Ja katsokin että menee 100% keskelle ja suoraan. Muuten on olka-akseli vaihtokunnossa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.6.2013 15:01

Olisko 9 tai 9,5 mm parempi että mahtuu ruosteet lentämään välistä pihalle?

Ja mites tuollainen metalliterä kestää iskua? Eli kannattaisiko tasapäiseksi leikatulla kiviterällä kokeilla?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 3.6.2013 15:18

9,5-millinen voisi olla ehkä parempi, se on kuitenkin aika lähellä reiän kokoa niin keskittää itse itsensä. Iskua ei tosiaan ehkä kannata normaalin terän kanssa kovin paljon käyttää. Ei varmaan olisi hirveästi haittaa koittaa jotain Bilteman 15 euron paineilmatalttaakaan.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 3.6.2013 15:55

Tuossa on kohtuullisen toimiva konsti jos saa lainaksi jostain paineilmatalta.

http://www.youtube.com/watch?v=jrYAAtlsjnY

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 3.6.2013 19:23

Paineilmataltalla itse koitin myös. Yhden terän tuhosin ja tein siitä "tapin" millä hakkasin pulttia. Porasin olka-akselin reiän myös 0,5mm suuremmaksi. En löytänyt MITÄÄN muuta keinoa kuin pois poraamisen. Vaikka olin jo puolet porannut ei siltikään lähtenyt sieltä pois. Oli vaan kokonaan porattava. Ei tossa ole oikeen oikotietä onneen :/

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 3.6.2013 22:24

Bentleyn videossa lähti kyllä uskomattoman helpon näköisesti. Itse ähelsin koko illan. En saanut mistään paineilmatalttaa lainaan joten nostin kädet pystyyn, laitoin renkaan paikalleen ja ajoin auton kaverin pajalle. Hän on noita pari irroitellut ja sanoi että ei edes edistynyt kotiseppä saa sitä pulttia irti. Hänellä on kuulemma joku magneettikiinnitteinen porateline jolla saa porattua pultin suorassa pois. Ei kuulemma lähde muulla tavoin.

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 4.6.2013 19:15

Kyllä nuo on yleensä jonkinlaisella työllä irronnu. Jos mahdollista niin öljyä on laitettu jo ennakoivasti jos auto seisoo pihassa. Mikäli ei lähde liikkeelle kun lyö pultin päähän käännettyyn mutteeriin niin levittää tuurnalla noista väleistä varovasti. Jos ei vielä tälläkään irtoa niin varovasti kaasulla pultti lämpöseks, jonka jälkeen on kyllä kaikki irronnu. Pultti kannattaa kyllä vaihtaa joka kerralla ihan suosiolla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.6.2013 20:03

Mitä adamantiumia sitten tuonne väliin kannattaa laittaa ettei jumittuisi? Tervaa? Kotelosuojaa? MoS2-rasvaa?

Entä kun hakee uuden pultin tuohon niin hyödyttääkö hankkia lujin mitä pulttikaupasta löytyy jotta se kestäisi paremmin väkivaltaista irrotusta ensikerralla?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 4.6.2013 23:19

Kävin pajalla kääntymässä. Kaveri oli happi-asetyleenivehkeillä vetänyt punahehkuiseksi paikat mutta eipä se lähtenyt irti. Ainut keino oli kobolttiteräisellä poralla poraaminen. Vaikka pulttia oli jäljellä enää sentti olka-akselissa niin ei se vieläkään lähtenyt tuurnalla ja moskalla hakkaamalla irti. On se jumalauta tiukkaan ehtinyt vaikka auto on viimeisiä 3BG:itä mitä ikinä rullasi ulos tehtaalta.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 5.6.2013 20:21

Homma saatu päätökseen, en tiedä menikö lämmittäessä vai oliko valmiiksi soirona, mutta vaihdoin vielä molemmat ylätukivarret. Meni niinkuin Wheeler Dealersissä, reiluun varttiin oli vaihdettu molemmat irroittamalla jousineen autosta.

Motonetissä oli oikein asiantuntevaa myyjää paikalla kun soitin etukäteen ja sanoin että vaimo tulee hakemaan ylätukivarret. Myyjä sitten puhelimessa merkitsi molemmat ylävarret varaukseen. Vaimon hakiessa varausta sanottiin varaosatiskillä että "ei siellä ole kahta ylätukivartta, toinen on toiselle puolelle". Huoh.

Pari vikaa korjattu, uusi ilmaantui. Nimittäin kun kävelyvauhdista painaa jarrua niin ABS-pumppu rupeaa tykittämään. Ilmeisesti meni anturi tuossa hässäkässä paskaksi tai ei ole kunnolla omassa kolossaan painettuna. Koitin kuitenkin pajalta lähtiessä hiekkatiellä kunnon ronskia jarrutusta ja ABS toimii kuten pitää, eli ilmeisesti pienessä nopeudessa ei enää ota kehältä signaalia.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 5.6.2013 22:44

Menee yksinpuheluksi mutta mainitaan että ABS-homma korjaantui kun tuuppasin anturia sisään holkkiin pari milliä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa