Uudet kesärenkaat: Tiguan
Valvoja: ffp jäsenet
Uudet kesärenkaat: Tiguan
Moi,
olen hankkimassa uusia 215/65R16 kesärenkaita Tiguaniin ja sainkin muutamia tarjouksia. Hintaluokka kaikissa 520-650eur töineen. Itse en näistä juurikaan mitään tiedä, joten kysymys kuuluukin että mitkä näistä kannattaa ottaa:
- Hankook Kinergy Eco K425 520eur
- Nokia Hakka Blue 650eur
- Nokian Hakka Suv 620eur
- Continental 4x4 contact 549eur
- Continental ContiPrem.Cont.2 580eur
- GoodYear Efficientgrip 650eur
- Michelin LatitudeTour HP 595eur
- Uniroyal 4x4 Street 550eur
Auto on pääsääntöisesti käytössä perus kaupunki/maantieajossa, harvoin missään metikössä ajelen vaikka neliveto onkin :)
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
t.markku
olen hankkimassa uusia 215/65R16 kesärenkaita Tiguaniin ja sainkin muutamia tarjouksia. Hintaluokka kaikissa 520-650eur töineen. Itse en näistä juurikaan mitään tiedä, joten kysymys kuuluukin että mitkä näistä kannattaa ottaa:
- Hankook Kinergy Eco K425 520eur
- Nokia Hakka Blue 650eur
- Nokian Hakka Suv 620eur
- Continental 4x4 contact 549eur
- Continental ContiPrem.Cont.2 580eur
- GoodYear Efficientgrip 650eur
- Michelin LatitudeTour HP 595eur
- Uniroyal 4x4 Street 550eur
Auto on pääsääntöisesti käytössä perus kaupunki/maantieajossa, harvoin missään metikössä ajelen vaikka neliveto onkin :)
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
t.markku
Valitettavasti ei omakohtaisia kokemuksia, mutta Internet kertoo hyvin mielenkiintoisia juttuja Dunlopin uutuudesta, BluResponsesta. Testien mukaan olisi lyhin jarrutusmatka kuivalla SEKÄ märällä, ja samalla vierintävastus todella pieni. Pitäisi löytyä myös tuossa sinun koossasi.
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Du ... unched.htm
Koska kyseessä uutuus niin saatavuudesta en osaa sanoa.
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Du ... unched.htm
Koska kyseessä uutuus niin saatavuudesta en osaa sanoa.
-
- -
notuota... väitätkö ettei normi ha rengas kestä hiekkatieajoa? Toki painava auto jnejne, mut onhan noissa renkaissa kantavuusluokitukset sitä varten.
Jos kysyjän pääasiallinen käyttö on asfaltilla ajo niin ainakin itse miettisin noita tavallisia renkaita koska luulen että niissä on ajo-ominaisuudet ja rengasäänet ihan toista luokkaa mitä maastoautoon tarkoitetuissa kumeissa? Jos "offroad" käyttö on mökkitieajoa ym, missä kumeille ei "sivuosumia" ole tiedosa niin aika perusrenkailla luulisi pärjäävän?
Contilta kumpi tahansa vois olla oiva vaihtoehto.
Jos kysyjän pääasiallinen käyttö on asfaltilla ajo niin ainakin itse miettisin noita tavallisia renkaita koska luulen että niissä on ajo-ominaisuudet ja rengasäänet ihan toista luokkaa mitä maastoautoon tarkoitetuissa kumeissa? Jos "offroad" käyttö on mökkitieajoa ym, missä kumeille ei "sivuosumia" ole tiedosa niin aika perusrenkailla luulisi pärjäävän?
Contilta kumpi tahansa vois olla oiva vaihtoehto.
-
- -
Itse kans renkaita yritän tuos koijata ihmisille, ja tuossakin tuli vastaan muistaakseni contin renkaat jotka ei pysyny nipus katumaasturin alla. Painoluokka piisasi eikä siinä mitään, soratiellä vaan kun ajeli niin kivet meni renkaista läpi..
Nuo oli siis normi henkilöautoon tarkotetut renkaat, SUV/4x4 autoille kun on omat mallit.. Ei niitä huvinvuoksi rengasvalmistajat tee...
Niin ja ei ollut kivet kyljestä menny läpi, vaan ihan suoraan kulutuspinnasta. Vuoden aikana 5 rengasrikkoa. (Paikkaamalla selvinnyt neljästä noista, yksi vaati uuden renkaan oston joka myös hajosi 3kk myöhemmin).
Omavalintainen juttuhan tuo, jos ajo on tosiaankin vaan asfaltilla niin kaitpa noilla normirenkaillakin selviää.
Rengasmetelit yms noissa SUV renkaissa ei sen kummemmat ole, ei nekään mitään maastorenkaita vielä oo..
Nuo oli siis normi henkilöautoon tarkotetut renkaat, SUV/4x4 autoille kun on omat mallit.. Ei niitä huvinvuoksi rengasvalmistajat tee...
Niin ja ei ollut kivet kyljestä menny läpi, vaan ihan suoraan kulutuspinnasta. Vuoden aikana 5 rengasrikkoa. (Paikkaamalla selvinnyt neljästä noista, yksi vaati uuden renkaan oston joka myös hajosi 3kk myöhemmin).
Omavalintainen juttuhan tuo, jos ajo on tosiaankin vaan asfaltilla niin kaitpa noilla normirenkaillakin selviää.
Rengasmetelit yms noissa SUV renkaissa ei sen kummemmat ole, ei nekään mitään maastorenkaita vielä oo..
hmmm..kyselin myös toisella foorumilla tätä ja siellä kehuttiin juuri näitä ontinental ContiPrem.Cont.2 -renkaita. Muistatko oliko noi rikkoutuneet Contin renkaat vai kenen ja mikä malli ja mikä vuosi oli kyseessä?
Michelin LatitudeTour HP sai myös kehuja. Ja tänään sain myös paremman tarjouksen näistä GoodYear Efficientgrip 650eur --> 626eur (V-nopeusluokka).
...mitkäköhän nyt ottais? =)
Michelin LatitudeTour HP sai myös kehuja. Ja tänään sain myös paremman tarjouksen näistä GoodYear Efficientgrip 650eur --> 626eur (V-nopeusluokka).
...mitkäköhän nyt ottais? =)
-
- -
En enää kuollaksenikaan muista oliko juurikin noi Contit vai ei... Siis Contin renkaat oli kyseessä mutta mallista en mene takuuseen, kumminkin normi auton renkaat.. 2 vuotta vanhat renkaat oli, ja vaihto tapahtui siis n.1kk sitten kun pyörittelin uudet päälle.. Myös tukkuri sanoi että eipä nuo normi renkaat oikein kestä katumaasturien alla jos sorateitäkin ajetaan sillointällöin.
Firman pakussa oli viimekesän alla noi Michelin Latitude Tour Hp:t, ei mitään moittimisia, toki kilometrejä takana ~6tkm joten häjy vielä sanoa..
Itse rengasmyyjänä suosittelisin noita Micheliniä :) Toki tämä on vain henkilökohtainen mielipide ja suosittelen että oman harkinnan mukaan..
Jos kyseessä olisi normi auto niin sitten noi Goodyearit olis ok valinta.
"Vaikka rengas on kehitetty asfalttiteille, sillä voi ajaa huonokuntoisilla maastoteilläkin. Tämä johtuu "maastovarmasta" kumiseoksesta, joka on kehitetty maansiirtorenkaissa käytetyn tekniikan pohjalta. Tästä syystä rengas kestää tavallista rengasta paremmin karkean maaston rasituksia ja rasittavaa ajoa (nopeita jarrutuksia /kiihdytyksiä/kaarreajoa)."
Tuossa Michelinin mainosteksti kyseiselle renkaalle.. Tuossakin siis mainostetaan juurikin tuota "maastoajon" kestävyyttä mitä normi renkaissa ei huomioida
Firman pakussa oli viimekesän alla noi Michelin Latitude Tour Hp:t, ei mitään moittimisia, toki kilometrejä takana ~6tkm joten häjy vielä sanoa..
Itse rengasmyyjänä suosittelisin noita Micheliniä :) Toki tämä on vain henkilökohtainen mielipide ja suosittelen että oman harkinnan mukaan..
Jos kyseessä olisi normi auto niin sitten noi Goodyearit olis ok valinta.
"Vaikka rengas on kehitetty asfalttiteille, sillä voi ajaa huonokuntoisilla maastoteilläkin. Tämä johtuu "maastovarmasta" kumiseoksesta, joka on kehitetty maansiirtorenkaissa käytetyn tekniikan pohjalta. Tästä syystä rengas kestää tavallista rengasta paremmin karkean maaston rasituksia ja rasittavaa ajoa (nopeita jarrutuksia /kiihdytyksiä/kaarreajoa)."
Tuossa Michelinin mainosteksti kyseiselle renkaalle.. Tuossakin siis mainostetaan juurikin tuota "maastoajon" kestävyyttä mitä normi renkaissa ei huomioida
olipa se michelin, conti, nokia, nankang yms niin kyllä niistä tietynlaiset kivet menee läpi ihan keveissäkin henkilöautoissa. viime kesänä yhdellä asiakkaalla meni kolme rengasta paskaksi 2vko sisään kolmoskoppasesta golffista. soratie oli lanattu muutamaa päivää ennenku ensimmäisen kerran tuli rengasrikko ja kyseiset rikkoutumiset sattui samalla tiellä josta herra meni kotia.
lisäksi sodankylään menee useasti vajaita määriä noita suv/4x4-renkaita joten kyllä niitäkin menee
kemin kaivoksella asia ratkaistiin camaceilla kun hiaceissa ei kestäny normi c-renkaat. tosin eipä nuokaan täysin puhkeamattomia ollu mutta helpotti tilannetta. muuta kehuttavaa ei noista renkaista sitten olekkaan ollu
lisäksi sodankylään menee useasti vajaita määriä noita suv/4x4-renkaita joten kyllä niitäkin menee
kemin kaivoksella asia ratkaistiin camaceilla kun hiaceissa ei kestäny normi c-renkaat. tosin eipä nuokaan täysin puhkeamattomia ollu mutta helpotti tilannetta. muuta kehuttavaa ei noista renkaista sitten olekkaan ollu
-
- -
-
- -
Kuvittelisin ettei suomessa ole aiheella mitään merkitystä, täälä kun ei saa yli 120km/h ajaa vaikka mikä olisi... onko renkaiden maksimi nopeus nyt 190km/h tai 210km/h ei pitäisi vaikuttaa tuollaisessa vehkeessä katsarin silmissä yhtään mitään... Toki onhan rekisteriotteeseen merkitty tuokin asia jota lain mukaan pitäisi varmaan noudattaa
-
- -
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”