T4 takaluukku aukeaa vain avaimella
Valvoja: ffp jäsenet
T4 takaluukku aukeaa vain avaimella
T4 -98. Autossa keskuslukitus. Nyt takaluukku jäi lukkoon. Aukeaa vain avaimella vääntämällä. Mikähän lirpuke sieltä meni?? Muut ovet toimii normaalisti.
Taistelin oman -97 T4:n takaluukun lukon kanssa jokusen tunnin ja systeemi tuli kohtuullisen tutuksi. Autossa on alkuperäinen keskuslukitus ja siinä jälkiasenteinen kaukosäätö hälyttimen kautta.
Keskuslukon moottori tai avainpesän kääntö liikuttaa mekanismissa lipareen oikealle kohdalle jotta kahvan avausliike välittyy itse lukkolaitteelle. Jos siis avaimella aukeaa, ei moottori syystä tai toisesta liikuta liparetta oikealle kohdalle.
Mulla oireena oli että takaluukun lukko meni "epäsynkroniin" muiden lukkojen kanssa, eli oli lukossa kun muut oli auki ja toisinpäin. Hetken edes-takaisin naksuttelun jälkeen alkoi toimia, mutta ongelma palasi taas kun lukkoja ei hetkeen käyttänyt.
Purin koko systeemin ja keskuslukon moottori sekä itse lukkomekanismi olivat aivan ehjiä ja toimivia. Tarkemmissa tutkimuksissa vika tuntui kuitenkin jäävän moottoriin. Kun en keksinyt ongelmaan muuta ratkaisua, kävin ostamassa uuden moottorin, vaikken uskonutkaan sen olevan rikki. Ja eihän se ollut, sama vaiva uusiutui heti kun ei hetkeen käyttänyt lukkoja. Tutkin hetken moottorien rakennetta ja keksin että vian on oltava jommassa kummassa etuoven "master"-lukkomoottorissa.
Kuskin oven moottori oli lopulta syyllinen: se toimi, mutta oli sen verran hidas, että jakoi systeemiin "väärän suunnan ohjauksen" sähköä kun takaluukun lukkomoottori oli jo ehtinyt toiseen laitaan. Tämä aiheutti sen että takaluukun lukkomoottori ehti tehdä 1,5 kertaisen liikeradan ja jäi väliasentoon. Periaatteessa muidenkin lukkojen olisi pitänyt oireilla, mutta niiden moottorit olivat sen verran hitaita etteivät häiriintyneet kuin kovilla pakkasilla jolloin kuskin ovi oli tooodella hitaalla. Vaihdoin sen uuden moottorin kuskin oveen (nykyään myytävät moottorit ovat kaikki samanlaisia) ja oireet poistuivat. Uskon että myös kovilla pakkasilla tapahtuneet sekoilut korjaantuivat samalla.
Keskuslukon moottori tai avainpesän kääntö liikuttaa mekanismissa lipareen oikealle kohdalle jotta kahvan avausliike välittyy itse lukkolaitteelle. Jos siis avaimella aukeaa, ei moottori syystä tai toisesta liikuta liparetta oikealle kohdalle.
Mulla oireena oli että takaluukun lukko meni "epäsynkroniin" muiden lukkojen kanssa, eli oli lukossa kun muut oli auki ja toisinpäin. Hetken edes-takaisin naksuttelun jälkeen alkoi toimia, mutta ongelma palasi taas kun lukkoja ei hetkeen käyttänyt.
Purin koko systeemin ja keskuslukon moottori sekä itse lukkomekanismi olivat aivan ehjiä ja toimivia. Tarkemmissa tutkimuksissa vika tuntui kuitenkin jäävän moottoriin. Kun en keksinyt ongelmaan muuta ratkaisua, kävin ostamassa uuden moottorin, vaikken uskonutkaan sen olevan rikki. Ja eihän se ollut, sama vaiva uusiutui heti kun ei hetkeen käyttänyt lukkoja. Tutkin hetken moottorien rakennetta ja keksin että vian on oltava jommassa kummassa etuoven "master"-lukkomoottorissa.
Kuskin oven moottori oli lopulta syyllinen: se toimi, mutta oli sen verran hidas, että jakoi systeemiin "väärän suunnan ohjauksen" sähköä kun takaluukun lukkomoottori oli jo ehtinyt toiseen laitaan. Tämä aiheutti sen että takaluukun lukkomoottori ehti tehdä 1,5 kertaisen liikeradan ja jäi väliasentoon. Periaatteessa muidenkin lukkojen olisi pitänyt oireilla, mutta niiden moottorit olivat sen verran hitaita etteivät häiriintyneet kuin kovilla pakkasilla jolloin kuskin ovi oli tooodella hitaalla. Vaihdoin sen uuden moottorin kuskin oveen (nykyään myytävät moottorit ovat kaikki samanlaisia) ja oireet poistuivat. Uskon että myös kovilla pakkasilla tapahtuneet sekoilut korjaantuivat samalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa