0,4kN ja 0,5kN näytti paprut. Takana kuskin pyörän edessä on takajarrujen säädin, onko siinä mitään säätöä jota voisi kiristää?
Polo -99 6N1 takajarrujen säätimen säätö?
Valvoja: ffp jäsenet
-
H. Jormalainen
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
H. Jormalainen
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
H. Jormalainen
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
Askelmittari
- -
- Viestit: 496
- Liittynyt: 22.11.2009 21:42
-
markoantero
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
Bart Simson
- -
- Viestit: 112
- Liittynyt: 16.7.2011 20:43
Mites se Jormalainen sitten säädetään jos tehtaanasetus on mennyt perseelleen? Annetaan olla kun tehtaalla ovat oikein asentaneet. Kyllähän ongelmaan yleensä pysritään ratkaisu löytämään eikä odottamaan että ihme tapahtuu ja säädin toimii ihan itsestään.
Parissa kotterossa joutunut säädintä säätämään koska taka-akselille ei jarruteho ole riittänyt. Ei se jarruteho itsestään paremmaksi muutu.
Tuolla painon lisäyksellä taka-akselille näkee liikkuuko säädin vai ei.
Tietysti voi jäädä odottelemaan jos säädin itsestään korjaantuisi. Tätä viimeistä vaihtoehtoa kyllä kannattaa harkita pari kertaa...
Parissa kotterossa joutunut säädintä säätämään koska taka-akselille ei jarruteho ole riittänyt. Ei se jarruteho itsestään paremmaksi muutu.
Tuolla painon lisäyksellä taka-akselille näkee liikkuuko säädin vai ei.
Tietysti voi jäädä odottelemaan jos säädin itsestään korjaantuisi. Tätä viimeistä vaihtoehtoa kyllä kannattaa harkita pari kertaa...
-
H. Jormalainen
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Korjataan syy mikä on saanut asetuksen pieleen. Mitä siinä ihmettelemistä? Ihan niinkuin muutkin viat. Numeerisina arvoina noi muistaakseni oli esimerkiksi mulla edessä 200 bar ja takana 100 bar paine. Ehjillä osilla tietysti.Mites se Jormalainen sitten säädetään jos tehtaanasetus on mennyt perseelleen?
Ehjä säädin toimii ihan itestään ja jos se havaitaan vialliseksi niin tiedät mitä silloin tehdään. Säädin myös pitää liikkua kun voimakkaasti jarrua painetaan, jos se on yhtään samantyypinen kuin kakkosgolfissa.
Jos sitä pitää säätää niin jossain muualla on vika ja se on oireen korjaamista eikä vian. Sama kun talvella kusis housuunsa niin vähän aika lämmittää tai ruostuneen pakoputken hitsaus.
Ai että vihaan rumpujarruja. Tuli oikein flashback 20 v takaa kun noitten mk1 escojen kanssa tuli pulailtua. No, nyt on uudet rummut, laakerit, kengät ja saatanasti jousia. Vaimon jalalla ei ainakaan saa takapyörät lukkoon märällä jäällä.
Tämä siitä huolimatta että takapaksissa on nyt noin 20 kg työkaluja, hallitunkki jne. Ja tankki on täynnä.
Ellei rullilla päästä hikisesti tuon 0,6 kN (?) yli takapäässä taitaa mennä säätimen tilaamiseksi. Onko muuten missään ohjearvoja jarrujen tehoille katsastuksessa?
Tilaisinko laakkoselta 200 € vai ebaystä 45 €?
Tämä siitä huolimatta että takapaksissa on nyt noin 20 kg työkaluja, hallitunkki jne. Ja tankki on täynnä.
Ellei rullilla päästä hikisesti tuon 0,6 kN (?) yli takapäässä taitaa mennä säätimen tilaamiseksi. Onko muuten missään ohjearvoja jarrujen tehoille katsastuksessa?
Tilaisinko laakkoselta 200 € vai ebaystä 45 €?
markoantero kirjoitti:Ei siellä rumpujen sisällä hirveästi vikaa ole ,koska kässäri pitää noin hyvin.Tuo säädin on melko varmasti jumissa,josta nuo pienet arvot tulevat.
Omaan poloon joskus tuon vaihdoin juuri samaisen ongelman takia.
Muistaakseni motonetista ostin säätimen,pikkasen kenkku vaihtaa.
Taidat olla oikeassa, sillä nyt uusilla osilla pitää kässäri edelleen mutta edelleenkään ei saada polkimella takapää lukkoon.
Millä tavalla tuo on kenkku vaihtaa? Irroitus vaatii varmaan tupakkia ja olutta, ja ilmaamisooperaatio on varmaan tavallista isompi?
Ja kyllä ELSA-ohjelmassa on ihan ohjeet siihen miten tuo tasapainon säädin säädetään. Vaatii vain painemittarit sekä eteen että taakse (mitä minulla ei ole), eikä ELSA:sta oikein saa kuvaa siitä että mitä ruuvia käännetään mihinkin suuntaan. Tai no joo, kyllähän siellä mainitaan että jousta kiristämällä tulee enemmän tehoa taakse.
Pitää vielä kömpiä polosen alle katsomaan liikkuuko se säätimen vipu kädellä ja/tai kun poljinta painaa kunnolla.
Pitää vielä kömpiä polosen alle katsomaan liikkuuko se säätimen vipu kädellä ja/tai kun poljinta painaa kunnolla.
Ahaa, nyt vasta alan (ehkä) ymmärtämään miten tuo säädin toimii. Säädin on yhteydessä taka-akseliin jousella. Säätimen alla oleva pelti-varressa oleva ruuvi työntää jonkin männän tjms. säätimeen jos taka-akseli on korkeammalla.
Toisin sanoen, pelti-varren läpi tuleva ruuvi pitää kiristää jos vain ensin näyttää siltä että koko varsi edes liikkuu.
Eiku rampit esiin ja polonen rampeille!
Toisin sanoen, pelti-varren läpi tuleva ruuvi pitää kiristää jos vain ensin näyttää siltä että koko varsi edes liikkuu.
Eiku rampit esiin ja polonen rampeille!
Säädin liikkui poljinta painaessa. Säätimen vipu liikkui sorminkin.
Eli säätämään sitä kireämmälle; Ensin 17 mm kiintoavaimella lukkomutteri auki, ja 5 mm kuuskololla ruuvia sisäänpäin puoli kierrosta. Lukkomutteri takaisin kireäksi.
Nyt menee takapää lukkoon jäällä, etupyörien jälkeen.
Ilmeisesti tuo jousi kuoleentuu ajan myötä, ja minun on vaikea uskoa että edes valmistusvaiheessa päästään sellaisiin tarkkuuksiin etteikö tuota säädintä joutuisi joskus säätämään.
Kiitos neuvoista!
Eli säätämään sitä kireämmälle; Ensin 17 mm kiintoavaimella lukkomutteri auki, ja 5 mm kuuskololla ruuvia sisäänpäin puoli kierrosta. Lukkomutteri takaisin kireäksi.
Nyt menee takapää lukkoon jäällä, etupyörien jälkeen.
Ilmeisesti tuo jousi kuoleentuu ajan myötä, ja minun on vaikea uskoa että edes valmistusvaiheessa päästään sellaisiin tarkkuuksiin etteikö tuota säädintä joutuisi joskus säätämään.
Kiitos neuvoista!
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa