VW Passat 1.8T vs 2.5TDI 4x4 02-04

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vekkuli87
-
Viestit: 116
Liittynyt: 25.5.2008 13:00

VW Passat 1.8T vs 2.5TDI 4x4 02-04

ViestiKirjoittaja vekkuli87 » 24.3.2013 10:25

Heidå!

Elikkäs olemma uutta autoa katselemassa ja huomio kiinnittynyt farmarimallin Passatteihin.
Vaihtoehtoina olisivat nyt sitten 1.8T ja 2.5TDI 4x4 versiot.

Mitäs heikkoja kohtia malleista löytyy?

Tdi houkuttelee toki tuon nelivetoisuuden takia aika paljon , mutta pääasiassa 1.8t olemma katselleet.

Paria hyvää on jo katseltukkin ja jopa yksi ostettukkin , mutta sattui pieni välikohtaus postinkantajan kanssa liikkeestä kotiin ajellessa ja auto myös kuun asennosta johtuen meni lunastukseen..Kerkesihän sillä ajaa sen 8minuuttia omassa omistuksessa.:D

Eli nyt siis viisaiden tietoudet jakoon ja mitä heikkoja ko. malleista löytyy ja kumpaa itse ajaisit mielummin:)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 24.3.2013 11:52

No jos ihan perus liikennettä aattelee niin tollanen diiseli on paljon mukavempi ajaa kun on paljon enempi vääntöä.
Softattuna toi 1.8t on kyllä myös ihan mukava kulkine,yksi sellainen ollut.
Äänimaailman saa aika maukkaaksi tuossa 1.8t jos sille on painoarvoa.

Mutta toinen tykkää bensasta toinen naftasta, käy heittämössä lenkki ja kato kummasta tykkäät.
2.5 4x4 on kyllä kukkarolle kovempi pala mielestäni.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 24.3.2013 12:39

Neliveto ehdottomasti. Tuo 2.5 dieselmylly voi olla vähän liian "harraste" monen makuun, siitä kun löytyy monenmoista tyyppivikaa joiden korjaus tulee kalliiksi. Paljon helpommalla pääsee jos valitsee nelivedon 1.9 TDI koneella. Huoltohinnat eivät ole yhtään sen kalliimpia kuin bensavehkeessäkään ja dieselveron kuolettaa jo alta 1500km kuukausiajoilla (vrt. tuo 1.8T)

vekkuli87
-
Viestit: 116
Liittynyt: 25.5.2008 13:00

ViestiKirjoittaja vekkuli87 » 24.3.2013 12:57

1.8t on tosiaan jo testattu ja ostettukkin yksi , mutta kävi kuten kävi.
Dieseliä en ole koskaan omistanut ja vähän arveluttaa sitä nytkään alkaa omistamaan:)
Millasia tyyppivikoja nuissa naftalla menevissä sitten on ollut?

tuosta 1.9tdi koneesta ei oikein vakiona irtoa sellaista määrää tehoa , että kyseinen kone tulisi harkintaan.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 24.3.2013 19:36

Minkälaista teho/vääntölukemaa pitäisi sitten löytyä?

Tuon nelikon kanssa on aina 130hp 310Nm 1.9TDI -mylly (01-05 vuotisissa). 2.5TDI:tä on sitten 150hp ja 180hp versioita. Tuosta 1.9TDI:stä saa softattuna "turvallisesti" tuon 160-180hp ja 400Nm irti. Toki alavääntö 900-1500rpm välillä on 2.5:ssä parempi, mutta eipä noilla muuten kauheaa eroa ole maantiekäytössä.


1.9TDI:ssä ei juurikaan muuta kallista tyyppivikaa ole kuin mahdollinen nokka-akselin kuluminen. Siitäkin selviää alle tonnilla helposti.

vekkuli87
-
Viestit: 116
Liittynyt: 25.5.2008 13:00

ViestiKirjoittaja vekkuli87 » 24.3.2013 19:53

No oikeastaan tilojen takia tuota mallia ollaan hakemassa.

Jostain syystä tuo 2.5Tdi houkuttelisi kovasti , mutta...
Törmäsin tuossa Tampereella olevaan ilmoitukseen 1.8T ajettuna 129tkm..

Jostain syystä kuvissa katsottuna omistushalu heräsi heti.Maanantaina siis soitellemaan ja tiedustelemaan autosta.
Jotenhi tuntuu vaan , että jotakin tästäkin paljastuu kuten parista aiemmastakin omistushaluja herättäneissä kulkineissa.
Linkkiä ko. auton ilmoitukseen.

http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/5478566

Tuossa maskissa olevat lisävalot kyllä lentää samontein Jordaaniaan.

btw näytti olevan 01 vuosmallia

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 24.3.2013 20:13

Tilojen takia, mitä? Sama runko ja sisätilat noissa autoissa on, oli nokalla bensa tai diesel ja 2 tai 4 vetävää pyörää.


Paljonko tulee kilometrejä vuodessa? Tuo bensaturbo on sitten melko janoinen vehje (ainakin verrattuna tuohon 1.9 TDI:hin)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 24.3.2013 20:33

Tuntuu bensa kuskit monasti pelkäävän naftan tehottomuutta mutta tollanen 136hp/180nm opelin kaasu tuntui aika ohkaselta kun vertas vakio 110hp/235nm 1.9tdi.
Tämä johtuu diiselin väännöstä alakierroksilla.

Vakio 1.8t tuntui täs hiljattain laiskalta kun vertasin tähän 1.9tdi jakajapumpulliseen syötöt nostettuina, lähes +100nm suurempi vääntö selittänee asian.

Softattuna toi 1.8t veti sen lähemmäks 8litraa maantiellä, ehkä kuskissakin vikaa ja kaupungissa sitten joi ihan tarpeeksi.. Olis monta nafta veroo silläkin maksettu.

Toi 2.5 vääntö kompensoituu jokseenkin 1.9tdi verrattuna, omamassansa vuoksi. Tai ainakin koe ajamani malli painoi lähes 200kg enemmän kuin 1.9tdi (tuossa 2.5 oli kyllä kaikki mahollinen varuste ja vielä farmari)

vekkuli87
-
Viestit: 116
Liittynyt: 25.5.2008 13:00

ViestiKirjoittaja vekkuli87 » 24.3.2013 20:47

Joo siis tarkoitin , että kun on tilava farmari niin sen takia tuota ollaan etsimässä.
Jos kuitenkin kävisi Maanantaina myös koeajolla tuon 2,5tdi kanssa.

Ja kyllä joo jotenkin tuntuu omituiselta vaihtaa bensavekottimet naftaakäyttäviksi kun ei ole koskaan vielä sellaista ollut:) ei toki pahalla.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 24.3.2013 23:44

Ostat multa tuon 1.9 4motionin, niin on nelivetoa, kestävyyttä, varusteita ja vähän kulkuakin.

vekkuli87
-
Viestit: 116
Liittynyt: 25.5.2008 13:00

ViestiKirjoittaja vekkuli87 » 24.3.2013 23:53

Paljokos ajettu ja missä auto sijaitsee?

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 25.3.2013 0:07

176tkm ja Siilinjärvellä.

vekkuli87
-
Viestit: 116
Liittynyt: 25.5.2008 13:00

ViestiKirjoittaja vekkuli87 » 25.3.2013 12:03

kuvia voi nakata [email protected] ja hp

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 25.3.2013 13:24

Tallissa makaa itselläni 1.9tdi 4motion ja enpä voi kulkupuolta valitella, moottori on luonteeltaan mielestäni 10x miellyttävämpi kuin 1.8T, voimaa on riittävästi joka tilanteeseen, varsinkin softattuna. Diisseli on laukannut jo tiehensä, siinä vaiheessa kun tuo 1.8T vasta alkaa nostaa kierroksia, näin kärjistetysti... Itselleni taas tuo 2.5tdi ei tullut edes harkintaan, vaan ehdottomasti piti olla 1.9tdi, siitä kun irtoaa voimaa riittävästi ja ylläpitokulut ovat yleensä hyvin maltilliset.

Hannnu
-
Viestit: 86
Liittynyt: 6.10.2010 2:40

ViestiKirjoittaja Hannnu » 25.3.2013 17:31

Täältä löytyy 2.5Tdi tallista, eikä valittamista löydy. 350tkm mittarissa, ehkä volkkarin epäonnistuneimmalla yhtälöllä, eli tippi loota ja "nokkavikainen V6"
Itselläni tosin vain positiivisia kokemuksia, orkkis nokat pyörii vieläkin ja laatikko on sama minkä kanssa auto tehtaalta joskus lähti! Toki jo pientä rantua näkyvissä, mutta noitahan saa jo jakopää remontin hinnalla ebaystä ja recro.eu kasaa vahvistetun laatikon 3 kertaa halvemmalla, kun yksiskään suomalais firma.
Pääsin tuossa kokeilemaan tuttavan 4 vuotta uudempaa 1.9tdi 4Motionia, ja täytyy sanoo että melkonen täristin on toi 1.9. Siinä ei ollut mittarissa kuin vasta 180tkm, mutta silti oma tuntuu jämäkämmältä. Kutonen on aina kutonen.

vekkuli87
-
Viestit: 116
Liittynyt: 25.5.2008 13:00

ViestiKirjoittaja vekkuli87 » 25.3.2013 18:24

Dodii ja koeajolla piipahdettu ja ei kyllä voi kuin kehua ajamista.
Menee kuin juna eteen ja voimaakin riittävästi.Siis 2.5tdi.

Miinuksia oli toki tuulilasi halki ja pieniä ajantuomia naarmuja , mutta uutta ei olla hakemassakaan.

Juuri kävi leimalla ennen koeajoa ja jarrut uusittiin ja vetarit.
jakopäähuoltoki oli tehty pois alta joten kyllähän tuo kiinnostaisi.
Ainut vaan , että hintaa oli 8,9k ja mittarissa 249tkm.

Varusteet oli kattavat:)

tumpu
-
Viestit: 104
Liittynyt: 24.6.2009 9:43

ViestiKirjoittaja tumpu » 25.3.2013 19:53

No täytyy nyt käydä 1.8T konettakin vähän kehumassa, kun semmonen itseltä löytyy. Eli kyllä tuollakin on mukava perus-ajoa ajaa. Itsellä ei ole vääntö loppunut vielä kesken, kunhan nyt jaksaa vaihetta välillä vaihtaa. Etuveto on talvella vähän huono kun autolla on kuitenkin aika kova paino. Toisaalta en ole vielä kertaakaan kiinnikkään jäänyt. Saa nähdä miten käy sitten madallettuna(Pappa mobiili).

Mutta nää on näitä mielipide juttuja. Kyllähän se 4-veto aina talvella maistuis, mutta kesällä se vaan lisää turhaan kulutusta. Mutta raha on vain rahaa =)

Hannnu
-
Viestit: 86
Liittynyt: 6.10.2010 2:40

ViestiKirjoittaja Hannnu » 25.3.2013 20:35

Itse maksoin omasta 6300€ Mittarissa tällöin 317tkm. Ei talvirenkaita, mutta jakopää oli just tehty sekä syöttöpumppu vaihdettu.
Omassa taitaa olla kaikki muut herkut paitsi takapenkin lämmittimiä ja parkkitutkaa.

Kysäse että onko tehty nokkaremonttia, ja jos ei niin tinkaa se 1000€ ainakin hinnasta pois.
Tietysti jos on rullakeinuilla, niin asia eri :D

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 25.3.2013 20:46

Et ole ajatellut bensa v-koneita eli 2.3v5 tai 2.8 v6, menee matkassa samaan kuin 1.8t ja noita saa nelivetona. Itsellä menossa jo toinen 2.8 v6 koneella ja enpä ole haukkumista keksiny, vanhempi oli 3B ja nykyinen on 3BG, molemmat manuaalina ja nelikkona.

vekkuli87
-
Viestit: 116
Liittynyt: 25.5.2008 13:00

ViestiKirjoittaja vekkuli87 » 25.3.2013 20:54

En ole bensakoneita oikeastaan harkinnut muita kuin 1.8t.
yhtä 2.8 nelikkoa kävin koeajamassa , mutta ei päätynyt mukaan.vetoja toki oli mukavasti...

Hinnasta on päästy jo alaspäin , mutta ei mielestäni ihan passelisti.
Täytyy huomenna soitella asiasta vielä ja jos aavistus mennään alaspäin hinnassa niin auto vaihtaa omistajaa varmasti:)

vekkuli87
-
Viestit: 116
Liittynyt: 25.5.2008 13:00

ViestiKirjoittaja vekkuli87 » 26.3.2013 20:56

No nyt sitten on tuo 2,5tdi nelivetoisena tuossa pihalla;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa