Golf 04 ajovalo ei toimi

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

kooma
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.3.2013 19:12

Golf 04 ajovalo ei toimi

ViestiKirjoittaja kooma » 21.3.2013 19:23

Löytyisiköhän täältä apua..
Eli auto on golf 1.6fsi -04
ja kuskinpuoleinen ajovalo ei toimi.
Molemmin puolin toimii pitkät ja parkit ( ja apukuskin ajovalo)
-Lamppu vaihdettu,vaikka vanhakin paljastui lopulta ehjäksi.
-Sulake ok
-lampulle tulee joku 3mV eli johdot ehjiä(?)
-Viiksi vaihdettu vakionopeudensäätimen takia uuteen ja luulisin ettei vika voisi olla siinä.
(noin kk sitten)
-valokytkin irroitettu, "näytti" ehjältä eikä tolla ollut vaikutusta automaattivaloihin,
vaikka kytkimen johtoliitin oli irti..
mitään oireita ei ole aiksemmin valoissa ollut..alkaa kohta epätoivo iskeä:)

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 21.3.2013 20:27

-lampulle tulee joku 3mV eli johdot ehjiä(?

Kyllähän lampulle pitäisi auto käynnissä tulla se 12-14V, ei mitään millivoltteja. Mittaa auto käynnissä siitä kannasta paljonko tulee.

kooma
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.3.2013 19:12

ViestiKirjoittaja kooma » 21.3.2013 21:35

anteeksi epäselvyys:)
eli jos sinne tulisi se 12v niin valo varmaan palaisi.
nuo 0.3V on kai jotain vuotovirtoja(?) ja johto ei ole oikosulussa,
eli ilmeisesti johto on ehjä lampun liittimeltä taaksepäin tms..
avasin ja putsasin vielä valokatkaisijan kontaktipinnat IPA:lla ja laitoin kontaktirasvaa.

jossain postissa oli samanlainen vaiva, mutta lamppujen korkeussäätö ei toiminut
-tässä taas tuo korkeussäätö on ok.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 22.3.2013 12:23

Eikös auto ole ns. vitoskoppainen? Mikäli näin, niin alla pieniä ohjeita, sillä kyseessä on CAN-väyläinen härpäke.

Käy lukaisemassa vikakoodit, sillä tuo vaikuttaisi kovasti ohjainlaitteen J519 häiriöltä tai sitten johtosarjavauriolta jos kerran polttimo ja umpion sisäiset johdot ja kytkennät ovat varmasti kunnossa. Valokytkin ohjaa pelkästään ohjainlaitetta, joka sitten päättää miten valoja poltetaan. Sen kontaktit ovat kunnossa jos oikea ajovalo palaa.

Jos vasemman ajovalon johtosarja on jostain rikki, luulee auto, että polttimo on palanut ja sammuttaa sen sekä sytyttää mittaristoon vikavalon palaneesta polttimosta, eikä anna sinne jännitettä.

Jos taas kyseessä on jokin J519 ohjainlaitteen häiriö, voi VCDS:llä kokeilla suorittaa ns. osatestin jolla antaa eri valoille virtaa "pakolla" ja katsoo toimiiko ne molemmat.

kooma
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.3.2013 19:12

ViestiKirjoittaja kooma » 22.3.2013 14:12

Joo ymmärtääkseni on 5.
Kaverilla oli joku lukijasofta mitä kokeiltiin, mutta siihen ei löytynyt tuota automallia
joten vikakoodit jäi lukematta.

Luultavasti nyt alkaa kohtuuhintaisen autohuollon metsästys pk-seudulla:)
Elektroniikasta on työkokemusta, mutta autoa en ole ikinä korjannut(pl. tämä räpellys:)

kooma
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.3.2013 19:12

ViestiKirjoittaja kooma » 22.3.2013 19:05

googlailin että tuo j519 vastaa samalla tuulilasinpyyhkimien ym toiminnasta,
tuli mieleen että välillä etupyyhkimet pyyhkäisee kerran itsekseen
ja välillä takapyyhin ei liiku kun ruiskauttaa lasinpesuria ja muuta vastaavaa pikkusekoilua..
En kiinnittänyt tuohon juurikaan huomiota, mutta nyt tuli mieleen:)
Eli kai tuo alkaa vahvasti viitata tuohon ohjausboksiin..

Jos lähtisin tuota itse selvittämään niin ilmeisesti noi vikakoodit pitää saada luettua,
mutta voiko tuota boksia ylipäätään vaihtaa itse ja pitäisikö uuteen "flässätä" jotain tms?
Tai voisiko pelkästään huonot liitokset tuolla päässä aiheuttaa näitä oireita?

analogielektroniikka on hyvinkin tuttua, mutta itse boksin korjaaminen
vielä ilman skemoja saattaa olla jo vähän liian haastavaa:)

Kiitos kaikille vastauksista ja lisäjeesi olisi kyllä tarpeen:)

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 22.3.2013 20:48

Kato onko akun etupuolella olevassa sulake lootassa kansi varmasti kunnolla kiinni ja sisällä kuivaa, tuon sulakelootan alla on sähkökeskus joka aiheuttaa kastuessaan juurikin tuollaista epämääräistä vikaa sinne tänne.

Mutta ne vikakoodit kannattaa ehdottomasti lukea, niin ei tarvi aivan summassa vikaa etsiä.

garpo
-
Viestit: 69
Liittynyt: 15.5.2007 12:56

ViestiKirjoittaja garpo » 22.3.2013 21:00

mulla oli sama vika V jetassa ja se johtui vioittuneesta lampun kannasta tai siitä joka kierretään sekä ne nastat lampussa oli saaneet siipeensä

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 22.3.2013 21:52

Tuohon vitoskoppaan ei enää halvat geneeriset lukijat oikein kykene. VCDS tai sitten merkkarin testeri/vastaava olisi nyt se mistä kannattaa lähtä liikkeelle. Jos se J519 oikuttelee muutenkin, kannattaa katsoa oikeasti ne vikakoodit sekä maadoituspisteet läpi.

Jos mekaaniset osat tuo lampunkanta mukaanlukien on katsottu läpi, ei hirveästi etänä voi enempää auttaa tässävaiheessa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.3.2013 3:01

Sytyttääkö auto palaneen polttimon merkkivalon? Ja ilmoittaa oikean polttimon palaneeksi?
Jos näin tapahtuu, niin ehdottelen seuraavaa:

Kannattaa tosiaan tutkia, että ne polttimolle menevät kontaktit on kaikki kunnossa. En muista sen kierrettävän kiekon tarkkaa rakennetta, mutta onhan se mahdollista että siinä olevat kontaktipinnat eivät ota kontaktia umpiossa oleviin vastinkappaleisiin. Mittasit sähkön tulon varmaan sieltä umpion puoleisista nastoista?

Auton ohjauselektroniikkahan toimii niin, että kun käännät virrat päälle, niin ohjainlaite "haistelee" että mitkä valot toimivat. (Tämän huomaa hyvin, jos autoon on asennettu LED-polttimoita, ne vilkahtavat nopeasti 3 kertaa, kun ohjainlaite testaa polttimot)
Tämän jälkeen ohjainlaite katkaisee virran syötön niiltä polttimoilta, mitkä eivät ole sen mielestä ehjiä. (Tämän huomaa hyvin, jos autoon on asennettu lisävastuksettomia LED-polttimoita, nimimerkillä kokemusta omaava...)
Tuo 3mV voisi kieliä vähän siitä, että ohjainlaite on katkaissut virrat polttimolta, kun luulee sen olevan rikki. Vika voisi siis olla joko siellä polttimon kannassa tai sitten, valitettavaa kyllä, ohjainlaitteessa. Mutta tästä edullisemmasta on kyllä hyvä lähteä liikkeelle. Oma tutkimustyö on kuitenkin, ainakin noin periaatteessa, ilmaista.

Tämä tuli mieleeni nimittäin tästä: Tänään kiroilin oman autoni kanssa, että miksi ihmeessä ei syty parkkipolttimo vaikka vaihdoin uuden tilalle. Auto oli siis kokoajan käynnissä ja valot päällä. Kokeilin jo toistakin ehjää polttimoa ja ei.
Olin jo kiroamassa, että onko joku parkin polttimon johto mennyt jostain päin johtosarjaa rikki ja eurot vilisi silmissä, kun mietin korjauskustannuksia ja vianhaun ihanuutta...
...kunnes muistin, että hetkinen seis, käynpä sammuttamassa auton ja valot ja sytyttämässä valot uudelleen. Ja kappas, kun alkoi virtaa polttimolle löytymään!

garpo
-
Viestit: 69
Liittynyt: 15.5.2007 12:56

ViestiKirjoittaja garpo » 23.3.2013 9:22

siinä kiekossa on helposti hajoavat pelti nastat ja sen voi kiertää väärin paikalleen, siinä helposti myös ne lampussa olevat nastat saa käännettyy huonoiks ja se on niin ahas paikkakin toi kuskinpuoli akun takia

kooma
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.3.2013 19:12

ViestiKirjoittaja kooma » 23.3.2013 23:26

Kiitos kaikille vinkeistä, on huomiseksi taas tekemistä:)
lampun merkkivalo palaa ja se 3mv tuli tosiaan umpion sisälle lampun kantaan.
onko tuo "kierrettävä kiekko" se moninapaliitin joka menee umpiolle?
ie. se jossa menee pitkät,lyhyet, parkit ym johdot?

kooma
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.3.2013 19:12

ViestiKirjoittaja kooma » 24.3.2013 21:18

v*tut.
Osaako kukaan palstalaisista neuvoa hyvää+halpaa+nopeata+ym huoltoa pk-seudulla? :)

Tänään tutkiskelin umpion liittimet, kaikki sulakkeet+sulakepohjat ja erinäisiä kontakteja,
tuota selakepohjan alla olevaa keskusta en päässyt kunnolla roplaamaan,
mutta ei tästä tule mun taidolla tän enempää.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 25.3.2013 7:53

Se kierrettävä kiekko on se polttimoa umpiossa kannatteleva härveli, jonka otat irti silloin kun vaihdat polttimoa. Umpiossa on semmoiset vastepinnat sen kiekon metallipalasiin, jotta sähkö kulkisi sinne lampulle. Ne voivat irrota tai olla huonosti kiinni tai vääntyä ne metallit sieltä liitoskohdista. Jos ne eivät ole paikallaan, luulee auto että polttimo on palanut eikä anna sinne virtasta.

Olisi hyvä, jos voisit mitata umpiolle tulevasta liittimestä tuleeko ajovalolle jännite kun kaveri kääntää virtoja päälle, pitäisi tulla ainakin hetken kun yksikkö haistelee onko lamppuja palanut.

kooma
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.3.2013 19:12

ViestiKirjoittaja kooma » 25.3.2013 8:41

vitunvittu.. niinkuin tossa aiemmin kirjoittelin, olen aika haka elektroniikassa
ja autojen kanssa en ehkä ihan niinkään..

kun nyt katselin tuota tilannetta vähän kauempaa, tein melko tärkeän huomion..


Olin vaihtanut, tutkinut, avautunut täällä ja kiroillut kohta viikon...VÄÄRÄÄ POLTTIMOA!!
Eli siis kun tyhmä käyttäjä löytää ja vaihtaa oikean polttimon alkaa homma toimia:)

Nyt lievästi hävettää ja vituttaa, mutta ainankin lamppu toimii.

Kiitos kaikille vinkeistä, mä taidan poistaa tämän nimimerkin ja seuraavan ongelman myötä palata uudella nimellä, eli kun seuraavan kerran tulee epäilyttävän tyhmä kysymys -se olen luultavasti minä:)
Viimeksi muokannut kooma, 25.3.2013 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.3.2013 22:31

Niin, olikos tämä nyt tosiaan mk5 vai mk4? Polttimon pidikkeen selityksen perusteella ei ole kyllä vitoskoppainen..?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa