Auttakaa sinkkunaista mäessä. Transporter 1.9 TD vm -96 hyytyi moottoritielle ja hyytymisen syyksi paljastui joku jakopäähän liittyvä kiilajuttu (?) ja se ilmeisesti liittyy johonkin kuningaspulttiin (sorry, mä en tajua autoista mitään), konetta ei ole vielä avattu mutta vauriot on ilmeisesti melkoisen mittavat.
Autoon on tehty jakopää-ja vesipumppuremppa tasan neljä kuukautta ennen hajoamista ja sen jälkeen autolla on ajettu maksimissaan 5000 km. Remppa tehtiin Autoasi korjaamossa Turun seudulla ja valkkasin korjaamon sen perusteella että liike mainosti olevansa asiantuntija juuri jakopäänhihnan vaihdoissa. Autoni on nyt kyseisellä korjaamolla ja liike ei kuulemma ole missään vastuussa moottorin hajoamisesta. Tuossa mallissa ei tarvitse koskea kuningaspulttiin jakoremmiä vaihtaessa ja siksi siihen ei oltu kajottu lainkaan. Soitto VW-autoon paljasti että merkkiliikkeessä tuo kuningaspultti vaihdetaan aina (tai ainakin tarkistetaan/kiristetään) jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä ja että kuulemma kaikki osaavat korjaamot tietävät että se pitää tsekata.
Kuluttajaneuvonnasta ei löytänyt muuta kun että korjaamon tulee noudattaa huollon yhteydessä merkin huolto-ohjeita, mistäköhän voisin saada oman autoni huolto-ohjeet? Samoin onko mahdollista saada jostain jotain hyvitystä (korjaamo?) vai kärsinkö parin tonnin vahingot omissa nahoissani. Typeryydestä pitää maksaa mutta täytyy sanoa että ei tullut mielenkään että olisi pitänyt autoa nokkahihnan vaihtoon viedessä pyytää erikseen jonkin hiton ruuvin kiristämistä, enhän mä edes tiennyt että siellä on joku sellainen ;)
Transporter T4 jakopääongelma- korjaamon vastuu
Valvoja: ffp jäsenet
Ensiksi: Kuningaspultin heikkous 1,9 td -moottoreissa (AAZ & ABL) pitäisi olla kaikkien mahdollisten vakavasti otettavien autokorjaamojen tiedossa. VW myy vahvistettua pulttia, ja minun mielestäni jokaisen asiantuntevan korjaamon pitäisi jakopäärempan yhteydessä vähintään tarkistaa onko autossa vahvempi vai alkuperäinen heikompi pultti (onnistuu ilman pultin irrottamista, koska lujuusluokitus on näkyvillä pultin kannassa). Pultti kannattaa kyllä vaihtaa aina, koska kyseessä on noin kolmen euron arvoinen osa. Mutta tämä on vain yksittäisen VW-harrastajan mielipide, joten sen juridinen painoarvo on aika tarkkaan nolla.
Toiseksi: Kuluttajaviraston sivuilla sanotaan selkeästi "Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, korjaamon korjaukselle myöntämä takuu on yleisten korjaamoehtojen mukaan 6 kuukautta tai 15 000 kilometriä riippuen siitä, kumpi mainituista rajoista ensin saavutetaan."
Eikä tässä selvästikään ole edes kyse takuusta, vaan korjauksessa olevasta virheestä, joten korjaamon vastuulle ei ole mitään yksiselitteistä loppumisaikaa.
Lähtisin itse liikkeelle pyytämällä VW:n maahantuojalta korjausohjetta. Jos korjausohje kehottaa kuningaspultin tarkistamaan/vaihtamaan, niin sitten vaan korjaamoa hiillostamaan, tarvittaessa kuluttaja-asiamiehen avustuksella. Jos taas maahantuoja ei ole halukas yhteistyöhön, kannattanee ottaa suoraan yhteys kuluttaja-asiamieheen.
EDIT: Loppuun vielä oma mielipiteeni koko asiasta, eli en pitäisi ihmeenä, vaikka joutuisit kärsimään vahingon kokonaan itse, mutta moka on niin ilmeinen, ettei kannata luovuttaa ihan vähällä.
Toiseksi: Kuluttajaviraston sivuilla sanotaan selkeästi "Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, korjaamon korjaukselle myöntämä takuu on yleisten korjaamoehtojen mukaan 6 kuukautta tai 15 000 kilometriä riippuen siitä, kumpi mainituista rajoista ensin saavutetaan."
Eikä tässä selvästikään ole edes kyse takuusta, vaan korjauksessa olevasta virheestä, joten korjaamon vastuulle ei ole mitään yksiselitteistä loppumisaikaa.
Lähtisin itse liikkeelle pyytämällä VW:n maahantuojalta korjausohjetta. Jos korjausohje kehottaa kuningaspultin tarkistamaan/vaihtamaan, niin sitten vaan korjaamoa hiillostamaan, tarvittaessa kuluttaja-asiamiehen avustuksella. Jos taas maahantuoja ei ole halukas yhteistyöhön, kannattanee ottaa suoraan yhteys kuluttaja-asiamieheen.
EDIT: Loppuun vielä oma mielipiteeni koko asiasta, eli en pitäisi ihmeenä, vaikka joutuisit kärsimään vahingon kokonaan itse, mutta moka on niin ilmeinen, ettei kannata luovuttaa ihan vähällä.
Itse kävelisin lähimpään VW huoltoon ja kertoisin tämän miten asian on ja pyytäisin korjaus ohjetta tai lausuntoa. Voisin kuvitella, että ei ole ensimmäinen kerta kun on vastaava tapaus.
Ja jos tosiaan on niin, että pultti tulisi vaihtaa ja tarkistaa niin kyllä korjaamon tulisi vahingot korvata.
Oma muistikuvani on myös että pultti vaihtoon jos on "heikkoamallia"
Työpaikkani Boxerista katkesi jakohihna 10000 km ennen vaihtovälin umpeutumista niin korjaamon piikkii meni. Vieläpä ilman mitään mussutuksia. Autoasi korjaamo tarkisti omatoimisesti millon hihna oli viimeksi vaihdettu ja korvasi kansiremontin. Koko homma taisi sillon maksaa 300e eli vaihtotyön?
E: Joo tiedän että Wikiin voi kukavaan kirjotella mutta: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_ABL_-moottori
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_AAZ_-moottori
Ja jos tosiaan on niin, että pultti tulisi vaihtaa ja tarkistaa niin kyllä korjaamon tulisi vahingot korvata.
Oma muistikuvani on myös että pultti vaihtoon jos on "heikkoamallia"
Työpaikkani Boxerista katkesi jakohihna 10000 km ennen vaihtovälin umpeutumista niin korjaamon piikkii meni. Vieläpä ilman mitään mussutuksia. Autoasi korjaamo tarkisti omatoimisesti millon hihna oli viimeksi vaihdettu ja korvasi kansiremontin. Koko homma taisi sillon maksaa 300e eli vaihtotyön?
E: Joo tiedän että Wikiin voi kukavaan kirjotella mutta: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_ABL_-moottori
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_AAZ_-moottori
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”