Passatin outo pauke

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

der_wagen
-
Viestit: 132
Liittynyt: 5.11.2009 8:55

Passatin outo pauke

ViestiKirjoittaja der_wagen » 21.2.2013 14:10

Kävi outo sattumus kun noin 80km/h vauhdissa piti vaihtaa kaistaa, niin tuli vahingossa sohastua vilkun sijaan vakkarin viistä ylöspäin, jolloin auto (cruise oli päällä) alkoi kiihdyttämään mielestäni todella rajusti ja samalla kuului jostain kovahko kolahdus - ihan kuin joku oliis lyönyt lekalla auton pohjaan. Jotenkin voisin vielä ymmärtää tuon kiihdytyksen, mutta tuo ääni on jäänyt mietityttämään, sillä auto äänen lisäksi täräys tuntui myös kuskin penkissä. En ole lukenut vikakoodeja tuon jälkeen, mutta muistelen että olen törmännyt tuohon kolaukseen pari kertaa aikaisemminkin, ja noista viimeisin kerta taisi olla liukas moottoritien ramppi, jossa auto lähti pieneen sivuluistoon. Uutena tuttavuutena tässä autossa on ESP, eli onko mahdollista että tuo kolaus voisi jotenkin johtua tuosta?

Auto oli siis Pssat 2.0 FSI -06 85tkm

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 21.2.2013 18:33

Eiköhän se ESP tai vetoluistonesto hoitanut hommiaan jarruttamalla jotain rengasta ja siitä ääni. Pitäs se kuulua useinkin, kun paikaltaan lähtee liukkaalla kelillä reilummalla kaasulla.

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 21.2.2013 20:18

Harvemmin tuosta ESPistä varsinaista kolahdusta saa aikaiseksi, vaikka auto karkaisi reilumminkin poikittain. Ellei samalla osu sitten johonkin uraan tms. ESPin ääni on paremminkin semmoinen narina ja vaimea tärinä.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 22.2.2013 7:52

ASR eli vetoluistonesto käynee sitten paremmin oireisiin. ESP:tä ei ole omassa autossa, mutta tuo ASR rutisee ihan urakalla joka päivä talviskelissä, välillä kesälläkin :) enkä ole edes ESP:tä koskaan kokenutkaan, että jarruttaako se hienostuneemmin luistossa kuin ASR sutiessa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.2.2013 10:23

ASR ei vaan käy tässä tapauksessa oireeksi tuohon kolahdukseen, koska vauhtia on ollut 80km/h. ASR lopettaa toimintansa 40km/h nopeudessa.

Reilummin kiihdyttäessä (kaasu pohjassa) jos moottori esim. pätkäisee (yksi kipinä jää välistä tms) niin sehän voi kyllä pitää melkoisen nykäyksen ja saattaa siellä samalla joku moottorin tuennan osa/alustan osa vaikka jopa kolahtaakin.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 22.2.2013 16:55

80km/h tunnissa on se raja vetävien pyörien voimantasoitukselle jarrua käyttäen. On luettu ja testattu käytännössäkin :)

Edit: näkyy olevan ristiriitaista tietoa ainakin lontoon kielellä netissä, mutta kyllä se 80km/h nopeuteen asti vaikuttaa tuossa etuvetoisessa Skodassa ainakin. Tuossa tämän foorumin ihmettelyä asiasta http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... 77bc8d7174


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 20 vierailijaa