Mistä tämä hajonnut osa on? Auto vw passat -98, 4-motion,

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

banditx
-
Viestit: 7
Liittynyt: 28.6.2009 18:00

Mistä tämä hajonnut osa on? Auto vw passat -98, 4-motion,

ViestiKirjoittaja banditx » 14.2.2013 19:03

Eli mistä mahtaa olla kuvan kaltainen osa peräisin?
-Mikä hajosi passatista?
*Auto siis -98 mallia, 4-veto ja tiptronic- automaatti...

Helpotetaan sen verran arvailuja, että moottori käy hyvin, auto ei liiku eteen eikä taaksepäin!
Kun vaihdetta pistää N:ltä D:lle niin alkaa kuulumaan rousketta/rahinaa sekä kaasua painettaessa ei passatti liiku suuntaan eikä toiseen...

Kuva
Kuva

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 14.2.2013 19:14

Tutkippa vetonivelet,jos vaikka löytys jotain rikkinäistä!

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 14.2.2013 19:33

Joku kahdeksasta vetonivelestä pettänyt, eli se on vetonivelen sisäkehä ja kuula ;)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.2.2013 21:12

Eikä toi 4 veto taida liikkuu jos yksikin on sökö

banditx
-
Viestit: 7
Liittynyt: 28.6.2009 18:00

ViestiKirjoittaja banditx » 14.2.2013 22:52

Juu-u, kas kummaa... Löytyi sieltä vetonivelestä paikka tuollaiselle osalle...
Mitäköhän tuollaisen korjaaminen maksaa?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.2.2013 22:56

eipä se torseni liiku jos vetari on poksahtanu. välittää voiman juurikin sinne helpommin pyörivään päähän tässä tapauksessa

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.2.2013 0:08

Mitäköhän tuollaisen korjaaminen maksaa?
Riippuu mikä nivel meni.

banditx
-
Viestit: 7
Liittynyt: 28.6.2009 18:00

ViestiKirjoittaja banditx » 15.2.2013 12:13

Edestä, oikealta ja uloin...

Ja kuvia...
Kuva Kuva

Ja seuraava kysymys kuuluukin, että mikähän tuollaisen on aiheuttanut?
Kumi oli ehjä, kiristyspanta puuttui mutta sehän taitaakin jo riittää syyksi... ?

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 15.2.2013 13:16

Jos panta irronnut niin nivel kuivunut ja se rikkonut sen. 60€ pyysi paikallinen firma nivelen vaihdosta. Sisältäen pelkän työn. Nivel siihen sitten päälle.

banditx
-
Viestit: 7
Liittynyt: 28.6.2009 18:00

ViestiKirjoittaja banditx » 15.2.2013 15:12

Otetaan vinkkejä vastaan missä Kuopiossa voisi homman teettää.
Osa maksaa 74,90€ motonetistä... Sellaisen kävin jo hakemassa.

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 15.2.2013 17:18

Autohuolto Hietamies on ainakin reilu yksityisyrittäjä. Suosittelen lämpimästi.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 15.2.2013 17:47

itsehän noita olen vaihdellut useampia, voi kun saisit auton tänne Siilinjärven ja Nilsiän rajalle niin laitettais kuntoon

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 15.2.2013 18:17

Vetari on kyllä niin helppo vaihtaa, että melkeen sama kuin renkaiden vaihto.. Miksei tehdä itse? :) Pihallakin tekee kunhan nyt ei oo mitään -25 pakkasia..

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.2.2013 22:02

Joo näistä tunnetusti aukee pultit hyvin tuolta etupäästä, melkein sama ku renkaat vaihtais :) :)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 16.2.2013 0:18

Eikai tuossa tarvitse edes päästää vetoakselia irti sisäpäästään kun ulomman nivelen vaihtaa.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 16.2.2013 7:11

Ei tarvii joskus päästää mitään ylimääräistä irti, pikku kampeamisella tulee nivel pois.

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 16.2.2013 14:20

Jos ei halua kammeta niin sisempi nivelkin tippuu helpolla pois, jolloin koko akselin saa käsiinsä. Ilkein homma tuossa on pohjapanssarin pudottaminen pois jos se on vielä paikoillaan, eikä siinäkään muuta mutta on niin reippaasti niitä ruuveja.

banditx
-
Viestit: 7
Liittynyt: 28.6.2009 18:00

ViestiKirjoittaja banditx » 18.2.2013 10:13

Pohjapanssari on "tippunut" matkasta kauan sitten...
DIY-miehiä kyllä ollaan, kokemukset opettaa ja innokkuutta löytyy uusiin puuhiin kyllä.
Mielessä ollut josko sitä saisi tuon osan itse vaihdettua. Tulihan uuden osan mukana italiankieliset asennusohjeet + erillinen lappu, jossa asennus suomeksi :
" ota vanha osa pois, vertaa uutta ja vanhaa osaa keskenään ja jos samanlaiset niin laita uusi osa paikoilleen."

Tarvitseeko puuhassa huomioida sitä, että passatti on 4-veto?

Muutaman aiheen löysinkin vaihdosta...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=44 ... 58f6d11e0b
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=69143

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 18.2.2013 10:22

Eipä siinä ole mitään ihmeellistä, ainut että tarviit tod.näköisesti 17mm kuusiokolon. Ja vanhalla pultilla "työnnetään" vanha vetonivel irti vetoakselista.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 18.2.2013 14:53

Eipä tuossa tapauksessa tarvitse pultilla mitään työntää/vedättää kun koko nivel on jo paloina.

Ylätukivarret voi irroittaa olka-akselista/kappaleesta, niin tulee mukavasti tilaa vaihtaa se nivel.

banditx
-
Viestit: 7
Liittynyt: 28.6.2009 18:00

ViestiKirjoittaja banditx » 19.2.2013 7:39

Eilen ehdin hommaa aloittaa ja työläin vaihe oli saada auto pukkien päälle passatin omalla tunkilla... Hallitunkki kun sattui olemaan lainassa...

Vanha osa lähti irti ilman minkään muun ruuvin irroitusta. Toki piti irroittaa se, joka tulee jarrulevyn välistä akseliin kiinni (nimet / termit) hukassa...

Uusi osa saatiin koottua/asennettua akseliin kiinni MUTTA emme saaneet akselia/ niveltä väännettyä takaisin paikoilleen eli kiinni sinne jarrulevyn takana olevaan reikään.
Pimeä tuli ja enempää ei ehtinyt asiaa tutkimaan..

Nyt saa kertoa niitä hyviä vinkkejä mitä muttereita/ osia pitää irroitella, jotta akselin saisi reikään menemään. Akseli on kiinni yhä siellä toisessa päässä, vaihdelaatikossa kaiketi niillä 6x torx- kantaisilla ruuveilla?

Eli mitä irroitetaan ja mistä jotta saadaan tänään homma paketoitua?

jamic
-
Viestit: 75
Liittynyt: 9.11.2010 16:43

ViestiKirjoittaja jamic » 19.2.2013 8:12

Omaan, tosin etuvetoon sain akselin paikoilleen, kun oli akseli irti sisäpäästä, eli ensin ulompi pää jarrulevyn reiästä sisään ja sitten vasta sisäpää torxeilla kiinni.

banditx
-
Viestit: 7
Liittynyt: 28.6.2009 18:00

ViestiKirjoittaja banditx » 19.2.2013 8:34

Jos sisäpään menee ja aukaisee niin tuleeko öljyt pihalle vaihteistosta?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 19.2.2013 10:36

Ei tule laatikosta öljyä pihalle.

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 19.2.2013 17:34

Tuo akselin irrotus helpottaa siinäkin tapauksessa jos nivel on vielä jotenkuten ehjä niin saa helpommin sen irrotettua vetoakselista. Samoin rasvat on helpo laittaa irrallaan ja myös tuo kasaaminen on huomattavasti helpompaa kun saa laittaa ensin uloimman nivelen paikalleen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 15 vierailijaa