Passat VARIANT 2.0 automaatti 01M-laatikolla vm.96. mittarissa 180 000km
OIREET
1. Vaimo kertoi ensin että auto "vinkuu" suurella nopeudella ajettaessa. Selvisi että nelosvaihde hyppää pois vaihteelta (tai ei vaihda neloselle kolmoselta) aika ajoin. Vaihde kytkeytyi normaalisti, kun laski kaasua himpun verran. Ajelimme sitten vain vaihdekeppi kolmosella. Tarkistin vaihdelaatikon öljyn määrän joka tuntui olevan normaali. (Varmistin täyttäessä öljyn lämpötilan VAG-COMilla)
2. Seuraavaksi auto jäi kaupunkireissulla jummiin. Laatikko jumiutui niin, että auto ei liikkunut taaksepäin ollenkaan - ei P eikä N-asennossa. Hankalaa, kun auto oli pysäköity nokka seinää vasten. Lopulta saimme auton käännettyä ajamalla auton eturenkaat muovikassien päälle ja työntämällä porukalla. Talvi kun oli onneksi, niin muovikassit luisti hyvin. Köröttelimme kotiin vaihdekeppi kolmosella.
3. Kotipihassa olikin laatikko sekaisin.
-P-asennolla auto yrittää mennä eteenpäin. Kierrokset ei nouse kovin ylös vaikka kaasun painaa pohjaan.
-R-asennossa tuntuu laatikko olevan kuin P-vaihteella - pyörät lukossa.
-N-asennossa sama oire kuin P-asennossa pyörät lukossa
-D-3-2-1-asennoissa auto yrittää eteenpäin.
VAG-COM ei anna vikakoodeja. Turbiini ei luista.
Olisiko mitään vinkkejä? Automaattihuolto tarjosi venttiilisysteemin putsausta 500 eurolla. Mahtaako riittää se vai onko ihan turhaa?
01M automaattilaatikko - pyörät lukossa - remonttiyritys
Valvoja: ffp jäsenet
01M automaattilaatikko - pyörät lukossa - remonttiyritys
Viimeksi muokannut jukki60, 11.6.2014 14:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuntuu oudolta että kaikki vaihteet menis kerralla sekaisin tukkeutuneen öljykanavan vuoksi.
Onko jossain netissä 01M-vaihteistosta diagnostiikkaohjeita? VAG-Comilla näkee noita solenoidien asentoja kyllä, mut pitäisi saada selville meneekö ne oikein.
Mistähän se laatikon ohjausboksi löytyy Passatissa, niin voisi pintapuolisesti tarkistaa senkin. Takapenkin alla on joku lupaava. EDIT: sehän se
EDIT: Löytyi ohjeita http://volkswagen.workshop-manuals.com/ ... php?id=996
Taitaa olla marssittu tuolla sivustolla tekijänoikeuksien yli, kun näyttää VW:n korjaamokirjan ohjeilta.
Onko jossain netissä 01M-vaihteistosta diagnostiikkaohjeita? VAG-Comilla näkee noita solenoidien asentoja kyllä, mut pitäisi saada selville meneekö ne oikein.
Mistähän se laatikon ohjausboksi löytyy Passatissa, niin voisi pintapuolisesti tarkistaa senkin. Takapenkin alla on joku lupaava. EDIT: sehän se
EDIT: Löytyi ohjeita http://volkswagen.workshop-manuals.com/ ... php?id=996
Taitaa olla marssittu tuolla sivustolla tekijänoikeuksien yli, kun näyttää VW:n korjaamokirjan ohjeilta.
Kesän tultua onkin aika paneutua passattiin. Auto on niin mukava ajaa, että tekee mieli yrittää tehdä laatikolle jotain.
Nettiä on tullut lueskeltua paljon asian tiimoilta. Koetan laittaa linkkejä ja raporttia 01M-laatikkorempasta, jos jotakuta kiinnostaa.
Tähän mennessä olen ottanut öljypohjan auki ja irroittanut, avannut ja putsannut venttiilipesän. Öljypohjan magneetissa ei aikakaan mitään metallisilppua tai -palasia ollut - paljon mustaa mömmöä kytkinlevyistä kylläkin. Solenoidit näytti olevan ok päällisin puolin. Johtosarjan liittimiä sain rikottua, vaikka koetin niitä varoa. Muovi on aikalailla haurastunut kuumuudessa.
EDIT: öljy oli mustaa ja palaneen hajuista. Astiaan tuli about 2,5 litraa.
Netissä käytävän keskustelun perusteella, moni ei suosittele 01M-laatikon peruskunnostusta, vaan l swappia manuaaliksi. On näitä kuitenkin korjattu menestyksellä, mikäli laatikko ei ole aivan palasina. Nimimerkki "coolairvw" on korjannut yli 200 nelivaihteista vw automaattilaatikkoa VW AG4 (095 / 096 / 01M)(098 / 01P)
. Hänen sivuiltaan on hyvä lähteä alkuun.
http://www.kansascitytdi.com
sivuilla on selostettu hyvin venttiilikoneikon ja vaihteiston irroitus ja kiinnitys ja öljynvaihtotoimenpiteet.
EDIT: coolairvw:n aloittama moniosainen keskusteluketju 01M/095-laatikosta
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... hlight=01m
Nettiä on tullut lueskeltua paljon asian tiimoilta. Koetan laittaa linkkejä ja raporttia 01M-laatikkorempasta, jos jotakuta kiinnostaa.
Tähän mennessä olen ottanut öljypohjan auki ja irroittanut, avannut ja putsannut venttiilipesän. Öljypohjan magneetissa ei aikakaan mitään metallisilppua tai -palasia ollut - paljon mustaa mömmöä kytkinlevyistä kylläkin. Solenoidit näytti olevan ok päällisin puolin. Johtosarjan liittimiä sain rikottua, vaikka koetin niitä varoa. Muovi on aikalailla haurastunut kuumuudessa.
EDIT: öljy oli mustaa ja palaneen hajuista. Astiaan tuli about 2,5 litraa.
Netissä käytävän keskustelun perusteella, moni ei suosittele 01M-laatikon peruskunnostusta, vaan l swappia manuaaliksi. On näitä kuitenkin korjattu menestyksellä, mikäli laatikko ei ole aivan palasina. Nimimerkki "coolairvw" on korjannut yli 200 nelivaihteista vw automaattilaatikkoa VW AG4 (095 / 096 / 01M)(098 / 01P)
. Hänen sivuiltaan on hyvä lähteä alkuun.
http://www.kansascitytdi.com
sivuilla on selostettu hyvin venttiilikoneikon ja vaihteiston irroitus ja kiinnitys ja öljynvaihtotoimenpiteet.
EDIT: coolairvw:n aloittama moniosainen keskusteluketju 01M/095-laatikosta
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... hlight=01m
Viimeksi muokannut jukki60, 16.6.2014 12:50. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Laitan tähän linkkejä aiheesta
EDIT 13.6: vwvortex.com foorumin automaattilaatikko-osasto
http://forums.vwvortex.com/forumdisplay ... sion-Forum
01m/096 Rebuilding Tips
http://www.atra.com/manuals/individual/ ... 03-270.pdf
Atgs 01m/096 korjausopas on hyvä lähdeteos. sekin löytyy netistä,
https://www.atsg.us/atsg/tech-guides-1/ ... guide.html
Räjäytyskuva ja osaluettelo
http://www.fzth.de/fileadmin/user_uploa ... 98_01p.pdf
EDIT 13.06: AUTO TRANS DIAGNOSIS - 01M - korjausopas 1996 malleille
http://veedubz.co.za/tech/VW%20Haynes%2 ... %2001M.pdf
EDIT 13.6: Bentley korjausopas 01M/09A M4 Golf laatikot
http://www.mikegabriel.net/vw/bentley/m ... ission.pdf
EDIT 13.6: vwvortex.com foorumin automaattilaatikko-osasto
http://forums.vwvortex.com/forumdisplay ... sion-Forum
01m/096 Rebuilding Tips
http://www.atra.com/manuals/individual/ ... 03-270.pdf
Atgs 01m/096 korjausopas on hyvä lähdeteos. sekin löytyy netistä,
https://www.atsg.us/atsg/tech-guides-1/ ... guide.html
Räjäytyskuva ja osaluettelo
http://www.fzth.de/fileadmin/user_uploa ... 98_01p.pdf
EDIT 13.06: AUTO TRANS DIAGNOSIS - 01M - korjausopas 1996 malleille
http://veedubz.co.za/tech/VW%20Haynes%2 ... %2001M.pdf
EDIT 13.6: Bentley korjausopas 01M/09A M4 Golf laatikot
http://www.mikegabriel.net/vw/bentley/m ... ission.pdf
Viimeksi muokannut jukki60, 16.6.2014 21:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vähän meinaa sateet vaikeuttaa laatikoremppaa. Nyt on kuitenkin kytkin- ja jarrusylinterien air-check tehty. En oikein tajunnut kuin tiiviisti tuon tiivistyslevyn pitäisi olla tuota laatikon "sokkeloa" vasten. (alumiinilevy pulteilla kiinni olisi kyllä tiivein) B1 sylkkä tuntui terveeltä. Paineilmalla se sanoo selvästi "thunk" ja sylkästä tulee ilmapöhäys, kun irrottaa pistoolinnokan reijästä. Muut onkin vähän epämääräisempiä. Ehkä syynä on tämä muovilevyn huono tiiveys sokkeloa vasten. B2 ei sano mitään - on kuin mäntä olisi kokonaan jumissa. K1 ja K2 liikkuu, mutta laatikon sisältä kuuluu kurlutusta, niinkuin paineet pääsis pihalle jostain. K1 toimi mielestäni oikein.
Amatöörimeininkiä, mutta itse kun teen niin säästän. Näin on jämpti se!
EDIT: Netistä luettua: varmaa painetestiä varten pitäisi olla laatikon pohjaan ruuveilla tuleva levy, jossa on testattavia kanavia varten reijät. Jarrupuolella paine on lisäksi suurempi.
Öljynpaineen mittaus ja B1 jarrusylinterin tarkistus ilmanpaineella.
http://www.kansascitytdi.com/Fail%20analysis1.htm
EDIT 13.6: B2, K1, K2 ja K3 air check
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... h-are-fine.

Amatöörimeininkiä, mutta itse kun teen niin säästän. Näin on jämpti se!
EDIT: Netistä luettua: varmaa painetestiä varten pitäisi olla laatikon pohjaan ruuveilla tuleva levy, jossa on testattavia kanavia varten reijät. Jarrupuolella paine on lisäksi suurempi.
Öljynpaineen mittaus ja B1 jarrusylinterin tarkistus ilmanpaineella.
http://www.kansascitytdi.com/Fail%20analysis1.htm

EDIT 13.6: B2, K1, K2 ja K3 air check
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... h-are-fine.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 76 vierailijaa