muumin mittariongelmia ja ratkaisuja

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

mikrometri
-
Viestit: 6
Liittynyt: 27.10.2009 21:23

muumin mittariongelmia ja ratkaisuja

ViestiKirjoittaja mikrometri » 3.1.2013 15:43

Hoplaa ja hyvää kuluvaa vuotta kaikille!

Kävi tuossa reissussa niin että pakkasella (-26 C) mittaristo halvaantui osaksi. Ei toiminut kuin bensanmäärä ja vedenlämpötilan mittarit. monitoiminäyttö pimeenä sekä kaikki km,matka ym. paitsi varoitusvalot toimi ja vilkut. Joulupyhinä hemmetin vaikea saada apua mutta arjen koittaessa paikalliseen vw-liikkeeseen ja kyselykierros autosähköpuljuihin.

Paikallisen vw-liikkeen huollon vastaanotossa kuulin että jo toinen samanlainen ongelma sen päivän aikana ja olisi ollut aika huoltoon vasta loppuviikolla. Kaveri tuli kuitenkin ystävällisesti ulos katsomaan ja totesi että joskus auttaa kun ottaa vain mittariston liittimet irti takaa ja laittaa hetken kuluttua takaisin. joskus kun vain hapettuvat vanhoissa autoissa. Toki epäili myös kylmäjuotoksia ja palaneita komponentteja . Mahdollista myös mittariston maadoitusvika.

Kuitenkin tämä cash-puoli ja aikataulu näin joulun jälkeen oli suurin syy siihen että mittaristo irti omin voimin ja sisään pöydälle tutkimuksiin. Irroitus oli todella helppo ja jopa taskulampun valossa tehtynä. Ensin kehys irti kahdella ruuvilla ja sitten mittariston sivuilla korvakkeiden ruuvit auki. Sen jälkeen käännä mittaristo niin että on poikittain jolloin saat oikean käden ujutettua mittariston taakse ja pääset irroittamaan riviliittimen ja mustan paineletkun siitä sinisestä anturista.Mittaristo lähtee nätisti ilman ratin irroitusta.

Mittaristo siis pöydälle ja lampun alle juotoksia tutkimaan.Tässä vaiheessa kannattaa vaihtaa palaneet poltimot yms. Avattaessa mittaristoa yksi ruuvi on sitten kiekkamittarin alla... Kylmäjuotoksia ei löytynyt joten mittaristo takaisin ja muutaman kerran liittimiä paikoilleen ja pois. Virrat päälle ja simsalabim. Kaikki toimi loistavasti parin tunnin valohoidolla ja liittimien hinkkaamisella.

Säästyi pitkä penni ja aikaa tässä operaatiossa ja suuret kiitokset neuvoista myös Mikkelin vw-huollon kavereille.

T. punainen passat G60 GT synkro

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa