Cordoban takajouset poikki - coiloverit tilalle. Vinkkejä?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

Cordoban takajouset poikki - coiloverit tilalle. Vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Juunass » 18.12.2012 17:18

Heipä hei

Potilaana Seat Cordoba 1.9 TDI 1999, ykköskoppa, ei ABSeja.

Kävipä niin, että vanhan ja hyvin palvelleen Weitecin madallussarjan molemmat takajouset ovat katkenneet. Huomasin tän kun kiristelin takalaakereita katsastusta varten... Prkl. Nyt on sitten uus (halpa) korkeussäädettävä coilover-satsi tulossa asennettavaksi alle, joten tarviisin kokemuksia tai vinkkejä kun en ole aiemmin a) asentanut / vaihtanut vaggilaiseen alustasarjaa tai iskareita b) asentanut coilovereita.
Aiemmat kokemukset alustan vaihdosta ovat taannoin AE92 Corollasta.

Mitä pitää / kannattaa hommassa huomioida? Jousenpuristimet, hallitunkki, perustyökaluja ja lämmin talli löytyy. Samoin jonkun verran osaamista, joten uskallan hommaan ryhtyä, mutta yleensä näissä tulee sellasia "ei saakeli, tuon kun ois tienny niin oisin säästäny 3 tuntia aikaa" -fiiliksiä, joten vastailkaahan ja avittakaa :) Kiitänn...

cordoba80
-
Viestit: 5
Liittynyt: 29.8.2011 19:41

ViestiKirjoittaja cordoba80 » 19.12.2012 5:56

seattifoorumilta löytyy äkkiä apuja/kokemuksia, toki täältäkin.

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 19.12.2012 16:51

Joo koitin SCF:n foorumilta jo tähyillä mutta ei ainakaan mun silmään haulla ottanut :(
Jos on kokemuksia niin kehiin kiitos! Kuulin työpaikalla jotain huhua ainakin jostain erikoishylsystä iskareiden irrotuksessa...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 19.12.2012 17:06

Karkeasti näin:

Etupää:

1. Nosta eturengas(renkaat) ilmaan.
2. Irroita rengas
3. Irroita jarruletkun kannake etutolpasta. (10mm kantainen M6)
4. Irroita 2 pulttia joilla iskunvaimennin/jousi-tolppa liitetään olka-akseliin (18mm kantaiset)
5. Irroita konehuoneen puolelta pulttipyssyllä ylälautanen, tarvittaessa lämpöä ja liuotinaineita hyväksikäyttäen. Jos iskari pyörii läpi, pidä pihdeillä iskarin varresta kiinni lokasuojan puolelta. Hyvä olisi laittaa jotain pihdin leukojen ja iskarin varren väliin, ettei iskarin varteen tule ruhjeita.
6. Vaihda tarvittavat osat vanhoista tolpista uusiin, esim. yläpään kumi, kääntölaakeri, jne. Pidä mielessä kasausjärjestys. Tähän luultavasti tarvitset ne jousen puristimet.
7. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Takapää:

1. Pura tarvittaessa verhoiluja pois, jotta saat auton sisäpuolelta yläpäät näkyviin.
2. Nosta rengas(renkaat) ilmaan.
3. Irroita rengas.
4. Irroita pultti, joka pitää iskari/jousi-paketin taka-akselissa kiinni.
5. Irroita iskarin yläpää auton sisäpuolelta.
6. Vaihda tarvittavat osat vanhoista tolpista uusiin. Muistaakseni ei tarvitse puristimia, koska coil-overeissa erilainen ylälautanen, mutta sama yläpään kumi käy silti.
7. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.


Aikaa tuhraantuu reilu tunteroinen, jos kaikki menee niinkuin elokuvissa. Pulttipyssy on lähes välttämätön jotta etutolppien ylälautaset saa auki, riippuen miten tiukkaan ne on kiristetty.

Onnea yritykseen. Varaa aikaa ja vara-auto, jos jotain menee pieleen tai tarvitsee hakea varaosaliikkeestä.

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 20.12.2012 18:19

Kiitos todella yksityiskohtaisista ohjeista! :)

Vaikuttaa siis siltä, ettei Seatissa ja/tai coiloversatsissa ole mitään kummallista itse vaihtotyössä. Menee projekti ensi vuoden puolelle, kun odotan, että saan sen alustasarjan.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 20.12.2012 23:51

Ainoat ihmeellisyydet tulet kokemaan kenties jumissa olevien pulttien kanssa. Nuo etutolppien yläpäät ovat useiden asentajien jäljiltä niin tiukassa, että kunnon pulttipyssy ja toho lähes välttämätön. Ja jos ajattelet itseäsi tai tulevaa omistajaa, niin et sinäkään niitä yläpäitä koneella hakkuuta sekuntitolkulla kiinni. Kirit jopa käsin, niin ei ole ongelmia sitten saada vaikka käsin aukikaan. Toiminut omissa värkeissä hyvin tuo käsin kiristys. Eivät löysty.

Ohjeet pätee sitten muuten aika moneen muuhunkin VAGineeseen, ainakin väliltä 1974-1999. Uudemmista en tiedä.

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 13.1.2013 10:02

No niinhän siinä sitten kävi että jumittavat etuiskareiden yläpään pultit v*ttuilee.. Ei taida aueta normityökaluilla, kompuraa ja pulttipyssyä ei ole käytössä joten käytin tulppahylsyä ja kuusiokoloavainta. Saldona vääntyny kuusiokoloavain ja nouseva v-käyrä. Varmaan tarpeeks isolla silmukka-avaimella sais auki, mutta sunnuntaina kaupat tiettty kiinni.

Takapää onnistu melko hyvin, meinas vaan olla tolpat liian pitkät, jolloin kumeihin jäi melkonen välys ja kaamee kolina. Jouduin sitten leikkelemään kumimatosta extratyynyt alempien kumien korokkeeksi. Nyt ei kolissu ainakaan tallissa kontin päällä hyppiessä.

Melko pienet ulosjoustot noissa on verrattuna vakioon.. Katotaan millanen mikroauto cortsusta tulee jos nuo etuiskarit nyt saa joskus alle.

Jatketaan etupään kanssa...

Juunass
-
Viestit: 22
Liittynyt: 4.2.2012 15:03

ViestiKirjoittaja Juunass » 13.1.2013 13:05

Joo nyt luovutan. Ei saa ilman pulttipyssyä noita auki. Täytyy varmaan vaan viedä jollekin pajalle ja pyytää vaihtamaan. Kiitos Sami- vinkeistä mutta nyt kävi näin :) Prkl.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa