Ilmastoinnin lämpöanturin sijainti? IV Golf

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

Ilmastoinnin lämpöanturin sijainti? IV Golf

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 15.12.2012 13:32

Elikäs näin kylmillä ilmoillakin tarvis saada ilmastointi pyörähtämään, mutta eipä tuo kytkeydy ilman vippaskonsteja edes parkkihallissa.

Elikäs missä 4 kopan tdi golffissa sijaitsee tuo anturi?

LeppäZeba
-
Viestit: 31
Liittynyt: 2.1.2012 21:48

ViestiKirjoittaja LeppäZeba » 15.12.2012 18:28

Hmmm, mahtaiskohan olla etupuskurissa edestä päin katsottuna oikealla alakulmassa, itellä ainakin oli siinä kun vaihdoin puskurin. Autona tosin gti.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 15.12.2012 18:53

Syy miksi ilmastointia ei saa pakkasella päälle, EI OLE mukavuus tekijä. Vaan ilmastointi ei toimi pakkasella, oikeastaan todennäköisesti hajoaa. Kompuran tehtävä on puristaa kaasua, pakkasella kylmäaine on neste muodossa. Jos kompura yrittää puristaa kaasun sijaan nestettä, niin joku paikka antautuu.

Pelkkä lämpöanturin ohitus ei riitä ilmastoinnin käynnistämään... onneksi.
Viimeksi muokannut jad, 15.12.2012 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 15.12.2012 18:55

En tiedä auttaako lämpöanturin huijaaminen, kun mapa kytkin sanoo kuitenkin että liian alhainen paine... etkö saa autoa minnekään lämpimään tilaan siksi aikaa että voit käyttää ilmastoinitia?

Edit: pikkusen myöhässä ;)

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 16.12.2012 16:39

Kaippa sen saa kun ajaa johonkin parkkiluolaan riittävän syvälle ja riittävän pitkäksi aikaa.

Ilmastointi myös hajoaa jos ei kompura pyörähdä noin kerran kk niin että voitelee kompuran akselin.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 16.12.2012 16:54

No ei se kyllä hajoa jos ei talvella ole saanu pyöräytettyä sitä.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 16.12.2012 17:05

Ilmastointi myös hajoaa jos ei kompura pyörähdä noin kerran kk niin että voitelee kompuran akselin.

Mistähän se tämäkin "fakta" on peräisin? Suomi24:n keskusteluista? Omituista, että yhdestäkään omasta autosta ei ole tähän mennessä tuo ilmastointi särkynyt talven aikana.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 16.12.2012 18:21

Magneettikytkimellä varustettua kompuraa olisi hyvä päästä käyttämään säännöllisesti, jotta kompuran stefa pysyisi hyvässä kunnossa (stefa saa voitelua). Eikä siitäkään ole haittaa, että öljyt hieman pyörähtää kompurassa.
Uudemmissa autoissa joissa ei ole magneettikytkintä, kompura pyörii koneen mukana kokoajan.

Mutta pakkokäynnistys kun kylmäaine on miinuksella on erittäin EI suositeltavaa.

Ei kuitenkaan kannata menettää yö unia, jos kompura ei talven aikana pyörähdä kertaakaan.

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 21.12.2012 6:17

Hih! Eikö 99 ole vanha?

Toi stefan voitelu oli hakusessa. Kun niin useaan autoon olen korjauttanut ilmastoinnin. Vinkki on ihan ilmastointiasentajilta tämän hetkistä järjestelmää sen tarkemmin tuntematta. Mutta kun ei kiinnostais alkaa keväällä mikään ilmastointihuolto.

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 21.12.2012 11:18

Hyvin on meilläpäin ainaki ilmastoinnit pelanneet vanhoissakin autoissa, vaikka ei ole talvella kertaakaan pyörähtäneet.. Ja ei olla missään etelän pakkaslukemissa :) Eiköhän ne ilmastoinnitki oo sen verran suunniteltu, että eivät talven seisonnasta ota nokkiinsa, jossei muuta vikaa ole systeemissä.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 21.12.2012 20:05

Kyllä se nyt vaan on niin, että jos akselinstefa ei saa voitelua se voi olla liian kuiva, kun lämpötila laskee liian alas stefa kutistuu ja kylmäaine vuotaa akselin ja stefan välistä ulos.


Yleinen suositushan on että muutaman kerran talvessa pitäisi saada kompuraa käytettyä.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 21.12.2012 20:10

Kyllä se nyt vaan on niin, että jos akselinstefa ei saa voitelua se voi olla liian kuiva, kun lämpötila laskee liian alas stefa kutistuu ja kylmäaine vuotaa akselin ja stefan välistä ulos.

Näin se sitten varmaan on!?!? Meitsillä onkin ollut tähän mennessä nuo ilmastointilaitteet yyber-harvinaista mallia, jotka on toimineet seuraavana kesänä ilman kylmäainetta, koska kertaakaan en ole niitä talvella pyöritellyt.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 22.12.2012 17:36

Entäpä esim. viiden talven jälkeen?

En väittänytkään että järjestelmä tulisi tyhjäksi asti yhdessä talvessa, mutta kylmäaine vajausta on varmasti enemmän jos akselin stefa ei saa koskaan pakkasten aikaan voitelua.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 22.12.2012 22:14

Entäpä esim. viiden talven jälkeen?

Stefahan ei saa voitelua kesällä talvien välissä? Meilläpäin harvemmin on viittä talvea peräkkäin etteikö välissä olisi aina kesäkin.

En väittänytkään että järjestelmä tulisi tyhjäksi asti yhdessä talvessa, mutta kylmäaine vajausta on varmasti enemmän jos akselin stefa ei saa koskaan pakkasten aikaan voitelua

Vajausta voipi olla, mutta jo huoltoväli on lyhempi kuin tuo mainitsemasi viisi vuotta. Jos ei viiteen vuoteen viitsi huollattaa ilmastointia niin sitten se saakin olla jo tyhjä. Eikä toisaalta ole ikinä ollut yksi ja sama auto kahta vuotta pidempään ja ostaessa olen ottanut selvää onko ilmastointi huollettu. Jos ei niin olen sen sitten huollattanut

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 26.12.2012 18:45

Tulitko?

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 26.12.2012 20:19

Mitä mitä??? Menikö röpö nenään? :D

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 27.12.2012 17:08

Ei, olen tottunut jankuttamaan näistä asioista töissä kaikenlaisten EX-PERTTIen kanssa :)

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 2.1.2013 10:34

Voi hyvänen aika sentään. Jos sitä kylmäainetta häviää ajan saatossa niin mitä se haittaa, kuten joku tuolla sanoi niin onhan se ilmastointi huollatettava joka tapauksessa joskus. Silloin lisätään oikea määrä sinne ja öljyt ja ehkä kun osaa vaatia niin vaihtaavat sen kuivaimenkin.

Ile82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 27.3.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Ile82 » 13.1.2013 9:36

Luin jostain lehdestä ilmastoinnista juttua. Kun täällä nyt on kyläsepät koolla niin kertokaas minne se ilmastoinnissa oleva aine katoaa suljetusta järjestelmästä jos järjestelmässä ei ole vikaa? Ilmastointi järjestelmä on kuin ilmapallo suljettu järjestelmä. Kukaan ei ole osannut tätä minulle vielä selittää miksi pitää huollattaa ja lisätä ainetta järjestelmään huoltovälien puitteissa? Eihän ilmapallostakaan katoa ilma jos ei siinä ole reikää. Tosin eipä ole tarvinnut omista autoista ilmastointeja huollattaa kertaakaan kun aina ovat pelanneet.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.1.2013 10:09

Ei ole olemassa tiivistä järjestelmää, 100mm teräslevykin on yhtä reikää kun tarpeeksi likeltä katsoo. Pääasiassa ilmastoinnista katoaa kylmäaine letkun ja kompuran stefan läpi. Ilmastoinnin letkuisssa mm. ilmoitetaan kuinka paljon ne vuotavat läpi kylmäainetta. Tämän takia esim jääkaapit ovat pelkästään metalliputkilla ja kompurakin on tiiviin säiliön sisällä niin ei senkään akselitiivisteen kautta tule vuotoa. Vuoto on minimoitu, mutta vuotaa nekin.

Kyllä se ilmapallokin vuotaa ilmaa läpi, kokeile vaikka. Helium tulee vielä ripeemmin läpi. Jos et usko, laita vappuna saatu pallo varastoon seuraavaa vuotta varten talteen ja laita tänne viestiä meille tyhmille kun ostetaan joka vuosi uudet.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa