3BG TDI latauksen merkkivalo ja auto hyytyi

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

3BG TDI latauksen merkkivalo ja auto hyytyi

ViestiKirjoittaja alspe » 11.12.2012 10:08

Nyt tarvisi vatsatautinen auton korjaaja apua miten selvittää auton vika.

3BG Passat 96 kW TDi alkoi sytyttämään latauksen merkkivaloa ja sen jälkeen kaikkia muitakin varoitusvaloja konetaulussa. Sitten auto vaan hyytyi. Lähti parin tunnin päästä minuutiksi käymään mutta latauksen valo edellen palaa, sitten puutui taas. Apuvirralla saatiin autoon vähän virtaa ja ajettua auto 5 min matkan kotiin.
Ajo on pätkäajoa kaupungissa, Webastoa tai hifejä ei ole virtaa syömässä.

a Selkiääkö homma nyt sillä, että mittaan akun jännitteen nyt kun akku on tyhjä, sitten hiukan ladattuna ja sitten vielä auto käynnissä? Jotain 14V pintaan kai jännite pitäisi olla kun auto käy? Ja jos akku on sohjo, niin se menettää latauksensa itsekseen?

b mitä muita ongelmakohtia voi olla kuin laturin hiilet? Jotain sulakkeita tms?

c Kuina paha tuo laturi on irrottaa itse tuossa parkkipaikalla? (korjaamolle en mielellään veisi jos tuon saisi hiilipaketilla itse kuntoon) Bilteman isoin työkalusetti löytyy joten sen puoleen OK, mutta onko se tällaiselle paha rasti "aloittelijalle" joka on tehnyt harvakseltaan itse pikkuhuoltoja?

d Miten selvitetään onko vika pelkästään esim. jännitteen säätäjässä vai koko laturissa (hiilissä)? Motonetissä jännitteen säätäjä 33€ ja laturi 228€ joka sitten sisältää J-säätäjän vai ei?

e Näyttäisi vissiin olevan vähän kinkkimäisempi homma ottaa laturi irti jos keula on paikallaan?

http://www.myturbodiesel.com/1000q/b5/a ... emoval.htm


EDIT: kävin ihmettelemässä asiaa sen verran, että jännite on 11,85V akussa ja varausta ei ole, ei jaksa kieputtaa käyntiin. Toinen akun kenkä oli hieman tummunut ja sen puhdistin hiomapaperilla.
Moottorin suojamuovin kun ottaa pois niin aika hyvin näkee laturin takaosan, mutta saako jännitteen säätäjää millään irti laturista takakautta? Siis laturin ollessa paikallaan?

Illalla aion ladata akun täyteen ja katsoa miten jännitteet menee kun saan auton tulille. Pitäiskö sitten mennä ajamaan kierroksilla ja mittailla 5 min välein miten tyhjäkäynnillä akun jännite muuttuu?

Mikey?
-
Viestit: 263
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 12.12.2012 7:11

Jos ajosta on sammunut, niin silloin vika on laturissa eikä niinkään akussa. Moottorin ollessa käynissä laturi tuottaa kaiken auton tarvitseman sähkön ja lataa samalla akkua, koska laturin jännite ylittää akun jännitteen.

Laturin vaihto vaatii karskimpeja otteita - autosähköliikkeen jampalta otti 13 min ja siihen sisältyi vastaaminen yhteen puheluun. Elikä se pultti joka ei mahdu tulemaan ulos pitää vetää niin pitkälle kuin tulee ja vääntöraudalla vääntää laturi irti (jolloin tämä pultti vääntyy ja laturi mahtuu pois). Kasauksessa tämä pultti korvataan hieman lyhyemmällä, joka juuri ja juuri mahtuu paikalleen.

Suosittelisin auton viemistä autosähköfirmaan. Varmista etukäteen, että firmaa osaa hoitaa vaihdon em. tavalla eikä ala siirtämään keulaa huoltoasentoon -> 2,5-3 tunnin työt.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 12.12.2012 8:36

Joo vika on kaiketi laturissa. Akku otti hienosti latausta akkulaturista, joskin ihan tyhjähän se on kun akkujännite oli 11,80V. Pari tuntia 4 A latauksella jännite oli 12,40V ja kun löin auton tulille niin jännite oli 11,70V ja laski pian jonnekin 11,10V tasolle.

Nyt vinkkejä Tampereen autosähköliikkeistä jonne kannattaa soitella?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 12.12.2012 10:04

Niin jos jännite auton käydessä on 11V ja auton ollessa sammuksissa 12,40V niin onko se silloin varmuudella vika ettei lataa? Tai siis toki on, mutta vika missä? Ei lataa vaikka antaisi runtua ajossa, akkuvalo palaa.
Entä onko vika usein jännitteen säätäjässä vai laturissa itsessään? Meinaan, että jos riskillä ostaisi pelkän säätäjän...

Laturi on VALEO 120A

Mikey?
-
Viestit: 263
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 12.12.2012 10:15

Auton käydessä akun napajännite on tässä tapauksessa alempi, koska akkua puretaan eikä laturi lataa. Lepotilassa jännite palaa akun varaustilaa vastaavaksi. Passatissa pitäisi auton käydessä jännitteen olla haarukassa 14-14,5 V mikäli laturi olisi älyissään.

En valitettavasti osaa avustaa laturin testaamisessa. Vika selviäisi autosähköliikkeessä kyllä nopsasti.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 12.12.2012 12:13

^ kiitti, heti veisin mosan korjaukseen jos saisi nopean ajan ja kohtuullisen hinnan ;)

Alkuperäinen laturi on Valoe 120A , 028 903 031 A

Osaisko joku kertoa käykö esim. tämä varmasti siihen http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/132299/3

tai joku saksan ebayn taitaja sanoa, että saisiko sieltä halvalla uuden laturin?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa