VW Touran 2.0 TDI Kytkimessä vikaa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

patahan
-
Viestit: 6
Liittynyt: 11.5.2006 19:33

VW Touran 2.0 TDI Kytkimessä vikaa

ViestiKirjoittaja patahan » 21.11.2012 10:30

Ei varmaan ole yllätys että kytkimessä on ongelma. Olen yrittänyt tutkia foorumeita ja hakea vastaavanlaista ongelmaa kuin tuossa omassa turattiemessa mutta ei ole löytynyt.

Autossa manuaali 6v laatikko. Vika ilmenee siten että aika usein liikkeelle lähdettäessä kun nostaa vähän kytkin poljinta niin kytkin nappaa kiinni ja vaikka pinaa polkimen pohjaan uudelleen niin veto jää vähän päälle. Jos jatkaa kytkimen nostamista niin vähän matkaa on tyhjää ja sitten ottaa kunnolla kiinni. Välillä toimii normaalisti. Ongelmia on myös joskus vaihteen kytkemisessä eli kytkin ei ole irroittanut kunnolla.

Tähän mennessä huollossa vaihdettu seuraavat osat: painelaakeri/työsylinteri, kytkinlevy, asetelma, vauhtipyörä, pääsylinteri, netsteet.

Nyt ei enää ymmärrä missä voi olla vika. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 21.11.2012 17:34

Väärät osat tai ilmaa. Ilmaaminen onnistuu parhaiten kun saa paineen jarrunestesäiliöön ja sitten ilmausruuvi auki. Alipaineella sieltä ei meinaa kaikki ilma tulla pois. Tai sitten 15min nytkyttää sitä kytkinpoljinta ylhäällä muutaman sentin edestakaisin, niin ilma pikkuhiljaa nousee ylöspäin.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 21.11.2012 22:39

Missä kunnossa oli nuo vaihdetut osat noin muuten? Itselläni omassa Jetassa samanlaista oiretta.

patahan
-
Viestit: 6
Liittynyt: 11.5.2006 19:33

ViestiKirjoittaja patahan » 22.11.2012 11:13

Osat olivat VW alkuperäisosia. Ilmausta kokeillaan seuraavassa huollossa jälleen vaikka ei se edellisellä kerrallakaan oikein auttanut.

Ongelmat lähtivät liikkeelle siitä kun työsylinteri/painelaakeri hajosi. Samalla kun se korjattiin niin vaihdettiin uusi kytkin asetelma kun levyssä oli vähän pintaa. Tämä tapahtui viime helimikuussa. Kesä meni ja kytkin alkoi vähän oiria ja nyt syksyllä se piti laittaa huoltoon. Vaihdettiin pääsylinteri ei vaikutusta, vaihdettiin uusi työsylinteri ja vauhtipyörä. Vauhtipyörä oli aivan sökö. Mutta seuraavaksi siis kokeillaan taas ilmausta.

patahan
-
Viestit: 6
Liittynyt: 11.5.2006 19:33

ViestiKirjoittaja patahan » 29.11.2012 15:25

Auto on ollut nyt kolme päivää korjaamolla eikä vikaa ole pystytty paikallistamaan. Kaikki osat on vaihdettu liittyen kytkimeen. Huomenna tulee taas uusi kytkinpaketti ja painelaakeri.

Ei pysty käsittämään.

Arto vikiö
-
Viestit: 11
Liittynyt: 8.4.2011 13:43

ViestiKirjoittaja Arto vikiö » 5.8.2013 9:48

Onko tähän tullut selvyyttä?
Omassa Touranissa ihan samaa vikakuvaus.

patahan
-
Viestit: 6
Liittynyt: 11.5.2006 19:33

ViestiKirjoittaja patahan » 5.8.2013 19:31

Ei ole tullut selvyyttä. Huomenna pitäis mennä taas kerran tuohon paikalliseen merkkiliikkeeseen juttelemaan asiasta.
Kaikki osat on vaihdettu ja ties kuinkamonta kertaa. Sen verran olen itse selvitellyt ja testaillut että se liittyy jotenkin tuohon nestepuoleen. En tiedä että ottaako se sitten jostain ilmaa vai onko sylinterien tilavuuksissa jotain eroa. Sellaisen havainnon olen tehnyt että kun sitä itse ilmasin niin se toimi pari päivää lähes ongelmitta. Ja ilmaaminen vaatii kärsivällisyyttä. Sitä on sillä koneella ilmattu vaikka kuinka monta kertaa mutta kertaakaan ei ole ollut mitään vaikutusta. Nyt kun itse ilmasin niin toimi tosiaan pari päivää. Ilmaus tapahtui siten että poljin kytkintä 15min ja sitten paine ja ilmaruuvi auki. Sama uudelleen ja sitten poljin läpi nestettä joitakin polkaisuja, ruuvi kiinni ja taas sama 15min polkemista. Tämä siis auttoi pariksi päiväksi.
Poljinhan ei ole saman tuntuinen kuin normaalisti vaan on löysempi eikä aina palauta kytkin poljinta ylös. Eli tämäkin viittaa neste ongelmaan kun sen polkimen pitäisi jaksaa nousta ylös. Kytkinpoljinhan on jousikuormitteinen eli kun ilmaruuvin avaa niin poljin lätkähtää lattiaan.
Voin vahvistaa että alkaa huumori loppua tuon kytkimen kanssa ja kun kukaan ei oikein tiedä mistä voisi johtua. Viimeksi on ehdotettu että veisin auton sinne huoltoon ja ne vaihtelis osai ja kokeilis kaikkea ja minä tietysti maksaisin koko lystin. Tämä ei oikein kiinnosta. On minulle ehdotettu huollosta josko kävisin vaihtamassa auton vähän kauempana, mutta kun ei millään kehtaa.

Arto vikiö
-
Viestit: 11
Liittynyt: 8.4.2011 13:43

ViestiKirjoittaja Arto vikiö » 6.8.2013 7:58

Tarkennatko hieman, mistä löydän paine- ja ilmaruuvin. Kurkin eilen nopeasti autoa, enkä päällisin puolin löytänyt niitä. Pohjapanssari pois ja sitä rataa?

patahan
-
Viestit: 6
Liittynyt: 11.5.2006 19:33

ViestiKirjoittaja patahan » 6.8.2013 13:57

Paineella tarkoitin sitä että kytkin poljin on pohjassa eli "paine" järjestelmässä.

Ilmausruuvi löytyy vaihdelaatikon päältä eli konepelli auki ja siinä lootikon ja moottorin liitoskohdan paikkeilla. Siinä on sellainen muovinen osa jossa on muovinen ilmausruuvi ja minulla se ainakin aukeaa ihan käsipelillä.
Yleensä olen ottanut sen yhden moottorin ilmanottoputken irti. Se joka lähtee siitä maskista ja menee ilmanpuhdistinkoteloon. Lähtee helposti irti. Maskin päässä tarvii vähän tavallista ruuvimensseliä jolla saa painettua niitä hakasia, tai mitä ne nyt onkaan. Ja kotelon puolelta lähtee vetämällä siitä liitoksesta.

Arto vikiö
-
Viestit: 11
Liittynyt: 8.4.2011 13:43

ViestiKirjoittaja Arto vikiö » 6.8.2013 17:40

Liikkuuko sulla työsylinteri muutamia millejä? Entä se istukka, mikä on kiinni vaihdelaatikossa? Koska ainakin minulla liikkuu millin pari. Koti-ilmauksella ei mitään vaikutusta. V...ttaa kuin pientä oravaa. 220tkm kohdalla kytkin ja kaksoismassa vaihdettu, samoin työsylinteri. Nyt ajettu 237tkm.

Arto vikiö
-
Viestit: 11
Liittynyt: 8.4.2011 13:43

ViestiKirjoittaja Arto vikiö » 7.8.2013 13:01

Ei auta ilmaus.
Nyt kun kytkinpoljin ylhäällä ja ns. veto päällä, vaikka ei vaihde ole silmässä, niin kuuluu säklätys kytkimestä...
Eli paineasetelma/kaksoismassa sökö tai jotain sinne päin..

Nyt haluaisin tilalle kiinteän paketin ja eroon tuosta kaksoismassasta. Suosituksia?
MOTONET paketti -> http://shop.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... neuvo=1327
Muita?

Moottorikoodi siis BMM ja vaihteisto 6-lovinen manuaali

timpetti
-
Viestit: 52
Liittynyt: 28.4.2008 12:12

...

ViestiKirjoittaja timpetti » 7.8.2013 13:35

Kiinteän massapyörän kanssa alko ainaki omassa vanhassa tulla sivuääniä vaihteistosta kun synkronirenkaat helisi aksilalla. loppuu kun laittaa tuplamassan.

patahan
-
Viestit: 6
Liittynyt: 11.5.2006 19:33

ViestiKirjoittaja patahan » 8.8.2013 11:29

Ei kannata laittaa kiinteää vauhtipyörää. Mulla oli vähän aikaa ja paikat lähti hampaista kun tuli niin kovat värinät moottorista voimansiirtoon (1700 - 2200 rpm kohdalla). Sen takia kaikissa uusissa dieseleissä on tuo kaksoismassavauhtipyörä että se vaimentaa moottorin värinöitä jotka on vääntöalueella melkoiset. Itseäni ainakin pelotti että jotain hajoaa.
Mulla alkoi säksätys kun laitettiin uusi alkuperäinen vauhtipyörä, kytkin, paineasetelma paketti paikalleen.

Arto vikiö
-
Viestit: 11
Liittynyt: 8.4.2011 13:43

ViestiKirjoittaja Arto vikiö » 13.8.2013 13:30

Kävin niin onnellisesti ettei tullut kytkimen toimimattomuudesta minulle mitään kuluja.
Oli paineasetelmasta 3 pulttia löystynyt ja sen takia lakkasi toimimasta.
Kaikki kulut menivät siis liikkeen takuuseen.

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

ViestiKirjoittaja harri81 » 27.5.2014 14:59

Omassa touranissa on ilmenny samanlaisii ongelmia.
välillä kytkin irrottaa hyvin ja välillä ei tarvi paljoa nostaa poljinta kun ottaa kiinni. Välillä esim. valoihin pysähtyessä painaa kytkimen pohjaan ni auto liikkuu eteenpäin ja vaihetta ei meinaa saada päältä millään. kytkin vaihdettu kun autolla ajettu vähä reilu 100tkm. nyt autolla mittarissa 250tkm, ei kait se kytkin noin nopeasti loppuun mmene?
Oireet alko ihan yht'Äkkiä talvella
ilmeisesti ilmaus hommiin ruvettava. saako tuonne nestettä lisättyä mistä vai miten tuo kytkin toimii

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 27.5.2014 17:05

Minulla oli yhdessä passatissa samaa oiretta, että ei irroittanut kunnolla satunnaisesti ja viaksi paikallistui kytkilevyn keskiössä olleiden värinänvaimennusjousien hajoaminen. Parista jousesta oli yksi kierros katkennut jousta, joka sitten kiilautil asetelman väliin välillä ja esti vedon kokonaan katkeamisen. Levyllä ei ollut ajettu kuin parikymmentä tonnia kun nuo jouset katkesi...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa