Outo ABS-ongelma (mk3 Golf)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

Outo ABS-ongelma (mk3 Golf)

ViestiKirjoittaja taggis » 18.11.2012 18:42

Eli, auto kävi katsastuksessa ja pomppasi takajarrujen voimaeron takia (1,1/1,8), ilmeisesti jarrupaineensäädin jumittaa tms.

Mutta, itse ongelma liittyy ABSiin. Ennen katsastusta ei ollut mitään ongelmaa, mutta eilen ja tänään enenevissä määrin alkaa ABSit rutista ja poljin täristä ihan kuivallakin asfaltilla, pintajarrutuksessa ja pienillä nopeuksilla. Tämän jälkeen sytyttää ABS-valon kojetauluun joka kuitenkin sammuu kun käyttää virrat pois päältä. Tämän jälkeen myös ABS toimii, mutta hitaassa vauhdissa tekee taas tuon ruksuttelun ja polkimen täristelyn ihan kuin olisi kesärenkaat alla ja tienpinta peilijäässä... vaan kun on nastat ja asfalttikin ihan kuiva. Kun ABS vika on päällä ja valo palaa niin poljintuntuma on kuitenkin ihan normaali, ei painu poljin mitenkään epänormaalisti joten ilmaa tai vuotoa ei luulisi missään olevan. Viimeisellä kerralla myös sammutti ABS-merkkivalon itsekseen ilman virtojen sammuttamista, outoa.

Vastaavaa ongelmaa tullut kenelläkään muulla vastaan?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.11.2012 18:57

Mahtaisko olla nopeusanturissa vikaa. Eikös tuosta saa vikakoodejakin ulos?

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 18.11.2012 19:28

Vikakoodit lukuun ni sillä selvii missä vika. Riippuen sun auton vuosimallista niin siellä on joko 2x2 pistoke tai OBDII pistoke.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.11.2012 19:35

Kuulostaa siltä että joku anturi antaa huonompaa signaalia. Pienessä nopeudessa kolmelta anturilta tulee nopeustietoa mutta yhdeltä ei. ABS luulee siis että yksi pyörä on lukossa, vaikkei se sitä olekkaan.

Ihan yleinen ongelma kaikissa autoissa. Vikaan joko viimeisiään elävä anturi, likaantunut hammaskehä (taikka haljennut) tai liian iso välimatka anturin ja hammaskehän välillä.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 18.11.2012 22:45

Isken auton huomenna VASsiin kiinni, katsotaan mitä se ilmoittaa syöneensä. Palaamme sen jälkeen asiaan. Hammakehät olisi siinä mielessä hyvä vaihtoehto, että rummut on vaihdettu viime syksynä ja hammaskehät tietty siirretty vanhoista rummuista uusiin. Josko olisi nyt jostain syystä jompi kumpi löystynyt.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 19.11.2012 5:42

Minulla tuossa 3bg:ssä teki juuri samoin, ensimmäiset jarrutukset menee poljin täristen ja sit viskaa absin vikavalon tauluun ja absit pois pelistä. Diagnoosi oli ohjainlaite rikki, onneksi menee liikkeen piikkiin :)

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 19.11.2012 7:56

Omassa 2001 Octaviassa samanlaista vikaa. Autossa ABSissa luistonestokin, mikä toimii alle 20 km/h nopeudessa, liikkeelle lähdettäessä kesällä kuivalla asfaltilla satunnaisesti melkoinen rutkutus ja samoin jarrutettaessa. Antoi herjaa vasemman etupyörän anturista. Vaihdoin sen ja putsasin anturin kehän. Hetki poissa ja alkoi uudestaa, putsasin kaikkien pyörien kehät. Alkoi uudestaan herjaamaan vasenta etupyörää, jolloin tuli mieleen joku kosketushäiriö. Ainoa liitin tuon anturin liittimen lisäksi oli varsinaisen ABS -yksikön liitin. Otin akunnavan ja liittimen irti, hiukan lektroniikan puhdistuainetta ja perään WD-40, muutaman kerran liitin auki-kiinni. On sen jälkeen pelannut niinkuin pitääkin, niin jarrutettaessa kuin liikkeelle lähdettäessäkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa