mk-3 etupyöränlaakerin kiristysmomentit

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

mk-3 etupyöränlaakerin kiristysmomentit

ViestiKirjoittaja hanski » 14.11.2012 23:02

-95 1.8 golffista hajosi sisempi vetoakselin suojakumi. tuon pystyy varmaan ilman vetarin irroittamista vaihtamaan, mutta helpompi pestä puhtaaksi kun purkaa tuon pois..

mikä oli oikea kiristysmomentti vetarin päässä olevalle mutterille?
eikö siinä ollut ero arvot, riippuen onko kuusiokantamutteri vai 12-kulmainen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2012 0:28

Tossa pitäisi olla sama napa ja laakeri kun kakkosgolfissa ja siihen on 265 Nm.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 15.11.2012 0:44


Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 15.11.2012 10:30

mitä jos on liian kireellä tai löysällä? Katoin ku korjaamolla vetarin kummi vaihdettiin niin taisivat ampuu mopolla vaan kiinni momenteista välittämättä. Pitäskö huomata eron ajossa? (passat 3b)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 15.11.2012 10:38

Ei ole momentilla niin väliä.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 16.11.2012 20:04

kiitos kiristysarvoista.
ei mennyt pelkällä suojakumin vaihdolla, nivel saanut jo reilusti hiekka väliin, vaihtoon meni.
oli muuten helppo irroittaa, sisäpäässä kaikki pultit jo valmiiksi auki ja sai käsin kiertää pois.

auto pitää nyt siirtää, kunnes saa uuden nivelen..
olikos tuo sellanen, että pyöränlaakerit tykkää huonoa, jos autoa nyt liikuttelee paljon, ilman että vetarin mutteri on piukassa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.11.2012 20:35

Muistaakseni huoltomanuaali kieltää laittamasta painoa pyörälle jos mutteri on irti.

Pistä se vanha nivelen pää paikalleen siirtelyn ajaksi?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 16.11.2012 21:01

Sen hiekka kuran sai hyvin pois bensiinillä jos ei muuten pitäny ääniä tms.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 16.11.2012 22:28

ei viitsis laittaa koko vetoakselia sinne heilumaan, kun tuota nyt joutuu siirtelemään..
eikö saman asian aja, jos laittaa ison pultin tuosta läpi ja kiristää mutterilla, isot prikat vielä välissä?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.11.2012 7:19

Jos sulla kerran akseli on irti jo, niin miksi et ota siitä sitä ulointa niveltä irti ja sen kanssa kiristä kuten normaalistikkin? Pirusti helpompi tapa kuin kikkailla pultin+prikkojen kanssa, mikä kyllä tietenkin toimii jos on oikeen kokoiset.

Niin ja likaantuneen nivelen pesu pensalla on vähän kuin maalaisi ruosteen päälle, vaikuttaa ensimmäisellä kerralla ihan hyvältä idealta, mutta ei se toimi. Jos sinne on likaa päässyt, on se myöskin jo kulunut sen verran että kohta alkaa kolistamaan erittäin suurella todennäköisyydellä.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 17.11.2012 21:45

näin siinä lopulta tehtiin, kun ei sopivia prikkoja löytynyt.
kun autolla oli kova tarve, löydettiin varaosaautosta melkein uutta vastaava nivel, joka vaihdettu paikalle.

lieneekö sattumaa vai tyyppivika näissä, tässäkin autossa oli nivelen pultit käsin avattavia!
täristääkö mk-kolmonen helposti vetarin sisäpään pultit auki vai onko nuo vaan kiristetty huonosti kiinni?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 17.11.2012 22:31

MikaJ mutua vaiko tietoa/kokemusta?
Jos nivelen kumi ollut halki alle 2viikon niin ei välttämättä ole vielä rikki. Varsinkin jos/kun on todettu että nivel vaikuttaa ehjältä. Joten katotaan nyt kauankos kestää kun pesin ja uudet vaseliinit laitoin sisään...saapa vähän omakohtasta kokemusta asiasta.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.11.2012 9:47

Käyttännön kokemusta työn ja harrastuksen kautta. Jos oikeasti rasvan seassa on ollut likaa, niin en harkitse edes pelkän kumin vaihtoa. Mikäli kumissa on ollut vain pieni nirhauma (talvella voi tulla jääkokkareista), niin silloin yleensä on vielä pelastettavissa. Oma kynnys nivelen vaihtoon siis on pienikin naputus missä tilanteessa tahansa, jotkut voivat ajaa vielä muutaman vuoden sellaisilla romuilla ja täristävällä ratilla.

Käytännössä kun on jokaiseen niveleen mihin olen vanhuuttaan rikki menneen kumin (kunnon repeämä ja selkeästi ei ole heti tultu vaihdattaan uutta niveltä) 20vuoden aikana vaihtanut, alkanut naputtaa vuoden sisään väljyyttä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa