Taka-akselin puslien vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Taka-akselin puslien vaihto
Katsastussetä sanoi viime keväänä, että kannattaisi vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta taka-akselin puslat Boraan. Ne siis jotka ovat takarenkaiden etupuolella kun katsoo sivusta auton alle. Vai onko sielä toiset puslat jossain vielä?
Onko laatueroa/ajettavuuseroa puslilla paljonkin? Mitkä siis kannattaisi laittaa? Entä miten paljon korjaamolta menee aikaa tuon tekemiseen?
Pitääkö suuntauksia tms tehdä vaihdon jälkeen?
Onko laatueroa/ajettavuuseroa puslilla paljonkin? Mitkä siis kannattaisi laittaa? Entä miten paljon korjaamolta menee aikaa tuon tekemiseen?
Pitääkö suuntauksia tms tehdä vaihdon jälkeen?
Yks: Haku käyttöön.
Kaks: Ei ole muita puslia, ainakaan tuossa ilmoittamassasi Borassa.
Kolme: Täällä on pohdittu kattavasti nelosgolfin alustan puslia, pätevät myös Boraa.
Neljä: Kannattaa laittaa orkkikset (siis volkkarin alkup. varaosat), jos et halua laittaa kalliimpia Vrs Fabian puslia.
Viis: Varmaankin n. tunti.
Kuus: Etuveto Boran taka-akselia ei voi säätää, niin kuin etupäätä. Joten ei tarvitsa, ellet halua..
Kaks: Ei ole muita puslia, ainakaan tuossa ilmoittamassasi Borassa.
Kolme: Täällä on pohdittu kattavasti nelosgolfin alustan puslia, pätevät myös Boraa.
Neljä: Kannattaa laittaa orkkikset (siis volkkarin alkup. varaosat), jos et halua laittaa kalliimpia Vrs Fabian puslia.
Viis: Varmaankin n. tunti.
Kuus: Etuveto Boran taka-akselia ei voi säätää, niin kuin etupäätä. Joten ei tarvitsa, ellet halua..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
ite hain varaosaliikkeestä boraan puslat, makso jotaki 54e ja toimivat ihan täysin madalletun alustan kanssa. turhaa minun mielestä ainaki suuntauksessa käyttää kun ei tarvitse irrottaa oikeastaan mitään semmosta mikä suuntaa muuttais, jos auto kulkee nytkin suorassa. aikaa meni iteltä joku 3h-4h, tosin vaihoin taka-akselin samalla.
RS Fabian pusla on identtinen Leon Cupra R:n puslan kanssa. OEM Golffin pusla on puoliksi ontto, kun Fabian pusla on täysi. Vähän sama asia kuin TT:n puslien käyttö alatukivarsissa. Jämäköittää menoa, mutta ei ole uretaaniset. Kuva selventää asiaa paremmin:
Kuva selventää asiaa paremmin
Muistaakseni 98-00 Golffin taka-akselin puslat on 69mm, siitä eteenpäin 72mm halkaisijaltaan. Nuo vRS:n puslat on 72mm, mutta britit nuita on paljon vaihdelleet Golffeihin ja takuuvarmasti menee myös Golffeihin, joissa taka-akseli on 69mm.
Ja miksi vRS:n pusla kuin LCR:n pusla? Hintahan se on yksinkertainen selitys, vRS:n puslat oli muistaakseni 70 € pari kun LCR:n puslien kappalehinta oli jtn 70 €.
Jos tuommoisen LCR/ICR/vRS:n puslan vaan asentaa, niin tulee olla tarkkana mihin asentoon puslan väkertää paikoilleen.
Kuva selventää asiaa paremmin
Muistaakseni 98-00 Golffin taka-akselin puslat on 69mm, siitä eteenpäin 72mm halkaisijaltaan. Nuo vRS:n puslat on 72mm, mutta britit nuita on paljon vaihdelleet Golffeihin ja takuuvarmasti menee myös Golffeihin, joissa taka-akseli on 69mm.
Ja miksi vRS:n pusla kuin LCR:n pusla? Hintahan se on yksinkertainen selitys, vRS:n puslat oli muistaakseni 70 € pari kun LCR:n puslien kappalehinta oli jtn 70 €.
Jos tuommoisen LCR/ICR/vRS:n puslan vaan asentaa, niin tulee olla tarkkana mihin asentoon puslan väkertää paikoilleen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Onko mitään syytä olla laittamatta uretaanipuslaa? Hintakin menee aika samoihin.
Ainakin mitä brittejen foorumeita luin niin ero ei ainakaan ulkoisesti mitenkään näytä olevan. Toki voi olla jotain sitten hifistelyä pintojen sisäpuolilla. Siellä oli nimittäin kovat pohdinnat kummat kannattaa hommailla. Ulkonäöllisesti LCR:n puslan päätymuovi on mustan sijaan vihreä. Ibiza Cupra R:n puslia oli myöskin joku koittanut, mutta se on ainakin Leonia ja Golffia kevyempi auto eli..
Uretaanista en sano mitään. Moni haukkuu, ettei ole hyvä taka-akselilla eikä kestä, mutta itselläni takana ollut PowerFlexit vuodesta 2007 asti ja hyvin pelittää. Hyllyssä odottelee vRS:n puslat kuitenkin varuilta..
Tuossa ainakin muutama keskustelutopicci ko. aiheesta:
skoda fabia vrs rear axle bushes on mk4 golf?
Rear axel bushes, Fabia VRS or Leon Cupra R LCR?
Which rear beam bushes?
powerflex rear bushes- not happy
MK4 rear axle bushing upgrade (Seat Leon Cupra R rear bushes)
Edit: Muokattu linkit siistimmiksi
Uretaanista en sano mitään. Moni haukkuu, ettei ole hyvä taka-akselilla eikä kestä, mutta itselläni takana ollut PowerFlexit vuodesta 2007 asti ja hyvin pelittää. Hyllyssä odottelee vRS:n puslat kuitenkin varuilta..
Tuossa ainakin muutama keskustelutopicci ko. aiheesta:
skoda fabia vrs rear axle bushes on mk4 golf?
Rear axel bushes, Fabia VRS or Leon Cupra R LCR?
Which rear beam bushes?
powerflex rear bushes- not happy
MK4 rear axle bushing upgrade (Seat Leon Cupra R rear bushes)
Edit: Muokattu linkit siistimmiksi
Viimeksi muokannut Hart, 13.11.2012 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kumpi koko se nyt on tuossa meikäläisen Borassa, 69mm vai 72mm? Tietääkö joku varmaksi? Ja käykö sinne esimerkiksi nämä ja kumpaakohan kokoa nuo on? Vai paljonko alkuperäiset maksavat marmorilla, ne haen jos ne on halvemmat.
Sitten asennuksesta: Ajattelin, että näin tee-se-itse-ja-säästä -miehenä haluaisin koittaa vaihtotyötä itse. Ennemmin en ole alustan osiin itse kajonnut, mutta kiinnostusta olisi. Onko jotain missä voisi pahasti kämmiä? Nosturia ei ole, mutta kai siellä alla mahtuu sen verran äheltämään. Tarvitaanko erikoistyökaluja/-koneita? Sen tiedän, että puristin tarvitaan ja sellaisen saan itse väkerrettyä, mutta tarvitaanko muuta? Pulttien kanssa varmana tarvitaan hieman kekseliäisyyttä, vai onko siellä pahoja paikkoja joissa pultit voivat olla kunnolla ruosteessa?
Sitten asennuksesta: Ajattelin, että näin tee-se-itse-ja-säästä -miehenä haluaisin koittaa vaihtotyötä itse. Ennemmin en ole alustan osiin itse kajonnut, mutta kiinnostusta olisi. Onko jotain missä voisi pahasti kämmiä? Nosturia ei ole, mutta kai siellä alla mahtuu sen verran äheltämään. Tarvitaanko erikoistyökaluja/-koneita? Sen tiedän, että puristin tarvitaan ja sellaisen saan itse väkerrettyä, mutta tarvitaanko muuta? Pulttien kanssa varmana tarvitaan hieman kekseliäisyyttä, vai onko siellä pahoja paikkoja joissa pultit voivat olla kunnolla ruosteessa?
Jostain luin (voi olla että mutua tai faktaa), että vuosimallit 98-00 ois sillä 69mm rei'ällä, mutta 100% totuutta en voi vannoa. Asennusohjeet, tarvittavat työkalut ja ja ja löydät kun selailet nuo linkit, mitä tähän topicciin on laitettu. Lue myös tämä keskustelu:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=48546
Vaihtoehtoja on oikeastaan ne kolme:
1. Alkuperäiset vakiot
2. Alkuperäiset, mutta jämäkämmät (LCR, vRS..)
3. Powerflex
Ja kuten Jonde sanoi, esim. Powerflexillä ei ole kuin yhtä kokoa tarjolla. Samoin nuo vaihtoehto 2 puslat on n. 72mm, mutta menevät siihenkin 69mm reikään. Eli no stress sen reiän suhteen tässä asiassa.
Edit:
Oem puslien koko tai hinta selviää kun soitat Laakkoselle, annat rekisteritunnuksen niin he hoitavat sinulle osan numeron, hinnan, koon ja saatavuuden.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=48546
Vaihtoehtoja on oikeastaan ne kolme:
1. Alkuperäiset vakiot
2. Alkuperäiset, mutta jämäkämmät (LCR, vRS..)
3. Powerflex
Ja kuten Jonde sanoi, esim. Powerflexillä ei ole kuin yhtä kokoa tarjolla. Samoin nuo vaihtoehto 2 puslat on n. 72mm, mutta menevät siihenkin 69mm reikään. Eli no stress sen reiän suhteen tässä asiassa.
Edit:
Oem puslien koko tai hinta selviää kun soitat Laakkoselle, annat rekisteritunnuksen niin he hoitavat sinulle osan numeron, hinnan, koon ja saatavuuden.
Vai oiskohan niin että alkuperäinen 98-00 on peltirunkoinen 69mm halkaisijalla ja sitten uusi malli on muovirunkoinen, joka pitää puristaa huomattavasti tiukempaan ettei pyörisi pesässään, siitä johtuen halkaisija 72mm. Neljät taka-akselin puslat olen vaihtanut ja sanotaan että ekalla kerralla ei muuten tuntiin mene. Siihen tarvitaan sitten työkalu millä sen puslan saa survottua sinne poteroonsa. Uretaaninen menee ihan näpyttelemällä, mutta tuo muovirunkoinen on sitkas tapaus.
Onko alkuperäiset näitä muovirunkoisia ja niiden laittaminenko se on kaikista vaikeinta?
Pitääkö pultit uusia vaihdon yhteydessä? Onko siihen jokin tietty momentti mihin kiristetään vai vedetäänkö vain käsin pirun tiukalle, ettei putoa akseli ajossa pois?
Lähinnä ajattelin, että jos itse rupeaa tekemään ja ei saakkaan puristettua millään sitä puslaa paikalleen niin sitten tulee hätä kun en pystykään ajamalla viemään autoa korjaamolle. Ja toinen mitä ajattelin on juuri tuo, että miten varmistaa ettei möhli niin, että pultti irtoaakin vaikka kesken ajon...
Pitääkö pultit uusia vaihdon yhteydessä? Onko siihen jokin tietty momentti mihin kiristetään vai vedetäänkö vain käsin pirun tiukalle, ettei putoa akseli ajossa pois?
Lähinnä ajattelin, että jos itse rupeaa tekemään ja ei saakkaan puristettua millään sitä puslaa paikalleen niin sitten tulee hätä kun en pystykään ajamalla viemään autoa korjaamolle. Ja toinen mitä ajattelin on juuri tuo, että miten varmistaa ettei möhli niin, että pultti irtoaakin vaikka kesken ajon...
Lähtökohtahan on se, että nuissa kriittisimmissä kohdissa, myös tässä taka-akselilla, käytetään stretch-pultteja. Käytännössä ne kiristetään ohjeiden mukaisesti esimerkiksi momenttiin 90Nm. Sen jälkeen pulttia väännetään vielä, riippuen pultista, 45 tai 90 astetta. Stretch-pulteista löytyi nopeasti googlaten esim. tälläinen linkki:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=322736
Siispä ei kannata nuissa pulteissa säästää, vaan kun ne kerran irrottaa niin kokoaa uusilla.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=322736
Siispä ei kannata nuissa pulteissa säästää, vaan kun ne kerran irrottaa niin kokoaa uusilla.
En usko että saa enää käänneltyä kun sen kerran sinne survoo.
Tarkemmin tekstin kanssa löytyy täältä:
http://uk-mkivs.net/forums/t/254751.aspx?PageIndex=4
Ja paremmat kuvat koko asennusrojektista täältä:
http://www.pimpmyskoda.co.uk/Guides/RearAxleBush.htm


Tarkemmin tekstin kanssa löytyy täältä:
http://uk-mkivs.net/forums/t/254751.aspx?PageIndex=4
Ja paremmat kuvat koko asennusrojektista täältä:
http://www.pimpmyskoda.co.uk/Guides/RearAxleBush.htm
Hyvä video taka-akselin puslien vaihdosta etuvetoisiin Golf iv sukuisiin autoihin. Videon autossa on paikallaan alkuperäinen öljytäytetteinen pusla joka korvataan uudella täyskumi versiolla. Lopussa näkyy hyvin puslan vaadittu oikea asento.
http://www.youtube.com/watch?v=oMo0Yi0Ydqc
http://www.youtube.com/watch?v=oMo0Yi0Ydqc
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa