Emissions workshop! Vikakoodeja 7 kpl vaihteistolta

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Wahitainen
-
Viestit: 25
Liittynyt: 14.7.2010 1:44

Emissions workshop! Vikakoodeja 7 kpl vaihteistolta

ViestiKirjoittaja Wahitainen » 30.10.2012 14:58

Audi vaihtui Passattiin (-03, 3BG) 1,9 TDI nelivaihteisella automaattilaatikolla (ei siis multi- tai tiptronic), ja yhden yön verran onnellinen audisti oli onnellinen pasunisti. (Toim.huom: Audi ei hajonnut, vaan se hajotettiin; kesärenkailla tuli musta mies ensimmäisillä liukkailla ja lytisti Audin perän muutaman kymmenen senttiä lyhyemmäksi. Vakuutusyhtiö kiitti ja kumarsi ja lunasti auton pois.)

Seuraava aamu kun valkeni niin pasunistin hymy hyytyi. Kesken ajon tuli ilmoitus EMISSIONS WORKSHOP! ja keltainen moottorinvalo palaa mittaritaulussa. Vaihteista käytössä vain kolmonen ja pakki. Mentiin vikakoodien lukuun, ja koodeja tulikin sitten ihan olan takaa:

4672 CAN-tiedonsiirto vaihteiston ohjaus ei ilmoitusta vaihteistolta
0102 Kytkentämagneettiventtiili 1 katkos
0104 Kytkentämagneettiventtiili 2 katkos
0106 Momentinmuuntimen magneettiventtiili katkos
010A Magn. venttiili, paineens./kesk.lukko katkos
010E Kytkentämagneettiventtiili 4 katkos
028C Vaihteen valvonta epälooginen signaali
04D4 Kytkennän eston magneetti katkos/maavuoto

Vikakoodit nollattiin, varoitukset sammuivat, autolla ajettiin ja se vaihteli nätisti vaihteet ilman mitään ongelmia, kuten oli tehnyt aiemminkin.

Sitten auto sammutettiin kaupassakäyntiä varten, ja kun se uudelleen käynnistettiin, vika oli palannut. Emission workshop! ja keltainen moottorin merkkivalo. Käytössä kolmonen ja pakki.

Mentiin uudelleen vikakoodien lukuun jo toisen kerran samalle päivää, ja tuloksena oli nyt seitsemän viimeistä koodia ilman CAN-ilmoitusta. Näitä koodeja ei saatu enää nollattua. Nyt auto seisoo pihassa, ja kun sen käynnistää, tulee näyttöön jälleen vikailmoitus ja yhden kerran piippaus. Auto käynnistyy hyvin ja käy tasaisesti, mitään outoja ääniä ei kuulu, ja noiden kahden vikakoodinluvun välissäkin auto ja vaihteisto toimi moitteettomasti aina siihen saakka kun virran sammutti.

Osaatteko te viisaammat VAG-konkarit kertoa, mistä ja miten hommaa lähtisi purkamaan. Epäilys johtaa johtosarjoille tai tai vaihdelaatikon ohjausboxiin, mutta olenko harhassa? Marmori hoitaisi vian etsinnän reilulla 300 egellä, ja korjaisikin sen vissiin kun löisi vielä vähintään kolmesti saman summan lisää tiskiin, mutta että jos kuuluisa tee-se-itse-mies/nainen ensin yrittäisi etsiä itse vikaa...

Nöyrästi olen kiitollinen, jos joku osaisi edes suuntia antaa.

terveisin nimimerkki sisukkaasti saksalainen

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 30.10.2012 15:32

Yks arvaus olis että tuulilasin alla olevan sadekaukalon vedenpoistoreiät tukossa, jolloin vedenpinta noussut yli raitisilmafiltterin reunojen. Tästä seuraa veden valuminen lämppärin moottorin kautta apukuskin jalkatilaan maton alle, jossa taas majailee vaihteiston ohjainlaite.

Wahitainen
-
Viestit: 25
Liittynyt: 14.7.2010 1:44

ViestiKirjoittaja Wahitainen » 30.10.2012 21:34

Miten tuonne mahtaisi kaikkein kivuttomimmin päästä? Mistä päin se lattiamatto alkaa parhaiten purkautumaan?

Koska nimittäin se on kostea se lattia sieltä kumimaton alta... Siellä kaukalossa tuulilasin alla ei mitään töhnää ollut, mutta olisko se puhdistettu? Matto on kuitenkin kostea - ei litimärkä, mutta ihan havaittavasti kostea.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 30.10.2012 21:53

voi vuotaa myös raitisilmansuodattimen telineen juuresta vedet tuonne, tai ovipeltien välistä

Wahitainen
-
Viestit: 25
Liittynyt: 14.7.2010 1:44

No niin...

ViestiKirjoittaja Wahitainen » 1.11.2012 19:10

Ja vika löytyi :)
Akku ei pitänyt wirtaa sisällänsä, uusi akku; vikakoodit katosivat. (Ainakin toistaiseksi.)
Katsottiin samalla myös ohjainboksi, kuivahan se oli, vaikka lähempänä rintapeltiä matossa kosteutta olikin jonkun verran.

Wahitainen
-
Viestit: 25
Liittynyt: 14.7.2010 1:44

ViestiKirjoittaja Wahitainen » 1.11.2012 19:44

Ai niin, kiitos vinkeistä!

Apukuskin jalkatilan maton alla on kuitenkin sen verran kosteutta että ihan hyvä oli avata ja jättää kuivumaan. Boxi oli onneksi kuitenkin kuiva,

Nytpähän tietää, että EMISSIONS WORKSHOP voi tarkoittaa myös huonoa akkua; vaiva selvisi vasta vikakoodien luvussa (kolmannen kerran siis), kun auto seisoi hallissa virrat ja päivävalot päällä ja purki akun siihen. Auto piti käynnistää lisävirralla. VAG-com ei ensin antanut tyhjentää vikalistaakaan, mutta teki sen sitten kuitenkin ja kun auton piti käynnissä koko ajan siihen saakka kun sai haettua sillä 40 km:n päästä toisesta liikkeestä sopivan akun ja käynnisti uudelleen sitten uudella akulla, ei emissions workshop enää herjannut ainakaan toistaiseksi. Koputetaan puuta ettei herjaakaan ja vika tosiaan oli tuossa eikä esim. johtosarjoissa tai jopa siellä boxissa, jolloin korjaaminen olisi maksanut aika paljon enemmän.

Samalla muuten vaihteistokin alkoi ihmeellisesti toimimaan ikäänkuin jouhevammin; vakionopeussäädin päällä ei tyrkännyt enää pieniin ylämäkiin kolmosta 80 km/h vauhdissa, jota se teki aikaisemmin...

Wahitainen
-
Viestit: 25
Liittynyt: 14.7.2010 1:44

Ei hyvää päivää...

ViestiKirjoittaja Wahitainen » 3.11.2012 11:34

Pari päivää se vika sitten pysyikin poissa. Ja nyt on sitten aika maanantaille korjaamolle. Korjaajan kanssa keskustelimme, hän epäili sittenkin kosteus/ kontaktihäiriötä ohjainboxilla.
Akku oli kyllä tiensä päässä, laitettuamme boxin takaisin maton alle, emissions workshop alkoi
yhden sammutuksen jälkeen herjata. Näillä mennään, jatkoa seuraa...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.11.2012 12:00

Volkkarien kohdalla tämä vihoviimeinen toivokin siirtynyt ajasta ikuisuuteen näköjään.

Wahitainen
-
Viestit: 25
Liittynyt: 14.7.2010 1:44

Voi ei...

ViestiKirjoittaja Wahitainen » 3.11.2012 13:13

Tuo on äärettömän huono uutinen! Kaipa sitä pitää alkaa etsiä manaajaa jostain muualta ;)

Wahitainen
-
Viestit: 25
Liittynyt: 14.7.2010 1:44

Päivitystä...

ViestiKirjoittaja Wahitainen » 7.11.2012 21:37

Ja nythän ilmeni sellainen(kin), että entinen omistaja oli kuivaillut näitä kosteusongelmia sieltä apuskuskun jalkatilasta jo aikaisemmin ja suihkutellut jatkossa ilmeneviä kosteusongelmia torjuakseen silikonisprayta vaihdelaatikon ohjainboxin liittimeen, samoin siihen vastakappaleeseen, johon johtonippu tulee sekä itse johtonippuun... Se silminnähtävä "kosteus" liittimissä ei siis suinkaan ollut vettä vaan silikonia. Millähän tuon saisi tehokkaasti pois? Epäilen nimittäin vahvasti, ettei silikoni suoranaisesti poista liittimen kosketusongelmia...

Hankittiin kuitenkin näköjään jokaisen passat-miehen/naisen vakiovarustus, vikakoodinlukija, ja vikojen määrä vaihtelee villisti (yhdestä useampaan), mutta kaikki paikantuvat yhteen ja samaan liittimeen, joten sylttytehdas lienee siellä. Aamuisin kun jaksaa skannata ja nollata vikakoodit, auto hyrskyttelee päivän niin kauan kuin lämpimänä pysyy, mutta kun ehtii jäähtyä niin taas pitää käyttää ohjainboksin liitintä irti ja skannata vikakoodit pois. Sitten kun on nimittäin lämmin, niin saa sammutella ja käynnistellä mielin määrin, ja aina toimii, vaihtelee vaihteet nätisti ja kulkee muutenkin niin kuin pitää.

Niin, ja tässä matkanvarrella korjaantui takakonttikin, jonka lukitus ei toiminut kaukosäätimestä. Nyt toimii, vaikkei kukaan ole siihen vissiin edes ainakaan korjausmielessä vielä edes koskenut.

Konehuoneesta löytyi myös pieni polttoainevuoto, joka onneksi korjaantuu kahden o-renkaan vaihdolla.

Pikku hiljaa näyttää käyvän niin, että kaikki muu "pikkuvika-heleppo-korjata"-tyyppiset jutut tulee noin ohimennen korjattua, mutta varsinainen vika on ja pysyy. Saa sanoa kuin entinen urheilija, että "kaikkeni annoin..." :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa