Terve!
Mulla on tommonen 99-mallinen Passat 3B 1.8T, johon tarttis hiukan päivittää valaistusta.
Auto on USA-malli, joten valaistus toimii ilmeisesti hiukan eritavalla kuin euroversioissa. Kun valokatkaisin on 0-asennossa, ainoastaan etuvalot palaa. Kun laittaa mittarinvalot päälle, syttyy myös takavalot. Kun katkaisijaa nostaa, vakioumpioista syttyy sumuvalot, kuten myös takaa (takasumarit ei ilmeisesti tehdasasenteiset). Parkkeja ei siis ole.
Nyt kun mulla on ollu nuo Depon linssiumpiot, niin ei nyt oo edes sumareita edessä. Haluaisin valaistuksen toimimaan seuraavasti: (hankin myös eurooppaversion valokatkaisijan jossa on parkit)
-kun katkaisija on 0-asennossa, päiväajovalot palavat pelkästään täydellä teholla
-parkkivalokohdassa mittarivalot, takavalot sekä päiväajovalot palavat (päiväajovalot parkkiteholla)
-ajovalokohdassa syttyisi mittarivalot, xenon-ajovalot sekä takavalot, päiväajovalot sammuu
-sumuvalot kun kytkee päälle, syttyisi päiväajovalot ajovalojen kanssa, sekä takaa takavalot + sumuvalot (ja tietty mittarivalot)
Tähän liittyen vielä semmonen että saako päiväajovaloja edes käyttää (tai onko ylipäänsä mahdollista) kolmeen eri tarkoitukseen, eli päiväajovaloina (täysiteho), parkkeina (vajaateho) sekä sumareina (täysiteho). Ja onko kaikki systeemit ihan katsastuslaillisia?
Kauheen vaikeesti sain tämänkin asian esitettyä, mutta jos nyt joku sais edes hiukan tosta selkoa. Saako tota systeemiä rakennettua mitenkään järkevästi? Mulla ei riitä älli miettiä että miten noi tarttis kytkeä. Tekeminen ei o ongelma, mutta suunnittelu on :D
Kiitos ihan älyttömästi jos joku hiukan vois jeesiä.
Passat 3B valaistuksen kytkennät uusiksi
Valvoja: ffp jäsenet
Piru vie: Selvityksesi valojen toiminnasta ei valjennut, mutta mitä tulee päivävalojen käyttöön/kytkentään, niin tutustu aluksi esim. tähän tekstiin: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=140943
Ei Suunnitelmasi ei kuulosta kovin tieliikennelain mukaiselta, eli ei.Ja onko kaikki systeemit ihan katsastuslaillisia?
-
- -
Minäkin menisin katsastusasemalle kyselemään - kyseessä on kuitenkin mitä ilmeisemmin muuttoauto johon on saatu "erikoisluvat" valojen osalta, eli kaikkia dot-umpioita ei ole vaihdettu E-hyväksyttyihin?
Tuohon soppaan kun alkaa itse lisäilemään valoja ja valologiikkaa niin saatta joku tykätä kyttyrää katsastuksessa (tai virkavalta maantiellä)... ;)
Tuohon soppaan kun alkaa itse lisäilemään valoja ja valologiikkaa niin saatta joku tykätä kyttyrää katsastuksessa (tai virkavalta maantiellä)... ;)
Nyt kun mulla on ollu nuo Depon linssiumpiot, niin ei nyt oo edes sumareita edessä. Haluaisin valaistuksen toimimaan seuraavasti: (hankin myös eurooppaversion valokatkaisijan jossa on parkit)
-kun katkaisija on 0-asennossa, päiväajovalot palavat pelkästään täydellä teholla
-parkkivalokohdassa mittarivalot, takavalot sekä päiväajovalot palavat (päiväajovalot parkkiteholla)
Nämä ok, ellei keulassa ole muita parkkeja... saa olla vain yhdet, himmennetty (hyväksytty) DRL kelpaa.
-ajovalokohdassa syttyisi mittarivalot, xenon-ajovalot sekä takavalot, päiväajovalot sammuu
Muuten ok, mutta keulassa pitää palaa myös parkit ajovalojen kanssa..
-sumuvalot kun kytkee päälle, syttyisi päiväajovalot ajovalojen kanssa, sekä takaa takavalot + sumuvalot (ja tietty mittarivalot)
Juu ei... Päiväajovalo ei ole sumuvalo...
Oma mielipide on että unohda koko etusumarit, tarvittaessa panosta parempiin puolivaloihin jos ei näe ;)
Takasumari on oikeinkäytettynä hyödyllinen varuste...
Ei nuo valoasiat niin vaikeita ole...
-parkit ja vilkut joka nurkalla
-ajovalot keulassa
-jarru- ja peruutusvalot takana
-sumari takana (onko pakollinen?)
-Halutessa päiväajovalot keulassa.. säästää xenon-polttmoja ja näkyy paremmin kuin linssiumpio...
-ja saa keulassa olla sitten sumarit (=turhake) sekä lisäpitkät
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”