Vaihdelaatikon välitysten harvennus - mahdollista/järkevää??

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Vaihdelaatikon välitysten harvennus - mahdollista/järkevää??

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.9.2012 1:10

Potilas on 1.9TDI nelivetopassat jossa 6-lovinen laatikko. Joku s*tanan Hans-Klaus on ilmeisesti tehtaalla päättänyt että pistetään välitykset niin tiuhaan että kiihdytettäessä saa samantien vaihtaa 3 pykälää ylöspäin. Tästä myös seuraa se, että maantiellä jo 100 vauhdeissa kutosvaihteella dieseli huutaa päälle 2000rpm.

Onko tuollainen harvennusoperaatio ollenkaan mahdollista "kotikonstein" eli homman teetättäisi jollakin pätevällä mekaanikolla. Laatikko alas, purku ja uudet palikat sisään?

Tavoitteena olisi palttiarallaa keskimäärin harventaa jokaista vaihdetta 10%, että moottoritienopeuksissa (120+) kutosvaihteella kone kiertäisi alta 2000rpm. Syy tällaiseen pohdintaan on (yllätys yllätys) polttoaineen säästö, mutta kuinkahan paljon tuollainen 500-600rpm kierrosten tiputus voisi vaikuttaa kulutukseen? Nyt tuntuu 120 vauhdeissa (kierrokset 2500) imevän sellaista 6.5 litraa, 80 ajaessa (kierrokset 1800) pääsee nipinnapin tasan viiteen.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 20.9.2012 10:46

Normaali kulutus AVF-pasuunalle maantieajossa, itellä vei sekalaisessa sen kybän satkulle ja maantiellä 6.5-7 väliin.

Sanoisin että tuota laatikkoa enemmän kulutukseen vaikuttaa softan optimoiminen kyseiseltä rasitusalueelta -eli ahtoa hieman alemmaksi, vain sen verran että se riittää polttamaan tarjotun syöttömäärän, joka tipauttaa samalla sitten pakopainetta ja polttoainetta säästyy. Vakionahan tuolla tuppaa olemaan aika korkeat paineet ihan jo maantieajossakin EGR:n optimaalisen toiminnan takia, niin ja lisäksi tämän EGR:n poistohan softamuutoksen yhteydessä vaikuttaa myös alentavasti kulutukseen.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 23.9.2012 10:36

Aika hurjalle kuulostaa että 6-vaihteella satasen vauhissa yli 2000 kierrokset. Omassa vanhassa vajaa vetoisessa 5-lovisesssa vitosella suunnilleen saman verran tuossa vauhissa, tosin kulutus on pienempi .
Yleensä olen tottunut siihen että noissa 6lovisissa kierrokset on siinä 1500 huiteilla satasen vauhissa. Eipä niillä sitten paljon alle satasen sillä kutosella ajeta. sen takia niitä vaihteita pitääkin olla sitten niin apljon että ei tartte sillä kutosella jyrryyttää kaheksaakymppiä ja tukkia karstalla turboa ja hajottaa koko konetta.
Tokihan mitä vähemmän moottorissa tapahtuu palotapahtumia ajettuun matkaan nähden kulutus vähenee sillä ehdolla että ei mennä ohi optimaalisen kierrosalueen. Mutta ei pidä unohtaa että kun mennään nopeuksissa yli 80km/h alkaa ilmanvastuksen määrä kasvaa aika jyrkästi vauhdin lisääntyessä.
Lisäksi nelivedossa on enemmän öljyä vatkattavana ja enmmän rojua jota pyöritetään kokoajan. Nämäkin ottaa jonkun siivun tehoista lisäten kulutusta.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 23.9.2012 17:46

isommat renkaat alle niin alkaa menee nopiampaa. halvin ratkasu tuommoiseen kokeiluun, kun se tuskin toimii.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 24.9.2012 0:33

Ei paljoa kehtaa rengashalkaisijaa suurentaa, kun alkaa nopeusmittari jo heittämään väärään suuntaan. 5% vakiokokoa isommat talvikumit on jo hankittuna, mutta 2000*0.05 = 100rpm.

Mietin tässä vaan että oiskohan saksan markkinoille jääneissä pasuunoissa harvemmat välitykset lootissa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.9.2012 2:36

Mitäköhän moottori tykkää jos sillä ajellaan "vääntävästi" pienillä käyntinopeuksilla pitkiä matkoja? Ihan vaikka käytänössä öljynpaineen kannalta/takia.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.9.2012 6:23

Mikäli se moottori on kunnossa, ei se ole moksiskaan. Jos siinä on jotain vikaa, voi se hajotakkin.

Saksassa on ihan samat välitykset kuin Suomessakin, ei sielläkään normaalisti sen kovempaa ajella kuin Suomen motareilla joten tarvetta pidemmille välityksille ei ole.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa