Potilas on 1.9TDI nelivetopassat jossa 6-lovinen laatikko. Joku s*tanan Hans-Klaus on ilmeisesti tehtaalla päättänyt että pistetään välitykset niin tiuhaan että kiihdytettäessä saa samantien vaihtaa 3 pykälää ylöspäin. Tästä myös seuraa se, että maantiellä jo 100 vauhdeissa kutosvaihteella dieseli huutaa päälle 2000rpm.
Onko tuollainen harvennusoperaatio ollenkaan mahdollista "kotikonstein" eli homman teetättäisi jollakin pätevällä mekaanikolla. Laatikko alas, purku ja uudet palikat sisään?
Tavoitteena olisi palttiarallaa keskimäärin harventaa jokaista vaihdetta 10%, että moottoritienopeuksissa (120+) kutosvaihteella kone kiertäisi alta 2000rpm. Syy tällaiseen pohdintaan on (yllätys yllätys) polttoaineen säästö, mutta kuinkahan paljon tuollainen 500-600rpm kierrosten tiputus voisi vaikuttaa kulutukseen? Nyt tuntuu 120 vauhdeissa (kierrokset 2500) imevän sellaista 6.5 litraa, 80 ajaessa (kierrokset 1800) pääsee nipinnapin tasan viiteen.
Vaihdelaatikon välitysten harvennus - mahdollista/järkevää??
Valvoja: ffp jäsenet
Normaali kulutus AVF-pasuunalle maantieajossa, itellä vei sekalaisessa sen kybän satkulle ja maantiellä 6.5-7 väliin.
Sanoisin että tuota laatikkoa enemmän kulutukseen vaikuttaa softan optimoiminen kyseiseltä rasitusalueelta -eli ahtoa hieman alemmaksi, vain sen verran että se riittää polttamaan tarjotun syöttömäärän, joka tipauttaa samalla sitten pakopainetta ja polttoainetta säästyy. Vakionahan tuolla tuppaa olemaan aika korkeat paineet ihan jo maantieajossakin EGR:n optimaalisen toiminnan takia, niin ja lisäksi tämän EGR:n poistohan softamuutoksen yhteydessä vaikuttaa myös alentavasti kulutukseen.
Sanoisin että tuota laatikkoa enemmän kulutukseen vaikuttaa softan optimoiminen kyseiseltä rasitusalueelta -eli ahtoa hieman alemmaksi, vain sen verran että se riittää polttamaan tarjotun syöttömäärän, joka tipauttaa samalla sitten pakopainetta ja polttoainetta säästyy. Vakionahan tuolla tuppaa olemaan aika korkeat paineet ihan jo maantieajossakin EGR:n optimaalisen toiminnan takia, niin ja lisäksi tämän EGR:n poistohan softamuutoksen yhteydessä vaikuttaa myös alentavasti kulutukseen.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Aika hurjalle kuulostaa että 6-vaihteella satasen vauhissa yli 2000 kierrokset. Omassa vanhassa vajaa vetoisessa 5-lovisesssa vitosella suunnilleen saman verran tuossa vauhissa, tosin kulutus on pienempi .
Yleensä olen tottunut siihen että noissa 6lovisissa kierrokset on siinä 1500 huiteilla satasen vauhissa. Eipä niillä sitten paljon alle satasen sillä kutosella ajeta. sen takia niitä vaihteita pitääkin olla sitten niin apljon että ei tartte sillä kutosella jyrryyttää kaheksaakymppiä ja tukkia karstalla turboa ja hajottaa koko konetta.
Tokihan mitä vähemmän moottorissa tapahtuu palotapahtumia ajettuun matkaan nähden kulutus vähenee sillä ehdolla että ei mennä ohi optimaalisen kierrosalueen. Mutta ei pidä unohtaa että kun mennään nopeuksissa yli 80km/h alkaa ilmanvastuksen määrä kasvaa aika jyrkästi vauhdin lisääntyessä.
Lisäksi nelivedossa on enemmän öljyä vatkattavana ja enmmän rojua jota pyöritetään kokoajan. Nämäkin ottaa jonkun siivun tehoista lisäten kulutusta.
Yleensä olen tottunut siihen että noissa 6lovisissa kierrokset on siinä 1500 huiteilla satasen vauhissa. Eipä niillä sitten paljon alle satasen sillä kutosella ajeta. sen takia niitä vaihteita pitääkin olla sitten niin apljon että ei tartte sillä kutosella jyrryyttää kaheksaakymppiä ja tukkia karstalla turboa ja hajottaa koko konetta.
Tokihan mitä vähemmän moottorissa tapahtuu palotapahtumia ajettuun matkaan nähden kulutus vähenee sillä ehdolla että ei mennä ohi optimaalisen kierrosalueen. Mutta ei pidä unohtaa että kun mennään nopeuksissa yli 80km/h alkaa ilmanvastuksen määrä kasvaa aika jyrkästi vauhdin lisääntyessä.
Lisäksi nelivedossa on enemmän öljyä vatkattavana ja enmmän rojua jota pyöritetään kokoajan. Nämäkin ottaa jonkun siivun tehoista lisäten kulutusta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa