Uusi kytkin ja hirveä kolina golffissa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

Uusi kytkin ja hirveä kolina golffissa

ViestiKirjoittaja tuner1 » 15.9.2012 20:58

Eli vika on seuraavanlainen:

Autoon vaihdettiin 2massa vauhtipyörän tilalle kiinteä vauhtipyörä ja samalla uusi LUK-merkkinen kytkin(sis. levy+asetelma+painelaakeri). Nyt auto pitää melko kovaa kolinaa tyhjäkäynnillä kun kytkin on ylhäällä. Kun kytkimen painaa, ääni loppuu.

Kytkin toimii muuten normaalisti, ei luista ja irroittaa hyvin. Ohessa video äänestä, ääni kuuluu aika huonosti, mutta sen kuulee selvästi, kun kytkintä painetaan ja ääni loppuu.

Auto on Golf 1.9tdi 77kw -04, laatikon mallia en muista.

http://s122.photobucket.com/albums/o261/tuner_1/kuvia/?action=view&current=golfkolina.mp4

Mistä tuollainen ääni voi kuulua??

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 15.9.2012 21:57

Mistä kytkinsetti on peräisin? Minkä painonen vauhtipyörä on paikallaan?

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 16.9.2012 9:21

Setti on brittien Ebaysta. En tietenkään muistanut punnita vauhtipyörää mutta tuntui (ehkä) hiukan kevyemmältä kuin alkuperäinen. Ääni kuuluu vain tyhjäkäynnillä, heti kun nostaa kierroksia niin ääni loppuu. Ja ääni ei välttämättä ala heti kuulu, vaan voi mennä ehkä 30sek ennenkuin kolina alkaa. Ääni kuulostaa siltä kuin joku osa ottaisi resonanssin.


Muuten voisi ottaa laatikon irti, mutta kun ei ole varmuutta, että keksiikö sitten irrallaan olevista osista äänen lähdettä.

Edit: Linkki ebayhin: http://www.ebay.co.uk/itm/VW-GOLF-MKV-5 ... 3f1a504cb9

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 16.9.2012 13:47

Olihan tuossa kiinteän VP:n paketissa kytkinlevy jousitettu? Vaikuttaisi hieman että tyhjäkäynnillä vapaalla ei ole sitä käynnin tasoittavaa joustoa missään niin palikat kalisevat sitten. Kun kytkimen irroittaa (painaa polkimen lattiaan) jää enää vauhtipyörä pyörimään ja kalina loppuu.

Käsittääkseni tuo riski näissä kaksoismassan sinkkumuunnoksissa on mikäli palikat ei ole riittävän painavia ja/tai kytkinlevy on kiinteä kaksoismassalle tarkoitettu. Tuo linkki ei valaissut tilannetta aiva täysin...

Mutta nämä nyt on vaan arveluita, viksummat lie korjailevat enemmän.

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 16.9.2012 16:25

Joo kyllä levy on jousitettu. Samaa itse mietin, että olisiko vika levyssä mutta luulisi että uusi levy ei ole rikki. Nyt on koitettu ottaa kytkinsylinteri irti ja sitten käyntiin, ei vaikutusta ääneen.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.9.2012 19:25

Kuulostaa ihan normaalilta. Tuon takia siellä alunperin on se kaksoismassa vauhtipyörä. Jos kolinoita ei halua, niin ei silloin pitäisi tommoisia yksmassapyöriä varsinkaan dieseleihin laittaa.

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 16.9.2012 20:24

Ok, nyt siellä on sitten kolisevan 2massavauhtipyörän tilalla yksimassainen koliseva. Mentiin ilmeisesti vaihteeksi ojasta suoraan metsään tässä asiassa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 17.9.2012 0:24

Eipäs vain 10 kilosella vauhtipyörällä ja sachsin vr6-levyllä kalise joten yksmassavauhtipyörää on tuollaisesta ihan turha syyttää, eiköhän se vika löydy nyt yksinomaan vauhtipyörän painon ja kytkinlevyn värinänvaimennuksen puolelta.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.9.2012 4:23

Voisihan tuosta samalla tarkistella ajoitukset yms koneen säädöt, että käynti on mahdollisimman tasainen-> ei ala kolisemaan niin herkästi :)

Ei välttämättä vaikuta asiaan mitenkään, muttei ainakaan haitaksi ole...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa