Laturinhihnan kiristin 1.9tdi
Valvoja: ffp jäsenet
Laturinhihnan kiristin 1.9tdi
Audissa on laturin kiristin vääntynyt alaspäin jostain kumman syystä. kitisee inhottavasti... kuinka kummassa sen sais fiksattua kun se on koko keksintö vääntyny ja eihän tuota irtikkään taho saada muutako purkamalla koko auton melkein... jotain vippas konsteja irroitukseen? tai että onko se niin vaarallista jos se on vääntynyt. laturinremmihän kulkee kyllä vinossa mutta se on yhen 20tkm ollut niin.
Sit kun se kulkee tarpeeksi vinossa, menee poikki. Ei välttämättä muuta, mutta on tapauksia, että hihna katkettuaan löytänyt tiensä jakopään remmin sekaan ja se samalla poikki. Tästä sitten tuleekin jo remontille kohtuullisesti hintaa.
Tarkista laturin vapaapyörä samalla, jos ei toimi, niin uusi kiristin menee turhan nopeasti hajalle uudelleen.
Autosi malli? Veikataan A4 b5?
Tarkista laturin vapaapyörä samalla, jos ei toimi, niin uusi kiristin menee turhan nopeasti hajalle uudelleen.
Autosi malli? Veikataan A4 b5?
Kiristimen sisällä on jousi, joka hoitaa kiristyksen. Ajan myötä sisuskalut kuluu väljäksi ja rulla menee pois hihnalinjalta. Tähän ei auta kuin koko kiristimen vaihto, jonka suosittelen tekemään heti enkä kohta! Itsellä AFN:stä petti kiristin (uusi oli jo hankittu) ja moniurahihnan palasia eksyi jakohihnan väliin. Jako ei onneksi hypännyt kuin hampaan, joten mitään suurempaa tuhoa ei ehtinyt tapahtua.
Jokunen vuosi sitten uusi kiristin maksoi 98EUR merkkitiskiltä.
Jokunen vuosi sitten uusi kiristin maksoi 98EUR merkkitiskiltä.
Ei se vaihto oo aivan kamala. Se on yhdellä pultilla kiinni, sieltä takapuolelta irroitetaan. Visko pois tieltä niin tulee tilaa tarpeeksi pujotella pois ja uusi tilalle. Myös sen pultti löytyy takapuolelta, kuusiokolo kannalla, kokoa en juuri muista vaikka hiljan vaihdoin saman kiristimen.
Viskon pulttia irroittaessa joudut pitämään vastaan joko niistä reijistä asiaan tehdyllä työkalulla, siittä laihasta mutterista(yber ohuella avaimella) tai isoilla siirtoleukapihdeillä hihnapyörästä. Itse käyttänyt sitä harpin näköistä työkalua, millä saa pidettyä niistä reijistä
Edit: Viskon pultti: 8mm kuusiokolokannalla. Siinä kiristimessä on pultti millä hihnapyörä tulee kiinni, niin avainväli 15mm ja vasenkätiset kierteet, joten saat hihnan pois ja päälle vääntämällä kys. pultista vastapäivään, ts. antaa löysiä jousta vasten vääntämällä.
Viskon pulttia irroittaessa joudut pitämään vastaan joko niistä reijistä asiaan tehdyllä työkalulla, siittä laihasta mutterista(yber ohuella avaimella) tai isoilla siirtoleukapihdeillä hihnapyörästä. Itse käyttänyt sitä harpin näköistä työkalua, millä saa pidettyä niistä reijistä
Edit: Viskon pultti: 8mm kuusiokolokannalla. Siinä kiristimessä on pultti millä hihnapyörä tulee kiinni, niin avainväli 15mm ja vasenkätiset kierteet, joten saat hihnan pois ja päälle vääntämällä kys. pultista vastapäivään, ts. antaa löysiä jousta vasten vääntämällä.
Täällä kun on moniurahihnan kiristimen vaihtaneita niin itseäni jäi vaivaamaan sellainen seikka, että ko. kapistuksen kun laittoi pesäänsä, niin jäi selvää elämisen varaa. Onko tuo normaalia vai onko näissä esiintynyt kiristimen pesän väljistymisiä? Pultillahan kiristin asettui tietenkin paikoilleen, mutta jäi mietityttämään että kuinka paljon siihen nyt sitten kohdistuu voimia jos kiristin-pesä ei ole ihan napakka.
Omassa AVF:ssä kiristin pompuutti jonkin verran sekä hihnapyörä oli selkeästi vinossa ja marmorilta työnsivät hiukan eri näköisen kouraan, jossa ei ole jousta esillä vaan on piilotettu metallivaipan sisään. Laatikossa luki 038 903 315 AH ja itse osassa samat litaniat paitsi viimeinen kirjain oli J.
Sen verran sanon edellisviesteihin, että ainakin B6:n vanhassa ja uudessa kiristimessä kyllä käännettiin kiristimen hihnapyörän päässä olevasta pultista myötäpäivään jotta hihnan sai löysälle - ja perspuolen pultille 10mm kiintoavain. Kait näissäkin on eroja.
Omassa AVF:ssä kiristin pompuutti jonkin verran sekä hihnapyörä oli selkeästi vinossa ja marmorilta työnsivät hiukan eri näköisen kouraan, jossa ei ole jousta esillä vaan on piilotettu metallivaipan sisään. Laatikossa luki 038 903 315 AH ja itse osassa samat litaniat paitsi viimeinen kirjain oli J.
Sen verran sanon edellisviesteihin, että ainakin B6:n vanhassa ja uudessa kiristimessä kyllä käännettiin kiristimen hihnapyörän päässä olevasta pultista myötäpäivään jotta hihnan sai löysälle - ja perspuolen pultille 10mm kiintoavain. Kait näissäkin on eroja.
Viimeksi muokannut Arseki, 22.3.2014 14:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa