Golf IV/ Bora Puslien päivitys
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV/ Bora Puslien päivitys
Nyt kun tuli itellekkin aiheelliseksi noiden alatukivarsien puslien päivitys niin haluaisin hieman faktoja mitkä sinne kannattaa laittaa?
Uretaanit ovat ilmeisesti liian jäykät?
TT/R32 pusla eteen ja uretaani taakse? (vai toistepäin?)
Tietääkös joku varaosanumeroa tuolle tt puslalle, kun aikasemmissa keskusteluissa en saanu selkoa siitä?
Cupran iskarin yläpään kumejakin oli jossain suositeltu? Varaosanumeroa niille?
Uretaanit ovat ilmeisesti liian jäykät?
TT/R32 pusla eteen ja uretaani taakse? (vai toistepäin?)
Tietääkös joku varaosanumeroa tuolle tt puslalle, kun aikasemmissa keskusteluissa en saanu selkoa siitä?
Cupran iskarin yläpään kumejakin oli jossain suositeltu? Varaosanumeroa niille?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=15 ... ivitykseen
Tuossa tuo topikki, jossa on pohdittu laajasti neloskorisen golfin alustanosia. Tiedot käyvät pitkälti ristiin muidenkin saman pohjalevyn omaavien automallien kanssa.
Itse suosittelen alustaan orkkisosia. Uusin kaikki alustan puslat ja nivelet muutama viikko takaperin ja itselle laitoin etutukivarren takemmaksi puslaksi r32 osan, muut perusmallisen nelosgolfin osaa.
Tuossa tuo topikki, jossa on pohdittu laajasti neloskorisen golfin alustanosia. Tiedot käyvät pitkälti ristiin muidenkin saman pohjalevyn omaavien automallien kanssa.
Itse suosittelen alustaan orkkisosia. Uusin kaikki alustan puslat ja nivelet muutama viikko takaperin ja itselle laitoin etutukivarren takemmaksi puslaksi r32 osan, muut perusmallisen nelosgolfin osaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se taaempi pusla hajoaa reilun madalluksen takia.
Isolla madalluksella se pusla vääntyy mutkalle eikä kestä niin hyvin silloin kuin kuminen.
Jos kohtuullista madallusta, niin sitten tietenkin kannattaa laittaa uretaania joka paikkaan.
Powerflexillä on tullut myös joku "race" pusla joka saattaisi kestää paremmin.
On vain helvetin kallis.
Taisi löytyä Golf IV alta. Samahan käy Audeihin ja Skodiin ja Seatteihin myös vaikka ei sieltä autosta löytyisi.
Isolla madalluksella se pusla vääntyy mutkalle eikä kestä niin hyvin silloin kuin kuminen.
Jos kohtuullista madallusta, niin sitten tietenkin kannattaa laittaa uretaania joka paikkaan.
Powerflexillä on tullut myös joku "race" pusla joka saattaisi kestää paremmin.
On vain helvetin kallis.
Taisi löytyä Golf IV alta. Samahan käy Audeihin ja Skodiin ja Seatteihin myös vaikka ei sieltä autosta löytyisi.
Tämä taitaa olla Cupra R tukivarren takapusla: 8N0407181B
Tämä taas Cupra R tukivarren etupusla: 1ML407182
R32 tukivarren takapusla: 8N0407181B
R32 tukivarren etupusla: 8N0407182B
Enempää en jaksa kaivella. Noilla pitäisi jo saada vähän valita.
TT puslia on sitte monenlaista. Peltistä ja valurauta tukivartta ja jokaisessa omanlainen pusla.
Korjatkaa jos väärässä.
Olisihan se kiva jos nämä olisi stickynä varmoilla tiedoilla mitkä käy mihinkin malliin.
Moni näitä kyselee, eikä auto eroja oikein kukaa ole varmaksi sanonu.
Tämä taas Cupra R tukivarren etupusla: 1ML407182
R32 tukivarren takapusla: 8N0407181B
R32 tukivarren etupusla: 8N0407182B
Enempää en jaksa kaivella. Noilla pitäisi jo saada vähän valita.
TT puslia on sitte monenlaista. Peltistä ja valurauta tukivartta ja jokaisessa omanlainen pusla.
Korjatkaa jos väärässä.
Olisihan se kiva jos nämä olisi stickynä varmoilla tiedoilla mitkä käy mihinkin malliin.
Moni näitä kyselee, eikä auto eroja oikein kukaa ole varmaksi sanonu.
Itelle laitoin alatukivarsiin eteen vakiopuslat ja taakse TT:n täyskumipuslat. Tämä kombo on toiminu kyllä hyvin ja suosittelen muillekin. Vaikka auto ei ole lintta, niin yllättävän paljon nuo taaemmat puslat on "vääntyneinä". Kumipusla ainakin kestää eikä ole ajettavuudeltaan mikään heijari.
Taka-akselin puslia jos rupeaa vaihtamaan, niin Skodan vRS:n puslat on varteenotettava vaihtoehto. Briteissä vRS:n puslan ja LCR:n puslan eroja on paljonkin pohdittu, mutta 95% sama pusla kyseessä, Skodaan sopiva on vaan puolet halvempi.
Cupran iskarin yläkumit tuli vaihdettua myös, samaan aikaan meni niin paljon osaa vaihtoon että hankala eritellä miten paljon niiden kumien vaihto jäykensi tuntumaa, mutta ei ainakaan huonompaan suuntaan..
Voi olla että puhun kuraa, mutta muistelisin ettei Cupran alatukivarren puslat oikein käy suorilta Golffiin..?
Tuossa muutama tuotekoodi:
Yllä mainitut käyvät todistetusti ainakin IV Golffiin, en usko että Boraan mtn eroja löytyy.
Taka-akselin puslia jos rupeaa vaihtamaan, niin Skodan vRS:n puslat on varteenotettava vaihtoehto. Briteissä vRS:n puslan ja LCR:n puslan eroja on paljonkin pohdittu, mutta 95% sama pusla kyseessä, Skodaan sopiva on vaan puolet halvempi.
Cupran iskarin yläkumit tuli vaihdettua myös, samaan aikaan meni niin paljon osaa vaihtoon että hankala eritellä miten paljon niiden kumien vaihto jäykensi tuntumaa, mutta ei ainakaan huonompaan suuntaan..
Voi olla että puhun kuraa, mutta muistelisin ettei Cupran alatukivarren puslat oikein käy suorilta Golffiin..?
Tuossa muutama tuotekoodi:
Etutukivarret
2x Golf Front Bush - 357 407 182
2x Audi TT Rear bush - 8N0 407 181B
2x wishbone stretch bolt - N 904 840 03
2x wishbone stretch bolt - N 102 622 01
Iskarin yläkumit
2x Cupra Suspension Strut Bush - 1ML 412 331
2x Etuiskarin yläpään laakeri: 1J0412249
Taka-akseli:
2x Skoda Fabia VRS - 6Q0 501 541 E
Yllä mainitut käyvät todistetusti ainakin IV Golffiin, en usko että Boraan mtn eroja löytyy.
Vaan eipä käynyt mun vm 00 boraan noi TT puslat, varmaan noin sentin halkasialtaan isommat, enshätään alkuperäset tilalle..
Onkos joku tätä asiaa tutkinut enempi? Olis tarkotus tuohon omaan TDI:hin päivittää vähän alustan osia, ja olen tuon Hartin aloittaman keskustelun käynyt läpi ja poiminut osanumerot. Ainoa mietinnän paikka on tosiaan se että noiden osien on laskettu käyvän GTi malliin. Eli onko jollain oikeesti tietoa että käykö nuo samat palikat myös muihin malleihin, vai onko noissa jotain perustavanlaatuisia eroja?
Tarkoitus olisi siis päivittää ainakin nuo tukivarren taaemmat puslat (TT/R32), etuiskarien yläpäät (LCR) ja taka-akselin puslat (Fabia vRS). Alkaa kaikki olla aika loppu.
Taitaa olla hieman mutuilua aina kun näistä puhutaan.
8N0 407 181B Tämä on myös Cupra R pusla.
Ja Slamitin hinta haulla voi valita myös Skodan. Mallia en tiedä.
Tänään juuri hain Slamitilta tuon puslan omaan RS Ocuun.
Voin sitten kertoilla kuinka kävi paikalleen, kunhan saan asenneltua. (Jos edes käy) =)
Jos käy niin sitten täytyy tutkia missä kaikissa on samaa tukivartta kuin -03 RS Ocussa.
edit.
Joutuu kyllä vähän jännitellä nyt tota sopivuutta.
Mulla tukivarren osanumero sama ku helvetin monessa muussakin.
Sitten tuo Cupra R / TT / R32 pusla on tukivarteen joita on vasemmalle ja oikealle omansa.
Eli noissa oma osanumero eripuolille autoa.
Täytyy varmaan käydä jo vähän ennakkoon mittailee voiko se mennä sinne vai pitääkö tilailla uutta. =)
Esimerkki tukivarsista:
Skoda Octavia RS -03: 1J0 407 151 C
R32 Golffi sekä Beetle: 8N0 407 151 D vasen
R32 Golffi sekä Beetle: 8N0 407 152 D oikea
8N0 407 181B Tämä on myös Cupra R pusla.
Ja Slamitin hinta haulla voi valita myös Skodan. Mallia en tiedä.
Tänään juuri hain Slamitilta tuon puslan omaan RS Ocuun.
Voin sitten kertoilla kuinka kävi paikalleen, kunhan saan asenneltua. (Jos edes käy) =)
Jos käy niin sitten täytyy tutkia missä kaikissa on samaa tukivartta kuin -03 RS Ocussa.
edit.
Joutuu kyllä vähän jännitellä nyt tota sopivuutta.
Mulla tukivarren osanumero sama ku helvetin monessa muussakin.
Sitten tuo Cupra R / TT / R32 pusla on tukivarteen joita on vasemmalle ja oikealle omansa.
Eli noissa oma osanumero eripuolille autoa.
Täytyy varmaan käydä jo vähän ennakkoon mittailee voiko se mennä sinne vai pitääkö tilailla uutta. =)
Esimerkki tukivarsista:
Skoda Octavia RS -03: 1J0 407 151 C
R32 Golffi sekä Beetle: 8N0 407 151 D vasen
R32 Golffi sekä Beetle: 8N0 407 152 D oikea
Aika omituista ettei ole käynyt. Tuossa yksi lähikuva vielä omasta puslasta, joka upposi kyllä vallan mallikkaasti. Vai onko Borassa sitten erilainen tukivarsi? Oman tietämykseni mukaan kaikissa MK4 Golffeissa 1.4:sta V6 2.8 4wd:hen asti olisi samat varret.
Jos on tarvista, niin voin käydä autosta etsimässä listan, mihin on listattu oman tilauksen osat numeroineen, jos ne heittäävät siitä mitä olen tilaillut. Mutta pitäisi olla samat kuin siinä Alusta-topicissa :)

Jos on tarvista, niin voin käydä autosta etsimässä listan, mihin on listattu oman tilauksen osat numeroineen, jos ne heittäävät siitä mitä olen tilaillut. Mutta pitäisi olla samat kuin siinä Alusta-topicissa :)
Jännitti niin paljon että kävin heti mittailee ja ihmettelee.
Tässä kuva nykyisestä tukivarresta ja puslasta.
1J0 407 181:
Vanha pusla 60mm
Oli hieman hankala mittailla, mutta noin 6cm se näytti olevan.
Sitten mittailin kädessä tuota TT/R32 jne puslaa niin samankokoinen näytti olevan.
Tässä vielä muutama kuva mittojen kera.
8N0 407 181B:
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Pahoittelen kännykkä laatua :)
Tässä kuva nykyisestä tukivarresta ja puslasta.
1J0 407 181:
Vanha pusla 60mm
Oli hieman hankala mittailla, mutta noin 6cm se näytti olevan.
Sitten mittailin kädessä tuota TT/R32 jne puslaa niin samankokoinen näytti olevan.
Tässä vielä muutama kuva mittojen kera.
8N0 407 181B:
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Pahoittelen kännykkä laatua :)
Kerrottaneen vielä kun kaivelin oman tukivarren tietoja, niin samaa vartta löytyy moottorikoodien alta:
AMD, AXP, AEE, AEH, AKL, AVU, AUM, AGU,
AQY, AEG, APK, AUQ, AHF, ASV, AQM, AXR, BCA JA BFQ.
Myös toinen listaus oli samalla tukivarrella ja puslalla:
ARX, AZH, AGR, ATD, AZJ ja ALH.
Eli aika moneen noin niinkuin Skodan alta kaivettuna.
Volkkareita ja Seatteja selaillessa niin oli se ehkä yleisin tukivarsi.
Audeja en jaksanut katsella kuin TT vahvapusla vartta ja se oli omituinen :)
AMD, AXP, AEE, AEH, AKL, AVU, AUM, AGU,
AQY, AEG, APK, AUQ, AHF, ASV, AQM, AXR, BCA JA BFQ.
Myös toinen listaus oli samalla tukivarrella ja puslalla:
ARX, AZH, AGR, ATD, AZJ ja ALH.
Eli aika moneen noin niinkuin Skodan alta kaivettuna.
Volkkareita ja Seatteja selaillessa niin oli se ehkä yleisin tukivarsi.
Audeja en jaksanut katsella kuin TT vahvapusla vartta ja se oli omituinen :)
Mulla ei ole tiedossa kuin Slamitin hinta 27.31e /kpl näyttää hinta haku etusivulla.
Olisi kyllä kiva tietää marmorin hintaki.
Speed-autoteile.fi haku antaa samalla osalle 22.61e /kpl.
Mitkäs tukivarret kakkiksessa on ku moisia puslia meinaat änkeä?
Muistelisin omassa murussa olleen hemmetisti isommat puslat, kun uretaaneja vaihtelin.
Olisi kyllä kiva tietää marmorin hintaki.
Speed-autoteile.fi haku antaa samalla osalle 22.61e /kpl.
Mitkäs tukivarret kakkiksessa on ku moisia puslia meinaat änkeä?
Muistelisin omassa murussa olleen hemmetisti isommat puslat, kun uretaaneja vaihtelin.
Mulla oli aikaisemmin motonetin tuo peruspusla ja nyt se päivitettiin R32:sen puslaan, motonetistä sekin tietty. Asentaja sanoi että oli se aika tiukka sovittaa sinne, mutta meni kuitenkin hyvin. Nyt on uretaanit etummaisena ja taaimmaisena R32:sen ja ajotuntuma on kyllä 10x parempi heti kättelyssä.
Kirjoitetaampas tänne kokemuksia powerflexin puslista moottorin takatukeen(vaihteistontuki, dogbone mount, mikä se nyt kellekkin on), mallina tuo punainen(PFF85-420R) joka on tarkoittu diesel malliin. Aiheuttaa tärinää ohjaamoon tyhjäkäynnillä, aika melu näin kovilla pakkasilla ja sisäänajamattomana. Pitäisi parantua kun saa kilsoja enemmän alle. Mutta se käytännön hyöty olikin paljon parempi. Pitoa tuntuisi olevan aivan erilailla kuin ennen, jäisellä asfaltilla ei tahdo enään sutia kunnolla ja parkkihallissa renkaat vaan vähän kiljahti ja sitten mentiin. Ennen kummi vaan kiljui parkkihallissa ja pyörät löi heti tyhjää jäisellä asfaltilla kun nilkkaa suoristeli. Pyörien hyppiminen sutiessa loppui myöskin täysin. Kesää odotellessa, niin tietää lyökö ne pyörät enää tyhjää kaasusta. Loppupäätelmä, että hyvin käytetty kolmekymppiä jos kestää pienen täryytyksen tyhjäkäynnillä.
Tuossa oli ainakin jottain:
http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/s ... -Jetta.htm
http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/s ... -Jetta.htm
Laitetaan vielä nm taulukkona sama kuin tuossa linkissä on. En vastaa tietojen 100% oikeellisuudesta, muunnokset tehty http://www.convertunits.com/from/ft+lb/to/N+m/ .
Tukivarsien pultit uusittava sekä alapallon kiinnityspultit 3kpl uusittava jos ottaa auki.
Alatukivarsien pultit etu-taka: 70nm + 90 astetta
alapallon kiinnityspultit 3kpl: 20nm + 90 astetta
alapallonivelen mutteri: ~45nm
kallistuksenvakaajan pultit: 15nm
Tukivarsien pultit uusittava sekä alapallon kiinnityspultit 3kpl uusittava jos ottaa auki.
Alatukivarsien pultit etu-taka: 70nm + 90 astetta
alapallon kiinnityspultit 3kpl: 20nm + 90 astetta
alapallonivelen mutteri: ~45nm
kallistuksenvakaajan pultit: 15nm
Vakio kumipuslat etutukivarsissa edessä
R32 / TT umpikumiset alkuperäisosat GTIn etutukivarsissa takana
Tuo on hyvä paketti.Tuota ennen oli vakiopuslaa ja uretaania, uretaani ei takapuslana kestänyt.
Lisäksi on ECS-tuning moottorin tukikumit ja dog-bone, CupraR iskarin yläkumit, Bilstein B14 alusta jne..
Moottorin tukikumien ja dog-bonen takia pakkasella koneen jurinat kuuluu todella kovasti ohjaamoon, nollakelissäkin jurisee selvästi. Vaan ei kyllä kone heilu vähääkään.
R32 / TT umpikumiset alkuperäisosat GTIn etutukivarsissa takana
Tuo on hyvä paketti.Tuota ennen oli vakiopuslaa ja uretaania, uretaani ei takapuslana kestänyt.
Lisäksi on ECS-tuning moottorin tukikumit ja dog-bone, CupraR iskarin yläkumit, Bilstein B14 alusta jne..
Moottorin tukikumien ja dog-bonen takia pakkasella koneen jurinat kuuluu todella kovasti ohjaamoon, nollakelissäkin jurisee selvästi. Vaan ei kyllä kone heilu vähääkään.
kovasti puhutaan noista urtsipuslien kestoista mutta miten ne menee paskaksi ja olisko kuvaa mitä niille on käyny? pitäis päästä kakkista purkamaan niin näkis missä kunnossa n.120-130tkm ajetut powerflexit on.
itse säästin venton moottorintukikumeissa ja edellisessä työpaikassa teetin umpikumiversiot orggis-kumeista. aluksi oli ihan pirun kovat ja täristi mutta muutaman viikon jälkeen pehmeni sopivasti eikä enään ole niin häiritsevä. tosin kone ei kyllä heilu.
itse säästin venton moottorintukikumeissa ja edellisessä työpaikassa teetin umpikumiversiot orggis-kumeista. aluksi oli ihan pirun kovat ja täristi mutta muutaman viikon jälkeen pehmeni sopivasti eikä enään ole niin häiritsevä. tosin kone ei kyllä heilu.
ja kuparitahnaa käytetty paikkoihin mistä on menny soikeaksi? vissiin jotain muutoksia noissa puslissa ollu ku kakkikseen aikoinaan hommasin niin siinä oli juurikin tuo metallilevy mutta ei tuossa venton puslassa ollu. ku samat puslathan nuo pitäis vissiin olla kolmosessa ja kakkosessa?
kyseinen pusla on siis tuossa kuvassa.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... Puslat.jpg
kyseinen pusla on siis tuossa kuvassa.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... Puslat.jpg
Mulla oli kanssa aiemmin Powerflexiä etutukivarsissa. Asennusvuodesta ei ole tietoa, todennäköisesti vuosi 2007 ja vuosi sitten tuli tilalle etumpaan puslaan OEM Golffin kumipusla ja taaemmaksi TT:n täyskumi. Tällöin uretaanipuslat olivat vielä ok kunnossa, hieman alkuperäisestä painuneet tosin. Tosin viime kevääseen saakka autoa ei ollut madallettu -30 mm enempää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 16 vierailijaa