g3 ja vento takapään aurauksen säätö

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

g3 ja vento takapään aurauksen säätö

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.8.2012 12:25

tuli käytettyä taas vaihteeksi suuntauksessa taka-akselin vaihdon takia. takapäässä oli aurausta kummallaki puolella. toinen oli ohje-arvojen punaisella ja toinen siinä rajalla.
eli takapäätä pitäis päästä muuttaan. tähänhän on olemassa säätökiekkoja mutta finntestille soitolla selvis että yks löytyy heiltä hyllystä mutta tilaaminen ei kuulostanu olevan ihan heti ensimmäisenä mielessä korkeiden toimituskulujen takia kun joutuu tukkurilta tilaan jolta ei muuten tilauksia pahemmin tehdä.

eli nyt tarvis saada tietoon mistä nuita kiekkoja vois löytyä? yks vähintään mut mielummin kaks varmasti samanlaista.

toki homma hoituis shimmilevyillä mutta tällöin on huomattavasti työläämpi homma (suurella todennäköisyydellä joutuu takapään purkaan useammin)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.8.2012 13:07

(suurella todennäköisyydellä joutuu takapään purkaan useammin)
Ensin harjoittaa vähän trigonometriaa?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.8.2012 17:47

Säädä akselin koriin kiinnittyvistä levyistä auraukset identtisiksi molemminpuolin akselia kääntelemällä. Jossei satu vihreälle kumpikin niin olet saanut kieron akselin, tai siinä on jotain muuta häikkää. Itse sain rullamitan avulla kerralla kohdalleen, jonka sitten tarkistin 4-pyöräsuuntauksessa. Sattuipa vielä parin minuutin päähän erotkin joten ylimääräisiä muljailuja ei tarvittu.

Auraustahan sinne pitää jäädä, jotta auto on vakaa ajettava. Ohjearvona 2mm +/- 1mm.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.8.2012 18:50

pitääpä ottaa laput autosta mistä näkee arvot mitä ne on. mut akselia kääntämällä ei taida saada täysin ohjearvojen sisään. sama vika oli edelliselläkin akselilla. eikös näiden ominaisuus ole että laskettaessa alkaa auraamaan. camberit oli kuitenkin aika ihanteeliset.

viime kesänä kulu oikea takarengas kaikkein eniten. melkein sileäksi muiden ollessa kuitenkin reilusti laillisella pinnalla. n. 4-5mm muissa

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.8.2012 19:11

No juu, auraus hieman korostuu kun autoa madalletaan äärimmilleen, mutta se ei vaikuta siihen etteikö aurausta pitäisi saada identtiseksi molemminpuolin akselia kääntelemällä. On tuota minunkin Ventoa parhaimmillaan ajeltu liian lähellä maata, eikä se vaikuttanut renkaiden kulumiseen mitenkään. Vaihdoitko akselin korvakotkin akselinvaihdon yhteydessä?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.8.2012 19:57

http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 41F553.jpg
tuossa olis tuo raportti. elikkä akselia kääntämällä ei olla vielä ohjearvojen sisällä vaan tuo ero tasoittuu. akseli tuli laitettua suoriltaan paikalleen ilman mitään mittailua urtsipuslien kanssa.

nyt olis vaan tarkoitus jostain löytää nuo säätökiekot jolla sais nuo arvot kohdilleen. kuten raportista näkee niin cambereihin ei tarvitse koskea vaan ainoastaan auraus pitäis saada kuosiin

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.8.2012 20:31

Nuo arvot ovat jo autodatan ohjearvojen sisäpuolella, joten keskittyisin itse vain säätämään arvot identtisiksi molemminpuolin, jotta kulkukulma saataisiin mahd lähelle nollaa.

Autodatan arvothan ovat auraukselle 0°20' +/- 10', eli tuon 2mm +/- 1mm. Mielestäni sijoitat turhaa rahaa jos lähdet aurauksia kikkailemaan joillain säätölevyillä. Osta niilläkin rahoilla jotain järkevää.. :)

btw, käännä etupään aurausta karvan verran enempi auraukselle. Tulee vakaampi vedättäessä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.8.2012 20:35

mut jos nuo tasoittaa niin puolelleen tulee kutakuinkin 0°24'. onks toi autodatan arvot yhteensä arvoja vai puolelleen? no tuo säädätys ei nyt sinänsä tule itselle juuri mitään maksamaan kun työpaikan puolesta on suuntauslaitteet ja ammattitaito mutta kun tosiaan tuo säätökiekkojen tarve olis mutta mistä. tarkkaa hintaa en saanut kiekoille mutta sano että eihän nuo maksa juuri mitään mutta toimituskulut on mitä on varsinkin jos tukkurilta joutuvat tilaan

edit: entä mitkä on valmistajan ohjearvot?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.8.2012 20:47

Meinasipa käydä lapsus. Autodatan arvo on siis yhteisarvo. Luki niin moneen kertaan taulukossa että väärä tulkinta meinasi syntyä. :)

Eipä tuosta siltikään kovin suurta arvojen ylitystä tule. Johtunee siitä että se sinun kopperohan lie suhteellisen matala myös taka-akselilta? Voithan toki hienosäätää, mutta ei kyllä tarpeellista. Kulkukulma vain nollaan niin en usko että ainakaan epätasaisesti akselilla renkaat kuluvat.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.8.2012 20:18

itse itselleni vastaten eli eibachin maahantuojan kautta kyseisiä shimmikiekkoja saa tilattua.

kaveri oli tilannu jh-soundin kautta ja soittamisella selvisi että Lapinjärven Huoltopisteen kautta saa hommattua

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.9.2012 23:15

hommat edenny eli joutu itse metsästään eibachin tuotekoodin noille shimmeille ja lapinjärvelle soittoa ja löysivät kyseisellä koodilla vastaavan tuotteen. parin viikon toimitusaika.

jos joku muu tarvitsee niin ainaski ventoon sopivat shimmit 5.75200K
varmasti käy muihinki malleihin mutta ei tarkempaa tietoa


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa