Alustakysymyksiä koskien Bora 1.6l

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

Alustakysymyksiä koskien Bora 1.6l

ViestiKirjoittaja OQO » 29.2.2012 22:51

On ollu mietinnässä, että laittais kesäksi vähä matalemmalle autoa. Nyt kun kyseessä on ensimmäinen auto ja jäänyt vähän vähemmäle nämä alusta-asiat muutenkin niin tarvittais muutamiin kysymyksiin vastauksia.

Nykyisellään kun on vakio-alusta niin mitä kaikkea täytyy alustasarjan lisäksi ostaa ennenkö se sopii? Vai riittääkö pelkästään alustasarjan osto? Kun tarkoitus ei todellakaan ole saada aivan tonttiin, vaan ainoastaan vähän matalemmalle jolloin pystyy vielä ajelemaan hidasteidenkin yli raapimatta. Ja vanteiksi tulossa ehkä jotkin normi 17"

Toinen, että jos ostaa säädettävän alustan niin täytyykö renkaiden suuntaukset tai jotain muita säätöjä tehdä aina kun korkeutta säätää, vai pysyykö ne oikeissa kulmissa vaikka säätäisi alustaa laidasta toiseen?

Kolmantena kysymyksenä on, että mikä alusta hinta/laatusuhteeltaan paras tähän kulkineeseen? Haluaisin korkeussäädettävän, mutta toisaalta jokin kiinteäkin menisi kun niistä ei tiedä sitten, että toimiiko säädöt vielä vuoden, parin jälkeen. Entä tarviiko pakosta pohjapanssarin (edes jonkinmoisen) boraan vai pysyykö osat pohjassa ehjänä jos varovasti ajelee, onko kokemuksia siitä? Ja onko asennus pitkä homma pajalla, eli tuleeko tuhottoman kalliiksi?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.2.2012 23:46

Toinen, että jos ostaa säädettävän alustan niin täytyykö renkaiden suuntaukset tai jotain muita säätöjä tehdä aina kun korkeutta säätää, vai pysyykö ne oikeissa kulmissa vaikka säätäisi alustaa laidasta toiseen?
Pitäisi säätää, mutta kukaan ei viitsi. Camber menee madalluksen mukaan pieleen. Ehkä vähän aurauskin.

Kolmantena kysymyksenä on, että mikä alusta hinta/laatusuhteeltaan paras tähän kulkineeseen?
Joku tunnetun valmistajan kiinteällä madalluksella oleva. Eibach, Koni. tmv. tunnetut valmistajat. Kestää kilometrejä ja on mukava mutta jämäkkä. Konit saa vielä maahantuojalla huollettuakin noin satasen per iskari sitten kun ne 200 tkm jälkeen väsähtää. Tai ainakin Konin keltaiset saa...

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 29.2.2012 23:46

Itselläni oli juuri äskettäin alustan osien uusiminen käynnissä ja sitä varten tuli jonkin verran taustatyötä tehtyä. Nuista alustasarjoista voi sanoa sen verran, että mikäli kiinteätä sarjaa halajat, suosittelen Eibach B12 Pro Kit (-30 mm) tai Sportline (-45mm) sarjoja. Sisältää Bilsteinin B8 Sprint iskarit ja Eibachin niille iskareille räätälöidyt omat jouset. Toinen hyvä ja periaatteessa "ikuinen" on Konin Sport Kit, siinä iskarit on jäykkyyssäädettävät ja ne voi purkaa (=huollettavat). Hintaa öbaut 700-800 €.

Omaan kulkineeseen hommailin korkeussäädettävistä Eibachin Pro Street S:n, pitkäkestoista kokemusta sarjasta ei ole, mutta aika paljon ovat kehuneet ko. settiä.
Halvemmallakin sarjoja toki saa, mutta kyse on kuitenkin sen verran monen vuoden investoinnista, etten välttämättä lähtisi henk.kohtaisesti tässä suhteessa tinkimään, markalla saa markan tavaraa. Ja taas toisinpäin, jos budjetti yli 1000 €, alkaa olla laadukasta korkeus- ja jäykkyyssäädettävää tarjolla.


Näihin muihin kysymyksiin muut osaavat varmasti vastata paremmin, mutta naputetaan muutama lause. Jos kaikki muut kuluvat osat on kunnossa, niin periaatteessa riittää pelkkä alustasarjan osto. Vaihtotyön hinnoittelusta en osaa sanoa. Tässä yksi linkki, josta saa yleiskatsauksen kuvien muodossa mitä ja miten kaikki tapahtuu.

Riippumatta vaihtaako vakiosta kiinteästi madaltavaan tai ruuvaa korkeussäädettävää ylhäältä alas, geometria muuttuu, joten myös kulmat muuttuu. Hyvä kulmat olisi silloin säädättää. Toki muutaman millin korkeudensäätö ei vaikuta varmasti paljoa kulmiin.

Suosittelen käyttämään Search-toimintoa, sitä kautta löytyy aikas hyvin juttua. Mutta kylhän se jämäkkä ja hyvin toimiva alusta vaan tuo sitä iloa ajamiseen!

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 1.3.2012 18:10

Kiitoksia.
Kulmien säätö ei oikein innostaisi joka kevät ja syksy joten kiinteä sarja ehkä sittenkin. Siinä vain mietityttää se, että kuinka talvella pääsee menemään ilman että limipaakut/lumikasat joiden yli on pakko kaupungissa ajaa (ei kerkeä aura meilläpäin ajella, ei ainakaan tänä talvena). Lumipaakut kauhistuttavat itseäni koskaj tällöin pohjassa olevat vipstaakkelit kärsivät ja lisäksi puskurit saavat osumaa.
Madaltavatko nuo kiinteät (esim. mainittu Sportlinen -45mm) kuinka paljon todellisuudessa? Kuten sanottu, niin ajatukset ovat lähinnä ulkonäön parantaminen, ettei olisi aivan hirveä traktori. Tuohon yli 200tkm ajettuun autoon kun ei viitsisi aivan mitään hirvittävän suuria summia laittaa enää eikä välttämättä tarvitse ajatella, että kaikkien uusien osien tulisi kestää 300tkm tai 10 vuotta, koska mitä suurimmalla todennäköisyydellä auto lähtee kiertoon/romuttamolle ennen näiden täyttymistä.
Mutta siis periaatteessako ei tarvitsisi vaihtaa kuin iskarit+jouset jonka jälkeen voi ajaa muutoskatsastukseen? Olisiko hyvä vaihtaa jotain kumeja tms samalla jotka kestäisivät kovemman alustan koriin aiheuttamia iskuja paremmin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.3.2012 18:20

Etuiskareiden yläpään kumit/laakerit kannattaa samalla vaivalla laittaa kun ei maksa paljoa.

Ehkä vaikka niveletkin jos niitä ei oo vielä vaihdettu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa