Octavia 2 hammastangon kiristys?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

A.Paaaho
-
Viestit: 400
Liittynyt: 9.9.2003 21:05

Octavia 2 hammastangon kiristys?

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 7.2.2012 14:28

Alkaa olemaan tuossa 2006 octaviassa jo sen verran klappia ohjauksessa että pahaa tekee käännellä rattia paikallaa edestakaisin. Ulommat raidetangon päät tuosta jo vaihdoin ja sisemmät ois tarkotus kans vaihtaa viikonloppuna uusiin. Kuitenkin tuossa on mahdollisuus että ohjausvaihde itsessään on syypää tuohon kolinaan kun kuuluu kumminkin molemmalta puolelta. Marmoritiskin korjausehdotus on tähän 1500e osat + päivän työt. Olen kuitenkin joskus lukenut, että ainakin joistain katiskoista tuota välystä hammastangossa pystyy jostakin mutterista säätämään mutta onko joku sen verran viisas ja osaisi sanoa onko tuossa mahdollisuus kiristää nuo kolinat pois?

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 7.2.2012 17:15

Octavia 2 ei tietoa, mutta entinen Passat 1999 hammastangon säätö oli tosi tarkka. Muistaakseni käänsin tasakantaista isohkoa ruuvia noin neljännes-kierroksen kun muutti jo selvästi vastetta ja palautusta. Ja ruuvi löytyi hammastangon alapuolelta.

Epäilen kyllä kolinan syyksi jotain muuta.

A.Paaaho
-
Viestit: 400
Liittynyt: 9.9.2003 21:05

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 7.2.2012 17:25

Niin minäki epäilin ja vaihdoin koiranluut ja raidetangon ulommat päät molemmille puolille. Käytin merkkiliikkeessä tuota jakopääremontissa ja käskin samalla vähän vilkasta mikä siellä kolisee ja tuo oli asentajan tuomio asialle eli joko molemmat raidetangon sisäpäät on menny tai sitten ohjausyksikkö.

Ohjausta kun kääntelee paikallaankin nyt hitaastikkin niin ihan selvä paukahdus kuuluu tietyssä kohtaa molemmille puolille kääntäessä ja tämä myös tuntuu ratin välityksellä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.2.2012 17:26

Varsinaisesti välyksiä sen säädön kanssa ei saa pois, tiukennettua vaan sitä kuinka lähellä hammastanko on rattiakselin ratasta. Vähän voi saada rauhoittumaan, mutta miinuksena on että ei palauta ratti enää keskelle. Ainut järkevä korjausvaihtoehto on hammastangon uusiminen, mikäli rattaat on kulunut.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.2.2012 20:26

Eikö toi kuullosta vähän iskareiden yläpään laakerivialta? Jos kesken kääntämisen paukahtaa.. Jos edestakaisin nytkyttelet rattia eikä tunnu välystä niin tuskin on hammastangossa...

Kuuluuko sellanen klonks klonks ääni kun KÄÄNTÄÄ paikallaan?

A.Paaaho
-
Viestit: 400
Liittynyt: 9.9.2003 21:05

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 7.2.2012 22:05

Kyllähän tuo on juuri sellainen klonks ääni. Keski asennosta kun kääntää jompaan kumpaan suuntaan niin kuuluu klonk ja kun palauttaa takasin keskelle niin sama ääni. Tuntuu niinkun joku oikeen muljahtaisi.

Paikallaan kun kääntelee niin ei tunnu mitenkään erityisesti tuota välystä. Ainoastaan tuo paukahdus/muljahdus.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.2.2012 22:09

Vaihappa iskarin yläpään laakerit.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 123 vierailijaa