Audi A4 1.8T vesiletkulämmitin
Valvoja: ffp jäsenet
Audi A4 1.8T vesiletkulämmitin
Asennutin syksyllä (hetkeä aiemmin ostamaani) audiin defan moottorilämmittimen mallia vesiletku. Nyt vaan kovilla pakkasilla olen alkanut epäilemään sen hyötyä.
20 asteen pakkasessa 2 tunnin lämmityksen jälkeen lähtee aika vaivalloisesti käyntiin. Käynnistäessä moottorinlämmöt on nollassa ja vasta 10 min ajon jälkeen alkaa moottorin lämmöt nousta ja samalla alkaa pukata lämmintä ilmaa. Vasta yli 20 min ajon jälkeen moottorin lämpö on 90 asteessa. Keulassa on pahvi ja työmatkasta ensimmäinen 5 min on <60km/h ajoa ja loppu >80km/h.
Moottorin lämpö pysyy kuitenkin pidemmällä matkalla hyvin siinä 90 asteessa, eikä laske kuin sammuttaessa.
Mietin, että voiko lämmitin olla asennettuna väärään letkuun tai jotain. En tosin tiedä missä letkussa se nyt on, mutta siinä se ihan ensimmäisenä näkökentässä on, kun kuskinpuolelta edestä kurkkaa auton alle. Ensimmäisenä osuu kiveen jos sellainen sattuu eteen.
20 asteen pakkasessa 2 tunnin lämmityksen jälkeen lähtee aika vaivalloisesti käyntiin. Käynnistäessä moottorinlämmöt on nollassa ja vasta 10 min ajon jälkeen alkaa moottorin lämmöt nousta ja samalla alkaa pukata lämmintä ilmaa. Vasta yli 20 min ajon jälkeen moottorin lämpö on 90 asteessa. Keulassa on pahvi ja työmatkasta ensimmäinen 5 min on <60km/h ajoa ja loppu >80km/h.
Moottorin lämpö pysyy kuitenkin pidemmällä matkalla hyvin siinä 90 asteessa, eikä laske kuin sammuttaessa.
Mietin, että voiko lämmitin olla asennettuna väärään letkuun tai jotain. En tosin tiedä missä letkussa se nyt on, mutta siinä se ihan ensimmäisenä näkökentässä on, kun kuskinpuolelta edestä kurkkaa auton alle. Ensimmäisenä osuu kiveen jos sellainen sattuu eteen.
Itse luulin ensin että lämmitin on rikki, kun auton ostin ja sitä ekoilla pikkupakkasilla testasin. Olin jo ostamassa uutta, kun päätin testata uusiksi ja parin tunnin lämmityksen jälkeen kokeilin että pirulauta, onhan se lämmitin lämpönen eli toimii, mutta ei siitä ole mitään hyötyä. En sitten tilannut uutta Defan vastusta, vaan Webaston.
Itellä kans borassa letkulämppäri ja oon huomannu sen, että turha pistää edes lämmitykseen ellei ole aikaa pitää siinä yli tuntia.. Borassa tekee ainaki nii että se lämmittää ilmeisesti moottorin lämpötilatunnistinta ja tämän takia moottorinohjaus ei kytke ryyppyä >> auto käynnistyy vaivalloisesti ja sammuu.. Pidempään lämppärissä kun pitää lähtee aivan normaalisti käyntiin..
Kiitos vastauksista!
Pitää varmaan rikkoa lämmitystolpan kello pitämään sähkö jatkuvasti päällä. Mikäli siis lämmitin on asennettu oikeaan paikkaan, tai ainakaan sen paikan muuttamisella ei saavuta mitään.
Työkaverilla on omassa audissaan vesiletkulämmittimen lisäksi säteilylämmitin öljypohjassa, ja valittaa kun on kylmä. Että ei nää ihan lohkolämmittimen vertaisia taida olla mikään.
Pitää varmaan rikkoa lämmitystolpan kello pitämään sähkö jatkuvasti päällä. Mikäli siis lämmitin on asennettu oikeaan paikkaan, tai ainakaan sen paikan muuttamisella ei saavuta mitään.
Työkaverilla on omassa audissaan vesiletkulämmittimen lisäksi säteilylämmitin öljypohjassa, ja valittaa kun on kylmä. Että ei nää ihan lohkolämmittimen vertaisia taida olla mikään.
Nytpä kokeilin sitä, että aamulla töihin päästyäni laitoin auton lämpimänä koko päiväksi roikkaan. Sitten töistä lähtiestä 8 tunnin lämmityksen jälkeen laitoin auton käymään. Lähti tosi huonosti! Kauan sai startata ja kaasua pumppaamalla sai pidettyä juuri ja juuri käynnissä. Mutta moottorin lämpöjen osalta ihan sama juttu kuin 2h lämmityksellä ja jopa ilman lämmitystä, että 10min ajolla vasta alkaa lämpömittari kiivetä pohjalta ja alkaa pukata lämmintä sisälle. Ilmeisesti siis vesi lämpenee vain letkussa, mutta ei kierrä koneessa.
Ihan turha keksintö koko vesiletulämmitin siis. Ennemmin kannattaisi panostaa johonkin akun lämmittimeen, että kylmäkäynnistys olisi varmemmalla pohjalla.
Ihan turha keksintö koko vesiletulämmitin siis. Ennemmin kannattaisi panostaa johonkin akun lämmittimeen, että kylmäkäynnistys olisi varmemmalla pohjalla.
Aika onneton on minullakin lämmitysteho. Luulin syksyyn asti autossa olevan säteilylämmitin. Merkkiliikkeessä käydessä kysyin sitten samalla letkulämmitintä säteilylämmittimen tilalle niin sanoi, että ei tässä Skodassa edes ole säteilylämmitintä. Tutkailu auton moottoritilaan peilin avulla toikin vastauksen, letkulämmitin sieltä löytyi...en tiedä meniskö tonne sitten heittämällä joku tehokkaampi elementti ja olisko siitä mitään hyötyä sitten?
Ihme hehkuttamista Webastosta. Ihan yhtä hyvä laite on Eberspächer ja molemmilla saa väärinkäytettynä akun äkkiä tyhjäksi, eli on silti suositeltavaa laittaa autoon kiinteä akkulaturi ja pitää roikassa mahdollisuuksien mukaan. (poislukien maantietä työkseen nuolevat pitkänmatkalaiset).Lohkolämppärin voittanutta ei ole.. paitsi webasto..
Kyllä omat vehkeet on pakkasesta käyntiin saatu, kunhan akuissa on vaan puhti riittänyt, (niin työ-, kuin kodinkoneetkin), mutta näillä pakkasilla, kun alla on vanhempi Sprinter ja kaksi Eberiä huutaa hoosiannaa, niin sisälämmöt pysyvät vain lähes toivotulla tasolla: (pyynti 28, patterikierrossa nesteen lämpötila 17.4, moottori 55 ja ulkona vain rapeat 20 pakkasta.)
Eipä itellä ole ollut mitään ongelmaa tuon letkulämmittimen kans (ollut viimeset 5vuotta) ku laitto samalla KIERTOVESIPUMPUN kaveriksi,joka kytkeytyy pyörimään ku laitat auton roikkaan...
reippaan tunnin roikassa ja lähtiessä ajamaan puhaltelee samantien lämpimänhailakkaa ilmaa ja lämmöt normaalissa jo parin kilometrin ajon jälkeen...
reippaan tunnin roikassa ja lähtiessä ajamaan puhaltelee samantien lämpimänhailakkaa ilmaa ja lämmöt normaalissa jo parin kilometrin ajon jälkeen...
Eipä tuo kummoista insinööriä tarvitse suunnittelemaan ite tuommoista pumppusysteemiä. Tuosa valmiissa sarjassa taitaa tulla pumpun muuntaja lämppärin piuhanväliin, omatekoinen systeemihän vaatii kans sen akkulaturin, josta ottaa releelle herätteen diodin takaa, jolloinka pumppu pyörii aina kun roikka on seinässä. Edukkaita kiertovesipumppuja löytyy vaikka motonetistä
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 103 vierailijaa