Bora ei käynnistynyt, akkuko tyhjä?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

Bora ei käynnistynyt, akkuko tyhjä?

ViestiKirjoittaja OQO » 31.1.2012 20:34

Laitoin auton lämppäriin reiluksi tunniksi ja pihalla oli -15 astetta. Menin käynnistelemään niin auto ei inahtanutkaan. Tai mittariston valot syttyivät ja tuuletin pyöri, joskin vähän vaimeasti, mutta mitään muuta auto ei sanonut. Ei siis pyörittänyt yhtään starttia tai mitään.
Onko Borassa siis jokin mikä estää auton käynistymisen vaikka akku ei olisi ihan lopussa? Ei ole mitään millä nyt testaisi akun varauksen. Autolla ajettu viimeksi edellispäivänä jonkun 10km lenkin. Viimeksi ehkä hieman vaimeampi starttaus kuin ennemmin syksyllä ollut, mutta hienosti se silti lähti ja muutenkin startannut komeasti. Voiko yhden lenkin jälkeen akku tyhjentyä niin paljon, että ei sano enään mitään vai onko vika muualla?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.1.2012 20:36

Ja valot himmenee, eli sähkö loppuu, kun pitäisi starttia pyörittää?

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 31.1.2012 20:52

Tais ne himmentyä tai kokonaan jopa sammua starttauksen ajaksi, en mee ihan takuuseen. Ainaki heti ku päästi starttiasennosta avaimen niin mittariston luota kuului 1-2s melko kovaääninen raksutus.
Tää oli uutta mulle, että auto ei sano mitään startatessa. Ennemmin kun olen jotain laitetta (auto, traktori, puimuri) startannut niin aina on edes yrittänyt pyöräyttää starttia vaikka akku ollut loppu. Mutta voiko se vain olla tämän auton ominaisuus, akku täysin sökö vaiko vika aivan muualla kuin virransaannissa?

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 31.1.2012 21:10

Mulla ainaki kuuluu toi raksutus mittaristosta jos käyttää esim akun navan irti..
Sulla luultavasti akku tyhjä/entinen

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 31.1.2012 21:22

No jos sinne nyt joutuu akun hommaamaan, niin millasen sinne kannattais laittaa? Ja millanen sinne sopii kooltansa? Ja mikä kauppa Vaasan suunnalla tarjoais edullisesti sellasen, onko kokemuksia?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 31.1.2012 21:30

Paikallinen akkuspesialisti kyllä osaa auttaa paremmin kuin merkkiliike. Paremmat tuotteet ja käytännön kokemusta vaikka muille jakaa. Tietävät kyllä mikä sinne sopii ja jos eivät tiedä niin sovittavat.
En ole Vaasasta joten en osaa suositella paikkaa. Panosta kunnon akkuun niin saat mielenrauhan useaksi vuodeksi. Mulla ainakin erittäin kuluttavassa käytössä Varta AGM on osoittautunut hintansa arvoiseksi ja oli itse asiassa halvempi kuin merkkiliikkeen EI-AGM akku.

Ja juuri noin se akku yleensä menee, eli yhtäkkiä ei sitten enää toimikaan vaikka eilen vaikutti ihan hyvältä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.1.2012 23:41

Ja juuri noin se akku yleensä menee, eli yhtäkkiä ei sitten enää toimikaan vaikka eilen vaikutti ihan hyvältä.
Kyllä. Itsekin jo kolmen akun kohdalla aina ihmetellyt että miten se yhtäkkiä hiipui, kun just eilen toimi. Mikäköhän siinä on?..

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 1.2.2012 13:23

oliko näissä joku tietokone\ajonesto\tms joka sekaantuu akunvaihdossa? vai voiko heittää uuden akun vaan paikalleen jonka jälkeen vain kovaa ajoa? ettei tarttis koodailla mitään vaan vaihto menis ns. parkkipaikkatyönä?

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 1.2.2012 13:39

Jos tarpeeks kauan on ilman virtaa niin voi nollaantua, mutta tässäkin puhutaan kuukausista tai jopa vuosista.. uus akku kii vaa ja kovaa ajoa..
Omakin auto inahti vaa äskö ku kävin käynnistelemässä, pistin lataukseen..
Että sitä on liikkeellä =)

Spex
-
Viestit: 48
Liittynyt: 2.2.2010 12:55

ViestiKirjoittaja Spex » 1.2.2012 20:35

Optimaa nokalle, niin kyllä luulis starttaavan.

Perus akkua kalliimpi kyllä, muttei ole koskaan vielä pettänyt.

Ja lähtee nimittäin traktoritkin käyntiin, vaikka onkin vaan 55ah akku.

transpot
-
Viestit: 18
Liittynyt: 25.11.2011 15:40

ViestiKirjoittaja transpot » 1.2.2012 22:41

lainaten No jos sinne nyt joutuu akun hommaamaan, niin millasen sinne kannattais laittaa? Ja millanen sinne sopii kooltansa? Ja mikä kauppa Vaasan suunnalla tarjoais edullisesti sellasen, onko kokemuksia?

no jos akusta vika niin saat varmaan "akun arvot" katsomalla vanhasta akusta ja akun koon mittaat vanhasta että minkä kokoinen sopii. saattaa mahtua isompikin ulkomitoiltaan...kunhan kengät ei ota konepeltiin kiinni ;D

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 1.2.2012 23:00

Tuon akun saa hyvin tyhjäksi virrasta kun ajaa pätkäajoa penkinlämmittimet ja takalasinlämmitin päällä. Voit yrittää ladata akkua laturilla ja katsoa vieläkö se elpyy tai sitten uusi akku suoraan.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 1.2.2012 23:31

Joo pitää hommata vkl laturi ja koittaa laitailla.

Ja transpotille, noinhan juuri ne arvot saakin selville, mutta auto on kaukana tällä hetkellä ja ajattelin jos joku muistaisi ulkoa jos on vaikka juuri hommannut uuden akun omaansa. Olisi silloin helpompi alustavasti tutkia netistä akkuja ja tehdä hinta-arviota.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 1.2.2012 23:57

mä ostin motonetistä Bosch S6 AGM akun kun on toi lisälämmitin. työpaikalla sitten tolppapaikka, sisälämmitin haarotettu myös CTEK laturille joka lataa akkua tupakansytyttimen kautta (myös Bora ja siinä tup.syt. jatkuvasti sähköä). adapteri alkuperäinen CTEK, eli ihan plug and play.

Ja se kun on CTEK niin se muistaa missä asennossa on ollut, eli ei tarvi kun pistää piuha kiinni, ja sitten kun se alkaa lämmittää niin lataus jatkuu (meillä pätkii noi tolppa-ajat pari kertaa päivällä)

EDIT: taitaa olla 70ah akku mikä minulla on, kun toi motonetin isompi ei mahtunu, olisko ollut 95ah? Nyt olen nähnyt että on olemassa myös 80ah samasta mallista, mutta ei motonetillä.

pikkubussissa on 100ah Sznajder AGM (vai miten se nyt kirjoitetaan) ja hyvin toiminut.

EDIT2:
Tuossa boschin suositustaulukko
http://aa.bosch.de/aa-batterien/nordic/ ... e_Cars.pdf

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.2.2012 0:18

Ei ne lisälaitteet kylmässä autossa latausta hidasta. Latausjännite on tyhjäkäynnillä silti sen 14,4 V. Laturit on nykyään mitoitettu noin.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 2.2.2012 9:47

Ei ne lisälaitteet kylmässä autossa latausta hidasta


niin jos oli minulle tarkoitettu, niin jäi kertomatta siis että on lyhyt työmatka, ja kun on toi lisälämmitin niin akku ei kerkeä ladata ajossa. sentakia ctek auttamassa

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 2.2.2012 15:17

Ei ne lisälaitteet kylmässä autossa latausta hidasta.


Laturi voi ladata normaalisti mutta ottaako kylmä akku vastaan virtaa miten nopeasti jos samalla on kaikki mahdolliset lisälaitteet käytössä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.2.2012 15:21

En tosiaan tarkoittanut lisälämmittimen käyttöä.

Kylmä akku saa sen saman jännitteen on lisälaitteita päällä tai ei. Poikkeuksena tietysti ihan tyhjä akku jolloin kaikki virta kuluu akun lataamiseen ja latausjännite putoaa. Mutta niin kauan kun latausjännite saadaan pysymään vakiona niin lisälaitteilla ei väliä akun kannalta.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 4.2.2012 12:56

Voiko -04 1.8T borasta ottaa akun irti esim. 1-2 viikoksi? Tahtoo näillä keleillä mennä akku tyhjäksi kun ei käytä autoa. Tolppa paikkaakaan ei ole niin ei hirveästi kehtaisi -25 pakkasilla käynnistellä.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 6.2.2012 21:03

Akku vaihdettu ja nyt taas toimii niinkuin pitää.
En tiedä johtuiko akunvaihdosta, mutta kattovalon jatkuva palaminen ovi-asennossa (eli kytkin siinä asennossa jossa sen pitäisi syttyä kun ovet avaa) korjaantui myös. Nyt siis sammuu ovien ollessa kiinni ja syttyy kun oven avaa. Ennemmin pidin 0-asennossa kun ei sammunut missään muussa asennossa vaan paloi koko ajan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 103 vierailijaa