Bora ei käynnistynyt, akkuko tyhjä?
Valvoja: ffp jäsenet
Bora ei käynnistynyt, akkuko tyhjä?
Laitoin auton lämppäriin reiluksi tunniksi ja pihalla oli -15 astetta. Menin käynnistelemään niin auto ei inahtanutkaan. Tai mittariston valot syttyivät ja tuuletin pyöri, joskin vähän vaimeasti, mutta mitään muuta auto ei sanonut. Ei siis pyörittänyt yhtään starttia tai mitään.
Onko Borassa siis jokin mikä estää auton käynistymisen vaikka akku ei olisi ihan lopussa? Ei ole mitään millä nyt testaisi akun varauksen. Autolla ajettu viimeksi edellispäivänä jonkun 10km lenkin. Viimeksi ehkä hieman vaimeampi starttaus kuin ennemmin syksyllä ollut, mutta hienosti se silti lähti ja muutenkin startannut komeasti. Voiko yhden lenkin jälkeen akku tyhjentyä niin paljon, että ei sano enään mitään vai onko vika muualla?
Onko Borassa siis jokin mikä estää auton käynistymisen vaikka akku ei olisi ihan lopussa? Ei ole mitään millä nyt testaisi akun varauksen. Autolla ajettu viimeksi edellispäivänä jonkun 10km lenkin. Viimeksi ehkä hieman vaimeampi starttaus kuin ennemmin syksyllä ollut, mutta hienosti se silti lähti ja muutenkin startannut komeasti. Voiko yhden lenkin jälkeen akku tyhjentyä niin paljon, että ei sano enään mitään vai onko vika muualla?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tais ne himmentyä tai kokonaan jopa sammua starttauksen ajaksi, en mee ihan takuuseen. Ainaki heti ku päästi starttiasennosta avaimen niin mittariston luota kuului 1-2s melko kovaääninen raksutus.
Tää oli uutta mulle, että auto ei sano mitään startatessa. Ennemmin kun olen jotain laitetta (auto, traktori, puimuri) startannut niin aina on edes yrittänyt pyöräyttää starttia vaikka akku ollut loppu. Mutta voiko se vain olla tämän auton ominaisuus, akku täysin sökö vaiko vika aivan muualla kuin virransaannissa?
Tää oli uutta mulle, että auto ei sano mitään startatessa. Ennemmin kun olen jotain laitetta (auto, traktori, puimuri) startannut niin aina on edes yrittänyt pyöräyttää starttia vaikka akku ollut loppu. Mutta voiko se vain olla tämän auton ominaisuus, akku täysin sökö vaiko vika aivan muualla kuin virransaannissa?
Paikallinen akkuspesialisti kyllä osaa auttaa paremmin kuin merkkiliike. Paremmat tuotteet ja käytännön kokemusta vaikka muille jakaa. Tietävät kyllä mikä sinne sopii ja jos eivät tiedä niin sovittavat.
En ole Vaasasta joten en osaa suositella paikkaa. Panosta kunnon akkuun niin saat mielenrauhan useaksi vuodeksi. Mulla ainakin erittäin kuluttavassa käytössä Varta AGM on osoittautunut hintansa arvoiseksi ja oli itse asiassa halvempi kuin merkkiliikkeen EI-AGM akku.
Ja juuri noin se akku yleensä menee, eli yhtäkkiä ei sitten enää toimikaan vaikka eilen vaikutti ihan hyvältä.
En ole Vaasasta joten en osaa suositella paikkaa. Panosta kunnon akkuun niin saat mielenrauhan useaksi vuodeksi. Mulla ainakin erittäin kuluttavassa käytössä Varta AGM on osoittautunut hintansa arvoiseksi ja oli itse asiassa halvempi kuin merkkiliikkeen EI-AGM akku.
Ja juuri noin se akku yleensä menee, eli yhtäkkiä ei sitten enää toimikaan vaikka eilen vaikutti ihan hyvältä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
lainaten No jos sinne nyt joutuu akun hommaamaan, niin millasen sinne kannattais laittaa? Ja millanen sinne sopii kooltansa? Ja mikä kauppa Vaasan suunnalla tarjoais edullisesti sellasen, onko kokemuksia?
no jos akusta vika niin saat varmaan "akun arvot" katsomalla vanhasta akusta ja akun koon mittaat vanhasta että minkä kokoinen sopii. saattaa mahtua isompikin ulkomitoiltaan...kunhan kengät ei ota konepeltiin kiinni ;D
no jos akusta vika niin saat varmaan "akun arvot" katsomalla vanhasta akusta ja akun koon mittaat vanhasta että minkä kokoinen sopii. saattaa mahtua isompikin ulkomitoiltaan...kunhan kengät ei ota konepeltiin kiinni ;D
Joo pitää hommata vkl laturi ja koittaa laitailla.
Ja transpotille, noinhan juuri ne arvot saakin selville, mutta auto on kaukana tällä hetkellä ja ajattelin jos joku muistaisi ulkoa jos on vaikka juuri hommannut uuden akun omaansa. Olisi silloin helpompi alustavasti tutkia netistä akkuja ja tehdä hinta-arviota.
Ja transpotille, noinhan juuri ne arvot saakin selville, mutta auto on kaukana tällä hetkellä ja ajattelin jos joku muistaisi ulkoa jos on vaikka juuri hommannut uuden akun omaansa. Olisi silloin helpompi alustavasti tutkia netistä akkuja ja tehdä hinta-arviota.
mä ostin motonetistä Bosch S6 AGM akun kun on toi lisälämmitin. työpaikalla sitten tolppapaikka, sisälämmitin haarotettu myös CTEK laturille joka lataa akkua tupakansytyttimen kautta (myös Bora ja siinä tup.syt. jatkuvasti sähköä). adapteri alkuperäinen CTEK, eli ihan plug and play.
Ja se kun on CTEK niin se muistaa missä asennossa on ollut, eli ei tarvi kun pistää piuha kiinni, ja sitten kun se alkaa lämmittää niin lataus jatkuu (meillä pätkii noi tolppa-ajat pari kertaa päivällä)
EDIT: taitaa olla 70ah akku mikä minulla on, kun toi motonetin isompi ei mahtunu, olisko ollut 95ah? Nyt olen nähnyt että on olemassa myös 80ah samasta mallista, mutta ei motonetillä.
pikkubussissa on 100ah Sznajder AGM (vai miten se nyt kirjoitetaan) ja hyvin toiminut.
EDIT2:
Tuossa boschin suositustaulukko
http://aa.bosch.de/aa-batterien/nordic/ ... e_Cars.pdf
Ja se kun on CTEK niin se muistaa missä asennossa on ollut, eli ei tarvi kun pistää piuha kiinni, ja sitten kun se alkaa lämmittää niin lataus jatkuu (meillä pätkii noi tolppa-ajat pari kertaa päivällä)
EDIT: taitaa olla 70ah akku mikä minulla on, kun toi motonetin isompi ei mahtunu, olisko ollut 95ah? Nyt olen nähnyt että on olemassa myös 80ah samasta mallista, mutta ei motonetillä.
pikkubussissa on 100ah Sznajder AGM (vai miten se nyt kirjoitetaan) ja hyvin toiminut.
EDIT2:
Tuossa boschin suositustaulukko
http://aa.bosch.de/aa-batterien/nordic/ ... e_Cars.pdf
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En tosiaan tarkoittanut lisälämmittimen käyttöä.
Kylmä akku saa sen saman jännitteen on lisälaitteita päällä tai ei. Poikkeuksena tietysti ihan tyhjä akku jolloin kaikki virta kuluu akun lataamiseen ja latausjännite putoaa. Mutta niin kauan kun latausjännite saadaan pysymään vakiona niin lisälaitteilla ei väliä akun kannalta.
Kylmä akku saa sen saman jännitteen on lisälaitteita päällä tai ei. Poikkeuksena tietysti ihan tyhjä akku jolloin kaikki virta kuluu akun lataamiseen ja latausjännite putoaa. Mutta niin kauan kun latausjännite saadaan pysymään vakiona niin lisälaitteilla ei väliä akun kannalta.
Akku vaihdettu ja nyt taas toimii niinkuin pitää.
En tiedä johtuiko akunvaihdosta, mutta kattovalon jatkuva palaminen ovi-asennossa (eli kytkin siinä asennossa jossa sen pitäisi syttyä kun ovet avaa) korjaantui myös. Nyt siis sammuu ovien ollessa kiinni ja syttyy kun oven avaa. Ennemmin pidin 0-asennossa kun ei sammunut missään muussa asennossa vaan paloi koko ajan.
En tiedä johtuiko akunvaihdosta, mutta kattovalon jatkuva palaminen ovi-asennossa (eli kytkin siinä asennossa jossa sen pitäisi syttyä kun ovet avaa) korjaantui myös. Nyt siis sammuu ovien ollessa kiinni ja syttyy kun oven avaa. Ennemmin pidin 0-asennossa kun ei sammunut missään muussa asennossa vaan paloi koko ajan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 103 vierailijaa