Auto seisonnassa muutaman kuukauden, mites akku?
Valvoja: ffp jäsenet
Auto seisonnassa muutaman kuukauden, mites akku?
Auto jää (kylmään)talliin reiluksi 2kk ajaksi, mitäs suosituksia, ottaako akun lämpöiseen sisätiloihin, vaiko mitäs akku tykkäisi noista ylläpitolatureista? Tai voisiko kenties normaalin akkulaturin valjastaa esim. 1h/vrk meiningillä pitämään akun latingissa....?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-Aiheeseen sivuten-
Oli tammikuun viimeinen viikonloppu vuonna 1999 meilläpäin. Pakkasta -53C. Samaan aikaan ajettiin Arctic Lapland Rally eli tunturiralli...
Tässä eräs monista tarinoista siihen liittyen:
Mitsulla oli tehdastykki mukana ja pojilla heräsi epäilys että mitenkähän tässä käy. Soittivat pomolle että onko autoa testattu pakkasessa? -sieltä vastattiin että ei hätää, Ruotsin rallissa oli -15C, antaa mennä vaan! Pojat vastasi että tällä hetkellä on -48C. Pitäkää auto tallissa!!, oli vastaus...Jäi ajamatta muuten sen päivän ajot muiltakin, siirsivät päivällä. Meni lauhaksi keli seuraavana päivänä, oli enää -25C.
Tämä nyt tällainen minun käsitys Suomen(kotiperän) talvesta.
Oli tammikuun viimeinen viikonloppu vuonna 1999 meilläpäin. Pakkasta -53C. Samaan aikaan ajettiin Arctic Lapland Rally eli tunturiralli...
Tässä eräs monista tarinoista siihen liittyen:
Mitsulla oli tehdastykki mukana ja pojilla heräsi epäilys että mitenkähän tässä käy. Soittivat pomolle että onko autoa testattu pakkasessa? -sieltä vastattiin että ei hätää, Ruotsin rallissa oli -15C, antaa mennä vaan! Pojat vastasi että tällä hetkellä on -48C. Pitäkää auto tallissa!!, oli vastaus...Jäi ajamatta muuten sen päivän ajot muiltakin, siirsivät päivällä. Meni lauhaksi keli seuraavana päivänä, oli enää -25C.
Tämä nyt tällainen minun käsitys Suomen(kotiperän) talvesta.
Tulee kyllä väistämättä mieleen tästä topicista eräs legendaarinen toteamus:
http://www.youtube.com/watch?v=yNRTYiiCoe0#t=04m53s :)
http://www.youtube.com/watch?v=yNRTYiiCoe0#t=04m53s :)
Lyijyakku pitää säilyttää täyteen ladattuna viileässä. Mitä viileämpi on, sitä parempi, mutta kovassa pakkasessa on vaarana, että akku jäätyy ja halkeaa. Kun varaus on laskenut 70 %:iin, pitäisi akku ladata täyteen. Hyvä akku kestää kyllä yhden talven säilytyksen ilman että varaus laskee liikaa.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
Tosiaan omakin kemian opettaja koulussa viisasteli, että täyteen varatun akun voi laittaa vaikka pakastearkkuun säilytykseen ja etenkin itsepurkausta ajatellen tämä on ideaalista.
Todellisessa elämässä akku kannattaa säilyttää noin +5°C - +15°C lämpötilassa, eli viileässä. Ehdottoman tärkeää on kuitenkin ettei akkua säilötä pannuhuoneessa jossa lämpötila on yleensä vielä normaali huoneen lämpötilaa korkeampi.
Säilyttää akkua sitten missä tahansa, kannattaa pitää huolta ettei napajännite laske alle 12,4V.
Todellisessa elämässä akku kannattaa säilyttää noin +5°C - +15°C lämpötilassa, eli viileässä. Ehdottoman tärkeää on kuitenkin ettei akkua säilötä pannuhuoneessa jossa lämpötila on yleensä vielä normaali huoneen lämpötilaa korkeampi.
Säilyttää akkua sitten missä tahansa, kannattaa pitää huolta ettei napajännite laske alle 12,4V.
suhteellista
isän hiluksi oli jostai helmikuulta saman vuode syyskuulle asti ajamati et ei koskettukkaa ja sieltä se lähti käyntii iha moitteetta eikä tehty mitää aku irrotuksii tms latauksii mutta näissä uudemmissa kai on okei jos ottaa toise akunkenkä irti ja vaikkapa lataa sen samalla..
täyteen varatun akun voi laittaa vaikka pakastearkkuun säilytykseen ja etenkin itsepurkausta ajatellen tämä on ideaalista
Juuri näin. Mitä kylmemmässä akkua säilytetään, sitä pienempää on itsepurkaus. Akkua kannatta siis säilyttää viileässä, jos mahdollista. Kylmässäkään autotallissa olevasta autosta akkua ei kannata irrottaa ja kuskata lämpimään. Akun varaustilaa kannattaa kyllä tarkkailla ja ladata tarvittaessa, sillä vaarana on akun jäätyminen: 40 %:n varauksella akku jäätyy -18 asteessa ja tyhjä akku (alle 11,8 V) jo -7 asteessa.
Onpa tosin umpijäässäkin ollut akku vielä joskus henkiin herätetty
Akku ei tosiaan aina vaurioidu käyttökunnottomaksi jäätymisestä. Aktiivimateriaalia tahtoo kuitenkin aina jäätymisen seurauksena irrota kennolevyiltä sen verran, että sen huomaa selvästi heikentyneenä suorituskykynä, vaikka akku vielä muuten toimisikin.
Akku tuhoutuu jäätyessään yleensä vasta kun jää laajentuessaan vääntää positiiviset ja negatiiviset kennolevyt yhteen aiheuttaen kenno-oikosulun.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 102 vierailijaa