Elikkä seuraavanlainen tapahtumaketju:
-95sen 1,8 cabrion vuosikatsastuksessa tuli huomautus toimimattomasta ABS:än valosta, itse en ollut siihen kiinnittänyt aikaisemmin huomiota, eli en ole varma koska se on toimintansa lopettanut.
--> Pienen tutkimisen jälkeen vika paikallistui mittariston vasemmalla puolella
olevaan ABS- ja Airbag-valopaneeliin, sitä kun sormella naputteli niin ABS-valo vilkkui.
Avasin sen(vaikkei ollut avattavaksi tarkoitettu) ja huomasin että piirilevyyn juotettu ABS:än polttimo oli puoliksi irti. Hain uuden samanlaisen polttimon, ja juotin kiinni, homma OK, tuntuisi toimivan...
..mutta valo ei sammu ollenkaan ja kun oikein tarkemmin aloin tutkimaan niin ei ABS:ät edes toimineet vaan pyörät meni jarruttaessa lukkoon, eli joku ABS-vikakin on päällä. Enpä ollut tätä ABSien puuttumista rauhallisessa ajossa huomannut.
Noh, suoraan merkkilikkeeseen vikakoodin lukuun, tulos: Oikean etupyörän ABS-signaali pätkii tai on vajaavainen.
Motonetista uusi tarvikeanturi paikalleen, liittimien kontaktin tarkastaminen (varmuuden vuoksi molemmille puolille, kaikkiin löytyneisiin ABS- liittimiin eteen) ja auto takaisin nippuun.
Tulos: Autossa on toimivat ABS:ät, mutta valo ei silti sammu, koitin ottaa reippaammin vauhtiakin ja käytin akunkenkää irti, tuloksetta... Omalla kohdalla muun merkkisissä ei ole koskaan tarvinnut mitään erillisiä koodinnollauksia tehdä ABS-vikojen kohdalla, että saa valon sammumaan vaan se on sammunut itsestään kun vika on korjattu, viimeistään pienen ajon jälkeen.
Mitenkä on VW:ssä, pitääkö vikamuisti kenties nollata erikseen valon sammuttamiseksi vai onko ABS:issä vieläkin vikaa jossain? Kenties mun itse korjaamassa valopaneelissa? Vai jossain muussa pyöränanturissa, toisaalta ihmetyttää sekin vaihtoehto, koska ABS:ät tuntuisivat nyt toimivan täysin normaalisti.
Perjantaihin mennessä pitäisi saada kuntoon, ja alkaa neuvot loppua..
3 Golffin ABS:istä, toimii muttei valo sammu, missä vika?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
-
- -
-
- -
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”