Moottorin lämpötila?
Valvoja: ffp jäsenet
Moottorin lämpötila?
Tuli tossa tänään lähdettyä ajeleen kaupungista mökille päin ja maantielle/motarille päästyäni huomasin yhtääkkiä että moottorin lämpötila oli mittarin mukaan siellä alimmassa eli onko se nyt mittarin mukaan 50-60. Ilma tosin oli aika puhaltavaa sorttia ja lumi pöllysi ja ajelin vastatuuleen vielä. Mutta voiko se silti olla moottorin lämpötila noin alhaalla?? Kaupungissa vielä näytti ihan normia lämpötilaa eli siellä 90 tietämissä. En tie olisinko välttämättä huomannutkaan mutta totesin vain kun alko puhaltaa haaleeta ilmaa puhaltimesta vaikka lämmöt täysillä.
Kyseessä siis Vw Passat -03 2.0 96kw ALT koneella.
Kyseessä siis Vw Passat -03 2.0 96kw ALT koneella.
Mulla on Passat missä on 1.9 TDI AFN-moottorilla. Lämpö ei ole mittarissa noussut kuin johonkin 70 asteeseen. Vikakoodi VAG:lla osoitti että lämpöanturi on viallinen.
Ostin sen lämpöanturin ja myös sen mukaan kuuluvan o-renkaan että saisin sen joskus vaihdettua.
Lämpöanturi taisi AFN moottorissa olla letkussa törröllä ylöspäin siellä kuskin puolella moottoria, ja aika takana.
Edessä oli jotakin muita juttuja, joten se ei näy heti niin helposti.
Joku sanoi että AFN moottorista on jäähdytysjärjestelmästä vähä enemmän työtä saada kaikki ilmat pois jäähdytysjärjestälmästä, sen takia ajattelin että vaihdan sen anturin Volkkarilla niin että varmasti saavat ulos kaikki ilmat jos sinne nyt jotain semmoista kuitenkin tulisi.
Eikö anturi lämmöllään säädä myös moottorin polttoainesyöttöä? Kyllähän naku pitää kai myös saada hiukan enemmän löpöä kun se on kylmä?
Jos anturi ei näytä että moottori lämpenee tarpeeksi, niin käyttääköhän naku silloin enemmän diesel:iä?
Ostin sen lämpöanturin ja myös sen mukaan kuuluvan o-renkaan että saisin sen joskus vaihdettua.
Lämpöanturi taisi AFN moottorissa olla letkussa törröllä ylöspäin siellä kuskin puolella moottoria, ja aika takana.
Edessä oli jotakin muita juttuja, joten se ei näy heti niin helposti.
Joku sanoi että AFN moottorista on jäähdytysjärjestelmästä vähä enemmän työtä saada kaikki ilmat pois jäähdytysjärjestälmästä, sen takia ajattelin että vaihdan sen anturin Volkkarilla niin että varmasti saavat ulos kaikki ilmat jos sinne nyt jotain semmoista kuitenkin tulisi.
Eikö anturi lämmöllään säädä myös moottorin polttoainesyöttöä? Kyllähän naku pitää kai myös saada hiukan enemmän löpöä kun se on kylmä?
Jos anturi ei näytä että moottori lämpenee tarpeeksi, niin käyttääköhän naku silloin enemmän diesel:iä?
Tuli tossa käytyy heittää lenkki autolla ja edelleen samanlainen se oli ei tahdo nostaa kunnolla moottori lämpöjä. Liikkuessa lämmöt aina siellä 50 tienoilla tai alle mutta mittari ei näytä pienempää. Sitten kun pysähtyy ja antaa tyhjäkäynnillä käydä niin nostaa jotenkin sinne 70 pintaan lämmöt, mutta heti ku liikkeelle lähtee niin hiipuu alas. Lämmintä toi ny jotenki puhaltaa sisätilaan mutta huomattavasti heikommin mitä ennen tätä probleema. Jos tuo tuollainen on niin ku tulee -20 niin eihän se lämpee ollenkaan :)
Kaikki tää alkoi oikeestaan sen jälkee kun kävin tänään öljyt vaihtamassa ja autoon laitettiin 5W-30 mobil 1 esp formula sw öljyt ja suodatin vaihdettiin. Mutta ei mun järjellä pitäs tuo vaikuttaa asiaan milläänlailla :O
Kaikki tää alkoi oikeestaan sen jälkee kun kävin tänään öljyt vaihtamassa ja autoon laitettiin 5W-30 mobil 1 esp formula sw öljyt ja suodatin vaihdettiin. Mutta ei mun järjellä pitäs tuo vaikuttaa asiaan milläänlailla :O
Noniin, tänään sitten alettiin valosaan aikaan tutkiin tota autoa ja huomattiin että sehän alko heti jäähdyttään konetta vaikka löi yön seisomisen jälkeen kylmiltään käyntiin! Eli siis hanttimiehenpuoleinen propelli alko heti pyöriin ku laitto auton käymään. Eli siis termostaatissa ei ilmeisesti vikaa olekaan vai? Vai kuuluuko tuon käydä heti ku käynnistää auton :0
Edit. Auton käytyä 15min tuon propellin huutaessa täysillä se sammuikin yhtääkkiä, hmm varsin kummallista.
Edit. Auton käytyä 15min tuon propellin huutaessa täysillä se sammuikin yhtääkkiä, hmm varsin kummallista.
Kuulostaa tutulta vialta. Mulla pyöri jäähdyttimen sähkötoiminen lisäflekti täysteholla vaikka kone oli kylmä. Syy löyty moottorin lämpötila-anturista joka oli kärähtäny. Vaihdoin tosin ensin syylärin alavesiletkussa olevan lämpötila-anturin ku ajattelin että se ohjais sitä lisäflektiä, joten mä vaihdoin noi kaks anturia jonka jälkeen flekti on toiminu taas normaalisti. Toinen flektihän ALT koneisessa 3BG:ssä pyörii muistaakseni hihnalla ja toinen "lisäflekti" sähköllä. Nykysillä tiedoilla vaihtaisin ensin moottorin lämpötunnistimen ja sen jälkeen vasta alavesiletkun tunnistimen jos ei korjaannu sillä moottorinlämpötunnistimen vaihdolla.
edit: niin ilmastoinnin kennohan on "kiinni" syylärissä joten voipi olla varsinaisesti sitä varten tuo sähköflekti, mutta jokatapauksessa tälläset oireet ja korjaus oli mulla.
Pari viikkoa jouduin kiireiden takia ajella niin että flekti pyöri aina, mutta ei se kesällä niin suuresti haitannut, mutta loppuajasta tais sytyttää jo vikavalonkin mittaristoon.
Auto mun tapauksessa oli 03' ALT koneinen (96kW) 3BG.
Moottorin lämpötunnistin oli mulla osa 059919501A ja se oli vihreä nelinapainen anturi.
Syylärin alavesiletkun tunnistin, jonka siis vaihdoin ehkä turhaan, oli mulla osa 06A919501A.
Molemmat anturit maksoivat noin 40euroa kappale merkkiliikkeestä haettuna, vaihtotyön hinnasta en osaa sanoa kun vaihdoin itse. Mutta varsinki tuo moottorin lämpötila-anturi on aika helppo vaihtaa ihan parkkipaikallakin kun on niin ylhäällä ettei paljoa tuu nesteitä pois, tai ainakaa mulla ei tullu. Alavesiletkun anturin vaihdossa joutuu tietenki päästää nesteitä pois.
edit: niin ilmastoinnin kennohan on "kiinni" syylärissä joten voipi olla varsinaisesti sitä varten tuo sähköflekti, mutta jokatapauksessa tälläset oireet ja korjaus oli mulla.
Pari viikkoa jouduin kiireiden takia ajella niin että flekti pyöri aina, mutta ei se kesällä niin suuresti haitannut, mutta loppuajasta tais sytyttää jo vikavalonkin mittaristoon.
Auto mun tapauksessa oli 03' ALT koneinen (96kW) 3BG.
Moottorin lämpötunnistin oli mulla osa 059919501A ja se oli vihreä nelinapainen anturi.
Syylärin alavesiletkun tunnistin, jonka siis vaihdoin ehkä turhaan, oli mulla osa 06A919501A.
Molemmat anturit maksoivat noin 40euroa kappale merkkiliikkeestä haettuna, vaihtotyön hinnasta en osaa sanoa kun vaihdoin itse. Mutta varsinki tuo moottorin lämpötila-anturi on aika helppo vaihtaa ihan parkkipaikallakin kun on niin ylhäällä ettei paljoa tuu nesteitä pois, tai ainakaa mulla ei tullu. Alavesiletkun anturin vaihdossa joutuu tietenki päästää nesteitä pois.
-
- -
- Viesti:
Osaako kukaan sanoa että voisiko siellä pohjassa olla mahdollisesti jotain piuhoja tai osia minkä voisi öjljynvaihtohuollossa sohia pois paikaltaan? Tuntuu kovin kummalliselta että kaikki nää ongelmat alkoi heti kun öljynvaihdosta ajettiin ulos. Väkisinki käyny mielessä että voisko liittyä jotenki toisiinsa vai onko sattumankauppaa vain :/
Se pakokaasupäästöjen merkkivalo mullakin sytty ku olin aikani ajanu sen flektivian kanssa, sitä tarkotin tuola ylempänä ku puhuin vikavalosta mittaristossa. Mulla ainakin liitty nimenomaan siis siihen sähkötuulettimen pyörimiseen vaikka kone kylmä. Mutta moottorinlämpötila-anturihan se lopullinen vikapaikka mulla oli joten onhan se järkeenkäypää että ko. vikavalo syttyy jos järjestelmä ei saa moottorin lämpötilatietoja ollenkaan tai täysin vääriä tietoja.
Toinen vika mikä mulla on tuossa ALT koneisessa ollut ja joka sytytti samaisin merkkivalon oli huohotinputki poikki, nimenomaan se putki joka alkaa venttiilikopan päältä ja menee alas imusarjan välistä. Se onki aika tiukka vaihdettava jos ei pura mitään pois tieltä mutta sain sen vaihdettua kyllä mitään suuremmin purkamatta lopulta.
Toinen vika mikä mulla on tuossa ALT koneisessa ollut ja joka sytytti samaisin merkkivalon oli huohotinputki poikki, nimenomaan se putki joka alkaa venttiilikopan päältä ja menee alas imusarjan välistä. Se onki aika tiukka vaihdettava jos ei pura mitään pois tieltä mutta sain sen vaihdettua kyllä mitään suuremmin purkamatta lopulta.
Kävin pajalla aamulla ja kaveri luki koodit ja ajoi koeajon ja totesi että termostaatti viallinen! Kai se siittä on lähdettävä sitten liikenteeseen ja vaihdettava se, kaveri katsoi koneelta myös termostaatin hinnan ja se oli pelkästään yli 120euroa alkuperäisosa. Tohon vaihtotyö vielä pajalla päälle niin varmaan joku 300e homma lienee?
Tosta moottorinlämpötila anturista koodit anto myös jotain häikkää että se anturi antaa toisinaan väärää tietoa tai jotain sinnepäin. Mutta koeajon perusteella kaveri totesi että jos on pelkkä anturivika niin kyllä se lämmintä pitäs silti puhaltaa sisätilaan. Nythän siis sisätilaa ei saa lämpimäksi ollenkaan kun puhaltaa vain haaleeta/kylmää. Paikalla ollessa lämmöt sai nostettua 80 asteeseen mutta heti ku liikkeelle lähti oli nollissa. Tästä päätteli että myös termostaattivikaa on.
Tuossa ALT tekniikassa on mun mielestä vähän monimutkasempi se termostaattiasetelma ku muissa passatin koneissa, liekkö sitte vaikuttaa hintaankin.
Mulla se viallinen moottorin lämpötunnistin / anturi aiheutti tosiaan kyllä tuon tyylistä vikaa, mutta voi kai se termostaattikin olla rikki. En kyllä oikeen tiedä että voisko sitten pelkkä rikkinäinen termostaatti jotenkin aiheuttaa tuon sähköflektin pyörimisen, ainakin äkkiseltään kuulostaa hiukan ihmeelliseltä. Se moottorin lämpötunnistin ei kyllä tosiaan kauheen työläs ole vaihtaa jos haluais ensin sen mahdollisuuden eliminoida, luulisin että pajalla aika äkkiä sen vaihtaisivat kun ei itelläkää menny kovin montaa kymmentä minuuttia. Mutta sehän taas on täysin mahdollista, että vikaa on sekä termostaatissa että lämpöanturissa.
Mulla se viallinen moottorin lämpötunnistin / anturi aiheutti tosiaan kyllä tuon tyylistä vikaa, mutta voi kai se termostaattikin olla rikki. En kyllä oikeen tiedä että voisko sitten pelkkä rikkinäinen termostaatti jotenkin aiheuttaa tuon sähköflektin pyörimisen, ainakin äkkiseltään kuulostaa hiukan ihmeelliseltä. Se moottorin lämpötunnistin ei kyllä tosiaan kauheen työläs ole vaihtaa jos haluais ensin sen mahdollisuuden eliminoida, luulisin että pajalla aika äkkiä sen vaihtaisivat kun ei itelläkää menny kovin montaa kymmentä minuuttia. Mutta sehän taas on täysin mahdollista, että vikaa on sekä termostaatissa että lämpöanturissa.
En viitsiny uutta ketjuu availla....
Eli kuka osais kertoo vastauksen sellaiseen kun tuo sisäpuhallin alkaa lykytä sellaista vähän haaleahkoa ilmaa kun auto käynyt paikallaan joutokäyntiä. Heti kun painaa kaasua niin jo alkaa taas lykkään lämmintä niinku kuuluukin. Mutta hetken taas tyhjäkäynnillä kun käy niin alkaa pikkuhiljaa puhaltaa viilempää. Mittarin mukaan moottorinlämmöt on kyllä 90 asteen paikkeilla. Tullut kyllä nyt kovilla pakkasilla ajettua pääasiassa vain lyhyttä työmatkaa (2-3km).
Eli kuka osais kertoo vastauksen sellaiseen kun tuo sisäpuhallin alkaa lykytä sellaista vähän haaleahkoa ilmaa kun auto käynyt paikallaan joutokäyntiä. Heti kun painaa kaasua niin jo alkaa taas lykkään lämmintä niinku kuuluukin. Mutta hetken taas tyhjäkäynnillä kun käy niin alkaa pikkuhiljaa puhaltaa viilempää. Mittarin mukaan moottorinlämmöt on kyllä 90 asteen paikkeilla. Tullut kyllä nyt kovilla pakkasilla ajettua pääasiassa vain lyhyttä työmatkaa (2-3km).
Kävin VAG:ltä hakemassa alkuperäisen termostaatin ja sen o-renkaan joka on myös hyvä vaihtaa kun AFN moottorin vesipumpun alle vaihtaa sen termostaatin.
No nythän se lämpenee 90 asteeseen ihan niin kuin pitääkin, joten termostaatti oli jäänyt jumiin täysin auki asentoon.
Nykyään kuuluu jopa sitä huminaa moottorin edestä kun flekti sammuu.
No nythän se lämpenee 90 asteeseen ihan niin kuin pitääkin, joten termostaatti oli jäänyt jumiin täysin auki asentoon.
Nykyään kuuluu jopa sitä huminaa moottorin edestä kun flekti sammuu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”