-A4 b5 aut.ilmastointi sammuu lähellä nollakeliä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

-A4 b5 aut.ilmastointi sammuu lähellä nollakeliä

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 6.12.2011 22:47

Ajetaan normaalisti ilmastointi päällä kunnes ulkolämpötila laskee lähelle nollaa (n.+1c), yhtäkkiä alkaa ikkunat vetämään huuruun ja huomaan että hiutaleen kuva ilmastoinnin näytöstä puuttuu. Pakko alkaa huudattamaan puhaltimia lähes täysillä että saa lasit pysymään auki. Ilmastointi ei käynnisty vaikka yrittää AUTO-namikasta painella.

Onko ominaisuus vai vika? Pystyykö jotain säätämään vcds:llä vai onko kenties aineet vähissä ja siksi temppuilee?

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 6.12.2011 22:53

Eikös tuo ilmastointi sammu automaattisesti +3 asteessa? Ainakaan kaverin A3 Audista ei tuota ilmastointia saa päälle jos on alle +4 astetta.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 7.12.2011 10:04

Ahaa.. Olen käsittänyt että se toimisi jonkin matkaa pakkasen puolellakin.. En muista miten on ollut aikaisempien Volkkarieni Climatronicien kanssa talvisin. Mutta muistelisin että paremmin on niillä ikkunat pysyneet auki.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 7.12.2011 11:01

Siis eikös tuo +3 ole rajana vain silloin kun auton käynnistää; ilmastointi alkaa toimia vasta kun koneen lämmöt on noussut tarpeeksi. Kun auton on ajanut lämpimäksi, niin ei ilmastoinnin pitäisi itsestään sammuilla. Jos automaatti-ilmastointi, niin kyllä sen pitäisi puhista asteilla kuin asteilla pitäen sisälämpöä siinä mihin se on asetettu.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.12.2011 12:11

Vain ulkolämpötila vaikuttaa, ei moottorin lämpötila eikä käynnistely (jätetään nyt pois laskuista se, että se kyllä kytketään pois täyskaasulla ja moottorin ylikuumenemistapauksissa). Kannattaa ottaa se ilmastointi pois päältä keleillä missä lämpötila voisi seilata tuossa 0-4asteen kytkentälämpötilan kummankin puolen, ettei käy tota huurtumista. Huurtuminenhan johtuu siitä, että kun ilmastointi menee pois päältä, höyrystimeen kondensoitunut vesi pääsee liikkeelle nostaen hetkellisesti puhalluksen kosteusprosentin maksimiin.

Ei pysty VCDS:llä säätämään, mutta ulkolämpötila-anturia huijaamalla kyllä. Mutta älä rupea siihen, koska se katkaisee sen ihan syystä. Pakkaskeleillä voi kompuraan päästä kylmäaine nestemmäisenä, jonka jälkeen kompurassa on enempi irtonaisia osia sisällä, kuin siellä oli asennettaessa.

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 7.12.2011 12:30

Omani G2 syncron ilmastointikaan ei pyöri +5`C jälkeen. Paitsi jos se on ollu yön lämpösessä tallissa, ni sit kyl pöhisee :)

Mutta eikös AutoAC.n pitäs pitää lämpötila semmosena kuin se on säädetty kelillä kuin kelillä?? ja samalla pitää lasit auki huurteesta? Kyl toi vähän kielii jostain viasta!

Syterin A4-97 oli samaa vikaa kaikissa asteissa ;) (huh hellettä) ja siinä piti vaihtaa koko Auto.Ac ohjain yksikkö.... Onneksi löyty AVK.lta....

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 7.12.2011 12:49

Kyllä tuo lämpötilan pitää vakiona eli sen puoleen kyllä toimii. Pitänee napsasta talveksi manuaalille koko laitos. Jossain parkkihallissa välillä pyöräyttää nesteet liikkeelle.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.12.2011 13:59

Oikein, tilaisuuden tullen kannattaa hieman pyöritellä sitä. Tällä voit kotona perustella viikonlopun mittaista retkeä Turun keskustaan. Perjantaina töistä auto louheen ja börssin antimista nauttimaan (ruoka, juoma ja majoitus). Maanantai aamulla sitten voi laittaa se ilmastoinnin pyörimään, kun kädet täristen lähtee kohti työmaata.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 7.12.2011 15:14

Suomen ilmasto ja ilmastointi. Tämä ohjeistus tulee hieman myöhässä keliin nähden, mutta paras olisi lopettaa ilmastoinnin käyttö loppukesästä. Heti kun on mahdollista ( Elokuun lopulla ehkä), tällöin höyrystinkenno ja puhallinkanavat ehtivät "perus" kuivua ennen viileitä ja kosteita kelejä. Koska ilmastointi ei enään kerää kosteutta auton sisätiloihin, niin silloin ei tarvita ilmastointia sitä poistamaan.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.12.2011 16:52

vaihappa raitisilmansuodatin niin loppuu huurtuminen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 145 vierailijaa