Moro.
Itselläni tapahtui tänä aamuna seuraavaa: Lähdin ajamaan autolla ja ensimmäisessä mutkassa syttyi ESP:n merkkivalo palamaan. No, käynnistin auton uudestaan ja ajelin jonkun tovin. Suoralla tiellä ei merkkivalo syttynyt uudelleen, vaan heti kun tuli tiukempi mutka (siis rattia joitui kääntämään kovemmin) merkkivalo syttyi.
Luultavasti moinen johtui eilisiltaisesta ratin jumppaussessiosta. Ratti vinkui todella ärsyttävästi ja päätin korjata tämän laittamalla ratin juureen CRC:tä ja kääntelemällä rattia voimakkaasti edestakaisin auton ollessa pienessä liikkeessä. Tällöin merkkivalo ei vielä ilmaantunut, vaan vasta tänä aamuna.
Tästä syystä luulen, että ratin asentotunnistin on nyt väärässä asennossa. Muita merkkivaloja ei koetaulussa pala. Noh, huomenna saan auton piuhaan kiinni ja ajattelin jo näin etukäteen kysyä neuvoja kenties jo ongelmaan perehtyneiltä.
Eli, miten tämän ratin asentotunnistin saadaan kalibroitua? Täytyykö rattia välttämättä irroittaa, koska ratti näyttää olevan suorassa ajettaessa suoraa tietä?
kiitoksia jo etukäteen!
Passat 3BG ESP merkkivalo
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En siis ole irroitellut rattia. Ajattelin että jos se olisi liikahtanut ku rattia tiuhaan pyörittelin. Mutta tuskin. Ratti rahisee käännettäessä myös tympeästi, joten olisiko anturi sitten paskainen ja nyt vielä kaiken lisäksi crc:ssä. Mitenköhän tuo ratin irroitus käytännössä tapahtuu ku on tuo airbag? Ei kehtaisi tuota bagia laukaista.
Bagi ei varmasti laukea silmille vaikka olisikin akku kiinni, ellet mene sorkkimaan sen johtoja esim. yleismittarilla.
Jos hluaa pelata varman päälle kannattaa akun maanapa irrottaa, mutta se ei ole pakollista.
Bägi lähtee kääntämällä ratti pysysuoraan ja etsimällä sen takaosasta kolo. Koloon laitetaan lattapäinen ruuvimeisseli niin ylös (kattoa kohti) kuin mahdollista ja nostetaan meisselin kahvasta, eli kammetaan meisselin kärkeä alaspäin. Sama toistetaan toiselle kiinnikkeelle 180ast. jaolla.
Jos hluaa pelata varman päälle kannattaa akun maanapa irrottaa, mutta se ei ole pakollista.
Bägi lähtee kääntämällä ratti pysysuoraan ja etsimällä sen takaosasta kolo. Koloon laitetaan lattapäinen ruuvimeisseli niin ylös (kattoa kohti) kuin mahdollista ja nostetaan meisselin kahvasta, eli kammetaan meisselin kärkeä alaspäin. Sama toistetaan toiselle kiinnikkeelle 180ast. jaolla.
Joo no pitääpä tässä kohta käydä luetuttamassa ne vikokoodit. Varmistuupahan tuokin. Onkohan sitä asentotunnistinta mahdolilista päästä näkemään ilman, että rattia irroittaa? Onhan tuossa ratin takana joitain muoviosia, joita voi irroitella. Ei vaan tiedä, että minkä näköinen kampe tämä tunnistin on.
Kannattaapi olla varovainen sen ratin irroituksen kanssa ensimmäisellä kerralla, itse rikoin airbägin kaapeloinnin ja onneksi selvisin halvalla varaosalla jenkeistä (100€ vs 380€ laakkonen).
Ei siellä muuta ole mutta kannattaa se airbägin rattiosan ja ohjauspylvään välinen piuha muistaa irroittaa kun osia purkaa, itsellä lähti piuhat mukaan kun ratin riuhtasin irti...
Ei siellä muuta ole mutta kannattaa se airbägin rattiosan ja ohjauspylvään välinen piuha muistaa irroittaa kun osia purkaa, itsellä lähti piuhat mukaan kun ratin riuhtasin irti...
Noniin. Viallinen ratin asentotunnistinhan se oli kuin olikin. Vika oli malliltaan hetkellinen, kuten jo ajossa näyttänyt. Asentotunnistin ilmeisesti ottanut ihteensä ku sai CRC:tä ja vielä aika paljolti. Availin vähän ratin takaa muoveja ja yläpuolen muovin sainkin irti. Alapuolen saa ilmeisesti kokonaan irti vasta, kun on irroittanut ratin (muutama ruuvi ratin takana). Yläpuolen irroitettuani paljastui musta jonkin tunnistimen näköinen palikka heti ratin takana. Olisiko juuri kyseinen anturi. Juuri sellaisessa paikassa, että siihen kaikki CRC on valunut, jos johonkin. P''''kele! No, laitoin sisätilanlämmittimen puhaltamaan jalkotilaan suoraan ratin taakse, kun en muuta keksinyt. Jospa se vähän auttaa CRC:tä "haihtumaan" pois.
Mutta miten on. Jos irrroitan tuon ratin ja käytän asentotunnistinta irti, täytyykö asentotunnistin kalibroida uudestaan, vaikka kuinka merkkaisi ratin paikan tarkasti ennen irroitusta? Kävin paikalliselta huoltoasemalta kysymässä kalibroinnista ja totesivat, että merkkiliikkeen hommia.
Mutta miten on. Jos irrroitan tuon ratin ja käytän asentotunnistinta irti, täytyykö asentotunnistin kalibroida uudestaan, vaikka kuinka merkkaisi ratin paikan tarkasti ennen irroitusta? Kävin paikalliselta huoltoasemalta kysymässä kalibroinnista ja totesivat, että merkkiliikkeen hommia.
Ok. Koitan tuossa aluksi, että auttaako tuo puhallin mitään. Mikäli tuo löytämäni palikka on juuri asentotunnistin niin en kyllä tiedä mitä sen puhdistaminen auttaisi. Päältäpäin sitä voi tietysti vähän pyykäistä, mutta avaamaan sitä tuskin pystyy, saatika uskaltaa. Vai onko parempaa tietoa, onko joku kenties puhdistanut kyseistä osaa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 59 vierailijaa