Kysymyksiä Golf IV jarrujen ilmaukseen liittyen

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Hart
-

Kysymyksiä Golf IV jarrujen ilmaukseen liittyen

ViestiKirjoittaja Hart » 15.10.2011 18:01

Tervehdys!

Ensimmäiseksi todettakoon, että kyllä, olen käyttänyt hakutoimintoa ja paljon löytyy aiheesta jo juttua, mutta kiinnostaisi tietää vastauksia tuttuihin ongelmiin sekä muutamaan muuhun pulmaan.

Golffissa käsijarru ei toiminut vasemmalta puolelta, joten tänään aloin purkamaan jarrusatulaa tämän http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=132 linkin mukaisesti. Mäntää en saanut irroitettua, mutta Irroitusöljyllä sai käsijarrun toimimaan niinkuin pitääkin. Ongelmaa tuli kun kasasin paketin kokoon. Toimenpiteen aikana otin satulat kokonaan irti joten jarrunesteitä valui hieman ulos. Samoin käsijarrumekanismia edestakas pumpatessa pumppautui jarrusatulasta nesteitä ulos.
Tajusin vasta kun auto oli jo ajossa, että systeemiin on päässyt ilmaa. Jarruja painettaessa poljin menee pohjaan ja toisella pumppauskerralla alkaa vasta ottamaan kunnolla.

Heräsi tällaisia kysymyksiä:
- Onko ilmakuplat kulkeutuneet kaikkiin jarruihin, eli täytyykö ilmata koko systeemi vai riittääkö pelkästään tämän yhden jarrun ilmaus?
- Koska aika on rajallista, ja tällä hetkellä sitä on pirun vähän, onko tiedossa ongelmia mikäli autolla ajaa viikon päivät ilman ilmausta? Eli sotkeeko/rikkooko systeemissä majaileva ilma antureita tai muita osia?
- Miten ilmaus tapahtuu? Satulassa on ilmausruuvi ja nippa, täytyykö nippa ensin vetää irti ja sen jälkeen löysentää mutteria ( 11 mm) vai miten tämä onnistuu? Koetin hieman löysentää tuota 11mm mutteria, mutta se ei ollut halukas pyörimään. Nippaa en uskaltanut ruveta repimään irti kun ei ole tietoa mitä se on syönyt.
- Auto on Golf IV elikkäs ABS:t löytyy, joten olenko ymmärtänyt oikein että ilmaus täytyy tehdä virtojen ollessa päällä?
- Myös muita yleisvinkkejä aloittelijalle otetaan vastaan

Toki vaihtoehto on levittää kädet ja viedä merkkihuoltoon, mutta mukava olisi oppia itse tekemään operaatio. Minä kiitän ja kumarran jo etukäteen foormuilaisia, jotka jaksavat ongelmiini vastata!

Wuzzy
-

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 15.10.2011 18:49

- Riittää sen yhden jarrun ilmaus. (Ainakin jos teet sen lähiaikoina, kupla voi ainakin periaatteessa kulkeutua ylöspäin.)
- Ei sotke/riko mitään.
- Se ilmausruuvi voi olla aika tiukassa, koita olla katkaisematta sitä. Varovainen naputtelu vasaralla/lämmitys voi auttaa aukeamaan helpommin. Kun kaveri polkee jarrua ja ilmausruuvia aukaisee, niin sieltä alkaa tulla jarrunestettä. Sitten ruuvi kiinni ja kaveri antaa jarrupolkimen nousta ylös ja alkaa painaa uudestaan-> Ruuvia taas hieman auki ja nestetta ulos. Riittävän monta toistoa, huolehtien että nestettä riittää jarrunestesäiliössä.

Tuossa pitää sitten olla joku letku siitä nipasta johonkin pulloon jossa on jarurnestettä, ettei se vedä ilmaa sen nipan kautta. Kirkas letku on hyvä, siinä näkee milloin tulee ilmakuplia jne.

-Ei tarvi olla virrat päällä.

Tuolleen on tullut itse vaihdettua jarrunesteitä Golfista kaverin kans, ei ole ongelmia ollut.

Kouku
-

ViestiKirjoittaja Kouku » 15.10.2011 19:03

Volkkareistahan en tiedä juuri mitään, mutta itse ainakin ilmaisin varmuuden vuoksi sen toisen samaan piiriin kuuluvan jarrun. esim jos vasen taka PITÄÄ ilmata, niin sitten myöskin ilmaisin oikean etujarrun.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.10.2011 19:04

Saattaa ilmautua yksistäänkin jos vaan avaa reilusti sitä ilmausruuvia.

Linkin purkuohje on vanhemmille satuloille, mutta sisuskalut ovat lähellä toisiaan.

Hart
-

ViestiKirjoittaja Hart » 17.10.2011 19:48

Jeps, kiitokset vastauksista, helpottivat hommaa kummasti. Tosin itse työ ei mennyt aivan kuten elokuvissa.
Ilmausruuvi oli kyllä aika juntturassa, mutta hetken nitkuttelun jälkeen se suostui avautumaan. Itse ilmaus sujui ongelmitta, ilmakuplia tuli ja lopulta letkuun kertyi pelkkää nestettä. Juuri viimeisen ilmausroundin jälkeen kiristin ilmausruuvia tiukemmalle, en kuiteskaan väkivalloin. Vääntäminen helpottui ja ilmausruuvi irtosi, vissiin meni kierteet?
Koska huomenna on pakko päästä Turkuun töihin eikä kehdannut lähteä pulppuavan jarrusatulan kanssa liikenteeseen, ei vaihtoehtoja jäänyt kuin yksi eli uuden jarrusatulan hommaus paikalliselta huoltamolta. Ainoa outous oli kun lisäsi jarrunestettä ja asenteli uuden satulan paikoilleen, pulttasi renkaat ja yritti käynnistää autoa. Oli parissa tunnissa syönyt akun tyhjäksi vaikkei virrat olleet päällä? Onko tietoa mistä voi johtua, onko jarrunestettä roiskahtanut johonkin herkkään osaan? Mäkistartilla kuitenkin käynnistyi ja seuraavan kerran starttasi kuin enkeli. Nyt toimii jarrut ja käsijarru.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”