Käännettäessä rattia nopeasti edestakaisin noin sentin verran, kuuluu lonks lonks lonks (ratin kääntösuunnan muutos = lonks) jostain sieltä suunnalta, jossa ohjausakseli tulee hammastankoon kiinni. Samanlaista lonksumista kuuluu ajettaessa pienten epätasaisuuksien, esim. kaivonkansien yli.
Ääneen ei vaikuta onko renkaat maassa, vai auto tunkattuna ylös. Katsastuksen iskaritestissa ei kuulu mitään.
Alapallot ja kaikki puslat ok. Samoin iskarin yläpää ja iskari.
Mielestäni ääni ei kuitenkaan tule sisemmistä raidetangon päistä (voin kyllä olla väärässäkin).
Onko nelosgolfin hammastangossa jotain kiristys/säätömutteria ja missä se sijaitsee?
Kokeilin ottaa raidetangon irti olka-akselista ja kokeilin sisemmän pään liikkumista. Välystä ei tunnu, mutta tanko ei pysy yhtään jämynä, vaan lerpahtaa alas kun päästää irti... Onko sisempi raidetangon pää siis finaalissa? Ääni vaan kuulostaisi tulevan sieltä keskempää autoa.
Millaiset oireet ovat väljän hammastangon kanssa? Ei kylläkään vuoda nesteitä.
Veikkauksia onko kyseessä raidetangon sisäpää vai hammastanko?
Golf IV välys/lonksunta ohjauksessa
Valvoja: ffp jäsenet
Kyllähän se aikalailla samalle kuulostaa kuin tässä videossa http://www.youtube.com/watch?v=fUb6LcVcP4g&feature=related, eli pitänee irroitella se suojakumi ja laittaa kamera kuvaamaan kohdetta. Kunhan jaksaa innostua. :p
Käytin sisäpuolen raidetangonpään suojakumin irti ja ei ole yhtään välystä sisäpään kuulassa. Kiristin myös raidetangon säätömutteria 20 astetta (45 asteen kohdilla ratti ei enää kääntynyt kovin helposti), eikä apuja siitäkään. Raidetangosta se ääni kyllä kuuluu, siinä taitaa olla hieman klappia raidetangon säteen suuntaisesti. Seuraavaksi tuo alkaa varmaan sitten vuotamaan?
Onko välykselle löytynyt syy?
Mulla Tdi borassa sama ongelma kuskin puolella. Itse epäilin myös sisempää raidetangon päätä mutta katsaustusinssin mukaan vika ei ole siinä vaan epäili joko iskarin yläpäänlaakeria (itse en kyllä usko että vika olisi siinä) tai hammastankoa. En ole vielä ehtinyt vikaa tarkemmin selvittelemään.
Yksi vaihtoehto mikä tuli mieleen oli hammastangon kiinnitysruuvien löystyminen apurungossa. Olen ne joskus jo kertaalleen kiristänyt kun olivat kallistuksenvakaajan vaihdon jälkeen lähteneet löystymään. Muistaakseni sekin aiheutti kolahtelua.
Mulla Tdi borassa sama ongelma kuskin puolella. Itse epäilin myös sisempää raidetangon päätä mutta katsaustusinssin mukaan vika ei ole siinä vaan epäili joko iskarin yläpäänlaakeria (itse en kyllä usko että vika olisi siinä) tai hammastankoa. En ole vielä ehtinyt vikaa tarkemmin selvittelemään.
Yksi vaihtoehto mikä tuli mieleen oli hammastangon kiinnitysruuvien löystyminen apurungossa. Olen ne joskus jo kertaalleen kiristänyt kun olivat kallistuksenvakaajan vaihdon jälkeen lähteneet löystymään. Muistaakseni sekin aiheutti kolahtelua.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”