Eberspächer savuttaa sinistä kylmänä ja sammuilee.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Eberspächer savuttaa sinistä kylmänä ja sammuilee.

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 9.10.2011 20:16

Ostin muutama viikko sitten ocun missä eberi. Savutteli aluks eberi aivan hemmetisti joka loppui sitten parin käytön jälkeen. Tänään aamulla oli +1 astetta ja eberin löin päälle jonka jälkeen näytti siltä että koko keula on tulessa autosta :D Sinistä tuli kun vanhasta raktorista konsanaan.. Hetken päästä sammui ja ei lähtenyt vasta kun kolmannella käyntiin seuraavan kerran.

Mikä näistä yleensä menee? Näkeekö eberin vikakoodeja kellolaitteesta? Kannattaako suosiolla vaihtaa koko laite vai korjauttaa vanhaa?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.10.2011 20:38

Hehkutulppaa epäilisin ensimmäisenä. Tulpasta johtuvan heikon palamisen takia voi joutua myös purkamaan laitteen ja poistamaan karstat.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 9.10.2011 20:44

Ok... Itse epäilin samaa mutta syttyy se silti ja palaa 5min, mut tekiskö se silti sitä?

Mahtaako tuollaista saada enää autoliikkeen piikkiin, ajettu pari satkua autolla.. ehjäksi kehuivat kyllä eberiä mutmut..

Teka
-
Viestit: 85
Liittynyt: 8.11.2003 22:18

ViestiKirjoittaja Teka » 9.10.2011 20:54

Oisko hehkutulpan ympäriltä se "sukka" kulunut? Maksaa n.20€.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 9.10.2011 20:57

EBeri on kyl vieras laite, webastosta nyt ymmärrän melkein kaiken mut tästä suihkuhävittäjän kuullosesta lämmittimestä en :D Näkeekö vikakoodeista jotain?? Olis tos yks paikka joka ne osaa lukea. Äsken kävin kevyesti lämpöisen eberin starttaamassa ja nätisti lähti päälle ilman savuja.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.10.2011 21:17

T4 orkkis eberi sytytti pari syksyä sitten jollakin tavalla, mutta poltto keskeytyi karmeaan savuun. Vanhan laitteen saattohoitoon auttoi hetkeksi hehkun vaihto.
Olikohan niin, että 3kW eberissä sukkaa ei edes ole?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 9.10.2011 21:22

toi oli muistaakseni d4w tai d5w, mitä katelin pellin alta..

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.10.2011 1:03

Taitaa kaivata puhdistusta... Palokammiosta ja pakoputkesta karstat pois niin pitäs pelata.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.10.2011 8:28

Puhdistuksen se tarvitsee joka tapauksessa, koska se on sen verran polttanut huonosti, että sisukalut saattavat olla aika tukossa. Kun laitteen avaa, hehku, sukka ja tiivistesarja vaihtuu kätevästi samalla.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 10.10.2011 16:44

autoliike ei suostu tulemaan kuin 1/3 vastaan kuluissa joten taidan itse aukoa k.o.laitteen ja vaihdella hehkun ja sen sukan ja toki tiivisteet sinne... paljon noi suunnilleen kustantaa?

Tero.T
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.9.2006 20:59

ViestiKirjoittaja Tero.T » 10.10.2011 17:12

Eihän lämmittimen pakoputki ole tukossa/lytyssä? Itsellä oli (taas) putki ihan lytyssä. Jonkun aikaa jaksoi palaa sinisen savun ja kitkerän hajun kanssa. Putki auki, niin taas toimii. Laitteena webasto.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.10.2011 21:47

Meillä oli aikanaan firman portterissa kas ongemana juuri tuo eberin pakoputki, meni useamman kerran tukkoon. Muistaakseni siihen vaihtoivat lopulta huollossa hieman väleämmän röörin, niin loppui oikuttelu.
Eli se putki kannattaa tosiaan ensimmäisenä tarkistaa, on voinut kerätä moskaa sisäänsä, jolloin oireet ovat juuri kuvaillun laiset....

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.10.2011 16:34

Tänä aamuna oli kylmä ja ehdin tutkia laitetteen toimintaa.

ELi pyörittää imupuhallinta ja syöttää ainetta mutta ei vaan starttaa. Joten hommaan siihen hehkun+ sihdin ja vaihdan ne. Tiivisteitä ei ilmeisesti tarvitse hehkun + sihdin vaihtoon?

Tossa eilen lopetti toiminnan kokonaan ja viaksi paljastui pahasti hapettuneet sulakkeet. Nyt kun ne vaihdoin niin kuullostaa koko laite paljon terhakkaammalta eli virtaa ei ole mennyt kunnolla läpi. Mutta äsken käynnistin sen auton ollessa lämmin lykkäs niin paljon savua ettei koko autoa näkynyt, tosin saattoi olla aamulla tullutta palamatonta polttoainetta kun ei startannut. Täytyy illalla kokeilla vielä liekille se.

Mutta hehkun ja sihdin vaihdan jokatapauksessa.

Teka
-
Viestit: 85
Liittynyt: 8.11.2003 22:18

ViestiKirjoittaja Teka » 21.10.2011 13:05

Nyt on taas eeperissä (D4ws) ongelmia. Kellosta kun laittaa lämmittimen päälle, niin kaikki kuulostaa ihan ok, mutta siinä vaiheessa kun polttoaineen pitäisi syttyä, niin mitään ei tapahdu.
Epäilyksenä on viallinen hehku, mutta eikös tuo eeperi ole niin viisas, että se ei edes lähde päälle, jos hehku on rikki? Muilla vastaavia ongelmia?

Niin ja pakoputkesta tulee polttoainetta tiputtamalla hetken päästä.

Palopesä?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 21.10.2011 16:44

hehguvialta kuullostaapi.

Teka
-
Viestit: 85
Liittynyt: 8.11.2003 22:18

ViestiKirjoittaja Teka » 29.10.2011 9:47

Hintoja kyselty, niin palopesä 199 ja hehku 45,- oulun varaosatullissa. Ja vikana on tuo palopesä, meinaan ei sitä verkkoa enää voi kehua, mikä siellä pitäisi olla.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 10.12.2011 22:32

Hittolainen vaihdoin tänään tuon hehkun ja sihdin (ne näytti ihan suht ehjiltä molemmat) niin vika ainakin äsken uusi.. Putsasin myös palopesän ja pakoputken puhdistin/ uusin mutkat

Kylmänä ei meinaa syttyä ei millään... Jäin miettiin tuliko keraamisen hehkun johdot oikeinpäin liittimeen mut eiköhän ne, oiskohan misään kaaviota?.. pitänee vielä leväyttää toi paska auki.. Sit kun starttaa niin humisee komeesti mut käryttää ekan minuutin kauhiasti.. Varmaan palamatonta tavaraa tuolla...

Voiko polttoainepuolelle tehdä mitään, epäilen ettei saa kakkua tarpeeks??

edit: kävin äsken käyttämässä eberiä suoraan dieselsuuttimien puhdistusainepullosta, tiiä vaikka olis pumppu tukossa, loput kaadoin tankkiin, saa nähdä miten lähtee.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 11.12.2011 1:41

Kun vaihdatte noita hehkuja, niin kai vaihdatte keraamisen vanhan tilalle?
Jos en ihan väärin muista, niin keraamiselle luvataan 9000 hehkutusta.
(eli käytännössä ikuinen)

Paloputken vioittuminen hydronic malleissa on erittäin harvinaista.
Vaikka ajan myötä sisäpuolen rinkulaan tuleekin halkeama, ei se toimintaa haittaa.
Toki väkivaltaisella putsauksella saa verkon rikki tulpan kolon sisäpinnasta.

Paloputken ja pakoputken karstan putsaus on ihan turhaa hommaa.
Sihdin vaihto ja hehkun ilmareijän putsaus on taas kannattavaa.

Sisälokasuojattomaan portteriin tosiaan kannattaa laittaa pakoputken päähän
haitariputkea pätkä ja kääntää se osoittamaan alaspäin.

Metallihehkutulppa saattaa hajota joskus siten että ei hehku, mutta on
siltikin sähköinen yhteys (ohjainlaite ei huomaa vikaa). Selviää mittaamalla vastus.

Myöskin viallinen ohjainlaite voi kiusata. Saattaa yrittää, mutta ei syty.
(ohjaa puhallinta väärin / väärään aikaan)
Paras tuon vian hakemiseen on harjaantunut korvakuulo.

Palamaton polttoaina kattilassa / pakoputkessa saattaa käryttää yli 15 minuuttiakin.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 11.12.2011 9:52

ohjainlaitevialta vähän vaikuttais toi mun, ohjaa puhallinta miten sattuu... vois vaikka kuvata videolle tuon starttauksen...

äsken kävin testaamassa. starttas hienosti kuten tänä aamuna myös. sammutin noin 5 min päästä ja sen jälkeen uudestaan päälle niin kaikki vaikutti ok:lta kunnes pöhinä loppui ja laite yritti ja yritti käynnistyä.. sammui ja yritti itse uudestaan hetken päästä. toisella kerralla lähti tosi vaivalloisesti savun saattelemana tulille. teki saman päivälle muutaman tunnin seisonnan jälkeen..

ihme värkki, evo webasto toimii toisessa autossa kuin junan hissi..


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 111 vierailijaa