Touran sisävalot.
Valvoja: ffp jäsenet
Touran sisävalot.
Moi.
Touranista häipynyt sisävalot, ei pelaa missään asennossa mikään valo.
Sulake ok.
Onko ollu muilla vastaavaa, mistä alkaa katteleen?
Touranista häipynyt sisävalot, ei pelaa missään asennossa mikään valo.
Sulake ok.
Onko ollu muilla vastaavaa, mistä alkaa katteleen?
Tämä aihe sivuaa omaa ongelmaa niin läheltä etten aloita uutta keskustelua.
Eli potilas on -06 seat toledo ja ropleema on ettei sisävalot syty kun takaovet avataan. Aluks valot ei toiminu hantinpuoleisesta ovesta ja jonku viikon kuluttua toinenki takaovi meni pimeäksi. Taakse kuitenki syttyy valot kun etuovet avataan. Mistähän kannattais alkaa vikaa ettimään?
Eli potilas on -06 seat toledo ja ropleema on ettei sisävalot syty kun takaovet avataan. Aluks valot ei toiminu hantinpuoleisesta ovesta ja jonku viikon kuluttua toinenki takaovi meni pimeäksi. Taakse kuitenki syttyy valot kun etuovet avataan. Mistähän kannattais alkaa vikaa ettimään?
PeePee: Tsekkaa saako VCDS:llä yhteyden ovien lukkomoduuleihin et näyttääkö ne ovien tilat oikein. Tuostakin mitä todennäköisimmin on jäänyt vikakoodi jos sieltä on johto poikki tai ns. vanha kunnon mikrokytkinvika löytyy. VCDS auttajia lähialueeltasi löytyy haulla.
jatakki81: Minkä sulakkeen olet katsonut että se on ok? Sulakevialta tuo vaikuttaa kuitenkin aika vahvasti, joten vilkaise uudelleen.
46 - SC46 - Fuse 46 on fuse holder C 7.5A - J519 - Onboard power supply control unit (interior illumination) 30
Eli sulake nro. 46, 7.5A olisi minun veikkaus. Ovat nuita isompia sulakkeita kuskin polvien edessä. Moottoritilan sulakkeista ei suoraan sisävalaistukseen liittyviä sulakkeita löytynyt, joten tuossa luulen olevan syypää. Toki moottoritilan sulakkeetkin kannattaa käydä läpi.
jatakki81: Minkä sulakkeen olet katsonut että se on ok? Sulakevialta tuo vaikuttaa kuitenkin aika vahvasti, joten vilkaise uudelleen.
46 - SC46 - Fuse 46 on fuse holder C 7.5A - J519 - Onboard power supply control unit (interior illumination) 30
Eli sulake nro. 46, 7.5A olisi minun veikkaus. Ovat nuita isompia sulakkeita kuskin polvien edessä. Moottoritilan sulakkeista ei suoraan sisävalaistukseen liittyviä sulakkeita löytynyt, joten tuossa luulen olevan syypää. Toki moottoritilan sulakkeetkin kannattaa käydä läpi.
Mitkä kaikki tahdot vaihtaa? Ihan ja kaikki olemassaolevat hehkut vai ns näkyvimmät?
Itse olen vaihtanut kaikki kattovalot sekä hanskalokeron ja kontin valot ledeiksi Touranissa. Alkuun pääset seuraavalla combolla:
2x W5W / T10 "lasikanta" (etu kattovaloon)
2x SV8.5 41mm "lasiputki" (etu kattovaloon ja konttiin)
4x SV8.5 36mm "lasiputki" (meikkipeilit ja taakse kattovaloon)
Hanskalokeron valo on hankala, sillä taisi olla pituutta 31mm, ja on aika tarkka koon suhteen. Ovissa on sitten joko lasiputket tai W5W lasikannat vähän tapauksesta riippuen, mutta siellä lie menee tavis hehkutkin. Footwell-valot voivat myös olla vähän mallista riippuen erilaisilla polttimoilla.
Itse olen vaihtanut kaikki kattovalot sekä hanskalokeron ja kontin valot ledeiksi Touranissa. Alkuun pääset seuraavalla combolla:
2x W5W / T10 "lasikanta" (etu kattovaloon)
2x SV8.5 41mm "lasiputki" (etu kattovaloon ja konttiin)
4x SV8.5 36mm "lasiputki" (meikkipeilit ja taakse kattovaloon)
Hanskalokeron valo on hankala, sillä taisi olla pituutta 31mm, ja on aika tarkka koon suhteen. Ovissa on sitten joko lasiputket tai W5W lasikannat vähän tapauksesta riippuen, mutta siellä lie menee tavis hehkutkin. Footwell-valot voivat myös olla vähän mallista riippuen erilaisilla polttimoilla.
Voiko sisävalot siis korvata ledeillä ilman että auto herjaa niistä? Täytyykin siis hommata ledejä jostain. Oma pirssi on -09 bkd.
Haluisin myös etuparkit ja takakilven valot valkoisemmiksi eli ledeiksi varmaan. Näyttävät nuo tavis polttimot kovin keltaisilta xenonien (orrkis biksenon) kanssa. Millaisia ovat siis tyypiltä ja vaativatko nuo valot jotain kikkailua, että ei aauto niistä herjaa?
Periaatteessa nuo kaarrevalotkin (vai mitkä ovatkaan nimeltä) voisi olla valkoisemmat, mutta onko missään ledeissä valotehoa tarpeeksi. Ne oli H8-kannalla.
Haluisin myös etuparkit ja takakilven valot valkoisemmiksi eli ledeiksi varmaan. Näyttävät nuo tavis polttimot kovin keltaisilta xenonien (orrkis biksenon) kanssa. Millaisia ovat siis tyypiltä ja vaativatko nuo valot jotain kikkailua, että ei aauto niistä herjaa?
Periaatteessa nuo kaarrevalotkin (vai mitkä ovatkaan nimeltä) voisi olla valkoisemmat, mutta onko missään ledeissä valotehoa tarpeeksi. Ne oli H8-kannalla.
Sisävaloista ei oma auto ainakaan herjaa, ne eivät ole omassani valvonnan piirissä. Minulla on sisällä ihan perus LED-polttimot ilman mitään canbus-vastuksia. -09:stä en ihan 100% varma ole, mutta kokeilemalla ensin johonkin paikkaan ei paljoa menetä (eBaysta ilmaisilla posteilla..). Koneellahan näissä ei ole merkitystä vaan tuolla keskuselektroniikalla. -09 vaiheilla alkoi Vaggineisiin tulla ns. BCM-yksiköitä missä on yhdistetty pari vanhempien mallien yksikköä samaan kasaan ja sitämyöten siinä on paljon enemmän koodailtavaa ja säädettävää juuri korin valaistukseen ja mukavuuteen liittyen. VCDS:llä tuota voisi tutkia lisää..
Mutta kilpivalot vaativat sitten vastuksellisen ledin toimiakseen. Niistä ei herjaa saa koodaamallakaan pois. Sama lie pätee parkkeihin edessä, normi w5w-ledi ei pysy 5s kauempaa päällä kun auto sammuttaa sen.
Kaveri on tuohon Faceliftmalliin nuita kääntymisvaloja kokeillut värkätä ledeiksi, eikä oikein riittävän kirkasta tainnut löytyä tuolla H8 kannalla. Niitä en siis ehkä ensimmäisenä lähtisi etsimään.
Mutta kilpivalot vaativat sitten vastuksellisen ledin toimiakseen. Niistä ei herjaa saa koodaamallakaan pois. Sama lie pätee parkkeihin edessä, normi w5w-ledi ei pysy 5s kauempaa päällä kun auto sammuttaa sen.
Kaveri on tuohon Faceliftmalliin nuita kääntymisvaloja kokeillut värkätä ledeiksi, eikä oikein riittävän kirkasta tainnut löytyä tuolla H8 kannalla. Niitä en siis ehkä ensimmäisenä lähtisi etsimään.
Takaosaston valoja en saanut edes näkyviin, koska en uskaltanut vääntää kehystä auki. Miten siis aukeaa ja mitä se sisältää?
Onkos nuo rekisterin valot nyt sitten c5w?
Etuparkit tuli nyt sitten dealextremestä ja ne näyttäs toimivan.
Outoa ettei omistajan käsikirjassa ei ole mainintoja mistään polttimotyypeistä.. mersussa luki kaikki tiedot.
Onkos nuo rekisterin valot nyt sitten c5w?
Etuparkit tuli nyt sitten dealextremestä ja ne näyttäs toimivan.
Outoa ettei omistajan käsikirjassa ei ole mainintoja mistään polttimotyypeistä.. mersussa luki kaikki tiedot.
Takakattovalon koko kehystä ei tarvitse avata. "lasit" lähtevät kun kampeaa kapealla ruuvimeisselillä tai puukolla sitä "lasia" kehyksen etu- tai takareunasta auki. Kehys ja lamppu jää siis kattoon, lasit irtoaa paljastaen polttimot.
Rekkarivalojen tyyppiä en muista, milleillä tuossa pelattiin muistaakseni ja normi putkipolttimo sielläkin on.
Rekkarivalojen tyyppiä en muista, milleillä tuossa pelattiin muistaakseni ja normi putkipolttimo sielläkin on.
Volkkarin insinöörit on miettinyt asian ilmeisesti niin, että sä joko viet sen auton huoltoon ja ne kyllä osaa siellä vaihtaa palaneiden polttimoiden tilalle oikeanlaiset ehjät. Tai jos olet tee-se-itse-mies, niin purat polttimon irti ja menet kauppaan mallikappale kädessä hakemaan samanlaisen tilalle...
ot/ No hyvin ajateltu, että revimpä kaupan pihassa takavaloumpion irti ja otan polttimon pois. Sitten asennan umpion takaisin. Sitten haen uuden polttimon. Minusta tuo mersun kirja oli kätevämpi, ei se mustetta niin paljoa vie.
Itse tilaan polttimot kiinasta... Jonka takia mallin kanssa kauppaan meno ei ole niin helppoa. \o
Itse tilaan polttimot kiinasta... Jonka takia mallin kanssa kauppaan meno ei ole niin helppoa. \o
Saatoinpa puhua läpiä päähäni. Touranissahan nuo heijastimet ovat paljon ylempänä kuin näissä muissa (Golf, Passat, Tiguan jne). Eikä äkkiseltään googlettamalla löytynyt kuvia Touranin ovipahveista, joissa valot olisi vakiona.
Mutta toisaalta, tällaiset löytyi eBaysta. Ainakin myynti-ilmoituksen perusteella käyvät Touraniinkin ja on ihan ooeeäm-osakin: http://www.ebay.co.uk/itm/VW-Golf-Bora- ... 337e9407c4
Myyjällä näyttäisi olevan ainakin 6 lamppua vielä myynnissä.
Johdotuksista en tiedä, voi olla että menee diy-hommiksi?
Tuollakin on jotain juttua Touranin valosetistä: http://jimmy-cbx.blogspot.fi/p/footwell ... t-kit.html
Mutta toisaalta, tällaiset löytyi eBaysta. Ainakin myynti-ilmoituksen perusteella käyvät Touraniinkin ja on ihan ooeeäm-osakin: http://www.ebay.co.uk/itm/VW-Golf-Bora- ... 337e9407c4
Myyjällä näyttäisi olevan ainakin 6 lamppua vielä myynnissä.
Johdotuksista en tiedä, voi olla että menee diy-hommiksi?
Tuollakin on jotain juttua Touranin valosetistä: http://jimmy-cbx.blogspot.fi/p/footwell ... t-kit.html
Touranin faceliftissä 2007 nuo ovien valot jäi pois ja tilalle tuli heijastimet. Jokaisessa ovessa on ohjainlaitteessa liitännät, jotta nuo valot voi jälkiasentaa "vanhemmasta" tuohon feisliftattuun. Eli mikään varustetasoriippuvainen juttu tämä ei ole, tietyiltä osin autoa on vain "huononnettu" uudistusten aikaan. :)
www.vagarena.fi/index.php?action=printpage;topic=7796.0
Tuossa olisi juttua noista jalkatilan valoista. En vaan tajua oikein mistä kirjoittavat. Mitä lie mukavuusbokseja ja pinnejä. Samoin ohjainlaitteista höpistään. Tarvitaanko tähänkin taas vcdssää... perus ledit kyllä osais viritellä, mutta olishan nuo ajonaikana himmenevät hienot.
Osaako joku kertoa mitä siis tarvii ostaa? Mitä nuo koodit ovat?
Liitosjohto sähkökeskukseen 000979025/e
Ledit 4h0947133 x2
Johtoa
Edit: googlehan se tajuskin nuo koodit... oem varaosanro.
Tuossa olisi juttua noista jalkatilan valoista. En vaan tajua oikein mistä kirjoittavat. Mitä lie mukavuusbokseja ja pinnejä. Samoin ohjainlaitteista höpistään. Tarvitaanko tähänkin taas vcdssää... perus ledit kyllä osais viritellä, mutta olishan nuo ajonaikana himmenevät hienot.
Osaako joku kertoa mitä siis tarvii ostaa? Mitä nuo koodit ovat?
Liitosjohto sähkökeskukseen 000979025/e
Ledit 4h0947133 x2
Johtoa
Edit: googlehan se tajuskin nuo koodit... oem varaosanro.
Jalkatilavalot pitää aktivoida päälle keskuselektroniikasta VCDS:llä. Muuten ne eivät pala (kun niitä ei ole alunperin ollutkaan). Keskuselektroniikalle pitää viedä yksi johto, josta ne valot siis saavat virtansa sekä tottakai maa kytkeä johonkin runkoon.
Isoin ongelma Touranissa nuiden jalkatilavalojen kanssa on, että valmista paikkaa niille ei ole rakennettu. Toisinsanoen Tourania ei ole saanut jalkatilavaloilla varustettuna kaupasta. Pikku muokkailujen avulla sinne kuitenkin valot saa - itsellänikin killuu edessä valot jalkatiloissa. Etupenkkien rungoissa on sitten kolot takapenkin valoille, mutten ole vielä saanut intoa kehiteltyä niiden rakentamiseen. :)
Himmenevyys ym. ovat sitten keskuselektroniikan ohjainlaitekohtaisia juttuja. Kun ensin saa fyysiset kytkennä tehtyä, avaa VCDS tuolla uusia mahdollisuuksia testailla eri hommia sitten.
Isoin ongelma Touranissa nuiden jalkatilavalojen kanssa on, että valmista paikkaa niille ei ole rakennettu. Toisinsanoen Tourania ei ole saanut jalkatilavaloilla varustettuna kaupasta. Pikku muokkailujen avulla sinne kuitenkin valot saa - itsellänikin killuu edessä valot jalkatiloissa. Etupenkkien rungoissa on sitten kolot takapenkin valoille, mutten ole vielä saanut intoa kehiteltyä niiden rakentamiseen. :)
Himmenevyys ym. ovat sitten keskuselektroniikan ohjainlaitekohtaisia juttuja. Kun ensin saa fyysiset kytkennä tehtyä, avaa VCDS tuolla uusia mahdollisuuksia testailla eri hommia sitten.
^ Tuo tosiaan kiinnostaisi minuakin miten toimia kytkentöjen kanssa. Nää väylä pohjaiset on ärsyttäviä sen puolesta, ettei peruskytkentöjä uskalla tehdä tietämättä tarkalleen oikeaa tapaa.
Laitoin kyselyn paikalliseen purkamoon mitä maksais noi ovivalot. Toivottavasti myyvät kun sittenhän ovipahvi ei ole täydellinen...
Laitoin kyselyn paikalliseen purkamoon mitä maksais noi ovivalot. Toivottavasti myyvät kun sittenhän ovipahvi ei ole täydellinen...
Ovivalojen ohjauksiin löytyy virta ovien ohjainlaitteilta tai oven johtosarjaliittimestä.
Eri vuosimalleissa on näköjään eri pinnejä, joten pitäisi tietää tarkemmin mihin autoon piuhaa ollaan menossa tökkimään kiinni. Faceliftin jälkeen on suoraan esimerkiksi pinnit olemassa oviohjainlaitteissa niin edessä kuin takana.
2007 ei Comfortline-tourania ELSA tuntenut, mutta mitä todennäköisimmin piuhoitus on sama kuin 2009 Highlinessakin.
-> oho <-
Eri vuosimalleissa on näköjään eri pinnejä, joten pitäisi tietää tarkemmin mihin autoon piuhaa ollaan menossa tökkimään kiinni. Faceliftin jälkeen on suoraan esimerkiksi pinnit olemassa oviohjainlaitteissa niin edessä kuin takana.
2007 ei Comfortline-tourania ELSA tuntenut, mutta mitä todennäköisimmin piuhoitus on sama kuin 2009 Highlinessakin.
-> oho <-
Ymmäfsinkö oikein, w31 on entry light kuskin oveen. Johdon värit ovat sini-vihree ja ruskea-ws. Mikä ws?
Millainen liitin tuohon pitää hommata? Yleensä olen vaan pistänyt johdon rinnalle kun ei ole koskaan liittimiä tarjolla.
Paikallinen purkamo ei ollut innokas myymään pelkkää valoa ovesta. Koko ovikerralla? Aikanaan kun purkaamoilla kävin, niin joka nippeli oli kaupan. Kai tääkin on tätä nykypäivää, ettei varaosia saa vaan myydään puol autoo... kaikessa sama nykyään.
Millainen liitin tuohon pitää hommata? Yleensä olen vaan pistänyt johdon rinnalle kun ei ole koskaan liittimiä tarjolla.
Paikallinen purkamo ei ollut innokas myymään pelkkää valoa ovesta. Koko ovikerralla? Aikanaan kun purkaamoilla kävin, niin joka nippeli oli kaupan. Kai tääkin on tätä nykypäivää, ettei varaosia saa vaan myydään puol autoo... kaikessa sama nykyään.
ws on white. Nuita värejähän ei ole siellä ovessa nyt jos valokin puuttuu? Tyhjät pinninpaikat liitinrungossa kylläkin. Muuten ymmärsit ihan oikein.
Jos ostat alkuperäisiä korjausjohtoja, niin sopivalla johdolla tökkäät vain tuon johdon liitinrunkoon niin homma on selvä. Toisenpään sitten liität siihen valoon. Ellei sitten käy niin, että valoissa on järkevästi purettu nuo johtosarjat (lue ei moralla poikki) ja piuhat kokonaisina valmiina paikallaan.
Jos muualta ei saa, niin merkkarilla osannevat myydä sopivat kun kerrot mihin ne on menossa. En ole itse päässyt vielä korjausjohtojen sielunelämästä niin tarkasti perille, että osaisin varmasti oikean varaosanumeron antaa.
Jos ostat alkuperäisiä korjausjohtoja, niin sopivalla johdolla tökkäät vain tuon johdon liitinrunkoon niin homma on selvä. Toisenpään sitten liität siihen valoon. Ellei sitten käy niin, että valoissa on järkevästi purettu nuo johtosarjat (lue ei moralla poikki) ja piuhat kokonaisina valmiina paikallaan.
Jos muualta ei saa, niin merkkarilla osannevat myydä sopivat kun kerrot mihin ne on menossa. En ole itse päässyt vielä korjausjohtojen sielunelämästä niin tarkasti perille, että osaisin varmasti oikean varaosanumeron antaa.
Nyt on kaksi valoa haalittu purkamolta. Maksoi täydet 10e pari. Ihan ok hinta.
Millainenkohan se liitin siellä ovessa mahtaa olla. Saisko sinne jonkun abikon ängettyä? En haluis maksaa oem osasta paria euroa enempää. Mitenköhän vaikeaa oikean piuhan kysely mahtaa olla... täytyy yrittää muistaa käydä laakkosella.
Millainenkohan se liitin siellä ovessa mahtaa olla. Saisko sinne jonkun abikon ängettyä? En haluis maksaa oem osasta paria euroa enempää. Mitenköhän vaikeaa oikean piuhan kysely mahtaa olla... täytyy yrittää muistaa käydä laakkosella.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa