Skoda Octavia 1 Combi alusta/alustasarjan uusiminen.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

Skoda Octavia 1 Combi alusta/alustasarjan uusiminen.

ViestiKirjoittaja -karppa- » 19.9.2011 20:21

Tuli hankittua tuollainen ykköskoppainen skoda octavia 1.9TDI combi vm 99. Moottorina AHF. Edellinen omistaja oli laitattanut jonkun "alustasarjan" joka on kaikkea muuta, kuin mukava ajettava varsinkin, kun tietää että talvi on tulossa. eikä viitsi lumiaurana toimia keski-suomessa.

Nyt olisi hakusessa "ehkä" noin 20mm madaltava alustasarja tai sitten vain uudet orkkisjouset ja siihen uudet iskarit. Ideana hakea mukavaa ajoa ja ettei tarvitse pelätä joka kuoppaa (Jos joku kehtaisi heittää vaikka kuvan 16" vanteilla ilman alustasarjaa tuosta ocusta). Budjetti alustasarjalle 500-1000 euroa. Autolla EI ajeta radalla.

Tuossa kuvia autosta madallettuna
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

sekä kuvia tuosta edellisen omistaan laittamista jousista, jos joku osaisi sanoa mahdollisen valmistajan. Silmämääräisesti laskee varmaan jotain 40mm (Tulee myyntiin).
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 20.9.2011 3:39

Ettei vaan olis käyny "vanhanaikaisesti" ja alle väännetty pelkät madallusjouset orkkis iskareilla? Vaikea noista merkkiä sanoa, mutta veikataan keltaisen värin perusteella MAD-jousisettiä. Tollainen pyöri aikoinaan oman Ocun alla n.vkon ja oli aivan perperistä. All kävi myös KW:n sarja, iskarit+jouset. Noissa jouset oli myös keltaiset ja iskarit violetit. Viimeisenä ennen coileja kokeilin vielä Eibachin pro-kittiä ja myös sportlinen jousia, molemmat punaisia väriltään. En tiedä auttoiko tämä sinua yhtään, mutta tarinan opetus on, että osta kerralla säädettävä alusta, pääsee kerralla helpommalla =)

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 20.9.2011 6:03

Tepi kyllähän tuo auttoi minua eli vaihdan suosiolla uudet kunnon iskarit ja tavalliset jouset. Ei tuosta octaviasta saa urheilullista tekemälläkään joten tyydytään siihen, mukavaan kyytiin. Hetken mietin konin FSD-iskareita ja perusjousia, mutta se oli vain hetken mielenhäiriö.

Enemmin korkea autto, kuin jännätä talvella osuuko puskuri/pohja johonkin töyssyyn/jääpalikkaan. Vieläkö motonetistä saisi niitä metallisia pohjapanssareita, niin bueno ;).

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 24.9.2011 21:35

http://www.dubmeister.co.uk/webshop/sus ... ont-strut/

Pienen tutkimisen jälkeen iskareista löytyi weitec:n stanssaus joten kova arvaus menee tuohon alustaan. Joten en lähde vaihtamaan, kuin orkkisjouset tilalle, kun itse iskarit on alle kaksi vuotta vanhat. Saa nähdä miten pelaavat korkeammalla jousella. Jos ei pelaa niin sitten jotkut perusiskarit alle.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 25.9.2011 11:34

Olisi vähän samanmoiset suunnitelmat Octavian alustan suhteen täälläkin. Nyt Eibachin(-40mm oletettavasti) jousilla on alkanut olla aika hankalaa ajella. Kuoleutumista on tapahtunut ja maavara on kyllä panssarin kohdalta olematon, vajaa 8cm. Mietin vaan kestääkö nuo yli 220tkm ajetut Konin iskarit enää uusilla jousilla, toiminta-aluehan muuttuu jonkun verran. Vaimennuksen puolesta ei tällä hetkellä mitään ongelmaa omasta mielestä, eikä katsastuksen testissäkään. Noissa on käsittääkseni säädettävä paluuvaimennus, jota on edestä säädetty puoleen, takaa alkuperäisillä asetuksilla.
Jouset sais varmaan 200-300eurolla (-30mm suunnittelin), mutta hyvät iskarit tohon niin varmaan hinta pompsii reilusti...kannattaisko noilla vanhoilla Koneilla vielä kokeilla? Asennutan kaiken pajalla, kun ei ole paikkaa itsellä missä laittaa.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 1.2.2012 17:51

Olisi vähän samanmoiset suunnitelmat Octavian alustan suhteen täälläkin. Nyt Eibachin(-40mm oletettavasti) jousilla on alkanut olla aika hankalaa ajella. Kuoleutumista on tapahtunut ja maavara on kyllä panssarin kohdalta olematon, vajaa 8cm. Mietin vaan kestääkö nuo yli 220tkm ajetut Konin iskarit enää uusilla jousilla, toiminta-aluehan muuttuu jonkun verran. Vaimennuksen puolesta ei tällä hetkellä mitään ongelmaa omasta mielestä, eikä katsastuksen testissäkään. Noissa on käsittääkseni säädettävä paluuvaimennus, jota on edestä säädetty puoleen, takaa alkuperäisillä asetuksilla.
Jouset sais varmaan 200-300eurolla (-30mm suunnittelin), mutta hyvät iskarit tohon niin varmaan hinta pompsii reilusti...kannattaisko noilla vanhoilla Koneilla vielä kokeilla? Asennutan kaiken pajalla, kun ei ole paikkaa itsellä missä laittaa.



Nostellaas tätä vielä. Katsastus alkaa lähentyä, maavara vähissä ja hammasrivistö alkaa harventumaan kovilla pakkasilla kivirekimäisen jousituksen ansiosta :) sattui silmiin Eibach Pro-System paketti tossa, -30mm edestä ja takaa. Onko jollain kuvaa heittää miltä tommonen paketti näyttää Skodan tai vaikka Golfin alla? Muuten kokemuksia noista sarjoista, pitääkö valmistajan kovat puheet kutinsa? Omasta mielestä tuo on oikeastaan ainut jota olen harkinnut hinnan ja laadun kompromissina. Coiloverit olen haudannut toistaiseksi, halvalla ei taida saada toimivaa niistä, alustan tulee olla toimiva ja huoleton.

Tuossa linkit kyseiseen alustapakettiin, kokemuksia, mietteitä kiitos!

http://www.race.fi/en/product/33972-Eib ... Sedan.html

http://www.eibach.fi/prosystem/

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 1.2.2012 21:04

Golffin alta löytyy nykyisin tuo Eibachin Pro System ja näyttää tältä:

17" vanteilla
Toinen näpsy 17" vanteilla
18" vanteilla

Ainakaan GTi Golffissa ei silmiinpistävää madaltumista vakioon verrattuna.

Tämä sarja on ollut alla vuodesta 2007. Kilometrejä takana n. 70-100tkm (arvioitu). Etupää pelittää hyvin vieläkin, takapäässä molemmat iskarit hikoilee hieman. Lisäksi apparin puolen takajousi kuoleentunut, ainakin roikkuu 10 mm toista puolta alempana. Auto ollut itsellä vuoden verran ja viime kesän kokemukset voi tiivistää käytetyn Eibachin osalta:
- normaalia jämäkämpi, muttei pintakova
- pienimuotoisessa kaartelussa hieman pehmeä
- kovemmassa kyydissä jämäköityy ja on tunnokas
- pystyy ajamaan myös talvella ilman hampaiden kolinaa

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 2.2.2012 9:21

Oikein paljon kiitoksia. Madallus näyttäisi suht järkevältä verraten karvalakkivakioon. Kesto ei kyllä vakuuta jos alta 100tkm rupea kuoleutumaan, vai voiko parempaa edes vaatiakaan? Toisaalta minun ajoilla siinä olisi neljäksi+ vuotta alustaa jos toimisi...katsellaan jos joltain vielä löytyy pitemmän kaavan mukaan tietoa tästä tai muista.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 2.2.2012 19:13

Jeps, eipä mitään! Mutta tuo kilometrilukema on heitetty aika mutulla, asennusajankohdasta ei ole tarkkaa kilometrilukemaa tiedossa. Tietona on vain, että vuonna 2007 muutoskatsastettu, voi siis olla että on ylikin tuon 100 tkm ajettu. Toinen takakulma antautui nuiden kuvien ottamisen jälkeen, perimmäinen syy selviää kunhan pääsee asentamaan uutta alustasarjaa eli johtuiko jousesta vai mistä.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 2.2.2012 21:10

Voin itse sanoa, että itku olis näin talvella keski-suomessa tullut aura-autona toimiessa ja paikat olisi tippunut hampaista. Onneksi vaihdoin nuo orkkisjoudet, niin kyllä kelpaa ajella. Enkä ole kokenut tuota normaali korkeutta ongelmaksi. Kyllä tuolla on kehdannut kurveihinkin ajaa. Parempi tuo orkkisalusta on, kuin halpa madallussatsi.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 3.2.2012 9:12

Ei tuossa omassakaan muutoin mitään maavaran kanssa ole, mutta se pohjapanssari syvimmältä kohdaltaan aiheuttaa paakkujen kolinaa ja paksummassa lumessa auraamista. Hyvin ymmärtäväinen on katsuri ollut tähän asti vaikka kolinalla on hallista läpi menty ja nosturilla poikkitunkit on tulleet auton mukana. Vakioalustoista en oikeen tykkää poislukien vähän sporttisemmat autot jossa alusta on jo valmiiksi vähän jämäkämpi. Tuohon nykyiseen pienikin korotus ja pehmeys tuo enemmän kuin riittävästi plussaa, se on vaan mihin on tottunut :)

Tossa vielä kuva 2-3 vuoden takaa, veikkaisin olleen tossa noin 10mm korkeammalla nykyiseen verrattuna.

Kuva

Ps. takaspoileri olisi vielä varastossa halukkaalle edulliseen hintaan :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 110 vierailijaa