Vw Boran etupään kolina madalluksen yhteydessä Fk:n alusta

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jpalola
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.9.2011 0:43

Vw Boran etupään kolina madalluksen yhteydessä Fk:n alusta

ViestiKirjoittaja jpalola » 13.9.2011 0:54

Hei

Eli hieman ummikkona vielä volkkarin asioista täytyi tulle tänne kyselemään, vaikkakin samaisesta aiheesta olen foorumeita lukenut, en ole varmuutta viasta saanut vielä selville.

Eli autona siis vw bora 1.8turbo josta löytyy fk:n säädettävät tolpat. Ongelma on siis etupään tavattoman "helppo kolina,mulina,rouhinta miten sen nyt kuvailis. Auton käytin katsastus tarkastuksessa jossa todettiin että tukivarsissa ja raidepäässä ei löysyyttä yhtään. Autoon on tulossa fk:n kallistuksenvakaaja ( http://www.slamit.net/product/6562/fk-k ... tut-autot- ) kiinni, mutta mistä tämä kolina voi johtua mahdollisesti vai lähteekö vakaajalla ongelmat pois ?
Tolpissa on kierrettä laskia nytkin varmaan 3centtiä ? eli huomattavasti alemmas olisi mahdollista päästä.
Autossa myös tärinää aikalailla, mutta uskoisin tämän johtuvan vanteista jotka näyttää olevan millinpäässä jarrusatuloista ym ei oikein sopivat autoon.

Kiitokset jo etukäteen jos joku lähtee asiaa ratkomaan :)

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 13.9.2011 7:58

Mikä on mitta maasta etuloksun kaareen, jos luokkaa 320mm niin melko varmasti vetari kolisee vakaajaan. Ainakin diisseleissä on paksumpi vetari, joka ottaa pelkääjän puolelta helposti kiinni. Tolpan kierteiden määrällä ei ole mitään merkitystä.

Katso vetaria vakaajan mutkan kohdalta, jos vetarissa on maalissa kulumaa niin olet paikantanut ongelman. Ratkaisu -> nosta keulaa tai uusi vakaaja, joka auttaa ehkä.

jpalola
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.9.2011 0:43

ViestiKirjoittaja jpalola » 13.9.2011 16:38

kävin tuossa nopean mittauksen ottamassa että maasta lokasuojan kaareen oli 62senttiä ja lokasuojan kaaren reunasta vanteen n. keskikohtaan oli 33senttiä.. ? Tänään laitoin 15mm keskittävät spacerit eteen ja katselin samalla vetareita ja vakaajantankoa niin mitään huomattavaa maalilohkeamaa tai muuta ei äkkiseltään näkynyt ?

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

ViestiKirjoittaja inno » 13.9.2011 19:15

Mulla juurikin tuo 330mm navan keskeltä kaaren reunaan ja kolina johtuu siitä kun ottaa vakaaja vetariin. Ja vakaajan vaihdolla tuo tosiaan loppuu.

Salonki
-
Viestit: 17
Liittynyt: 15.1.2011 18:22

ViestiKirjoittaja Salonki » 13.9.2011 20:56

Jos autolla on ajettu paljon, vetonivelet on kuluneet ja nyt kun lasket alustaa, vetonivelten kulmat muuttuvat vetoakseleihin nähden ja ne alkavat 'paukkua'.

jpalola
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.9.2011 0:43

ViestiKirjoittaja jpalola » 13.9.2011 21:45

Autolla on ajettu reilu 140tkm eli ei pitäisi paljon olla ? toki etuvetoisessa nämä kovilla ovat. Tuota noin eli täytyypi seuraavaks varata joku huoltopaikka missä vaihtavat tuon fk vakaajan paikoilleen ja vaikka käskia katsoa onko löysää koiranluissa. mutta onko tässä tapauksessa tarpeellista vaihtaa lyhyemmät/säädettävät koiranluut kun autoa on madallettu ja kun vaihtaa tuon fk vakaajan ? pystyykö vaihtamaan myös normaalis koiranluut vain tilalle ?

Tampereella tuntuu vain olevan melkoiset jonot huoltoon ainakin vw omaan ja kalliimpaan..tietty vois johk nyrkkipajaankin viedä. Olisko kellään ideoita tampereen suunnalta missä tälläistä kannattaisi suorittaa ? itse vois myös vaihtaa, mutta parkkiksella ei kaameesta innosta lähtiä auton alle.

_jarrrmo__
-
Viestit: 27
Liittynyt: 22.8.2010 2:00

ViestiKirjoittaja _jarrrmo__ » 8.10.2011 2:38

ite laitoin ainaki lyhemmät koiranluut mut seuraavaks se vetari ottaaki jo kiinni runkoon, mut auttaa ne lyhemmät koiranluut vähän

Tonis
-
Viestit: 13
Liittynyt: 1.8.2006 20:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tonis » 8.10.2011 8:59

Elinämä auttaisi vastaavaan ongelmaan? Ja ei itsellä ole kun 35cm kaaresta keskiöön ja raapii vetariin...

_jarrrmo__
-
Viestit: 27
Liittynyt: 22.8.2010 2:00

ViestiKirjoittaja _jarrrmo__ » 8.10.2011 9:24

juu, muistaakseni heitin noista nuo mutterit vielä vesakkoon että saa tarpeeks lyhyelle, noi on vaan aika rihvelin oloset nuo "puslat" noissa...

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 8.10.2011 10:23

Minkälaiset vakaajatangot teillä oikein on? Mulla tarvis ainakin olla pitemmät koiranluut ettei vakaaja pystyis ottamaan kiinni vetariin...

[img]Havainnollistaminen[/img]

Joten selittäkääs nyt mulle miten nuo lyhkäsemmät koiranluut auttaa asiaa? Luulis et pahentais vain.. Näin ainakin omassa autossani.. VALAISKAA!

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.10.2011 16:46

Kuva

Tuo kuva selittänee.

Eli madallettaessa vakaajatanko kääntyy niin, että vetoakseli tulee suhteessa taaemmas tuohon vakaajan kaareen nähden. Lyhyemmällä vakaajan välitangolla saadaan tuota vakaajan kaarta tuotua myös taaksepäin, jolloin vetari ei enää ota vakaajaan kiinni.

Eihän se vetari (maltilisesti) madaltaessa tuonne vakaajatangon kaaren ylimpään kohtaan kiinni ota...

Jos meinaatte madaltaa autoa "oikeasti", niin sitten uutta vakaajaa peliin. Fiksuin ratkaisu tuohon olisi ehkä tolpat, joissa on "4motion" vakaajan välitangon kiinnitykset ja 4motion vakaaja + välitangot. LikeTHIS. Loppuu se miettiminen, että ottaako kiinni vaiko eikö. ;)

_jarrrmo__
-
Viestit: 27
Liittynyt: 22.8.2010 2:00

ViestiKirjoittaja _jarrrmo__ » 9.10.2011 17:49

juurikin noin kuten edellisessä on selitetty. ite ensin jatkoin ne säädettävät ja otti koko ajan kiinni, sitte lyhensin otti vaan välillä, sittä heitin ne mutterit helevettiin siitä ja ihan lyhyelle niin ei ota ollenkaan


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 93 vierailijaa