Olisi arvon asiantuntijoille kommentoitavaksi seuraavanlainen mysteeri ratin vinoudesta:
Kyseessä on 11 vuotta vanha Ocu 4x4. Auto on ollut minulla nyt vuoden päivät, jona aikana ratti on ollut suorassa, mikäli eturenkaatkin ovat olleet suorassa. Viime viikonlopun aikana tilanne muuttui; nyt ratti on aavistuksen, ehkä 5-10 astetta vinossa vasemmalle, kun renkaat ovat suorassa. Auto kulkee edelleen suoraan ja nätisti, mitään vetelyä tms. ei ole havaittavissa.
Mistä tämä nyt voisi johtua? Tutkin englanninkielisestä huoltomanuskasta ohjauksen rakennetta, eikä siinä nähdäkseni ole kovin montaa paikkaa, missä vinous voisi olla. Räjäytyskuva mainitsee kokonaisuuden nimeltä 'power steering gear', jota voinemme tässä nimittää ohjausvaihteeksi, kunnes joku kertoo sille oikeaoppisen nimen. Tämän osan kautta kaiketi ohjaus välitetään tehostettuna renkaille; ratilta tuleva yläviisto nivelistö liittyy tässä horisontaalisesti jatkuviin varsiin. Vähäisellä tietämykselläni epäilen tässä rajapinnassa sattuneen jotain mysteeristä, mikä ilmenee ratin kääntymisenä vinoon. Onko epäilykseni aivan hullu? Mitä muita ratkaisuja osaisitte mysteeriin esittää? Minusta vaikuttaa ilmeiseltä, että kyse on ratin vinoudesta, ei ohjauksen vinoudesta.
Jos ongelma on tuossa ns. ohjausvaihteessa, sen säätäminen kohdalleen ei kaiketi ole aivan ylipääsemätön homma (ainakaan em. huoltomanuskan mukaan). Onko jollain tästä proseduurista kokemuksia? Ja onko asia pelkällä säädöllä hyvä? Kieliikö ohjauksen meneminen vinoon jostain fyysisestä viasta?
Kerrottakoon vielä, että viikonlopun ajot sujuivat ilman epäilyttäviä välikohtauksia, paitsi yksi tapaus, joka saattaa liittyä mysteeriin tai sitten ei. Autoa kokeili ennen vian ilmenemistä serkkuni, joka on enemmänkin tottunut automaattivaihteisiin autoihin. Hänen piti kääntää auto maantieltä vasemmalle sivutielle, mutta hän unohti painaa kytkintä. Hän siis nosti jalan kaasulta ja hidasti käännöstä varten painamalla kevyesti jarrua. Käännöksen kohdalla vaihde oli siis edelleen päällä, kun hän käänsi ratttia vasemmalle; juuri siilloin auto kävi nykimään ja sammui vain aavistuksen ennen kuin serkkuni älysi survaista kytkintä. Ratin vinouden panin merkille seuraavana päivänä, kun olin taas itse ratissa. Voiko kuvatulla olla mitään tekemistä ratin vinouden kanssa?
Ocu I ratin vinouden mysteeri
Valvoja: ffp jäsenet
Ocu I ratin vinouden mysteeri
Viimeksi muokannut jaalto, 12.7.2011 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harvemmin tuollaiset kyllä aivan yhtäkkiä ilmenevät ellei ole esim. törmätty vaikkapa pahempaan monttuun ja kunnolla jysäyttäen.
Mutta jospa kummiskin olisi kyse "normaalista kulumisesta" ohjaus nivelissä ja alustassa ylipäänsä eli raidetangon päät, alapallot, tukivarsien kumit ensin tarkastukseen jotka kaikki voivat aiheuttaa sen että renkaan asento päässyt muuttumaan aiempaan tilanteeseen nähden, tuohon ehdottamaasi ohjausvaihteen vikaan en ensiksi usko, mutta ilmeisesti nuo mainitsemasi "horisontaalisesti jatkuvat varret" voisivat olla nuo raidetangot joiden päiden nivelien väljistyminen voikin aiheuttaa vikaa.
Mutta jospa kummiskin olisi kyse "normaalista kulumisesta" ohjaus nivelissä ja alustassa ylipäänsä eli raidetangon päät, alapallot, tukivarsien kumit ensin tarkastukseen jotka kaikki voivat aiheuttaa sen että renkaan asento päässyt muuttumaan aiempaan tilanteeseen nähden, tuohon ehdottamaasi ohjausvaihteen vikaan en ensiksi usko, mutta ilmeisesti nuo mainitsemasi "horisontaalisesti jatkuvat varret" voisivat olla nuo raidetangot joiden päiden nivelien väljistyminen voikin aiheuttaa vikaa.
Helkkari, olisko joku nivel tms. tosiaan aiheuttanut tuollaisen yhtäkkisen venksahtamisen toiseen asentoon?
Niin, raidetangothan ne. Väljällä ilmaisullani viittasin koko raidetankojen ja niiden päiden muodostamaan kokonaisuuteen ja toisaalta väistelin huonoa tietämystäni terminologiasta.
Pitänee ajella auto montulle ja katsoa sen alle ensin itse; pajalle sen joutunee lopulta viemään kuitenkin.
Niin, raidetangothan ne. Väljällä ilmaisullani viittasin koko raidetankojen ja niiden päiden muodostamaan kokonaisuuteen ja toisaalta väistelin huonoa tietämystäni terminologiasta.
Pitänee ajella auto montulle ja katsoa sen alle ensin itse; pajalle sen joutunee lopulta viemään kuitenkin.
Ensikopeloinnit tehty.
Mittailin kotikonstein eturenkaiden suoruutta toisiinsa nähden. Mitään haitek-mittareita ei siis tähän hätään käytetty, mutta en minä nyt aivan pelkällä timpurinmitallakaan hommaan ryhtynyt. Kehitin sellaisen mittaussapluunan, jolla pääsee noin millimetrin tai parin tarkkuuteen - ja osuin mittauksessa samalla millimetrille! Jos olen ymmärtänyt oikein, on tässä mallissa eturenkaiden välinen kulma oltava nolla astetta, toleranssina kymmenen minuuttia suuntaansa. Laskin tuon toleranssin äärestä toiseen olevan reilut 3,5 mm. Nähdäkseni mittaukseni antaa epätarkkuudestaan huolimatta viitteitä siihen, että mitään erittäin hälyttävää erisuuntaisuutta ei ole olemassa.
Lisäksi nostin auton etupäätä sen verran että saatoin vemputella renkaista, onko mitään välyksiä havaittavissa. Iskarin yläpäät narisevat aavistuksen, mutta tämä vikahan ei kaiketi juonna sieltä; mitään väljyyttä en iskareiden yläpäissä havainnut. Oikeassa eturenkaassa oli sivuista heiluttamalla aivan henkäyksenkevyt välys, joka voisi ehkä olla raidetangon päästä lähtöisin. Oli kuitenkin niin kevyt välys että sain kauan liikutella eturengasta varovaisin liikkein, että edes löysin sen.
Ratti on siis vinossa ja edelleen ihmettelen, miten se saattoi hypätä siihen asentoon yhdellä kertaa ja pysyä nyt siinä.
Luulen, etten kiirehdi nyt korjausten tai muiden toimenpiteiden kanssa sen enempää: alusta vaikuttaa sen verran kunnossa olevalta, että asian voi antaa hautua ainakin seuraavaan korjaamokäyntiin, kenties vuodenvaihteen jälkeen edessä olevaan katsastukseenkin asti.
Mittailin kotikonstein eturenkaiden suoruutta toisiinsa nähden. Mitään haitek-mittareita ei siis tähän hätään käytetty, mutta en minä nyt aivan pelkällä timpurinmitallakaan hommaan ryhtynyt. Kehitin sellaisen mittaussapluunan, jolla pääsee noin millimetrin tai parin tarkkuuteen - ja osuin mittauksessa samalla millimetrille! Jos olen ymmärtänyt oikein, on tässä mallissa eturenkaiden välinen kulma oltava nolla astetta, toleranssina kymmenen minuuttia suuntaansa. Laskin tuon toleranssin äärestä toiseen olevan reilut 3,5 mm. Nähdäkseni mittaukseni antaa epätarkkuudestaan huolimatta viitteitä siihen, että mitään erittäin hälyttävää erisuuntaisuutta ei ole olemassa.
Lisäksi nostin auton etupäätä sen verran että saatoin vemputella renkaista, onko mitään välyksiä havaittavissa. Iskarin yläpäät narisevat aavistuksen, mutta tämä vikahan ei kaiketi juonna sieltä; mitään väljyyttä en iskareiden yläpäissä havainnut. Oikeassa eturenkaassa oli sivuista heiluttamalla aivan henkäyksenkevyt välys, joka voisi ehkä olla raidetangon päästä lähtöisin. Oli kuitenkin niin kevyt välys että sain kauan liikutella eturengasta varovaisin liikkein, että edes löysin sen.
Ratti on siis vinossa ja edelleen ihmettelen, miten se saattoi hypätä siihen asentoon yhdellä kertaa ja pysyä nyt siinä.
Luulen, etten kiirehdi nyt korjausten tai muiden toimenpiteiden kanssa sen enempää: alusta vaikuttaa sen verran kunnossa olevalta, että asian voi antaa hautua ainakin seuraavaan korjaamokäyntiin, kenties vuodenvaihteen jälkeen edessä olevaan katsastukseenkin asti.
Joo, se on selvä, että seuraan mahdollista renkaiden epätasaista kulumista. Uudet kesärenkaat tuli laitettua juuri keväällä. Kun pääsisi talvirengaskauteen asti, niin avot: luvassa on uusien talvirenkaiden hankinta kesken talven joka tapauksessa. Vanhojen epätasaisestakaan kulumisesta ei ole mitään haittaa. Varhaista talventuloa odotellessa!
Mulla kanssa toi mk3 Caddy kulkee hiukan ratti vinossa, ilmestyi kanssa kevät talvella tavallaan yhtäkkiä ilman että olisin ainakaan tajunnut pahemmin kolistelleeni. Käytin sitten kesällä Vianorilla säädettävänä. Ei tullut erikseen sanottua, että ratti on vinossa kun kuvittelen säädön tapahtuvan niin, että ratti lukitaan suoraan jonka jälkeen tehdään säätö. Ainakin näin on mulle joskus tehty. Mutta nämä jästipäät ei ainakaan tuollain tehneet koska säädöt oli tehtaan arvoissa ja auto kulkee yhä ratti vinossa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa