Käsiini on päätynyt vanha kusilaitu roadsteri, kärry on rekisteröity kuplana (taisi olla '69) ja rekisteriotteessa lukee varsin ytimekkäästi lisätiedoissa "erikoisehdot: lasikuitu kori, kangas katto".
Tällä hetkellä näyttää siltä, että hirveästi muuta dokumentaatiota autosta ei löydy. Rupesin miettimään, että pystyykö autoon vaihtamaan osia ihan surutta vai meneekö monimutkaiseksi katsastuksen suhteen? miten prosentit oikein menevät tälläisessä tapauksessa, lähdetäänkö nollasta kun se on joskus 80 luvulla rekisteröity tuollaisena, vai ruvetaanko niitä laskemaan alusta asti jos ei ole mitään lappuja olemassa?
vanhan rakennetun auton muokkaaminen ja katsastaminen
Valvoja: ffp jäsenet
Mä tossa hiljan selvittelin erästä rakennettua tapausta kun himotti mokoma ostaa kesäleluksi. Siinä oli ihan puhdas rek ote, mut aken tiedoista löytyi maininta "rakennettu ajoneuvo". Tollanen maininta tulee kulemma jos on yli 25% osia vaihettu. Tietokannasta ei löytynyt mitään tietoa että miten sitä on rakennettu ja koska ja millä prosenteilla, oli vain mainintoja kun sitä oli muutaman kerran muutoskatsasteltu historiansa aikana. Konttoreilla on velvollisuus säilyttää muutoskatsastuspapereita 15 vuotta, ja arvatenkin eipä niitä papereita enää konttoreilta löytynyt. Leimamiehen kertoman mukaan auton kulloisenkin omistajan velvollisuus on esittää tiedot muutoksista, jos joku viranomainen niitä sattuu kysymään. Ei sitte tullu kysyttyä että lasketaanko muutosprosentit siinäkohtaa kulloinkin voimassa olevien sääntöjen mukaan vai sen lain mukaan jolloin se on tehty, vai onko se sitte peli selvä kerrasta jos ei niitä papruja tai luotettavia tietoja ole enää olemassa.
Koko homma alkoi kuullostaa niin perustavaa laatua olevalta esteeltä jatkokehitykselle tai ylipäätään tollasen kanssa elämiselle, että päätin jättää sen ajoneuvon jonkun muun ongelmaksi.
Sulla se nyt on siinä mielessä selkeempi että tietää ainaki korin olevan vaihtolistalla ja voi arpoa muutosprosentteja sen mukaan. Kerran muutetun osan saa tietysti vaihtaa tai muuttaa niin monesti kun haluaa. Vastaavasti tekniikkapäivityksistä ei kannata haaveilla...
Koko homma alkoi kuullostaa niin perustavaa laatua olevalta esteeltä jatkokehitykselle tai ylipäätään tollasen kanssa elämiselle, että päätin jättää sen ajoneuvon jonkun muun ongelmaksi.
Sulla se nyt on siinä mielessä selkeempi että tietää ainaki korin olevan vaihtolistalla ja voi arpoa muutosprosentteja sen mukaan. Kerran muutetun osan saa tietysti vaihtaa tai muuttaa niin monesti kun haluaa. Vastaavasti tekniikkapäivityksistä ei kannata haaveilla...
En usko että kukaan puuttuu leimalla siihen, jos olet vaihtanut vanhan umpilahon manx kopan uuteen, joka ei ihan ole samanlainen. Sanot vain, että tälle tehtiin täys remontti ja samalla muokattin vanhaa koria. Joka tapauksessa nuilla kirpuilla henki lähtee jos kolariin sattuu. Jos jotain vanhaa kuvaa halutaan, niin fotari toimii.
Vanhat muutos otteet runkonumeroineen ovat toisinaan rahanarvoista kamaa. Kupliinhan vaihetaan melko usein sellaisen runkonumero, jossa on luvat ahtimelle tehomerkinnällä A.
Vanhat muutos otteet runkonumeroineen ovat toisinaan rahanarvoista kamaa. Kupliinhan vaihetaan melko usein sellaisen runkonumero, jossa on luvat ahtimelle tehomerkinnällä A.
Kaveri tuossa selvitti oman projektinsa tietoja. Otteessa lukee: "vaihdettu 2.0l 4sylinterinen moottori, jossa turbo ja välijäähdytin." Luvat ovat siinäkin yli 15v vanhat ja mistään ei löytynyt orkkislappuja:ei luvan myöntäneeltä konttorilta eikä AKElta tms.
AKEn kanta oli, että sen aikaisilla merkinnöillä mennään, jos mitään dokumenttejä ei tuota merkintää enempää ole: ei prosentteja, saa laittaa tuon mukaan minkä 2.0l moottorin vaan eikä merkintää turbon mallista, koosta yms. tehorajoista.
Kaveri on ymmärrettävästikin innoissaan kun aika vapaat kädet.
Ottaisin yhteyttä AKEen suoraan, parhaassa tapauksessa käy noin hyvin, tai sitten eväävät kaiken...
TAI
..miten konttorillakaan selvittävät tuollaiseen mitä on tehty? Vehje on yhtä vanha luviltaankin kohta kuin nuorimmat katsastusmiehet, ja saahan auton kunnostaa. Västiä komppaisin.
AKEn kanta oli, että sen aikaisilla merkinnöillä mennään, jos mitään dokumenttejä ei tuota merkintää enempää ole: ei prosentteja, saa laittaa tuon mukaan minkä 2.0l moottorin vaan eikä merkintää turbon mallista, koosta yms. tehorajoista.
Kaveri on ymmärrettävästikin innoissaan kun aika vapaat kädet.
Ottaisin yhteyttä AKEen suoraan, parhaassa tapauksessa käy noin hyvin, tai sitten eväävät kaiken...
TAI
..miten konttorillakaan selvittävät tuollaiseen mitä on tehty? Vehje on yhtä vanha luviltaankin kohta kuin nuorimmat katsastusmiehet, ja saahan auton kunnostaa. Västiä komppaisin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa