Vanteiden lukkopultit

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

_tusb3_
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.3.2011 17:25

Vanteiden lukkopultit

ViestiKirjoittaja _tusb3_ » 26.3.2011 17:43

Oisko kellään mitään niksiä saada vanteiden lukkopultit auki kun hylsy on kateissa. Uutta ei saa tilattua ku entisellä omistajalla on lappu hukkunu jonnekki missä oli se sarjakoodi. Pultit ovat sen verran syvällä vanteessa että ei voi edes hitsata mutteria pultin päähän. Pultin nokassaki on semmonen sentin vahvunen kromi/erikoiskovan metallin seos niin ei oiken pysty edes porata reikää siihen että sais vastakierretapin sinne, tietysti timantti porilla pääsee vaikka mihin mutta en vielä omista niitä. Vastakierrehylsyäki on tullu kokeiltua ja sekin vain hyppää yli ku se kromi on niin liukasta ja kovaa. Ainaki voi todeta että on ne melko murtovarmat :D

koppura
-
Viestit: 27
Liittynyt: 9.4.2007 20:47

ViestiKirjoittaja koppura » 26.3.2011 18:43

Eiköshän rengasliikkeiltä löydy aika laaja valikoima hylsyjä noihin lukkopultteihin. Ei muuta kun paikalliseen liikkeeseen apua kyselemään.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.3.2011 19:38

ammattilaisella menee vähän päälle minuutti niin nuo on irroitettu. hyvän varusteluista rengasliikkeistä pitäis olla työkalut millä saavat irrotettua kaikki lukkopultit. ainaskaan itselle ei ole tullut sellaista vastaan mikä ei olis irronnu

_tusb3_
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.3.2011 17:25

ViestiKirjoittaja _tusb3_ » 26.3.2011 20:10

No joo pitääpä käyä vielä vähän kyselemässä...

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 26.3.2011 20:59

Ainakin hyvä tietää että lukkopultit todellakin ovat melko varkaudenkestävät, kiitos tiedosta :)

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 26.3.2011 21:05

1. ammattilaisella menee vähän päälle minuutti niin nuo on irroitettu.....ainaskaan itselle ei ole tullut sellaista vastaan mikä ei olis irronnu

2. Ainakin hyvä tietää että lukkopultit todellakin ovat melko varkaudenkestävät


1+2=varkaudenkestävät?... , että harrastelijan kiusaksiko ne on onkin tehty, kun ammattilaiselle ne ei ole mikään ongelma? :D

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.3.2011 21:12

Jep, harrastelijoiden kiusaksi ne vain ovat. Ammattimiehellä ei mene oikeilla työkaluilla juuri sen kauempaa kuin normipulttien avaamisessa.

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 26.3.2011 21:26

onhan noita semmosia mitä on todella vaikea saada auki ilman oikeeta työkalua, mm. rautamon tavaraa.

tai sit vielä citroenin vakio lukkopultit ja vakio vanne, 1,5h yritin enkä saanu auki.

mutta kannattaa todellakin käydä rengas-firmassa kysymässä, sieltä löytyy työkaluja.

olin ennen euromasterilla töissä ja ehkä 10 kertaa olen tommosia aukastanu.

ja jos ei rengas-firmasta saa apua, nni voit kysys venäjän mafialta, ne tietää :D

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 26.3.2011 21:41

juu eipä ne kovin helpolla kunnon pultiut luovuta.

tosin meillä on kyllä tallissa irroitettu mm. MCGard pultteja. en toki helpoksi kehu moista operaatiota.

omissa on ollut noita vähän simppelimpiä malleja ja niihin oon yhden avaimen väsännyt itse.
vanha hylsä sekä isohkoprikka ja sopivasti aikaa sekä tussi ja viila. lopuksi sitten osat hitsillä yhteen. ja silloin jouduin tekemään sen avaimen paikalleen oleviin, myöhemmin se hukassa ollut avainkin sitten löytyi.

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 26.3.2011 22:24

aj niin joo, unohdin kertoa,

yhesta tutun autosta saatiin tommosen helvetin-pultti auki, poralla ja isolla torx hyvsyllä.

sopiva reikä vaan pultin keskeen ja isolla lekalla isohylsy reikään.

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 26.3.2011 23:39

1+2=varkaudenkestävät?... , että harrastelijan kiusaksiko ne on onkin tehty, kun ammattilaiselle ne ei ole mikään ongelma? :D


Harvempi ammattilainen ammattivälineineen varmaan kulkee parkkipaikoilla varastelemassa ihmisten autoista muutaman sadan euron vanteita.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 27.3.2011 21:14

ongelma vaan on että noita murtotyökaluja saa yksityisetkin ostettua netin ihmeellisestä maailmasta :) muutamia sarjoja on tullu vastaan jotka on ollu vaikeampia irroittaa mut ei niissäkään oo tarvinu ku kaksinkertainen työ tehä

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

ViestiKirjoittaja inno » 30.3.2011 18:30

Ei liity lukkopultteihin, mutta millaiset on boran alkuperäiset pyöränpultit? Kun pulttien kannat tahtovat olla aika pyöreät niin uusia ne pitää, saisi olla hieman alkuperäisiä pitemmät.
http://www.vannetukku.fi/pultit-ja-mutt ... 4_393.html
Mitkä tuolta olisi sopivat?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 30.3.2011 21:36

pallokartio 14x1.5mm 17mm kannalla. muistaakseni 28mm pitkät.

ei sattunu itelle silmää tuosta mikä olis oikea. eikä liene marmoriltakaan ostettuna paljon maksavan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.3.2011 22:34

Motonetissä jotain reilu euron kipale. Omaani vaihdoin kaikki jokunen vuosi sitten kun näytti vähän huonoilta. Oma pakkomielteenomainen ylikiristys saa reilussa viidessä vuodessa pultin venymään pilalle.

Koskakohan sitä alkaisi luottamaan 120 newtonmetriin... Ja jälkikiristykseen.

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

ViestiKirjoittaja inno » 31.3.2011 7:48

Haittaakos jos ostan reilusti vakiota pidemmät, mikäli joskus tulee 10mm spacerit hommattua? Eli kuinka paljon sitä mutteria sinne napaan mahtuu. Tulipas häiriintynyt kysymys, mutta kai siitä joku ymmärsi.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 31.3.2011 8:13

Jos on rumpujarrut, niin silloin haittaa, kertoo nimimerkki kokemusta on. Menevät hilut jarrurummun sisällä melko huonoon kuntoon. Levyjarrullisissa navoissa takana on yleensä tilaa.

_tusb3_
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.3.2011 17:25

ViestiKirjoittaja _tusb3_ » 6.4.2011 19:01

No niin ongelma tuli ratkaistua, eipä siinä muita vaihtoehtoja ollut kun mutterit hitsata pulttien päähän. Eipä nuo vanteet onneks paljoa kärsiny, mutta kyllä niitä muutaman mutterin sai hitsata että lähti pois. :D

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 7.4.2011 0:05

Poikkean hieman lillukanvarsiin keskustelussa, mutta sattuuko joku tietämään minkälaiset pultit tulisi laittaa Seatiin alumiinivanteisiin? Ei varmaankaan samoilla pulteilla kuin tällä hetkellä paikallaan olevat peltivanteet? Auto on Seat Cordoba, pulttijako 4x100. Vanteet ovat Melber-merkkiset, 14" ja et35. Lähinnä pituus ja pultin kannan tyyppi, sekä kierteen halkaisija?

lucifer
-
Viestit: 556
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 7.4.2011 18:05

sekä kierteen halkaisija


Senhän määrää vastakierre

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 7.4.2011 19:52

Senhän määrää vastakierre


Kiitos hyvästä vastauksesta. Ite oon yleensä vastaamatta jos en parempaa keksi :) Kyllähän sen sieltä näkee, mutta ajattelin kysäistä jos jollakin olisi tuoreessa muistissa minkälaiset pultit pitää olla.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 9.4.2011 9:04

vähän näin vaikea vastata ilman minkäänlaista kuvaa. varmiten saat ku otat vanteet kainaloon ja kävelet liikkeeseen mistä saa pultteja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 28 vierailijaa